Tarvitaan: Reseptejä / vinkkejä säilykkeiden valmistukseen

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Tarvitaan: Reseptejä / vinkkejä säilykkeiden valmistukseen

Viesti Kirjoittaja zenith »

Hei

Kaikkia mahdollisia vinkkejä / reseptejä otan mielelläni vastaan kalan ja lihan säilykkeiden valmistamiseen.

Kalan puolisäilykkeiden (lasipurkki+uuni) valmistuksesta on jo aika paljon tullut kokemusta, mutta nyt tuli ostettua peltipurkinsulkija (käsikäyttöinen) ja rinnalle painekeitin. Minulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta täyssäilykkeiden valmistamisesta ja kuvittelisin näin aktiivisella foorumilla olevan paljonkin kokemusta. Pyydän kohteliaasti neuvoja tästä asiasta. Tuoretta lihaa on saatavilla vajaan vuoden päästä, mutta kalaa on onneksi saatavilla järvenjäältä koko talven kunhan nyt vaan jäätyisi kunnolla.
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Kalasäilykkeitä on peltipurkkeihin tullut tehtyä yli 20 vuotta. Samat reseptit toimivat myös lasipurkkeihin. Itselläni ei ole lasipurkkien käytöstä kokemusta, kun on aina tullut käytettyä 400g peltipurkkeja.

Muikun osalta yksi parhaimmista resepteistä on tässä:

Savumuikkusäilyke
- Savustettua muikkua (etukäteen suolattu)
- Rypsi/rapsiöljyä
- Sipulirenkaita
- Kokonaisia maustepippureita

Savusta muikut ja lado purkki puoleen väliin täyteen. Laita sipulirengas ja muutamia maustepippureita. Lado purkki täyteen. Laita 1/3-½ purkkia täyteen ruokaöljyä. Laita purkinkansi kiinni purkituskoneella ja keitä painekattilassa 2 tuntia. Jäähdytä purkki ja laita purkki kylmään 2kk ajaksi, jotta maut tasaantuvat. Purkkeja kannattaa satunnaisesti käännellä, jotta maut kunnolla tasaantuvat.

Kannattaa syödä leivän päällä.

-------------------

Tomaattimuikkusäilyke

- Muikkua (tai muuta kalaa)
- Tomaattimurskaa
- Karkeaa merisuolaa
- Sipulia
- Maustepippureita
- Voita

Sekoita tomaattimurska kalan sekaan ja laita myös suolat mukaan. Lado tämän jälkeen tomaattiset muikut siten, että purkki tulee lähes täyteen. Laita maustepippurit sekaan, sopiva pala voita ja sipulirengas päälle. Tämän jälkeen purkita kansi paikallaan, keitä 2h, jäähdytä ja laita kylmään 2kk ajaksi. Purkkia kannattaa käännellä satunnaisesti, kun on kylmässä, jotta maut oikeasti tasaantuvat.

Nuo purkitetut säilykkeet säilyvät syömäkelpoisena jopa 3-4 vuotta, jos oikein onnistuu.

Muitakin reseptejä löytyy netistä hakemalla esim:
http://www.fishfood.fi/index.php?pageid ... 66&lang=fi
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

Kiitos MikeTonic asiantuntavasta vastauksesta!
MikeTonic kirjoitti:Kalasäilykkeitä on peltipurkkeihin tullut tehtyä yli 20 vuotta.
Täytyy todeta, että sinulta löytynee kokemusta.
Voitko kokemuksesi pohjalta antaa vinkkejä kannen kiinnilaittoon koska sulkijan mukana ei tullut käyttöohjetta. Oma sulkijamallini on Erä-Tapio ja sulkijassa ei ole pikalukitusta säilyketölkille.

Mitä lämpötilaa MikeTonic olet pitänyt painekattilassa? Useassa myytävässä painekattilassa max. saavutettava lämpötila on 115 - 116 C astetta. Selailemalla nettiä löytyy informaatiota siitä, että alle n. 121 C asteen lämpötila olisi riittämätön. Mitenkähän tämän asian laita oikein on.

Mainitsit, että säilykkkeiden säilyvyysaika voi parhaimmillaan olla useita vuosia. Mistä kaikista tekijöistä säilyvyyssaika on riippuvainen? Kuvittelisin, että kannen huolellinen kiinnilaitto olisi yksi merkittävä tekijä...., mutta onko näin ja mitkä muut tekijät vaikuttavat säilyvyysaikaan?

Lihasäilykkeille (peura) olisi myös mukava saada reseptejä ja valmistusvinkkejä.
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

zenith kirjoitti: Täytyy todeta, että sinulta löytynee kokemusta.
Voitko kokemuksesi pohjalta antaa vinkkejä kannen kiinnilaittoon koska sulkijan mukana ei tullut käyttöohjetta. Oma sulkijamallini on Erä-Tapio ja sulkijassa ei ole pikalukitusta säilyketölkille.
En nyt muista kumpia päin sitä kampea pitä ensin vääntää (muistaakseni itsestä ulospäin ensin ja sitten itseen päin). Enkä myöskään muista edes minkä merkkinen oma purkituskone on. Omani on joka tapauksessa 30-40 vuotta vanha laite. Viimeisen kolmen vuoden aikana on ei ole tullut käytettyä purkituskonetta, koska muikku kärsiii katovuosista ja katiskakalastamistakaan ei ole tullut harjoitettua. Itse teen purkkikalaa silloin, kun kalaa tulee riittävästi. Parin purkin takia itse en viitsi nähdä sitä vaivaa minkä se vaatii. Itselläni on oltava kalaa vähintään 12kpl purkin (400g) tarpeisiin.
zenith kirjoitti: Mitä lämpötilaa MikeTonic olet pitänyt painekattilassa? Useassa myytävässä painekattilassa max. saavutettava lämpötila on 115 - 116 C astetta. Selailemalla nettiä löytyy informaatiota siitä, että alle n. 121 C asteen lämpötila olisi riittämätön. Mitenkähän tämän asian laita oikein on.
Omaan painekattilaani mahtuu 12kpl 400g purkkia ja siinä ei ole lämpötilamittaria. Itse olen keittänyt niitä paineessa noin 2h. Jos on isompiruotoista kalaa, sitten pidempäänkin, jotta ruodot pehmiävät hyvin. Omasta mielestäni parhaiten käyvät pienet kalat (muikkukukko ahvenet, muikku ja jopa särki). Madetta ja lahnaakin tuli kokeiltua, mutta mateesta saa parempaa kyllä keittona (kuiva kala, joka vaatisi läskiä purkittamisen yhteyteen). Lahnasta taas täytyisi ottaa selkäranka pois ennen purkittamista, muussa mielessä lahnakokeilu kyllä onnistui.
zenith kirjoitti: Mainitsit, että säilykkkeiden säilyvyysaika voi parhaimmillaan olla useita vuosia. Mistä kaikista tekijöistä säilyvyyssaika on riippuvainen? Kuvittelisin, että kannen huolellinen kiinnilaitto olisi yksi merkittävä tekijä...., mutta onko näin ja mitkä muut tekijät vaikuttavat säilyvyysaikaan?
Juurikin tuo. Säilykepurkin tekemisessä tärkein vaihe on purkitusvaihe. Siitä on oikeasti saatava tiivis. Se, että onko kannesta tullut riittävän tiivis tulee esille keittämisen jälkeen, kun purkkeja ottaa painekattilasta. Jos kansi on oikein kiinnitetty, se menee paineen ja lämmön johdosta sisäänpäin kuprulleen. Kun säilykepurkit sitten jäähtyvät, ne alkavat "napsumaan".

Epäonnistuneet purkit huomaa myös siitä, että yleensä keittämisen johdosta kansi lähtee jostain kulmasta irti ja sinne pääsee vettä yms sisään. Jos painekattilan kantta avattaessa huomaa rasvaa tai muita kalanroippeita keitin veden seassa, silloin tietää ainakin yhden purkin vuotaneen ja se purkki pitää löytää - muuten säilykepurkki ei säily.

Luonnollisesti ennen purkitustapahtumaa, peltipurkit on hyvä pestä huolellisesti, ettei purkin sisäpuolelle jää epäpuhtauksia. Sekin vaikuttaa säilyvyyteen.

Itse olen säilyttänyt säilykepurkkeja kylmässä (kylmiössä tai maakellarissa). Sitä en tiedä vaikuttaako se säilyvyyteen.

Omasta mielestäni on erittäni tärkeää, että säilykepurkkia pidetään kylmässä muutama kuukausi sitä käännellen, koska silloin maut pääsevät tasaantumaan. Tuoreeltaankin toki voi säilykkeestä nauttia, mutta omasta mielestäni se ei ole silloin parhaimmillaan.

Itse olen yleensä tehnyt säilykepurkkeja vuositasolla (jos muikkua on) sen verran, että se tulee seuraavaan vuoteen mennessä syötyä. Turha tehdä varastoon moneksi vuodeksi eteenpäin. Joskus kuitekin johonkin nurkkaan on jäänyt säilykepurkki tai pari ja niitä on jopa kolmenkin vuoden päästä syöty ilman suurempia makuhaittoja.

Jos savustaa kalaa purkkiin, savukalan ei tarvitse olla läpikypsä. Kala kypsenee kyllä, kun sitä keittää painekattilassa. Tärkeintä tuossa savustustapahtumassa on saada kalaan savunmakua.
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Kokkikolmonen kirjoitti:Sulje tölkit tölkityskoneella huolella. Keitä tölkkejä painekeittimessä, jossa on lämpötila ja painemittari. Pitkän säilyvyyden takaa 1 ½ tunnin keittäminen 121 asteessa.
Kun katson vihreitä, näen punaista.
nypy
Viestit: 4845
Liittynyt: 20:31:56 03.11.2005
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja nypy »

liha ei tarvi lisänestettä, vaan sitä irtoaa lihasta keitettäessä.

lihat, sipulit, pippurit, suolat ja muut mahdolliset mausteet vain purkkiin ja keittäminen, suolaa oman maun mukaan 1-2% painosta
sumpussa
Viestit: 150
Liittynyt: 21:14:52 02.12.2007
Paikkakunta: Hämeen Hälläpyörän Kulkureiden Keisari

Viesti Kirjoittaja sumpussa »

Tässä mainio vihje. Kaikilla olisi syytä olla 40-50 luvun ihan tavallisille emännille tarkoitettu keittokirja, josta löytyy ohjeita jokaiseen tilanteeseen ajoilta jolloin konstit oli monet ja hyvät neuvot tarpeen. Eli kipin kapin DIVARIIN.
"Päätelmät pitävät juuri niin kauan kuin kala suvaitsee sallia." - Juhani Aho
HUOMIO! Lämmin koti tarjolla wanhoille kotimaisille lohiperhoille, vain sulkasiipiset majoitetaan.
nypy
Viestit: 4845
Liittynyt: 20:31:56 03.11.2005
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja nypy »

se on melko kysytty kirja nykyäänkin, eikä ihan halpa divareissa, voi olla jossain kaksoiskappale siitä
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

Kiitos! Olen saanut todella hyvia neuvoja ja linkkeja.


Kala tulee olemaan paatuote purkituksesta kun kalaa tulee, mutta mita neuvoja peuranlihan purkittamiseen. Kannattaaako lihat jauhaa harvalla #laipalla# vanhan lih'myllyn lavitse vai paloittelenko lihat linkkarilla pieniksi suikaleiksi. Pitaako lihan sekaan laittaa hyppysellinen peruna tai maissijauhoja.

MikeTonic antoi aloittelijalla mm. kannen sulkemisesta hyvia neuvoja, mutta kertokaa muutkin kayttajat nikseja ja vinkkeja, koska olen ensikertalainen asialla.

Painekattilasta olis perusteltua saada keskustelu ja lieva vaittely paalle siita, etta riittaako 115 C asteen lampotila sailykkeiden valmistamiseen kun keittoaikaa painekattilassa lisataan vai onko todellakin niin etta ehdottomasti tarvitaan tietty aika n, 121 C asteen lampotila.

Mika painekattila kannattaa ostaa. Sitra 114 C astetta vai sellaine jossa voi saataa lampatilan 114 / 120 C asteen valilla. Edellinen painekattila oli todella hankala kayttoinen ja liian pieni. Kannen sulkimiseen tarvittiin jakoavain ja leukapihdit. Valmistettu kokeilu era meni pilalle, kiitos nimenomaisesti nokian saastuneen veden.

Kommentoikaa s'ilykkeiden valmistamisen vinkkeja, resepteja ja tekniikoita seka nimenomaisesti painekattiloita seka tarvittavaa lampotilaa.

Kiitos neuvojille jo etukateen!

Pahoittelen ettei a ja o kirjaimet toimi taalla :shock:
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

115 astetta riittää hyvin.

Täältä löytyy vinkkejä purkittamiseen, kun myyvät laitteita yms.
- http://www.myllyposti.fi
- http://www.savoset.com

Siellä näkyy olevan myös reseptejä ja muuta tietoa.
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

Nyt tuli kokeiltua muutamalla tyhjällä purkilla sulkemista ja enkä ollut oikein tyytyväinen lopputulokseen. Kannen rauna nimittäin rispaantui jonkin verran. Raunasta lähti siis hyvin heinoa peltipurua ja sauma jäi mielestäni hieman irvistämään (tai raolleen) varsinkin jos vertasi sitä purkissa olevaan valmiiseen tehdassaumaan.

Purkin kiinnitin laitteeseen niin tiukkaan, ettei se pyörinyt lautasten välissä kun pidin siitä kiinni kohtuullisella sormiotteella samanaikaisesti kun vääsin kammesta. Tämän jälkeen painoin "ykkös" varrella kantta ja voimaa lisäisin tasaisesti noin 10 kierroksen ajan. Mielestäni reunan rispautuminen tapahtui juuri alkukierrosten aikana äänen perusteella. Myös muutaman ensimmäisen kierroksen aikana kuului ilmeisesti purkinsauman kohdalta lievä naksaus. Tämän jälkeen käytin "kakkos" vartta 10 - 15 kierroksen ajan ja lisäten tasaisesti varteen voimaa. Sekä ykkös ja kakkos varrella käytin lopussa suhteellisen suurta voimaa.
Mikähän meni pieleen vai onko lopputulos kuvaukseni perusteella normaali?
115 astetta riittää hyvin.
Tähän asiaan haluaisin vielä lisätietoja ennen kuin laitan myyjän vastaamaan vaativiin kysymyksiin :wink: Suurin osahan myytävistä kattiloista on todella 115 - 116 C asteen lämpötiloille ja niissä mainostetaan mm. soveltuvuutta säilykkeiden valmistukseen. Mieltäni vain askarruttaa netistä löytyvä tieto 121 C asteen lämpötilan tarpeellisuudesta / ehdottomuudesta botuliinin takia :roll:
Avatar
mpk
Viestit: 613
Liittynyt: 18:44:17 10.11.2006
Paikkakunta: Läntisen Etelä-Savon hiipuva kasvukeskus

Viesti Kirjoittaja mpk »

Itse olen muikkupurkit keitelly 125 asteessa just ton botuliinin takia. varoventtiili säädetty niin että suhauttelee jos ja kun menee yli. Autoklaavi on ulkona ja sinne mahtuu 40 kpl 400g purkkeja kerralla. Lämmitys koivuhaloilla.

perussetti 400g purkkiin:

muikkuja
kossupullonkorkillinen suolaa
laakerinlehden pala
musta ja valkopippuria 4 kpl
sipulia
tomaattipyrettä
öljyä

Savunmaku on haettu osaan n 3-5 min savustuksella, ei liian pitkään niin ei kitkeröidy. Lisäksi kokeiltu omenaa seassa valkosipulia yms.

Merkkaa purkkiin spriitussilla, mitä on kokeilussa, niin ei tule ylläreitä.


Purkkeja kannattaa kysellä ympäriinsä ne kirkkaat on tyyriitä. Nytkin lukee purkin kylessä Beef....

Siihen saa sitten itse pyöräytettyä etiketin päälle. Etikettiin tarina vielä reissusta niin kelpaa maistella.
karppa2
Viestit: 344
Liittynyt: 12:27:36 06.10.2006
Paikkakunta: valkeekoski

Viesti Kirjoittaja karppa2 »

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=70441844

Tuolla on joku vanhempi ohjekirja myynnissä.
Nih, näino!
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

No niin, tulin tehneeksi ensimmäisen erän säilykkeitä peurasta. Mielestäni peuranliha on seutta niistä verran hyvää, etten uskaltanut tehdä kuin neljän kappaleen suurtuotantokoe-erän ettei vaan menisi hävikkiin, mutta niistä tulukin todella maistuvia ja rakenteeltaan pehmeän kosteaa sekä maukasta suolalla ja pippurilla. Harjoittelin tyhjillä purkeilla sulkemista ja pikku hiljaa tehty sauma alkoi jo muistuttaa purkin alkuperäistä saumaa. Mutta kuinka ja mitenkä minä arvostelen kriittisesti syntynyttä saumaa :shock:

Kuten jo olen aiemmin kertonut niin kansi lähti rispaantumaan mutta siitä ongelmasta pääsin hyvin pitkälle eroon lisäämällä huomattavasti enemmän kierroksia "ykkös"- vaiheessa (ohjekirjassa noin 10 kierrosta) ja samoin "kakkos"- vaiheessa. Mutta kuinka tunnistan visuaalisesti huonon sauman? Painekattilassa ei ollut veden seassa havaittavissa rasvaa, eli on saumat pitäneet keitettäessä mutta sehän ei käsittääkseni kerro saumanlaadusta juuri mitään.

yt kun aloin lisämään pyöritettäviä kierroksia niin tuli minulle sellainen uusi seikka eteen, että varsinkin "ykkös"- vaiheen lopussa kannesta kuuluu purkin sauman kohdalla lievä "klonks" ääni ---> normaalia?

Kukaan ei ole seppä syntyessään mutta minä haluaisin olla. Sen takia kyselen näitä neuvoja teiltä.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Terve ,en tiedä millainen purkituskone sinulla on , mutta minulla on sellainen jossa on yksi vipu , jossa on kaksi rissaa ,ja aloitettaessa vedän itseenpäin lievästi painetta kohottaen ja n 4-5 kierrosta piisaa ,sitten painan vivusta eteenpäin ja veivaan noin 4-5 kierrosta samoin painetta lisäten ,nyt pitäisi sauman olla siisti ,metallia ei saa leikkautua ,eikä ryppyjä tulla saumaan.
jos keitinveteen tulee vähän mömmöä, niin se ei ole kovinkaan vaarallista.
kun olet keittänyt purkit ,niin nostele heti keiton jälkeen ne jäähtymään johonkin pöydälle tms ja voit pestä tässä vaiheessa purkit päältä.
kun purkit jäähtyy pöydällä pitäisi kuulua napse kun kansi vetäytyy sisäänpäin ja jää siihen , jos kansi ei selvästi painu sisäänpäin , niin näistä
aloitat sitten syönnin ja näitähän voi pitää vaikka jääkaapissa josta käyttää , onnistuneet purkit säilyvät huoneen lämmössäkin tosin sitä varmempi mitä viileämpi.Botuliini ei haise eikä maistu joten onnea ?
Tosin ennen keittivät paljon muuripadassa ja leikkavivat vanhoista purkista reunan pois ja sulkivat uudestan ja kuolivatkin sittenvain rinta tai vatsatautiin. :lol:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

kitkaton kirjoitti:Terve ,en tiedä millainen purkituskone sinulla on , mutta minulla on sellainen jossa on yksi vipu , jossa on kaksi rissaa ,ja aloitettaessa vedän itseenpäin lievästi painetta kohottaen ja n 4-5 kierrosta piisaa ,sitten painan vivusta eteenpäin ja veivaan noin 4-5 kierrosta samoin painetta lisäten ,nyt pitäisi sauman olla siisti ,metallia ei saa leikkautua ,eikä ryppyjä tulla saumaan.
Kiitos neuvoista!

Minulla on varmaan samantyyppinen purkituskone. Yksi vipu jossa kaksi rissaa ja molemmat rissat ovat merkittyjä yhdellä ja kahdella stanssauspisteellä. Tästä olen päätellyt, että ensin käytetään "ykkös" pisteen rissaa ja tämän jälkeen toista rissaa. Vipua väännän itseenipäin tai itsestäni poispäin riippuen siitä kumpää rissaa haluan käyttää.

4- 5 kierrosta ei kyllä minulla riitä sauman aikaansaamiseksi. Aloitan pyörittämisen koko ajan voimaa tasaisesti lisäten ja kierroksia tulee noin 15 kappaletta ja sama juttu toisella rissalla. Sen havaitsin, että mitä enemmän käytän kierroksia sitä rypyttömämpi saumasta tulee. Kannen ulkoreunasta irtoaa hieman hyvin terävää peltilastua/purua :roll:
Mistähän tämä sitten johtunee.

Jotenkin minulla on vaan sellainen tunne etten edelleenkään tee kaikkia vaiheita oikealla tavalla. Vinkkejä / neuvoja siis edelleen kaivataan vaikka olen jo niitä saanut :!:
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Terve vielä , minulla on viimeisiä Jartsanpajan tekemiä purkinsulkijoita ,ja pelannut melkoisen hyvin .
Katso kuule ,että ne rissat pyörii hyvin kun väännät kansia kiinni .
samoin katso ,että ne pinnat jotka tekee sitä saumaa ovat kiiltävat ja sileät.
Oletko hankkinut uutena sen koneen vaiko käytettynä.
Sen ei pitäisi missään nimessä "lastuta" sitä saumaa .
Jossain muistaakseni eRä-lehdessäkin oli jotain juttua tuosta saumaus hommasta . Oletko käyttänyt näitä GWS,n 400 g purkkeja , niillä kyllä pitäisi toimia , niitä on jotain ulkolaisiakin , ja niissä on kait ollut jotain häikkää .Vaikea näkemättä ottaa tämän enempää kantaa tuohon hommaan .
Kuitenkin muikkupurkki ja lihapurkki on mukava välillä aukaista ja syödä kunnon evästä. :D
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

MikeTonic kirjoitti:
zenith kirjoitti:
zenith kirjoitti: Mainitsit, että säilykkkeiden säilyvyysaika voi parhaimmillaan olla useita vuosia. Mistä kaikista tekijöistä säilyvyyssaika on riippuvainen? Kuvittelisin, että kannen huolellinen kiinnilaitto olisi yksi merkittävä tekijä...., mutta onko näin ja mitkä muut tekijät vaikuttavat säilyvyysaikaan?
Juurikin tuo. Säilykepurkin tekemisessä tärkein vaihe on purkitusvaihe. Siitä on oikeasti saatava tiivis. Se, että onko kannesta tullut riittävän tiivis tulee esille keittämisen jälkeen, kun purkkeja ottaa painekattilasta. Jos kansi on oikein kiinnitetty, se menee paineen ja lämmön johdosta sisäänpäin kuprulleen. Kun säilykepurkit sitten jäähtyvät, ne alkavat "napsumaan".
Valmistettuani toisen erän purkkeja niin heti keittämisen jälkeen purkkien kannet olivat jonkin verran pullistuneet ulospäin ja kattilasta pois ottamisesta kun oli kulunut aikaa noin 15 -30 min niin osasta purkeista kuului pieni naksahdun jolloin kansi meni lievästi kuprulle sisäänpäin tai sitten ihan tasaan, hieman vaikea arvoida kumpaanko ne päätyivät. Ne purkit jotka eivät naksuneet 30 min sisällä niin ne painuivat tasalle tai kuprulle kun painoin niitä kevyesti sormella.

Keittämisessä kannet eivät siis menneet kuprulle sisäänpäin vaan kuprulle ulos päin :roll: Pakkasinkohan purkit sitten liian täyteen vai missä on oikein vika, ettei purkit vakumoidu keittäessa niin kuin MikeTonic aikaisemmin kertoo? Painekeittimenä on Sitram 13 l ja keittoaikani oli 2 h ja 10 min siitä, kun säätöventtiili alkoi päästää höyryä ulos. Kattilan pohjalla oli vettä noin 2 litraa ja nostin kaikki purkit kattilaan siten, ettei niistä ollut mikään vedenpeitossa.

Valmistin uuden pienen purkkitavaraa erän muikuista täältä saamallani resepteillä ja olivat ne kyllä oikein hyviä. Ihmettelen sitä, että kuinka muikuista vapautui purkkiin niin paljon nestettä vaikka puhkomisen & huuhtelemisen jälkeen valutin muikut kyllä hyvin.

Nyt purkkien saumat alkavat silmämääräisesti vaikuttaa jo samankaltaiselta kuin valmiiksi koneella tehty. Käyttämäni purki ja kansi on tilattu Kärkkäiseltä ja mitään nimeä purkeihin ei ole stanssattu. Onko purkkien&kansien laaduissa paljonkin laadullisia eroja? Kärkkäisen purkit olivat halpoja joten voisi olettaa, ettei hyvää saa halvalla...

Auttakaa ja neuvokaa taas minua kun en purkituksesta vielä tiedä kaikkea mutta halu olisi kyllä oppia :oops:
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Terve , joo alkaa kuullostaan jo hyvältä .Kyllä purkkien pitääkin pullistua keiton aikana ulospäin , koska purkissa veden kiehuessa syntyy painetta , josta syystä mm voi esim kastikkeen rasvaa hieman tulla keitin veteen . Minä keitän purkit niin , että ne on suurinpiirtein veden alla kaikki . Ja pienen ylipaineen ansiosta lämpötila nousee siihen n 120 C
Optimi vaatimus n 118 C . Muikkuja ei kannata keittää kuin se 1 h ja n 10 min siis kun paine on noussut. Kalan valkuainen ei pidä pitkästä keittoajasta vaan muuttuu väriltään hiemen tummaksi ja maultaan hieman puumaiseksi . Lihaa pitää keittää pidempään 2-3 h riippuen vähän minkälaisen eläimen lihasta on kyse.
Tärkeä asia on kalojen puhdas käsittely ja mitä pikemmin purkitus , niin sen vähemmän on ehtinyt muodostua pöpöjä.
Kirjastosta vois löytyä vielä tarkempaa tietoa asiasta.
Tiiviitä purkkeja vaan sinne.(GWS )
ps niin olemme joskus käyttäneet muikkuja kevyesti uunissa ennen purkkiin panoa niin liika kosteus poistuu kaloista.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
zenith
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22:18 14.01.2008
Paikkakunta: Pirkanmaa / Sisä-Savo

Viesti Kirjoittaja zenith »

kitkaton kirjoitti: Oletko käyttänyt näitä GWS,n 400 g purkkeja , niillä kyllä pitäisi toimia , niitä on jotain ulkolaisiakin , ja niissä on kait ollut jotain häikkää .Vaikea näkemättä ottaa tämän enempää kantaa tuohon hommaan .
Mistä GWS:n purkkeja oikein saa hankittua? En yks kaks Googlellakaan löytänyt noista purkeista mitään tietoa :shock:





Myllypostin kaveri neuvoi laittamaan jotain "korokkeita" (mulla vasaralla hakattuja harjoituspurkkeja) kattilan pohjalle siten, että sinne mahtuu vettä 2-3 litraa. Sitten säilykepurkit asetellaan näiden korokkeiden päälle siten, etteivät ne ole kosketuksessa veteen. Perustelu edellä olevalle oli se, että vedessä ollesaan purkit ovat vain 100 asteisia, mutta höyryssä ollessaan ne ovat korkeammassa lämpötilassa paineen vaikutuksesta.


Onneksi nyt on tullut Pirkanmaallekin jäihin vahvuutta ja ovat päässeet vetämään nouttaa, joten muikkuja on nyt saatavissa kaupoista. Joku neuvoi täällä aikaisemmin pitämään päiväkirjaa resepteistä ja merkitsemään purkit tusssilla. :arrow: Oli minulle hyvä vinkki! Olen nyt valmistanut 12 purkin sarjoja siten, että kolme purkkia on valmistettu samalla reseptillä. Yksi heti syöntiin ja kaksi odottelemaan. (Täytyy todeta, että viime aikoina on kalaa tullut syötyä hurjan paljon, mutta on se ollutkin kyllä hurjan hyvää, näin tuoreeltaakin) Myöhemmin keväällä kun pääsen talvilomalle kotipaikalleni Savoon niin pääsen siellä suoraan purkittamaan nuotalla (toivottavasti) saatuja muikkuja. Tämän takia harjoittelen nyt kovalla kiireellä purkittamista ja kokeilemalla hean maistuvia reseptejä.

On selvää että 2-3 kk:n maustumisen jälkeen maku tasaantuu kaloihin, mutta kuinka paljon on eroa maussa heti kohta purkittamisen jälkeen syödyissä kaloissa verrattuna vähintään 2-3 kk tai vanhempiin säilykekaloihin?

Yhtenä asiana maustumisessa kiinostaa suolan maun käyttäytyminen. "Lieveneekö" suolan maku kalassa pidemmässä säilytyksessä? Olen käyttänyt puolikkaan Dry Vodkan korkkia (vaikka täällä on kyllä neuvottu kossupullon korkkia) mitta-astiana suolan määrässä. Suola on ollut karkeata merisuolaa. Omaan makuuni kalan pitää olla suolainen, mutta purkkikalasta on tullut ehkä hieman liian suolaista.



Kyllä alkaa usko omiin kykyihin ja taitoihin olla lujilla, koska nyt alkaa olla se tilanne edessä, että purkkeja pitäisi alkaa säilyttämään lähes huoneen lämpöisessä tilassa, kun jääkaappiin ei mahdu enää purkkeja.
Arvatkaa vaan pyöriikö mielessä onnistunut sauma, botuliini, ehkä sauma ei ollut ihan tiivis yms :oops:

Kerrahan se kai vain kirpaisee, näin ainakin väitetään :wink:
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Kyllä siihen tottuu , kun usein sattuu , eRÄ-lehtisessä taisi olla tuon sauman pitävyydestäkin juttua , en ole kerinnyt vielä pleraamaan mikä numero se oli .Pistän tohon kuvan , kun ostin kerran tuollaisen ison satsin tuollaisia pikku purkkeja , näihin mahtuu joku 10-12 pikkumuikkua per
purkki , sitten tomaattipyrettä kotimaista oljyä suolaa ja Thaimaasta tuotua kalamaustetta , ja hyvää on.
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00065/1659315.jpg[/img][/img]
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00068/1659329.jpg[/img][/img]
[img][img]http://www.aijaa.com/img/b/00092/1659337.jpg[/img][/img]
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Tässä linkissä lisää juttua säilönnästä. :wink:
http://email.jellona.net/ruoka/sailykkeet.htm
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
HuruUkko
Viestit: 1
Liittynyt: 15:25:45 08.07.2008

Viesti Kirjoittaja HuruUkko »

Painekattilasta olis perusteltua saada keskustelu ja lieva vaittely paalle siita, etta riittaako 115 C asteen lampotila sailykkeiden valmistamiseen kun keittoaikaa painekattilassa lisataan vai onko todellakin niin etta ehdottomasti tarvitaan tietty aika n, 121 C asteen lampotila.

Mika painekattila kannattaa ostaa. Sitra 114 C astetta vai sellaine jossa voi saataa lampatilan 114 / 120 C asteen valilla. Edellinen painekattila oli todella hankala kayttoinen ja liian pieni. Kannen sulkimiseen tarvittiin jakoavain ja leukapihdit. Valmistettu kokeilu era meni pilalle, kiitos nimenomaisesti nokian saastuneen veden.

Kommentoikaa s'ilykkeiden valmistamisen vinkkeja, resepteja ja tekniikoita seka nimenomaisesti painekattiloita seka tarvittavaa lampotilaa.

Kiitos neuvojille jo etukateen!


114 C astetta niin pitää keittää 59 min, tämän ajan purkin kylmimmän kohdan tulee olla em. lämpötilassa vie kyllä aika kauan ennen kun ympäröivän veden/höyryn ja purkin sisuksen lämmöt on molemmat tasaantuneet tuohon 114 c lämmön siirtymiseen vaikuttaa vielä purkin sisus ja mahdollinen tyhjä tila purkissa .
116 c = 38 min
119 c = 20 min
121,1 c = 11 min
Alan ammattikirjassa sanottua:
On huolehdittava tuotteiden riittävästä kuumennuksesta. Lämpötila on saatava nousemaan vähintään 112 asteeseen ainakin 23 minuutin ajaksi. Näin valmistettu säilyke tulee kuumentaa vielä ennen käyttöä.
elikkä ehdoton minimi.
Avatar
rakki
Viestit: 109
Liittynyt: 01:42:10 28.12.2005
Paikkakunta: pello

Re: Tarvitaan: Reseptejä / vinkkejä säilykkeiden valmistuks

Viesti Kirjoittaja rakki »

hommasin tuossa purkitus kamppeet.. pitäs laittaa lohta purkkiin, laittakaahan näin vasta alkajalle ohjeita ja reseptejä..

-ville
Vastaa Viestiin