2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3525
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko » 09:07:37 06.06.2013

Otetaanpas yhteinen keskustelu kaikille 2-tahtikoneille, varmaan moniin ongelmiin on kuitenkin aika yleispätevät ongelmat/korjaukset, joten tästä voidaan saada hyvä tietopankki pitemmän päälle. Toki moottorin merkki ja malli kannattaa erikseen mainita.



Tohatsu 18hv 2-t vm. 2006:

Ongelma:
- kone käynnistyy mutta tyhjäkäynti on heikkoa
- kone ei nosta kierroksia kuin hieman vaikka kaasun avaa täysin, käytännössä reipasta kävelyvauhtia mennään
- kun kaasun tiputtaa takaisin tyhjäkäyntiin kone sammuu. Tätä kone teki muuten jo syksyllä, vaikka silloin kone toimi muuten ihan hyvin. Siis matkavauhdista vapaalle vaihtaessa kone tukehtui.

Tarkistettu:
- ilmansuodatin ok
- bensansuodatin ok
- ryyppy ei ole hirttänyt kiinni (epäiltiin tätä)
- koneen ilmaruuvia renkattu enempi auki ja taas kiinni, ei mitään vaikutusta

Vaikuttaisi siltä, että kone saa kyllä bensaa. Tulpat olivat aika märät ja ne kuivattiin mutta ei ollut vaihtaa uusia tilalle vielä.

Seuraavaksi:
- tulpat vaihtoon
- kaasarin putsaus varmaan?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/

Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku » 09:23:52 06.06.2013

Kokeile ajaa ja sitten kaasu pois tyhjäkäynnille, kokeile sama pumppaamalla pallosta koko ajan.
Meillä vuoti bensaletkut...tai siis sai ilmaa.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."

Avatar
Herra 47
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11:09 21.09.2010
Paikkakunta: Labelled mentally deranged

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Herra 47 » 09:56:42 06.06.2013

Kaasarin putsausta ja tulppien vaihtoa on aina hyvä kokeilla. Onko tankissa tuoretta vai viimevuotista bensaa? Vanhentunut nykygaso voi aiheuttaa käyntihäiriöitä, jokin ainesosa siinä (en muista mikä) jämähtää suuttimeen tai kohokammioon.

Kannattaa tarkistaa myös tulpanjohdon kiinnitys / kontakti sytytyspuolaan. Osittain hajonnut syttypuolakin voisi ehkä aiheuttaa tuon tapaista häiriötä.
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera

Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3525
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko » 22:20:31 08.06.2013

Kiitos vastauksista!

Viimeksi ei tosiaan ollut tulppia mitä vaihtaa, niin tein sen nyt. Jo pois ottaessa toinen oli selvästi märkä ja toinen kuiva. Ajattelin, että josko se tästä - ja sillähän se ongelma ratkesikin. Nätisti kulkee taas :)
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/

Malarkey
Viestit: 1
Liittynyt: 11:19:04 09.06.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Malarkey » 11:20:03 09.06.2013

Noniin, Eilen pidin kesän ensimmäiset kuhauistelut. Moottorina toimi jo pitkäaikainen paras ystävä Tohatsu m18 2t-moottori (20hp). Moottori kävi n. 6 tuntia tyhjäkäyntiä uisteluvauhdilla kunnes laitoin pillit pussiin ja ajoin täydellä kaasulla takaisin satamaan. Hiljensin aika äkillisesti vauhdit, laitoin vaihteen vapaalle ja moottori sammui itsestään.

Kone lähti enään vaivoin käyntiin, pääasiassa ryypyllä. Käyntiääni oli todella härö, matalahko epätasainen ropellus. Kaasu piti olla yli puolivälin, että pysyi edes hetken käynnissä. Koneesta nousi hirveä savu, vedessä seurasi öljy/bensavana ja sen pystyi haistaankin.

Kymmenien luxushuvipursialfojen katsellessa soutelin rantaan ja lähdin vähin äänin himaan, Nyt pitäisi kuitenkin mennä katsomaan tarkemmin moottorin kuntoa.

Mistä vikaa lähtisin selvittämään? Mitä on mahdollisesti tapahtunut?

Avatar
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kalikka » 15:43:47 09.06.2013

suattaapi kaasari tulvia.koho tai neula jumissa.

Axu78
Viestit: 69
Liittynyt: 12:12:05 06.07.2009
Paikkakunta: Riihimäki

Yamaha 50 Pro - 97 vikaa

Viesti Kirjoittaja Axu78 » 21:46:25 10.06.2013

Tänä kesänä ollu kaverin motissa vikaa. Parin tunnin uistelun jälkeen rökääntyny lähes tukkoon koko pata. On tiedossa että 2 t kone rökääntyy tuossa hommassa kyllä. Nyt on vaan ollut ongelmana, että kone ei tahdo ottaa enään kierroksia rökään tymisen jälkeen millään ja tulpiin syntynyt myös piikkejä. Olisiko jollain tietoa mistä johtuu? Kone ollut kaverilla vuodesta -04 ja huollettu joka kevät Yamarin Centerissä Tuupakassa.

Caddis
Viestit: 12
Liittynyt: 20:54:10 19.04.2013

Evinrude XP 20 piiputtaa täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Caddis » 07:22:17 11.06.2013

Moottori ongelmia. Potilaana Evinrude XP20 etähallintalaittein 90-luvun alkupuolen tienoilta. Kone on ollut käyttämättömänä kylmässä tallissa viimeiset 2-3v.

Ongelma seuraava:
- kone käynnistyy ok
- sievästi ajaessa pelaa ok
- mutta kun antaa kunnolla kaasua pelaa hetken ja rupeaa katkottamaan. Joskus sammuu kerrasta, joskus nykii melkolailla ja sammuu sitten.
- sammuttuaan lähtee käyntiin ihan ok.

Tähän mennessä tehtyä:
- tulpata vaihdettu
- kaasari vaihdettu (oli hyllyssä soppeli)
- tätä tutkiessa huomasin, että bensa "lutkutin" ei kovetu pumpatessa. Mitään vuotoa en kuitenkaan löytänyt.
- koitin pumpata lutkutinta täyskaasulla ajeassa josko auttaisi. Ei tuntunut olevan apua.


Eli kysymys kuuluu: mistä lähteä hakemaan vikaa seuraavaksi? Bensapumppu? Kalvot? Tuo lutkutin?

JuhaL
Viestit: 195
Liittynyt: 12:22:29 01.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 10:41:19 11.06.2013

Caddis, ilmavuoto bensaletkussa? Letkussa murtumaa tai liittimet falskaa tankin tai koneen päässä?

Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7126
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä » 13:41:13 11.06.2013

Axu78, vaikuttaisi että tulpat ei ole sopivat. Kannattaisi kokeilla suositusten mukaisilla.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen

amiantt
Viestit: 51
Liittynyt: 09:26:34 04.11.2009

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja amiantt » 11:31:39 12.07.2013

Mariner 20 vm 2005 jos vaihdat vesipumpun siipipyörää, niin vaihteensiirtäjän tanko pitää irroittaa ylhäältä moottorin alta. Lukitussokka irti niin alkaa perä irtoamaan. Starttimoottorin irroittamalla mahtuu paremmin.
Tämä siis vinkkinä muille, itellä meni tunti pähkäilyyn.

Caddis
Viestit: 12
Liittynyt: 20:54:10 19.04.2013

Re: Evinrude XP 20 piiputtaa täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Caddis » 21:21:25 12.07.2013

Caddis kirjoitti:Moottori ongelmia. Potilaana Evinrude XP20 etähallintalaittein 90-luvun alkupuolen tienoilta. Kone on ollut käyttämättömänä kylmässä tallissa viimeiset 2-3v.

Ongelma seuraava:
- kone käynnistyy ok
- sievästi ajaessa pelaa ok
- mutta kun antaa kunnolla kaasua pelaa hetken ja rupeaa katkottamaan. Joskus sammuu kerrasta, joskus nykii melkolailla ja sammuu sitten.
- sammuttuaan lähtee käyntiin ihan ok.

Tähän mennessä tehtyä:
- tulpat vaihdettu
- kaasari vaihdettu (oli hyllyssä soppeli)
- tätä tutkiessa huomasin, että bensa "lutkutin" ei kovetu pumpatessa. Mitään vuotoa en kuitenkaan löytänyt.
- koitin pumpata lutkutinta täyskaasulla ajeassa josko auttaisi. Ei tuntunut olevan apua.


Eli kysymys kuuluu: mistä lähteä hakemaan vikaa seuraavaksi? Bensapumppu? Kalvot? Tuo lutkutin?
Nyt, kun tuo näyttäisi taas pelaavan, niin laitetaan näkösälle mikä auttoi:
Bensaletku tankin ja moottorin välistä vaihtoon -> pa. järjestelmän sai nyt paineistettua "lutkuttimella". Edelleen kuitenkin täyskaasulla kone piiputti, mutta nyt pässinkiveksellä sai pidettyä moottorin hengissä kovemmillakin kierroksilla. Bensapumppu siis seuraava epäilty -> uudet kalvot ja tiivisteet bensapumppuun jenkkilän ebaysta (24e kotiin tuotuna) -> toimii.

Comax
Viestit: 3
Liittynyt: 07:51:25 13.07.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Comax » 08:16:34 13.07.2013

Hei,

Kysytäänpä täällä, kun ei ole aikasemmin juurikaan tullut 2-t vehkeiden kanssa pelattua.

Mariner 40hv vm. n.1983 sähköstartilla:
Tyhjäkäynnillä ajaessa koneesta kuuluu vingahdus noin 0.5-1min välein ja näyttää kuin kone meinaisi hyytyä mutta jaksaa kuitenkin jatkaa, kun kierroksia antaa enemmän niin vingahtelu katoaa.

Käynnistyy avaimesta ok.
Puoli/täyskaasulla kulkee ihan ok, ilman ylimääräisiä ääniä.
Tulpat katoin, mutta ne mielestäni näyttivät hyvä kuntoisilta ja normaaleilta.

-Ville

muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja muupeli79 » 09:40:22 13.07.2013

Comax kirjoitti:Hei,

Kysytäänpä täällä, kun ei ole aikasemmin juurikaan tullut 2-t vehkeiden kanssa pelattua.

Mariner 40hv vm. n.1983 sähköstartilla:
Tyhjäkäynnillä ajaessa koneesta kuuluu vingahdus noin 0.5-1min välein ja näyttää kuin kone meinaisi hyytyä mutta jaksaa kuitenkin jatkaa, kun kierroksia antaa enemmän niin vingahtelu katoaa.

Käynnistyy avaimesta ok.
Puoli/täyskaasulla kulkee ihan ok, ilman ylimääräisiä ääniä.
Tulpat katoin, mutta ne mielestäni näyttivät hyvä kuntoisilta ja normaaleilta.

-Ville
Mulla 40hp jammu vingahtelee myös ja internetin syövereitä tutkiskeltuani päätin että kampuran stefa vuotaa. Pitäsi siis poweri irroittaa jne. Jospa sitä ensi viikonloppuna kerkiäisi aloittaa.

Avatar
Pepe_London
Viestit: 357
Liittynyt: 15:40:01 03.01.2007
Paikkakunta: Salo/Parainen

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Pepe_London » 18:04:54 16.07.2013

2t 40hp mercury, vm 80-90 väliin eli punaisella raidalla.
Ongelma on tyhjäkäynti ja käyntiin lähtö.
Kone oli tuossa viime vuotta lukuunottamatta 2v kyljellään tuossa pihalla Touh, jonka jälkeen se nostetiin mun busterin persiisiin. Isoin ongelmana on käyntiin saaminen ja siten, että vielä pysyisi 5s kauemmin käynnissä. Pysyy käynnissä kun kaasu laitetaan päälle ilman vetoa, mutta pelkästään tyhjäkäynnillä todella epävarmaa toimintaa. Yleensä kun kone on oikeasti lämmennyt ja sen kanssa on hetken ajeltu pysyy jotenkuten päällä tyhjäkäynnillä, mutta sammuttaessa ja uudelleen käynnistäminen vaikeaa.

Missä vika? Kone sauhuttaa melkoisesti ja tyhjäkäynti ruuvia on kierretty ja kierretty käytännössä tuloksetta. Tulpat vaihdoin viime syksynä syyshuollon yhteydessä ja kaasarissakaan ei roskia ollut. Akku on uusi ja bensaa esim. ei mistään vuoda, niin neuvoton olen. :mitaviddua:

Fopa
Viestit: 80
Liittynyt: 20:23:22 21.11.2011
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Fopa » 11:37:16 20.07.2013

Pikkasen niinkuin samaan sarjaan kuin edellä oleva.

Ongelma: Siniraita Mercury, ilmeisesti 18hv
Käyntiin lähtö ja tyhjäkäynti.

Nyt olen senverran selvittänyt, että alempi sylinteri on poissa pelistä tyhjäkäynnillä. Joten sen takia kone sammuu tyhjäkäynnillä ajettaessa.

Tuntuisi kumminkin kipinän antavan, myös tyhjäkäynnillä tohon pyttyyn.
Voiko olla mahdollista, että kipinä on vaan niin heikko tyhjäkäynnillä ja vasta kierroksilla rupee pelaamaan? Molemmissa pytyissä on samat puristukset ja on ne mitattu, eikä vaan arveltu :) Tulppa kastuu tyhjäkäynnillä, joten kyllä se bensaa saa. Melko outoa kumminkin, kone pelaa kierroksilla kuin kissa... Tosin vanha kissa..

muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja muupeli79 » 17:38:34 20.07.2013

muupeli79 kirjoitti:
Comax kirjoitti:Hei,

Kysytäänpä täällä, kun ei ole aikasemmin juurikaan tullut 2-t vehkeiden kanssa pelattua.

Mariner 40hv vm. n.1983 sähköstartilla:
Tyhjäkäynnillä ajaessa koneesta kuuluu vingahdus noin 0.5-1min välein ja näyttää kuin kone meinaisi hyytyä mutta jaksaa kuitenkin jatkaa, kun kierroksia antaa enemmän niin vingahtelu katoaa.

Käynnistyy avaimesta ok.
Puoli/täyskaasulla kulkee ihan ok, ilman ylimääräisiä ääniä.
Tulpat katoin, mutta ne mielestäni näyttivät hyvä kuntoisilta ja normaaleilta.

-Ville
Mulla 40hp jammu vingahtelee myös ja internetin syövereitä tutkiskeltuani päätin että kampuran stefa vuotaa. Pitäsi siis poweri irroittaa jne. Jospa sitä ensi viikonloppuna kerkiäisi aloittaa.
Tänään vähän kerkes aloitteleen. Romut motin kyljestä irti ja vauhtipyöräkin lähti suht kivuttomasti, jos sitä huomenna jatkais muutaman olusen avustamana.

pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja pave » 10:47:13 23.07.2013

Ei ehkä ongelma , mutta toisinkin voi tehdä.
Yamaha 8 hv ja Tohatsu 9.8 kaksitahtisissa kammen laakerit .
Laakeri on ihan normaali 6204 , mutta siinä on 2.5 mm halkaisijaltaan oleva lyöntisokan pala ulkokehään porattuna.
Tappi estää laakerin pyörimisen pesässään kun alumiinilohko lämpenee.
Tuo laakeri maksaa Yamahan varaosana 36 eur
Fac laakeri maksaa 8-9 eur säästö / kone on 80 eur kun poraa itse tapinreijän ulkokooliin.
Karkaistuun kooliin tuli reijät kuin juustoon kun älysin millä teen.
Muutenkin olisi kuvia Tohatsun remontista , mutta en osaa siirtää niitä tänne.
pave

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 19:49:27 24.07.2013

yamaha 20 DEO. ongelma ettei ole tehoja. tyhjäkäynti hyvä. käyntiin lähtee hyvin. vaihde päälle ja kaasua niin tehot hukassa. ei tahdo nousta plaaniin. täydelle kaasulle laitettaessa hyytyy täysin. puolikaasulle ja plaaniin kun pääsee nin silloin toimii. ei silti ota täysiä kierroksia. pientä buuausta välillä. täyskäännöksellä taas puutuu. tulpat uudet. puristukset 8 PSI molemmat pytyt. ylempi tulppa parin tunnin ajon jälkeen kultaisen kirkas, alempi mustunut. seosruuvit säädin 1,5 kierrosta auki. Olivat niin että ylempi 5 kierrosta auki ja alempi 0,5 kierrosta auki. ei kumminkaan vaikutusta. ostin koneen siis käytettynä ja ties kuinka kauan ajamatta. kipinät katoin että molemmat antaa. ilman vaihdetta apukaasulla kiertää ihan kauheasti vaikkei se kaasu anna täysiä. mistä voisi vikaa alkaa etsimään?

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 20:51:50 25.07.2013

up

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 19:35:44 28.07.2013

kaasarit vaihdoin toimivasta. nyt antaa laittaa kaasun pohjaan. nousee plaaniin heti. mutta kierroksia ei täydellä kaasulla ole kuin 4000. 3500 kierroksen jälkeen ei vauhti enää nouse kuin 1-2 kmh. eikös sen pitäisi kiertää 5500.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 16:24:13 30.07.2013

trimmikulmaa muutin 2 pykälää ylöspäin. en ole vielä päässyt testaa jaksaako nyt kiertää enemmän. jos ei niin jossain vikaa.

Avatar
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viestit: 1109
Liittynyt: 17:12:15 01.04.2007
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja konepyorailija » 19:27:34 30.07.2013

20hv Mercury n.-92

Vika: ei kipinää kummallekkaan pytylle, sammunut vauhdista eikä sen jälkeen ole edes luvannut käynnistyä joten puolat ei taida olla kyseessä???
Kokeilin kipinää myös ilman kaukohallintaa eikä kipinää tullut joten sammutus nappulassa ei vika taida olla.
Kokeilin myös jotain auton tulppaa eikä sekään kipunoinut.
Mistä kannattaa alkaa etsimään vikaa? Staattoriko kenties?
Mahtaako noiden staattoreiden yms. esiin kaivamiseen tarvita erikoistyökaluja?

Kone myös mahdollisesti myytävänä viallisena jos löydän uuden nelarin :roll:

YT.Teemu

kvg
Viestit: 11
Liittynyt: 07:13:36 07.06.2013

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kvg » 07:09:09 31.07.2013

weeman kirjoitti:kaasarit vaihdoin toimivasta. nyt antaa laittaa kaasun pohjaan. nousee plaaniin heti. mutta kierroksia ei täydellä kaasulla ole kuin 4000. 3500 kierroksen jälkeen ei vauhti enää nouse kuin 1-2 kmh. eikös sen pitäisi kiertää 5500.
Tarkista nykyinen potkuri ja vaihda potkuri pienemmällä nousulla olevaan jos 1000 kierrosta puuttuu niin aloita vaikka 2 pykälää pienemmällä ja mittaa kierrokset. Sen jälkeen vaihdat taas jos on tarvetta, sillä tulos riippuu paljon myös veneestä. Hyvänkin veneen/koneen saa pilattua väärällä potkurilla. Tuon koneen max on tosiaan se 5500 mutta jos tähtäät 5000 sillä kuormalla millä eniten ajat ( esim. 2 hlö + tavarat) niin hyvä tulee.

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja weeman » 09:00:35 31.07.2013

niin ja koneesta porattu kuristin pois 38mm terällä. eli nyt pitäs olla se 25 hv

Vastaa Viestiin