Mikä 50/60 hv moottori?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Noniin, nyt se sitten iski. Se pirun moottorikuume...
25 vuotta vanha Pirkka saisi väistyä ja tilalle tulisi "uusi ja upea" kone. Kyseessä tulisi olemaan ensimmäinen uusi kone jonka hankin. Tällä hetkellä finaaliin ovat päässeet Suzukin DF50/60 sekä Evinrude E-tec 50. Voisiko arvon raati antaa viimeisintä tietoa sekä mielipiteitä kumpi kone olisi sijoituksen arvoinen.

Kone tulee 5 metrisen yamarin ht:n perään. Käyttö pääosin uistelua ja jonkin verran heittopaikoille siirtymistä varten, mutta myös retkeilyä ja ajoittain vesihiihtoakin tulee harrastettua. Nykyinen kone on siis 50hv 2t Yamaha ja sen teho riittää kyseiseen veneeseen mainiosti.

Suzuki vaikuttaa kaikin puolin hienolta koneelta mutta en haluaisi tinkiä suorituskyvyssä nykyiseen koneeseen verrattuna. Yltääkö nelitahti suikka 2t yammun tasolle? Kaikessa muussa Suzuki toki on aivan ylivertainen noin vanhaan koneeseen verrattuna. Painoakin on uudelle nelarille mielestäni maltilliset 102kg. 50 ja 60hv koneet ovat samasta lohkosta. Onko niiden välillä millainen ero?

E-tec:ssä kiehtoo ennenkaikkea tuo huoltovapaus sekä 2-tahtisen suorituskyky. Uistelukäyttöön kone kuitenkin hieman arvelluttaa. 2-pyttyisenä käynti on tuskin yhtä sivistynyttä kuin suikassa (3-mukinen), sen kertovat myös kippari-lehden vuonna 2009 tekemän perämoottoritestin dB-mittaukset.

Sain eräältä veneliikkeeltä tarjouksen DF50:stä, jossa ottavat vanhan yammun vaihdossa. Maksettavaa jäisi 7000, jonka jälkeen kone olisi valmiina veneen perässä ajoon. Hintaan sisältyy siis asennus, esihuolto, vedenerottimet, tankki, sekä uusi ohjauskaapeli. Onko hinta mielestänne kohtuullinen? Käyn vielä kyselemässä tarjouksia E-tecistä ja palailen asiaan.

Asiasta on ollut keskustelua aikaisemminkin mutta ovat vuodelta nakki, joten päivitetty tieto olisi hyödyksi.
Kiitos jo etukäteen!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mitä mä olen kuullut, jutellut ja muiden vehkeitä huomannut: Suikka. Ehdottomasti Suikka.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja sursill »

Suikka DF 60
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

60 Susku on persiissä hyrränny nyt kai 50h.

Ei moitittavaa..

Voimaa on. Ainakin jos vertaa edelliseen koneeseen. Ihan ku kone vähän murahtais jos liukuun lähtee oikein ripeesti.

Hinta. Itse maksoin väliä 5850€ kun vaihdossa meni kokenut 60hp 4t Merkkuri. Hinnassa mukana mainio palvelu, asennukset, 2 ekaa huoltoa, uusi pomminkestävä päävirtakytkin ja Trolling Mode -säädin (Aika jees mokkula muuten vetohommissa!)..

Etecin kanssa mäkin vähän puntaroin. Mutten kehdannu kun vasta pääsin 2t koneista eroon.
Sata vapaa vedossa!
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Kiitos vastanneille mielipiteistä! Uutta 60 suikkaa ei näytä suomesta saavan asennettuna alle 7000, joten uuden veneen osto, jossa vähän käytetty kone alkaa näyttämään houkuttelevammalta.

Mitä mieltä porukka on esim. tästä mallista?
http://www.nettivene.com/moottorivene/terhi/530833
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mä puntaroin mm. noiden sun vaihtoehtojen välillä ja päädyin 60 hp Suikkaan. En ole katunut. Tehojen puolesta Sukisuki lienee mitä etsit, sillä sekä voimaa että vauhtia kyllä piisaa. Mulla on veneenä vanhan liiton Buster L jonka perseessä oli ennen vm -99 Honda 50. Ero oli kuin yöllä ja päivällä Suzukiin vaihtaessa. Ehkä jopa isompi. Vaihdettuani vielä potkurin mallia isompaan huiput ovat liki 35 solmua ja kiihtyvyyttäkin jäi tarpeeksi.

Oletko pyytänyt tarjouksia koneesta vai onko tuo 7000 listahinta?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Timzer
Viestit: 504
Liittynyt: 10:31:03 08.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Timzer »

kotiainen kirjoitti:
Itse maksoin väliä 5850€ kun vaihdossa meni kokenut 60hp 4t Merkkuri. Hinnassa mukana mainio palvelu, asennukset, 2 ekaa huoltoa, uusi pomminkestävä päävirtakytkin ja Trolling Mode -säädin (Aika jees mokkula muuten vetohommissa!)..
Osaatko/osaako joku sanoa tuleeko tuo "Trolling mode" paketti vakiona moottorin mukana vai tarviiko siitä maksaa erikseen jotain? Ja missä hintaluokassa pyörii?
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kyllä se lisävarustelistalta löytyy, hintaa tosin en pysty muistamaan, vaikka omaan veneeseen sen kyllä asennutinkin. Testiin pääsee syksyllä, silloin kun teen sen vuoden ainoan vetokeikan. :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Olen pyytänyt tarjouksia koneista ja kilpailuttanut myyjiä. Tällä hetkellä parhaat tarjoukset:

Suzuki DF60 asennettuna + tankki + uusi akku + vedenerotin + uusi ohjauskaapeli = 7280€
Suzuki DF50 samoilla varusteilla = 6500€.

Myyjä oli sitä mieltä että suorituskyvyn lisäys 50->60 ei ole tuon lähes 1000€ hinnan väärti ja että 50 suikka vie venettä vähintään yhtä hyvin kuin vanha 50hv 2t Yammu, luultavasti paremmin.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja drwho »

Myyjä oli sitä mieltä että suorituskyvyn lisäys 50->60 ei ole tuon lähes 1000€ hinnan väärti ja että 50 suikka vie venettä vähintään yhtä hyvin kuin vanha 50hv 2t Yammu, luultavasti paremmin.
Tosta olisin orastavasti samaa mieltä myyjän kanssa, noita lisäheppoja tarttee vasta kun vene alkaa olla painoltaan koneen suorituskyvyn ylälaidassa. Sanoisin, että esim syvällä V:llä varustetut "painavat" (kaikki on suhteellista) alumiinikipot kuten Hawk 520 ja vaikka Faster 515 ei oikein kulje 50hp koneella mutta jolkottaa menemään ihan kivasti 60hp 4t vekottimella.
Viimeksi muokannut drwho, 07:00:23 16.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja drwho »

E-TEC:eistä vielä sellanen huomio, että US Marines ja US Coast Guard kellottaa E-TEC:eillä jopa 1750h+ ennenkun vaihtaa ribeistä koneet.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Suorituskyvyn lisäämisen hintalapun arvo lienee ihan käyttäjästä kiinni. Ällä ainakin on niin nuhainen 50hv koneella että isompi kone on imho hintansa arvoinen. Masentavaa joutua koko ajan ajamaan kahva kaakossa, nääs.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

roze88 kirjoitti:Mitä mieltä porukka on esim. tästä mallista?
http://www.nettivene.com/moottorivene/terhi/530833
Kehotan karttamaan ABS-Terhejä varsinaisessa moottoriveneluokassa. Terhi 440 on ihan mainio amme, mut muut ABS:t vähän niin ja näin.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Olen moottorin vaihdon sijaan päätymässä kuitenkin uuden veneen hommaamiseen. Vene tulee merelle monipuoliseen kalastukseen sekä perheen kanssa retkeilyyn. Terhin hylkäsin sen pienuuden vuoksi. Tällä hetkellä olen ajatellut näiden kahden väliltä:

http://www.nettivene.com/moottorivene/uttern/531436
ja
http://www.nettivene.com/moottorivene/s ... val/529912

Osaako joku sanoa paketeista mitään?
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja drwho »

Toi Scandinavali vaikutti noista selkeesti fiksummalta paketilta (vene, vähän ajettu kone + traileri) mutten osaa kummastakaan sanoa mitään kalastuskäytössä. Ja mun vankkumaton mielipide on, että kalaveneen pitää olla alumiinia. :)
-haapis-
Viestit: 81
Liittynyt: 23:42:14 21.07.2012

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja -haapis- »

drwho kirjoitti:Ja mun vankkumaton mielipide on, että kalaveneen pitää olla alumiinia. :)
Samaa mieltä, muutamia poikkeuksia löytyy toki ht- veneiden puolelta omaan makuun.

Itse valitsisin noista edellä mainituista kalastuskäyttöä ajatellen ehdottomasti mieluummin tuon Utternin. Toki kummastakaan ei ole mitään tietoa veneenä, mutta Utterni vaikuttaisi suunnittelultaan ja tilaratkaisuiltaan kohtalaisen hyvältä. (perässä uisteluun sopivasti tilaa, hyvät tilat muutenkin). Ja nelarikone vrt. Scandinavalin 2- tahtikoneeseen lienee plussaa.
maketi
Viestit: 15
Liittynyt: 12:17:34 04.08.2013

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja maketi »

http://www.nettivene.com/moottorivene/jeanneau/531935
Jeanneau Cap Camarat 515 vm.2007, Moottori Suzuki DF 90 TL 4-tahti. ihan kohtalaisen hintanen, voisi olla vaihtoehtona noihin.+traileri
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

Kiitos mielipiteistä ja vene ehdotuksesta!

Harkitsin myös tällaista paketti: http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/509407
Hieman vaan mietityttää nuo koneen ajotunnit. Mitä mieltä olette 600h ajetusta yammusta? Kyseessä on järvikone.
Uistelukäyttöä ollut käsittääkseni aika paljon. Toki veneliike on käynyt koneen läpi ja antaa sille jonkinlaisen takuun.
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja arousi »

Mä en täysin ymmärrä noiden tuntien tuijottamista. 650 h? Montako tuntia autoilla ajetaan? Okei, analogia ontuu osittain, mutta mitä ne tunnit kertoo?

Olisikohan jossain tilastoituna viimeisen kymmenen vuoden aikana hajonneiden nelarien lukumäärää? Itse en tiedä yhtään ja otokseni on kuitenkin poikkeuksellisen kattava (10) :mrgreen:

Noista tunneista on tullut omituinen pakkomielle ja 1000 tuntia on nykyään jokin nettikeskustelureferenssi kaatopaikalle kelpaavalle nelarille. Tuolloin on viimeistään syytä vaihtaa uudempaan koneeseen, ennen kuin vanha hajoaa.

Ps. Venettä etsiessäni mua hämmästytti, miten 95 %:ssa nettiveneessä myydyistä venepaketeista koneen ajotunnit on 250 h. Right.
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

No tätä olen vähän itsekin ihmetellyt mutta kun ei noista nelareista ole oikein kokemusta yhtä 4-heppaista lukuun ottamatta. Tottakai autoilla ajeteaan tuhansia ja taas tuhansia tunteja mutta olen lukenut, että perämoottoriin kohdistuva rasitus on huomattavasti suurempi kuin auton moottoriin. (ajetaan kokoa ajan ylämäkeen tms.)
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Mulla 4000+ h F50 Jammu ja porskuttaa ilman isompia ongelmia. Säännöllinen huolto ja muutama kuluva osa vaihdettu.
Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

arousi kirjoitti: Ps. Venettä etsiessäni mua hämmästytti, miten 95 %:ssa nettiveneessä myydyistä venepaketeista koneen ajotunnit on 250 h. Right.
90% tämän maan mökkivenekokoluokan veneilijöistä ajaa sen max 30h kesässä, joten onko tuo nyt ihme. Eikä mulla kuhan jigihommissakaan pääkoneeseen juuri tunteja tule.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Uudemmista koneistahan saa tunnit ulos, joten niiden suhteen ei enää hirveän helposti pysty satuilemaan. Kun nyt ite ostin uuden moottorin ja pääsin seuraamaan käyttötunteja NMEA-väylän kautta niin yllätyin siitä, miten vähän tunteja koneelle loppupäässä tulee. Okei, ajan pelkkää siirtymää ja itse kalastus tapahtuu keulakoneen avulla mutta kuitenkin. Kevätkauden aikana mun koneeseen tuli 26(!) tuntia eli ei oikeastaan yhtään mitään. Yllätys oli melkoinen sillä kalassa tuli kuitenkin käytyä vaikkei siirtymät mitään pitkiä olleetkaan...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
roze88
Viestit: 69
Liittynyt: 16:13:40 24.04.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja roze88 »

No päädyin liikkeestä ostettuun uuteen (esittelyveneenä olleeseen) Yamarin 56 SC + Yamaha 100hv, jossa lisävarusteitakin mukavasti.
Päätös oli loppupeleissä helpohko, kun on lähes käytetyn hintainen ja rahoituskin naurettavan pienellä korolla. Jo 3v takuusta moottorille ja 2v veneelle maksaa mielellään pikkusen ylimääräistä.
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: Mikä 50/60 hv moottori?

Viesti Kirjoittaja arousi »

Jea! Keulapaikka viikonloppuna?
Vastaa Viestiin