Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Cello
Viestit: 121
Liittynyt: 09:42:26 04.05.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Cello »

Itellä myös keulakoneen hankinta edessä. Tulee vm2006 Buster XL:ään, tyhjäpainoa siis 591kg ja koneena 115hv vm2012 Suzuki, jotain 190kg luokkaa.

Funtsin pärjäisikö 55lbs mallilla vai onko "pakko" olla 80lbs? Kovimmilla tuulilla en jaksa edes lähteä joten niihin ei tarvi keulakoneen piisata. Varmaan keulakone tulisi olemaan Riptide. iPilottia en niin hirveästi osaa kaivata Co-Pilot/Autopilot varmaan riittäisi. Tosin iPilot ei älyttömästi hintaa lisää.

Sähköhommista en mitään ymmärrä, mutta käytännössä 80lbs tarkoittaa ilmeisesti tupla-akkuviritelmää. 24V akut on kaiketi varsin kalliita. Nyt jos on tupla-akut niin vaikkapa tuolla ylempänäkin mainostetu Bilteman 24V laturi osaa ilmeisesti ladata akut yhteenkytkettyinä? Vai tarviiko aina repiä ne erikseen, ja ladata erikseen? XL:ssä keulaboksiin mahtuisi mahdollisesti yksi akku jotenkin, mutta tuskin kaksi, mikä lisää taas virittelyn tarvetta.

Mielipiteitä ja vinkkejä otetaan vastaan mielellään.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/
Avatar
tuke
Viestit: 224
Liittynyt: 16:56:18 02.10.2006

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja tuke »

Cello kirjoitti:Itellä myös keulakoneen hankinta edessä. Tulee vm2006 Buster XL:ään, tyhjäpainoa siis 591kg ja koneena 115hv vm2012 Suzuki, jotain 190kg luokkaa.

Funtsin pärjäisikö 55lbs mallilla vai onko "pakko" olla 80lbs? Kovimmilla tuulilla en jaksa edes lähteä joten niihin ei tarvi keulakoneen piisata. Varmaan keulakone tulisi olemaan Riptide. iPilottia en niin hirveästi osaa kaivata Co-Pilot/Autopilot varmaan riittäisi. Tosin iPilot ei älyttömästi hintaa lisää.

Sähköhommista en mitään ymmärrä, mutta käytännössä 80lbs tarkoittaa ilmeisesti tupla-akkuviritelmää. 24V akut on kaiketi varsin kalliita. Nyt jos on tupla-akut niin vaikkapa tuolla ylempänäkin mainostetu Bilteman 24V laturi osaa ilmeisesti ladata akut yhteenkytkettyinä? Vai tarviiko aina repiä ne erikseen, ja ladata erikseen? XL:ssä keulaboksiin mahtuisi mahdollisesti yksi akku jotenkin, mutta tuskin kaksi, mikä lisää taas virittelyn tarvetta.

Mielipiteitä ja vinkkejä otetaan vastaan mielellään.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/
55lbs kone riittää kyllä. kovassa tuulessa ei varmasti toi 80lbs konekaan jaksa pitää paikallaan ja ainakin vie virtaa tosi paljon.

Helppo ja edullisin mutta ei ehkä paras vaihtoehto
keulalootaan yksi 100ah akku sillä kalastelee hyvin pitkän päivän isommallakin veneellä. Illaksi akku kantoon ja lautaukseen. Tähän tyyliin laitoimme koneen silver eagleen paino pelikunnossa reilu 1000kg

omassa veneessäni (5m pitkä lasikuituvene 50hv) koneella laitoin 2kpl 85ah akkuja takaboksiin ja sieltä johdot keulakoneelle. todella harvoin on tarvinnut käyttää toista akkua (ehkä joskus kolmantena kalastuspäivänä).
Peruslähtökohtana keulakoneen kanssa kannattaa pitää että akku on helposti irroitettavissa jotta sen saa lataukseen jossei laiturissa ole mahdollista ladata.
laturina olen käyttänyt ihan perus laturia ->http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 2-A-37724/<-
Akut nyt kolmatta kautta käytössä ja en ole huomannut mitään isompaa heikkenemistä. kalastupäiviä kaudessa tulee noin 35-40
Talvisin olen pitänyt akut kiinni halvassa c-tekin "älylaturissa".

Järki kannattaa pitää mukana tuossa keulakoneen käytössä... eli jos i-pilot päällä jurnuttaa kovassa tuulessa pidempään niin menee kyllä akut tyhjäksi hyvin äkkiä.
Nöyrästi vaan ankkuri käyttöön jos joskus kovassa kelissä joutuu kellumaan :)

Paras, kallein ja työläin vaihtoehto

2kpl 100ah akkuja näin:Kuva
muista että uutta akkua ei kannata laittaa vanhan akun kanssa kimppaan, Eli 2 uutta akkua.

ja vetää johdot keulaan koneelle (hitsauskaapeli) tietysti käyttäen akkukytkintä, että saat erotettua käytettävän akun ja "vara-akun" toisistaan ja aina jää virtaa starttaukseen :)
Kuva

keulakoneen johtoon ja siihen johtoon joka tulee akuilta/akulta niin laittaa trukkiliittimet Kuva

sit vielä sulake koneen + johtoon ja varasulakkeita mukaan.

toivottavasti oli tarpeeksi epäselvää :)
Voilla ja kermalla onnistut aina...

Team Kalavalmis
Avatar
Cello
Viestit: 121
Liittynyt: 09:42:26 04.05.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Cello »

Kiitokset hyvistä vinkeistä! Luulen, että 55lbs kone saa piisata. Keulaboksiin saa näppärästi yhden akun. Ja maasähkö on laiturissa tarjolla joten lataaminen onnistuu siinä paikalla helposti.
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 »

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/

Kun tässä on itse suositellut tuota ylläolevaa 12/24V 25A Bilteman laturia niin kerrottakoon tämän päivän havainnot laitteen siuskaluista kun tuon otin auki.

Eli latauskaapeli on jäykkä ja sen vedonpoisto tuntui pyörivän ympäri laitteen rungossa. Koska olen laitteen käytettäväksi ostanut ja hankintaeurot on jo laitettu omassa mielessä tuotekehitystiliin... niinpä takuulle piut paut ja ruuvasin kopan auki ja hetken ihmettelyn jälkeen totesin laitteen turvallisuuden ryssityn parilla erittäinkin ikävällä seikalla.

-240V tulon häirönpoistoferriitti on viskattu laitteen sisälle irtonaisesti piuhan varaan vain, lepää laitteen nurkassa kelojen päällä ja piuhat naputtelee alumiiniprofiilin kulmaan, ei hyvä kelojenkaan kanssa jos/kun ferriitti hankaa eristelakan rikki...

-12/24V latauspiuha on huonolla vedonpoistolla kiinni joka EI ESTÄ PYÖRIMISTÄ näin jäykillä kaapeleilla ja kaapelit todellakin kiertyvät laitteen sisällä asti. Se lopullinen vikatikki on tuulettimen peltinen kiinnityskulma. Anturin piuhasta on jo suojakuori hankautunut rikki. Toinen virtapiuhoista lepää myös tuon pellin reunan päällä. Aikansa tuota kääntelet niin piuhoista on kuoret rikki ja sitten kun molemmat osuvat samanaikaisesti pellin reunaan niin kokko on valmis: akusta päin kun ei ole piuhoissa tietenkään SULAKKEEN SULAKETTA.

Laite on muuten laadukkaan oloinen, mutta homma kusee todellakin näyttävällä (valo)kaarella piuhojen suhteen mielestäni...

Laitoin asiasta postia Biltemaan, katsotaan mitä kommentoivat.

-----------------------------------------------------------------------
edi: piirilevyltä löytyy muuten Carstelin koodi laturille

http://www.carstel.com/pro_detail.asp?P_ID=1414
-----------------------------------------------------------------------

edit2:

Takakannessa olikin muovilipare mikä tulee tuon pellinreunan eteen eli leikkuriefektiä ei sen suhteen ole. Anturin piuhan kutistesukka lienee ollut liian lyhyt kun tarkemmin tuota syynäsin: karvoja törrötti bikinirajan väärällä puolen. Liimasin molemmat vedonpoistot Bilteman :mrgreen: pikaliimalla aktivaattorin kera ja liimasin tuon ferriitin (ei etikkapohjaisella) kuuman kestävällä +300C silikonilla kiinni kelaan ja alumiiniprofiiliin.

edit 3:

Bilteman vastaus:

"Hei!

Kirjoittamasi ongelmat on huomioitu ja korjataan seuraaviin toimituksiin."
Liitteet
37736.jpg
37736.jpg (62.34 KiB) Katsottu 11224 kertaa
37736_2.jpg
37736_2.jpg (49.65 KiB) Katsottu 11224 kertaa
Viimeksi muokannut maja2, 21:41:12 26.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mrmela
Viestit: 15
Liittynyt: 21:16:42 20.09.2012
Paikkakunta: Lieto

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mrmela »

Keulakone asennettu ja kolmannella käyttökerralla jo ongelmia. Kesken käytön ajomoottori rusahteli ja ja pian sen jälkeen lakkasi pyörimästä. En ole vielä avannut pakettia, mutta potkurista kun pyörittää, niin laite pyörii molempiin suuntiin ja rahisee miehekkäästi. Mitenköhän minn kotan globaali takuu toimii? Ja mikähän olisi mennyt rikki ja miksi? Voi pee.

Rikki on etupään muoviosa joka pitää moottorin etupäätä kohdillaan ja rungon sisällä ilmeisesti liimattu magneettilieriö. Epäilisin, että vika on syntynyt rahdin aikana. Pakettia avatessa propeli ei ollut paikalla ja akselin päätä tuki muovipala. Se muovipala oli rikki, mutta akseli näytti olevan kunnossa, mutta nyt kun koneen sisälle on kurkannut alkavat palaset loksahdella paikoilleen tai eneminkin paikoiltaan..
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samson »

Silver Hawk CC:hen liittyviä kysymyksiä. Meneekö keskipulpetista keulaan tarpeeksi isoa kaapeliputkea tms, jonka kautta voisi keulamoottorin sähkökaapelit viedä keulaan?

Jos ei mene, miten tuollaisen kaapeliputken sinne saisi ujutettua?

Ajattelin asentaa akun keulaboksiin ja akulle tietty pitää vetää kaapelit latausta varten. Toinen vaihtoehto on tietty että kaulamoottorin akku keskipulpetin sisään, kuten perämoottorinkin akku on. Piuhat keulan tarvitaan kuitenkin.
Avatar
Solde
Viestit: 92
Liittynyt: 14:29:24 30.07.2007
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Solde »

mrmela kirjoitti:Keulakone asennettu ja kolmannella käyttökerralla jo ongelmia. Kesken käytön ajomoottori rusahteli ja ja pian sen jälkeen lakkasi pyörimästä. En ole vielä avannut pakettia, mutta potkurista kun pyörittää, niin laite pyörii molempiin suuntiin ja rahisee miehekkäästi. Mitenköhän minn kotan globaali takuu toimii? Ja mikähän olisi mennyt rikki ja miksi? Voi pee.

Rikki on etupään muoviosa joka pitää moottorin etupäätä kohdillaan ja rungon sisällä ilmeisesti liimattu magneettilieriö. Epäilisin, että vika on syntynyt rahdin aikana. Pakettia avatessa propeli ei ollut paikalla ja akselin päätä tuki muovipala. Se muovipala oli rikki, mutta akseli näytti olevan kunnossa, mutta nyt kun koneen sisälle on kurkannut alkavat palaset loksahdella paikoilleen tai eneminkin paikoiltaan..
Onko potkuri selkeästi (n.2cm) irti rungosta? Jos on, niin todennäköisimmin se alhaalla oleva moottori, joka on siinä magneetisessa lieriössä kiinni, on pääsyt luistakahtamaan paikoiltaan.. Sisältä löytyy kaksi hiilipalaa, jotka pitää saada paikoilleen ja se moottori tungettua sinne peräosaan paikoilleen (ja mutterit kiinni samaan aikaan :evil: )
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

Samson kirjoitti:Silver Hawk CC:hen liittyviä kysymyksiä. Meneekö keskipulpetista keulaan tarpeeksi isoa kaapeliputkea tms, jonka kautta voisi keulamoottorin sähkökaapelit viedä keulaan?

Jos ei mene, miten tuollaisen kaapeliputken sinne saisi ujutettua?

Ajattelin asentaa akun keulaboksiin ja akulle tietty pitää vetää kaapelit latausta varten. Toinen vaihtoehto on tietty että kaulamoottorin akku keskipulpetin sisään, kuten perämoottorinkin akku on. Piuhat keulan tarvitaan kuitenkin.
En tiedä haukasta, mutta Fasteriin vedin perästä keulaan veneen laidan sisällä sähköjä kellukkeiden päältä. Suht vittumainen urakka, onnistu loppupeleissä ujuttamalla lasikutuista listantapasta tavaraa, sitten paluumatkalla vaijeri ja vaijeriin kiinni kaapeliputki. Jos joudut vetämään tuolta pohjan kautta niin joku paksu (tyyliin 2mm) teräslanka vois olla paras tapa yrittää saada eka veto onnistumaan.
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Welling »

Solde kirjoitti:.. Sisältä löytyy kaksi hiilipalaa, jotka pitää saada paikoilleen ja se moottori tungettua sinne peräosaan paikoilleen (ja mutterit kiinni samaan aikaan :evil: )
En tiedä, onko rakenne uudemmissa moottoreissa sama, mutta vanhaa Powerdriveä kasatessa kahdesta grillivarrastikusta oli suurta hyötyä. Hiilten jousissa oli taustapuolella koukut, joihin sai grillitikut sokiksi estämään hiilten yhteenpuristuminen. Samalla tikut toimivat hieman ohjureina moottorin ujutuksessa ja mutterit menivät sitten kaikessa rauhassa paikoilleen. Ammattilaisilla lienee tuohonkin jokin "oikea" tapa, mutta joskus on kiva leikkiä MacGyveria... Ja purkuhommiin edelleen suositeltavaa merkitä runkoputken alkuperäinen asento teipinpaloilla. Omahan meni ekalla kokeilulla 180 astetta pieleen ja kone toimi pelkästään pakilla.
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Jos moottorin kuoren irroittaa homma helpottuu. Moottorin kuorta paikalleen laitettaessa moottoria pitää painaa pohjaan ettei magneetti imaise moottoria paikoiltaan.
Itselläkin meni ensikokeilu niin että kone pyöri väärään suuntaan. Onko syy siis runkoputken asento vai + ja miinusjohtojen paikat? Johtoja vaihtamalla homma nimittäin toimi (ellei sitten runkoputkikin kääntynyt samalla).
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

drwho kirjoitti:
Samson kirjoitti:Silver Hawk CC:hen liittyviä kysymyksiä. Meneekö keskipulpetista keulaan tarpeeksi isoa kaapeliputkea tms, jonka kautta voisi keulamoottorin sähkökaapelit viedä keulaan?

Jos ei mene, miten tuollaisen kaapeliputken sinne saisi ujutettua?

Ajattelin asentaa akun keulaboksiin ja akulle tietty pitää vetää kaapelit latausta varten. Toinen vaihtoehto on tietty että kaulamoottorin akku keskipulpetin sisään, kuten perämoottorinkin akku on. Piuhat keulan tarvitaan kuitenkin.
En tiedä haukasta, mutta Fasteriin vedin perästä keulaan veneen laidan sisällä sähköjä kellukkeiden päältä. Suht vittumainen urakka, onnistu loppupeleissä ujuttamalla lasikutuista listantapasta tavaraa, sitten paluumatkalla vaijeri ja vaijeriin kiinni kaapeliputki. Jos joudut vetämään tuolta pohjan kautta niin joku paksu (tyyliin 2mm) teräslanka vois olla paras tapa yrittää saada eka veto onnistumaan.
Tuli tossa meileen vielä, että josset onnistu vetämään kaapeleita pohjan kautta (jostain syystä tää eio hirveen suosittua nykyään valmistajien toimesta) niin Buster ja Faster tekee nykyään niin, että ne pistää alumiinisen putken lattiaa pitkin keskipulpetista keulaan jonka sisällä menee kaapelit. Jossain kohdassa kävi toikin mielessä rahikaisella kun ei meinannu toi kaapelin ujuttaminen onnistua millään kunnes keksin ton laskikuitulistan. Ongelmana oli se, että noi kellukkeet noissa kyljissä on tavallaan "blokkeja" ja niiden välissä on isoja rakoja johon kaikki mitä yritin sinne ujuttaa aina tipahti. Mulla oli tollasia 1,5m pätkiä sopivasti niin teippailin niitä yhteen ja ujutuin perälaatikosta niitä keulaan niin toi paketti pysy tarpeeks jäykkänä, keulassa on sopivasti alumiiniin leikattu tuuletusritilän tapanen kolo josta tihrustamalla just sopivasti näki että siellä se nyt on ennenkun poras reijän Battery Tenderin pikaliitintä varten.
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samson »

drwho kirjoitti:
drwho kirjoitti:
Samson kirjoitti:Silver Hawk CC:hen liittyviä kysymyksiä. Meneekö keskipulpetista keulaan tarpeeksi isoa kaapeliputkea tms, jonka kautta voisi keulamoottorin sähkökaapelit viedä keulaan?

Jos ei mene, miten tuollaisen kaapeliputken sinne saisi ujutettua?

Ajattelin asentaa akun keulaboksiin ja akulle tietty pitää vetää kaapelit latausta varten. Toinen vaihtoehto on tietty että kaulamoottorin akku keskipulpetin sisään, kuten perämoottorinkin akku on. Piuhat keulan tarvitaan kuitenkin.
En tiedä haukasta, mutta Fasteriin vedin perästä keulaan veneen laidan sisällä sähköjä kellukkeiden päältä. Suht vittumainen urakka, onnistu loppupeleissä ujuttamalla lasikutuista listantapasta tavaraa, sitten paluumatkalla vaijeri ja vaijeriin kiinni kaapeliputki. Jos joudut vetämään tuolta pohjan kautta niin joku paksu (tyyliin 2mm) teräslanka vois olla paras tapa yrittää saada eka veto onnistumaan.
Tuli tossa meileen vielä, että josset onnistu vetämään kaapeleita pohjan kautta (jostain syystä tää eio hirveen suosittua nykyään valmistajien toimesta) niin Buster ja Faster tekee nykyään niin, että ne pistää alumiinisen putken lattiaa pitkin keskipulpetista keulaan jonka sisällä menee kaapelit. Jossain kohdassa kävi toikin mielessä rahikaisella kun ei meinannu toi kaapelin ujuttaminen onnistua millään kunnes keksin ton laskikuitulistan. Ongelmana oli se, että noi kellukkeet noissa kyljissä on tavallaan "blokkeja" ja niiden välissä on isoja rakoja johon kaikki mitä yritin sinne ujuttaa aina tipahti. Mulla oli tollasia 1,5m pätkiä sopivasti niin teippailin niitä yhteen ja ujutuin perälaatikosta niitä keulaan niin toi paketti pysy tarpeeks jäykkänä, keulassa on sopivasti alumiiniin leikattu tuuletusritilän tapanen kolo josta tihrustamalla just sopivasti näki että siellä se nyt on ennenkun poras reijän Battery Tenderin pikaliitintä varten.
Kiitos vinkeistä, jotakin tuollaista pujottelukikkailua on luultavasti luvassa, koska oletan että Silvereissä ei ole mitään kaapeliputkia.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja DC »

Mulla oli vm 2000 Hawk 520:ssä putkitukset pulpetista ja takaa pilssitilasta keulaan.
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samson »

DC kirjoitti:Mulla oli vm 2000 Hawk 520:ssä putkitukset pulpetista ja takaa pilssitilasta keulaan.
Soitin Silverille ja löytyi henkilö, joka osasi kertoa hiukan veneen rakenteesta.
Veneen pohjassa menee pituussuunnassa palkit perästä keulaan joiden suuntaisesti niiden välissä saanee ujutettua kaapelia. Poikittaistuet ovat ko. palkkien päällä, ja pohjan ja poikittaistuen välissä on tilaa n. 40 mm johon mahtuu ainakin perus 20-25mm suojaputki. Tässä auttaa havaintokuvana Timzerin projektiketjussa oleva kuva pohjasta.

Kuva

Viikonloppuna selviää kuinka käy asennuksen kanssa :)
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

Viikonloppuna selviää kuinka käy asennuksen kanssa :)
Ei ole tarkotus maalata piruja seinille mutta nyt kun näki ton kuvan vielä niin on toi hyvin lähellä tekemätöntä paikkaa saada tuolta kaikista väleistä uitettua jotain läpi ja vielä saatua se jotenkin ihmisten ilmoille tuolta keulasta..

Yks vaihtoehto vois olla tehdä tonne keulaan tarpeeks iso huoltoluukku, esim:

http://www.marinekauppa.com/product/592 ... -valkoinen

jota kautta sitten vois yrittää käsikopelolla saada kiinni sitä kikkaretta mitä yrität tuolta uittaa. Mun tyylillä jossa mitään luukkuja ei tehty vaan napattiin toi kiinni 2x19mm reijästä (Battery Tenderin liittimen tarvitsema aukko) toi ei tuu onnistumaan koskaan.
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samson »

drwho kirjoitti:
Viikonloppuna selviää kuinka käy asennuksen kanssa :)
Ei ole tarkotus maalata piruja seinille mutta nyt kun näki ton kuvan vielä niin on toi hyvin lähellä tekemätöntä paikkaa saada tuolta kaikista väleistä uitettua jotain läpi ja vielä saatua se jotenkin ihmisten ilmoille tuolta keulasta..

Yks vaihtoehto vois olla tehdä tonne keulaan tarpeeks iso huoltoluukku, esim:

http://www.marinekauppa.com/product/592 ... -valkoinen

jota kautta sitten vois yrittää käsikopelolla saada kiinni sitä kikkaretta mitä yrität tuolta uittaa. Mun tyylillä jossa mitään luukkuja ei tehty vaan napattiin toi kiinni 2x19mm reijästä (Battery Tenderin liittimen tarvitsema aukko) toi ei tuu onnistumaan koskaan.
Tuollaiset luukut olisi juuri tarkoitus keulaboksin sisälle ja keskipulpetin alle asentaa. Se on selvää että jonkinlaiset asennusreiät veneen lasikuitulattiaan on pakko tehdä.

Matkaa keskikonsolista keulaboksiin lattian alla on n. 1 - 1.5 metriä joten uskon että ne sieltä jotekin saa liruteltua :)

Kuva
Avatar
tro81
Viestit: 35
Liittynyt: 17:31:38 01.05.2012
Paikkakunta: Kaarina

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja tro81 »

Itse vedin silveriini piuhat keulaboxista kuskin pulpettiin ilman luukkuja. Keulalaatikon ala kulmassa on reikä pilssiin, ja pulpetin alta mahtuu kaapeli reiästä kaivamaan ne ylös. Veto avuksi 16mm muoviputki, josta taittaa pään mutkalle. Tällä tavoin se hakee reittiä pyörittämällä. Sen jälkeen taipuisa putki jonka sisään kaapelit tuli.. Kävi suht helposti.
jippo1
Viestit: 127
Liittynyt: 23:22:17 19.05.2007

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jippo1 »

Noniin, nyt sain itsekin viimein tilattua koneen joka valikoitus Minn Kota Powerdriveksi.
Hintaa perusmallille, pikakiinnitysjalustalle ja sähköplugille tuli 407€(+alv+tulli+rahti=yht.n.550€?).
Muutama viikko tässä taitaa mennä odotellessa. I-pilotin tilaan talvella, kun on taas sen verran rahaa, että saan sen tilattua...tai jos vaikka kaveri tois tullessaan.
Mönkijöiden varaosat ja varusteet myy http://www.monkijavarikko.fi
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samson »

Onnistuihan se lopulta. Aluksi oli hiukan haasteita kun ei tuntunut löytyvän sopivaa reittiä johon kaapeliputki kaapeleineen olisi mahtunut. Poikittaistukien alla tuntui olevan vaihtelevasti tilaa kaapelin vedolle. "Huoltoluukun" asentamisen jälkeen homma helpottui huomattavasti kun pääsi kännykkäkameralla kuvailemaan mahdollisia esteitä kannen alla. Keulaan tein pienen aukon kaapelia varten.

Kaapelin veto tapahtui pitkällä taipuisalla muovilistalla jonka satuin löytämään varastosta. Keulasta perään päin veto piti tehdä ensin kölin suuntaisesti jonka jälkeen sai vedettyä kaapelin kölin oikealle puolelle kohti pulpetin alla olevaa läpivientiä ja josta koko nipun sai ylös.

Keulakoneen akku sijoitetaan keskipulpetin sisään kaksoisakkureleen ja automaattisulakkeen kera.
Liitteet
IMG_0769_.jpg
IMG_0769_.jpg (76.14 KiB) Katsottu 10345 kertaa
IMG_0775_.jpg
IMG_0775_.jpg (46.57 KiB) Katsottu 10345 kertaa
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

Piti jo joskus aikasemmin postaa kuvia omasta Riptide -asennuksesta jos joku sais siitä ideoita omaan projektiin.

Sähköistä eio kuvia (eno kerenny ottaa), mutta fasterin styyran puolen takalaatikko on rakennuttu sähkökeskukseksi. Virrat Hondalta tulee 100Ah AGM akulle Blue Sean kaksoisakkureleen läpi. Aikasempaa venettä varten mulla oli olemassa C-Tekin M200:n akkulaturi. Tungin sen tonne kanssa sitä varten jos joskus ei tuu ajettua tarpeeks koneella niin voi sitten ladata akun seuraavaa päivää varten rannassa.

Virrat keulasähkökoneelle menee Minn Kotan 60A automaattisulakkeen läpi Fasterin styyran kyljen uretaanisten kellukkeiden päällä sähköputkissa. Otan ne ulos keulalla olevaan Battery Tenderin pikaliittimeen.

Pieni haaste oli miten toi vispilä saadaan kiinni keulaan. Snellillä on Fasteriin oma kiinnike, sinänsä ihan fiksu laitos koska sen saa irti, mutta se on musta ihan hirvittävän ruma kotkotin ja maksaa aika paljon.

Puoltuttu alumiinimies teki mulle minimaalista korvausta vastaan alla olevassa kuvassa näkyvän custon alumiinisen asennuspalikan, joka näkyy edestä tässä:
WP_000347.jpg
WP_000347.jpg (29.64 KiB) Katsottu 10218 kertaa
ja perästä tässä:
WP_000348.jpg
WP_000348.jpg (32.85 KiB) Katsottu 10218 kertaa
Toi asennuspalikka muodostaa sillan ton kuvassa näkyvän listan yli ja tukeutuu sitten edestä kumiin.

Minn kotan Quick Release Bracket on tossa kiinni ihan pulteilla ja nailokeilla. Toi on vähän kapee (täsmälleen QRB:n sisäosan levynen) toi mun custom asennuspalikka, mutta en usko, että toi on ongelma.

Asennuspalikkaa..
WP_000349.jpg
WP_000349.jpg (27.35 KiB) Katsottu 10218 kertaa
..on kiinni kannessa 6mm niittimuttereilla ja pulteilla. Laitoin vielä kanteen ja asennuslevyyn Simson Primer M:ää ja liimasin noi MSR:llä.

Oon ihan tyytyväinen lopputulokseen. Kone on tiukasti kiinni kun se on paikallaan ja kun se on irti tossa ei pyöri mitään kummallisuuksia häiritsemässä silmää ja veneen käyttöä muissa tarkotuksissa.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Mulla on peukalon alla pari Ipilot Riptideä josta pääsee tekeen aika passelin diilin. Kannattaa kysäistä.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tietääkö kukaan myydäänkö suomessa näitä minkotia joissa olisi tuo potkuri erisuuntaan? http://www.normark.fi/tuotesivu/sahkope ... ta_traxxis
Ameriikassahan niitä on, mutta jos sais täältä.

Ajatellut tommosen iskeä vaneripulkan keulaan ja tuolin kaveriksi. Olis vaan paree ku ei tarttis pakittaa eteenpäin aina.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jänis »

jänis kirjoitti:Tietääkö kukaan myydäänkö suomessa näitä minkotia joissa olisi tuo potkuri erisuuntaan? http://www.normark.fi/tuotesivu/sahkope ... ta_traxxis
Ameriikassahan niitä on, mutta jos sais täältä.

Ajatellut tommosen iskeä vaneripulkan keulaan ja tuolin kaveriksi. Olis vaan paree ku ei tarttis pakittaa eteenpäin aina.
Tommosta riptide SF, SE ja SM mallia ainakin tehdään. Niissäkin on silti tuo turha alaslakumekanismihässäkkä.
http://www.trollingmotors.net/minn-kota-riptide-sf-80

Se on taas toinen juttu mistä saa ja mitä maksaa.
Täytyy tutkia ameriikan sivuja jos ja kun joku on kuitenkin semmosen halvemman mustan laitteen muokannut ja laittanut kuvia jonnekkin. Ei luulis olevan mahdoton juttu kääntää sitä kahvapäätä 180astetta..
Teleskooppi ja ylös/alas taipuva kahva tarttis ainakin olla.

Edit: On sen joku tehnyt.
http://www.nucanoe.com/forum/outfitting ... backwards/
http://www.ifish.net/board/showthread.php?t=67777

Löytyi kuvakin modatusta:
Liitteet
Minn kota modaus.jpg
Minn kota modaus.jpg (52.5 KiB) Katsottu 9337 kertaa
Avatar
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu
Viestit: 1625
Liittynyt: 12:45:24 16.05.2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja riihis »

Kuinkas olis järkevintä asentaa tuahon Faster 495cc venhoon keulamasiina :roll:
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Eikös se käy kun kääntää kahvaosan toisinpäin varressa?
Vastaa Viestiin