Pororaketin ruuvvausta
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Pororaketin ruuvvausta
Tossa kun ei ollut tähdellisempää tekemistä niin aloin testata kelaa. Eli pororaketti cs 5500. Täysin vakio ja uusi. Heittelin ensin Berkeleen chili vavalla joka on 8 askelta 5-18g ja kuvana Abun koster 18 g ilman koukkua kun nurmikolla paiskin. Sitten ajattelin kokeilla ikivanhaa vapaa 70-luvun alusta. Vapa on Punainen Abu 61 5 1/2 askelta 2-15g. Tulos yllätti systemaattisesti koska heittelin ihan miten tahansa niin heittopituus oli tasaisesti 2 metrin sisään chilin hyväksi. Eniten arveluttaa oma heittotaito koska tolla sotaratsulla on tullut paiskittua paljon verrattuna chiliin eli en varmaan osaa heittää chilillä. Kuitenkin uusi teknologia ja hiilikuidun erot lasikuituun tuntuu olevan kuitenkin marginaaliset suorituskykyyn nähden. Kun kuitenkin toisessa vaparenkaat keraamiset ja sotaratsussa ns. avainrenkaat. Ja nyt en puhu keveydestä ym. hienouksista. Siimana on muuten joku huono 0,30. Heitin molemmilla vavoilla 20 kertaa.
Sitten ajattelin avata kelan ja katsella tehtaan jäljiltä rasvauksen ja sitä oli. Pelkästään vanupuikolla ylimääräiset pois ja tipat abun omaa raketti öljyä manuaalin oheistamiin paikkoihin. Uudet heitot ja pituus kasvoi molemmilla vavoilla 4m keskiarvolla ja 20 kertaa molemmilla ja edelleen 2 metrin sisään chilille.
No sitten intouduin tekemään kelalle tämän
http://www.utreel.com/se/index.php?opti ... &Itemid=48
Erona ainoastaan että jarrulevyt siis ne teräksiset hioin 400, 600 ja lopuksi 800. Grafiitit perään ja jarru muuttui oleellisesti siten että skaala on laajempi pehmeämpi ja tasaisempi. Alunperin jarrua ei saanut ihan löysälle ja nyt sen saa niin että kolmipiikkikin voi siimaa ulostaa kuin lohi konsanaan. Säätövara on nyt tähtipyörästä yks kierros ja sakara tapista tappiin. Tositouhussa varmaan huomaa paremmin.
Viskomaan en ole vielä päässyt mutta kelasta tuli hiljaisempi tai sitten vaan luulen. Mutta huomenna olisi tarkoitus kokeilla lisää.
Ai niin akseli jarru on säädetty niin että sitä ei ole ja puolassa klappi säädetty pois tai sit sitä on ihan vähän mitä en erota. Keskipako jarrussa kaks palaa aktiivisena. Huomasin purkaessa joten en aio muuttaa säätöä sen osalta. Aikaa meni 1h15min viinilasin kanssa. Sitten tuli mieleen kun lukee juttuja miten päin joku tulee ja sillai, niin purkakaa systemaattisesti hosumatta ja voimaa käyttämättä ja laittakaa osat järjestykseen ja asennussuuntaan niin menee oikein. Ja räjäytyskuvat valmiiksi viereen siten että jo purkaessa tunnistaa osat kuvista.
Seuraavaksi olisi tarkoitus irroittaa muoviratas mut en vaan tiedä miten?? neuvoja. Siinä ei ole prikkaa vaan on ikäänkuin prässätty. Voimalla en viitsinyt vääntää kun ei ole varaosaa eikä sopivaa ulosvetäjää. Tarkoitus olisi keventää se poraamalla reikiä. Sitä ennen punnitus.
Sitten jos on muita vinkkejä niin laittakaahan tulemaan erityisesti vakio-osilla ja tietty viriosat jos jotain tulee mieleen. Tarkoitus on kuitenkin myöhemmin varustaa avaruuslaakereilla ja kevennetyllä tai keventämällä puolaa että voi sitten kuuhun asti heitellä.
Pankaas hajatelmia. Toki voihan tää olla turhaa mutta minusta kivaa kun en muutakaan keksinyt
Sitten ajattelin avata kelan ja katsella tehtaan jäljiltä rasvauksen ja sitä oli. Pelkästään vanupuikolla ylimääräiset pois ja tipat abun omaa raketti öljyä manuaalin oheistamiin paikkoihin. Uudet heitot ja pituus kasvoi molemmilla vavoilla 4m keskiarvolla ja 20 kertaa molemmilla ja edelleen 2 metrin sisään chilille.
No sitten intouduin tekemään kelalle tämän
http://www.utreel.com/se/index.php?opti ... &Itemid=48
Erona ainoastaan että jarrulevyt siis ne teräksiset hioin 400, 600 ja lopuksi 800. Grafiitit perään ja jarru muuttui oleellisesti siten että skaala on laajempi pehmeämpi ja tasaisempi. Alunperin jarrua ei saanut ihan löysälle ja nyt sen saa niin että kolmipiikkikin voi siimaa ulostaa kuin lohi konsanaan. Säätövara on nyt tähtipyörästä yks kierros ja sakara tapista tappiin. Tositouhussa varmaan huomaa paremmin.
Viskomaan en ole vielä päässyt mutta kelasta tuli hiljaisempi tai sitten vaan luulen. Mutta huomenna olisi tarkoitus kokeilla lisää.
Ai niin akseli jarru on säädetty niin että sitä ei ole ja puolassa klappi säädetty pois tai sit sitä on ihan vähän mitä en erota. Keskipako jarrussa kaks palaa aktiivisena. Huomasin purkaessa joten en aio muuttaa säätöä sen osalta. Aikaa meni 1h15min viinilasin kanssa. Sitten tuli mieleen kun lukee juttuja miten päin joku tulee ja sillai, niin purkakaa systemaattisesti hosumatta ja voimaa käyttämättä ja laittakaa osat järjestykseen ja asennussuuntaan niin menee oikein. Ja räjäytyskuvat valmiiksi viereen siten että jo purkaessa tunnistaa osat kuvista.
Seuraavaksi olisi tarkoitus irroittaa muoviratas mut en vaan tiedä miten?? neuvoja. Siinä ei ole prikkaa vaan on ikäänkuin prässätty. Voimalla en viitsinyt vääntää kun ei ole varaosaa eikä sopivaa ulosvetäjää. Tarkoitus olisi keventää se poraamalla reikiä. Sitä ennen punnitus.
Sitten jos on muita vinkkejä niin laittakaahan tulemaan erityisesti vakio-osilla ja tietty viriosat jos jotain tulee mieleen. Tarkoitus on kuitenkin myöhemmin varustaa avaruuslaakereilla ja kevennetyllä tai keventämällä puolaa että voi sitten kuuhun asti heitellä.
Pankaas hajatelmia. Toki voihan tää olla turhaa mutta minusta kivaa kun en muutakaan keksinyt
Re: Pororaketin ruuvvausta
No niin, heittelyt heitelty. Ja tulos kasvoi lisää sotaratsulla 5m ja cilillä 10m. Ero chilillä ja sotaratsulla noin 5m. Heitot on yhdellä kadellä ilman voimaa eli sellaisia perus rentoja heittoja. Eli tehdas setuppiin verrattuna 10m ja 15m mikä on minusta suhteellisen paljon. Ja kelaa on muuten mukavampi ja helpompi käsitellä.
Seuraavaksi jää nähtäväksi lisääntyykö huollon tarve merkittävästi.
Seuraavaksi jää nähtäväksi lisääntyykö huollon tarve merkittävästi.
Re: Pororaketin ruuvvausta
Itse pistin omaan pororakettiin (6500) tilaukseen hieman viritysosia. Keraamiset laakerit ja -siimanohjaimen, sekä sen muovirattaan laakeroituna versiona. Lisäksi ostin siihen voimakammen ja uudet jarrulevyt. Hyvä kela nykyiselläänkin, mutta innolla odotan osien saapumista ja testailua virittelyn jälkeen
Re: Pororaketin ruuvvausta
Mistä tilasit ? Ja paa kans koska tuli/tulee.GTonic kirjoitti:Itse pistin omaan pororakettiin (6500) tilaukseen hieman viritysosia. Keraamiset laakerit ja -siimanohjaimen, sekä sen muovirattaan laakeroituna versiona. Lisäksi ostin siihen voimakammen ja uudet jarrulevyt. Hyvä kela nykyiselläänkin, mutta innolla odotan osien saapumista ja testailua virittelyn jälkeen
Re: Pororaketin ruuvvausta
Itellä löytys 5500 joka kaipaisi "virittelyä"(neuvoja otetaan vastaan ilomielin). Gtonicille sama kysymys, kuin äskenkin "mistä tilasit?"
Re: Pororaketin ruuvvausta
Mike's reel repairista pistin tilaukseen. Eivät ole vielä saapuneet, mutta odotellaan...
Re: Pororaketin ruuvvausta
Dodii. Viripalikoita sekalainen seurakunta. Eli ensin vaihdoin keraamisen ja alumiinisen siimanohjaimen. Tuloksena heiton helpottuvuus eli siima ei nouse niin herkästi puolalle aiheuttaen sotkuja ja heitto pituudet kasvoivat 4m mitenkään repimättä. Öljynä keltainen rocketti ikiruuvissa.
Heitoissa koitan ainoastaan toistoa enkä mitään heitto ennätystä.
Seuraavaksi lisään kevennetyn välipyörän eli sen muovisen rattaan ja sitten katsotaan lisää tuloksia. Tosin tuntuu että pitää alkaa keventämään heitettävää projektiiliä kun tila loppuu kesken. Samalla tulee katsottua minkä painoista projektiiliä on vielä kiva hallita mukavasti.
Heitoissa koitan ainoastaan toistoa enkä mitään heitto ennätystä.
Seuraavaksi lisään kevennetyn välipyörän eli sen muovisen rattaan ja sitten katsotaan lisää tuloksia. Tosin tuntuu että pitää alkaa keventämään heitettävää projektiiliä kun tila loppuu kesken. Samalla tulee katsottua minkä painoista projektiiliä on vielä kiva hallita mukavasti.
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Älä väännä väkisin! Sen muovirattaan tappi on yllättävän heikosti kiinniPeter kirjoitti:Seuraavaksi olisi tarkoitus irroittaa muoviratas mut en vaan tiedä miten?? neuvoja. Siinä ei ole prikkaa vaan on ikäänkuin prässätty. Voimalla en viitsinyt vääntää kun ei ole varaosaa eikä sopivaa ulosvetäjää. Tarkoitus olisi keventää se poraamalla reikiä. Sitä ennen punnitus.
Itse viritin ulosvetäjän. Mutta kun sitä kerran tuunaa tai vaihtaa rattaan kokonaan, niin voi leikata rennosti mattoveitsellä vanhan rattaan kauluksen irti. Sitten tietysti joutuu hankkimaan sopivankokoisen prikan, mutta niitä saa vanhoista dööreistä tai kaupasta tai töistä.
Viritysosarattaat useimmiten ovat kauluksellisia, joten eipä sitä prikkaa sitten tarvitsekaan. Naps, ja paikallaan on.
~sing if you are happy that way~
Re: Pororaketin ruuvvausta
Mites se tappi on muuten kiinni? Onko se kannen läpi "niitattu" merkin alle ja jos lähtee irti niin saako helposti takaisin?
Mietin tossa just sitä että leikkaan sen kauluksen suosiolla pois jotta myöhemmin huolto on helpompaa kun laakerikin on siellä takapuolella tässä uudessa. Vanhaan rattaaseen teen kevennykset ja katson onko laakerilla itsessään mitään arvoa kun kuitenkin painaa paljon verrattuna lilman laakeria.
Ulosvetävä on mulla tuossa tekeillä. Teen sen alumiinista ja paan sellasen siipiruuvin jonka otin rikkinäisestä lampusta. Ruuvvin kärkeä pitää vielä kaventaa jotta meneenätisti akselin päätyyn.
Mietin tossa just sitä että leikkaan sen kauluksen suosiolla pois jotta myöhemmin huolto on helpompaa kun laakerikin on siellä takapuolella tässä uudessa. Vanhaan rattaaseen teen kevennykset ja katson onko laakerilla itsessään mitään arvoa kun kuitenkin painaa paljon verrattuna lilman laakeria.
Ulosvetävä on mulla tuossa tekeillä. Teen sen alumiinista ja paan sellasen siipiruuvin jonka otin rikkinäisestä lampusta. Ruuvvin kärkeä pitää vielä kaventaa jotta meneenätisti akselin päätyyn.
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Tappi on niitattu kanteen, joka on ohutta alumiinia. En viitsi yrittää niitata sitä takaisin.
Siksi minulla on nyt erittäin pitkäheittoinen 4500 Pro Rocket, ei tarvitse huolehtia siimanjakajasta. Joka itseasiassa on 4xxx-döörien ärsyttävin heittoa hidastava tekijä.
Kaikkea sitä tekee harrastuksensa vuoksi, ulosvetäjä:
Siksi minulla on nyt erittäin pitkäheittoinen 4500 Pro Rocket, ei tarvitse huolehtia siimanjakajasta. Joka itseasiassa on 4xxx-döörien ärsyttävin heittoa hidastava tekijä.
Kaikkea sitä tekee harrastuksensa vuoksi, ulosvetäjä:
Viimeksi muokannut aitohoppis, 05:02:52 10.10.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~sing if you are happy that way~
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Pystyisiköhän tuommoisen rakentamaan itse, vai joutuuko tilaamaan ulkomailta?
https://www.blakdogtackle.com/knobbymag.php
https://www.blakdogtackle.com/knobbymag.php
~sing if you are happy that way~
Re: Pororaketin ruuvvausta
Saman tyyppinen ulosvetäjä tekeillä.
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Lauantaisen sieniretken saaliin syötyäni päätin testata myytin:
"Pro Rocketiin voi tehdä itse magneettijarrun."
Hommasin tarvekalut, neodyymimagneetteja, 4500 Pro Rocketin (ei keskipakojarrua, ei siimanjakajaa), ja romukelan vasemman posken. Valitettavasti ainoa joutava poski oli jostain pulloposkesta.
Etsin sopivan ruuvin, ja rakensin Abu Knobby Mag Brake-systeemin kopion:
Sitten irrotin joutavasta Döörin poskesta sen siimanjakajan nailonrullan tapin, ja porasin sisäpuolelta reiän (3,2mm) läpi kuninkaallisen vaakunan. Järjellisempi vaihtoehto olisi kai tehdä reikä, josta magneetti voitaisiin sijoittaa puolan vasemman posken sisäpuolelle, mutta teknisistä syistä tyydyin kokeissani tähän. Tässä kokeessa magneetin ulko-osa jää rungon ja puolan saumaan, mutta ainakin pystyin välttämään kosketuksen puolaan.
Sopiva ruuvi oli 9/64, sopivasti kuusiokoloavaimella säädettävä. Se kierteytyi sopivaa väkivaltaa käyttäen runkoon.
Tässä testikela:
"Pro Rocketiin voi tehdä itse magneettijarrun."
Hommasin tarvekalut, neodyymimagneetteja, 4500 Pro Rocketin (ei keskipakojarrua, ei siimanjakajaa), ja romukelan vasemman posken. Valitettavasti ainoa joutava poski oli jostain pulloposkesta.
Etsin sopivan ruuvin, ja rakensin Abu Knobby Mag Brake-systeemin kopion:
Sitten irrotin joutavasta Döörin poskesta sen siimanjakajan nailonrullan tapin, ja porasin sisäpuolelta reiän (3,2mm) läpi kuninkaallisen vaakunan. Järjellisempi vaihtoehto olisi kai tehdä reikä, josta magneetti voitaisiin sijoittaa puolan vasemman posken sisäpuolelle, mutta teknisistä syistä tyydyin kokeissani tähän. Tässä kokeessa magneetin ulko-osa jää rungon ja puolan saumaan, mutta ainakin pystyin välttämään kosketuksen puolaan.
Sopiva ruuvi oli 9/64, sopivasti kuusiokoloavaimella säädettävä. Se kierteytyi sopivaa väkivaltaa käyttäen runkoon.
Tässä testikela:
Viimeksi muokannut aitohoppis, 17:56:33 09.10.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~sing if you are happy that way~
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Magneetteja en kiinnittänyt ruuviin millään tavalla, tiukasti istuivat itsekin. Säätövaraa ruuvilla oli leveyssuuunnassa noin 8 mm.
Testin suoritin ampumalla pöytään kiinnitetyn kelan puolan liikkeelle paineilmalla (kompressori), ja mittaamalla pyörimisajan.
Ilman magneettijarrua pyörimisaika oli 19-32 sekuntia.
Magneettijarrulla uloimmassa asennossa (vaakunan vieressä) aika oli keskimäärin sama, mutta keskijakauma oli selkeästi pienempi (22-28 s).
Sitten vetäisin magneetin niin lähelle puolaa kuin mahdollista tässä poskiratkaisussa. Arvioni mukaan etäisyys oli 2 mm. Puolan pyörintä päättyi 5-10 sekunnin kuluessa.
Kokeilin myös välivaiheita, mutta mittausvälineiden epätarkkuuden vuoksi ainoa johtopäätös näistä oli, että jarrukäyrä ei ole lineaarinen. Mitä lähemmäksi puolaa magneetti siirtyy, niin sitä nopeammin jarrutusvaikutus kasvaa.
Kokeilin myös heittämällä kymmenkunta löysää heittoa tiukalla jarrunsäädöllä, ja systeemi vaikuttaa toimivalta. Oikeaa heittotestiä varten prototyyppiä pitää hieman virittää, magneetit liimattava tiukemmin säätöruuviin tms.
Älkää kysykö fysikaalisia perusteita tälle, tai vastaan.
Testin tulos:
Confirmed (but not recommended)!
Testin suoritin ampumalla pöytään kiinnitetyn kelan puolan liikkeelle paineilmalla (kompressori), ja mittaamalla pyörimisajan.
Ilman magneettijarrua pyörimisaika oli 19-32 sekuntia.
Magneettijarrulla uloimmassa asennossa (vaakunan vieressä) aika oli keskimäärin sama, mutta keskijakauma oli selkeästi pienempi (22-28 s).
Sitten vetäisin magneetin niin lähelle puolaa kuin mahdollista tässä poskiratkaisussa. Arvioni mukaan etäisyys oli 2 mm. Puolan pyörintä päättyi 5-10 sekunnin kuluessa.
Kokeilin myös välivaiheita, mutta mittausvälineiden epätarkkuuden vuoksi ainoa johtopäätös näistä oli, että jarrukäyrä ei ole lineaarinen. Mitä lähemmäksi puolaa magneetti siirtyy, niin sitä nopeammin jarrutusvaikutus kasvaa.
Kokeilin myös heittämällä kymmenkunta löysää heittoa tiukalla jarrunsäädöllä, ja systeemi vaikuttaa toimivalta. Oikeaa heittotestiä varten prototyyppiä pitää hieman virittää, magneetit liimattava tiukemmin säätöruuviin tms.
Älkää kysykö fysikaalisia perusteita tälle, tai vastaan.
Testin tulos:
Confirmed (but not recommended)!
~sing if you are happy that way~
Re: Pororaketin ruuvvausta
10 pistettä ghetto toteutuksesta
- Jäpäkyörä
- Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
- Viestit: 7406
- Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Pororaketin ruuvvausta
Ostin Amban 522 vuodelta -88. Kela on kuin uusi. Johtuen siitä että se ei ole ollut käytössä kuin korkeintaan 2 vuotta.(Nyt huollettu amatimiehen toimesta) Minusta se oli paljon miellyttävämpi käyttää kuin esin 500:nen. Miten tuota magneettijarrua säädetään. Lisäämällä ja poistamalla noita paloja,vai?
Sorry, jos meni ohi alkuperäisen aiheen.
Sorry, jos meni ohi alkuperäisen aiheen.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Tuo minun kikkailuni oli kopio esim. Pimp My Reel Mono Mag-systeemistä. Hämmästyin säikähtäin, että se toimii. Siinä yksinkertaisesti ruuvataan vahvaa magneettia eestaas pyörivän projektiilin (puola) suhteen.
522:sta ei ole harmainta aavistustakaan.
Omilla magneettokeloilla (4600 C5 Mag-X ja 6500 CS Mag Elite) olen varovaisesti leikkinyt näillä ohjeilla: http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/m ... agtune.htm
522:sta ei ole harmainta aavistustakaan.
Omilla magneettokeloilla (4600 C5 Mag-X ja 6500 CS Mag Elite) olen varovaisesti leikkinyt näillä ohjeilla: http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/m ... agtune.htm
~sing if you are happy that way~
Re: Pororaketin ruuvvausta
Mielenkiintoinen harrastus/laajennus harrastukseen tämäkin! Hoppiksella hyvältä vaikuttava testi. Ohjeita tuohon, ja myös vastaavia valmiita paketteja on ollut pikkupajoilla myytävänä jo useita vuosia.
Re: Pororaketin ruuvvausta
Keventelin välipyörää. Vakio ilmankaulusta painoi 32 grainia ja kevennyksen jälkeen 24 grainia. Reijät 6,4mm. Laakeroitu ja valmiiksi kevennetty painoi 27 grainia ja reikien suurennoksen jälkeen 25 grainia. Samalla kaikille pikku pähkinää paljonko on graini. Miksi graineissa niin se on ruutivaaan syy
Re: Pororaketin ruuvvausta
No, eihän sellaista mittayksikköä kuin graini ole olemassakaan. Sen sijaan graani (eng. "grain") on kyllä. Niin, ja milligrammoilla pärjää myös, tosin valitettavasti ruutiin liittyvissä asioissa ei SI-järjestelmä ole käytössä.Peter kirjoitti:Keventelin välipyörää. Vakio ilmankaulusta painoi 32 grainia ja kevennyksen jälkeen 24 grainia. Reijät 6,4mm. Laakeroitu ja valmiiksi kevennetty painoi 27 grainia ja reikien suurennoksen jälkeen 25 grainia. Samalla kaikille pikku pähkinää paljonko on graini. Miksi graineissa niin se on ruutivaaan syy
- aitohoppis
- Veekoon vihreä kakkonen
- Viestit: 1939
- Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
- Paikkakunta: Helsingfors
- Viesti:
Re: Pororaketin ruuvvausta
Dodii, tämmöinen siitä tuli. Pro Rocket ja ihan ite tehty magneettijarru.
Olenko virityskungas ja seksisymbaali?
Olenko virityskungas ja seksisymbaali?
Viimeksi muokannut aitohoppis, 22:40:25 14.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~sing if you are happy that way~
Re: Pororaketin ruuvvausta
Tuunaamisesta ongelmanratkaisuun;
miul on punttikela 6500 cs roketti, ja se sai kaverikseen samanlaisen. samanlainen, vähän käytetty, uudempi (kuparikantinen) toimi sisätiloissa nätisti, mutta ensimmäisellä reissulla antoi probleeman purtavaksi
Kylmässä kela toimi hetken, mutta sitten heiton jälkeen, kun aloin kelata, kela ei toiminut ollenkaan, jarru hävisi kokonaan, ja taisi pyörittää ns. tyhjää... sitten kun kaverini auttoi lappamalla siimaa käsin ylös, kela suostui kelaamaan, mutta vain ilman vastusta.
nooh, kelat auki (voin verrata toimivaan) ja ihmettelemään. ongelma viittaisi kylmän sään takia kelan rasvoihin&öljyihin.. en näe mitään asiaa mikä olisi rikki/väärin koottu, luulisin että tää ongelmakela aukesi ensimmäistä kertaa tehtaan jälkeen (uudehko, tehdasrasvat nätisi sisällä) kaveri sano et sitä rasvaa jos on likaa, niin vois "jumiutua auki" mut en sit tiedä.....
Ainoa ero on, että toimivassa kelassa on jarrulevyt sileät, ja hieman kosteat öljystä. Onkelmakelan mustat levyt on karheat pinnasta, ja täysin kuivat..
mie en tajuu. mitäs pitäis tehdä. kela siis toimii lämpimässä, ja miun ei olis pakko käyttää sitä kylmän sään aikana, MUTTA en mie voi sille nyt täyttä luottoa antaa, ettei se jarru(tai muu vika) petä sitten kesälläkin lohikalassa..........
edit. typotypo
miul on punttikela 6500 cs roketti, ja se sai kaverikseen samanlaisen. samanlainen, vähän käytetty, uudempi (kuparikantinen) toimi sisätiloissa nätisti, mutta ensimmäisellä reissulla antoi probleeman purtavaksi
Kylmässä kela toimi hetken, mutta sitten heiton jälkeen, kun aloin kelata, kela ei toiminut ollenkaan, jarru hävisi kokonaan, ja taisi pyörittää ns. tyhjää... sitten kun kaverini auttoi lappamalla siimaa käsin ylös, kela suostui kelaamaan, mutta vain ilman vastusta.
nooh, kelat auki (voin verrata toimivaan) ja ihmettelemään. ongelma viittaisi kylmän sään takia kelan rasvoihin&öljyihin.. en näe mitään asiaa mikä olisi rikki/väärin koottu, luulisin että tää ongelmakela aukesi ensimmäistä kertaa tehtaan jälkeen (uudehko, tehdasrasvat nätisi sisällä) kaveri sano et sitä rasvaa jos on likaa, niin vois "jumiutua auki" mut en sit tiedä.....
Ainoa ero on, että toimivassa kelassa on jarrulevyt sileät, ja hieman kosteat öljystä. Onkelmakelan mustat levyt on karheat pinnasta, ja täysin kuivat..
mie en tajuu. mitäs pitäis tehdä. kela siis toimii lämpimässä, ja miun ei olis pakko käyttää sitä kylmän sään aikana, MUTTA en mie voi sille nyt täyttä luottoa antaa, ettei se jarru(tai muu vika) petä sitten kesälläkin lohikalassa..........
edit. typotypo
Re: Pororaketin ruuvvausta
Puhatus on puoli ruokaa ja liika on liikaa. Putsaa kela spriillä että saat varmasti paskat ja tahmeet öljyt ja rasvat pois. Laakereille kevyempää öljyä. Abun oma raketti öljy on ihan kelvollista mutta kuitenkin noi Rocketin valmistamat öljyt on toimivia. Putsaa jarruosat kunnolla ja jarrun metalliset välilevyt voi hioa kevyesti vesihiomapaperilla 1200. Metalliset välilevyt kun "värittää" grafiitilla eli lyijykynä niin niihintulee kuivavoitelu ja jarru ottaa tasaisemmin ja siihen tulee parempi skaala ja täsmällisempi. Kampipuolen rattaisiin kevyt rasva joka ei jäykisty kylmällä ja siellä oleviin akseleihin kevyt öljy. Liikkuvat osat jotka vaikuttaa heittoon niin ainoastaan öljy. Yksisuunta laakerin putsaus ja kevyt öljy. Ja sit tietty huolellinen kasaus. Josko nuilla pärjäis.
Re: Pororaketin ruuvvausta
Laita pakastimeen kela ja kokeile saatko toistettua ongelman. Yleensä tuo ongelma tulee esille käytettäessä kuituja ja kuitu pyörii puolalla..Åke88 kirjoitti:Tuunaamisesta ongelmanratkaisuun;
miul on punttikela 6500 cs roketti, ja se sai kaverikseen samanlaisen. samanlainen, vähän käytetty, uudempi (kuparikantinen) toimi sisätiloissa nätisti, mutta ensimmäisellä reissulla antoi probleeman purtavaksi
Kylmässä kela toimi hetken, mutta sitten heiton jälkeen, kun aloin kelata, kela ei toiminut ollenkaan, jarru hävisi kokonaan, ja taisi pyörittää ns. tyhjää... sitten kun kaverini auttoi lappamalla siimaa käsin ylös, kela suostui kelaamaan, mutta vain ilman vastusta.
nooh, kelat auki (voin verrata toimivaan) ja ihmettelemään. ongelma viittaisi kylmän sään takia kelan rasvoihin&öljyihin.. en näe mitään asiaa mikä olisi rikki/väärin koottu, luulisin että tää ongelmakela aukesi ensimmäistä kertaa tehtaan jälkeen (uudehko, tehdasrasvat nätisi sisällä) kaveri sano et sitä rasvaa jos on likaa, niin vois "jumiutua auki" mut en sit tiedä.....
Ainoa ero on, että toimivassa kelassa on jarrulevyt sileät, ja hieman kosteat öljystä. Onkelmakelan mustat levyt on karheat pinnasta, ja täysin kuivat..
mie en tajuu. mitäs pitäis tehdä. kela siis toimii lämpimässä, ja miun ei olis pakko käyttää sitä kylmän sään aikana, MUTTA en mie voi sille nyt täyttä luottoa antaa, ettei se jarru(tai muu vika) petä sitten kesälläkin lohikalassa..........
edit. typotypo
Jarrulevyt kannattaa pyyhkiä kuivaksi ja rasvata jarrurasvalla vaikka Shimano Drag Greasella