Jigejä tekemään

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja perza »

Nyt on semmonen tilanne että yhtä tiettyä jigi mallia ei saa enää mistään ja itse en juurikaan ole viimeiseen 8 vuoteen muuta käyttänyt niin tekis mieli itse kokeilla valaa jigejä. Jigipäät kyllä onnistuu helposti senkun tekee muoti silikonista, mutta miten siten itse jigi pyrstöt. Kyseessä 8cm mittainen kalajigi. Mistä materiaalit, muotti aineet yms.?

Elikkä onko kukaan valanu itse jigejä? ja Miten koko homma edes tapahtuu. Sillä ei juuri ole merkitystä tuleeko se halvemmaksi tehdä ite vai ostaa kaupasta. Kunhan sais ko. jigimallia jatkossa omaan käyttöön.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Omaa kokemusta ei ole, mutta Google kertoo, että käytettävä materiaali on Vinyyliplastisolia eli seostettua PVC:tä, joka valetaan muottiin vajaa parisataa-asteisena.
Tarvikkeita myyvät uistintarvikekauppiaat, esim. lurecraft.com, lureparts.nl jne.
Noista näkyy saavan muotteja, työkaluja, muovia, värejä, glitteriä jne.

Kalakaverit-palstalla näkyy olevan aiheesta myös keskustelua ja joku on kokeillutkin.
perza kirjoitti:Nyt on semmonen tilanne että yhtä tiettyä jigi mallia ei saa enää mistään ja itse en juurikaan ole viimeiseen 8 vuoteen muuta käyttänyt niin tekis mieli itse kokeilla valaa jigejä. Jigipäät kyllä onnistuu helposti senkun tekee muoti silikonista, mutta miten siten itse jigi pyrstöt. Kyseessä 8cm mittainen kalajigi. Mistä materiaalit, muotti aineet yms.?

Elikkä onko kukaan valanu itse jigejä? ja Miten koko homma edes tapahtuu. Sillä ei juuri ole merkitystä tuleeko se halvemmaksi tehdä ite vai ostaa kaupasta. Kunhan sais ko. jigimallia jatkossa omaan käyttöön.
HOOK
Viestit: 380
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja HOOK »

perza kirjoitti:Nyt on semmonen tilanne että yhtä tiettyä jigi mallia ei saa enää mistään ja itse en juurikaan ole viimeiseen 8 vuoteen muuta käyttänyt . Kunhan sais ko. jigimallia jatkossa omaan käyttöön.
Mikähän mahtais tämä kyseinen malli olla jos saa tiedustella?Itsellä samankaltaisia ongelmia muutama jigimallin kans :cry:
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja perza »

HOOK kirjoitti:
perza kirjoitti:Nyt on semmonen tilanne että yhtä tiettyä jigi mallia ei saa enää mistään ja itse en juurikaan ole viimeiseen 8 vuoteen muuta käyttänyt . Kunhan sais ko. jigimallia jatkossa omaan käyttöön.
Mikähän mahtais tämä kyseinen malli olla jos saa tiedustella?Itsellä samankaltaisia ongelmia muutama jigimallin kans :cry:
Stormin Vt-shad kalajigi. Jos näitä jostain ulkomaisilta mailta löytyis vielä niin saa lattaa toki linkkiäkin. Muutama vuos sitten näitä kanadasta tilasin isomman satsin, mutta en löydä enää koko puljua netistä.

En tiedä sitten mikä tuossa jigissä on semmosta että se pelaa ainakin omilla paikoilla ja omalla kalastustyylillä ylivoimaisesti parhaiten. Erittäin herkkä pyrstön liike ja juuri sopivat väritykset(salakka) on varmaan yks syy. Ainut ongelma noissa vaan on kun ovat erittäin heikkoja. Pyrstöjä menee poikki reilusti kalastuspäivän aikana ja hauki puree jigin ihan palasiks jos hampaisiin joutuu.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
HOOK
Viestit: 380
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja HOOK »

Sattumalta itseltä löytyy pari runkoo ja 1 pää :)
Pikasella haulla tollasen löysin jenkkilästä
http://ca.wholesalesports.com/storefron ... 88379.html
Noiden teho hyvin tiedossa ja saatavuus myös,siksi jäänyt vähälle käytölle :roll:
Avatar
devas
Viestit: 129
Liittynyt: 14:58:33 01.06.2009
Paikkakunta: Turku

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja devas »

Kaiken A ja O on muotti. Kaksiosaisen muotin tuo jigi näemmä vaatisi. Sellaisen tekeminen ei ole kyllä mikään ihmeellinen homma. Olen itse tehnyt jigeille muotteja kipsistä, hartsista ja yksi kaupallinen on muottisilikonista ja se lienee paras vaihtoehto kaksiosaiselle muotille.

Plastisolia saa tilattua monesta paikasta, mutta halvimmaksi paikaksi on osoittautunut http://shop.brightbaits.com/

Sieltä kannattaa myös ostaa tarvittavia hileitä ja väriaineita plastisolin värjäämiseen.

Itse jigien valaminen on naurettavan helppoa. Tarvitaan plastisolia, pyrex kuppeja (tai muita mikroaaltouunia kestäväiä kupei), mikro plastisolin lämmitämistä varten ja mahdolliset suojaimet (suojalasit + hanskat).

Plastisol siis lämmitetään pyrex kupissa about +130 asteiseksi ja tämä tehdään useissa erissä. Eli mikroon 30sec, hämmennys, 30sec, hämmennys jne. Kun aine on helposti juoksevaa ja väri on kohdillaan niin kaadetaan aine muottiin. Tämän jälkeen muutama minutti odottelua ja jigi on valmis poistettavaksi muotista. Netissä on hurjasti videoita aiheesta, kannattaa katsella youtubesta: http://www.youtube.com/results?search_q ... jT0DvGfo3s

Halpaa hommaa tuo ei ole, mutta jo 100€ alkupanostuksella saa aikamoisen kasan jigejä ja rikki menneet voi uudestaan sulattaa ja valaa taas uusia.

Tuolla enemmän juttuja itse valetuista jigeistä: http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=1428.0
Avatar
mk74
Viestit: 464
Liittynyt: 10:28:20 15.02.2009
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja mk74 »

Mä hurahdin noihin jigeihin keväällä kalareissulla uudelleen.
Kaveri nakkeli niillä ja ittellä pyöriny jo lähes 20v pakis muutama yksilö.
Muutaman heiton jälkeen vaikkei kalaa tullutkaan,niin tuli mieleen ,että eiköhän näitäkin vois tehdä itte.
Kotiin palattua siis nettiin.

Tuolta tilasin pyrstömuotin,valunasseet,värit,pulverimaalit,hileet yms.

http://www.bleigussformen-shop.de/Startseite

Ja valumuotti tuolta:
http://lurepartsonline.com/
Sivulla 68,itte tilasin kokeeksi mallin RHB -7-A.Ja siihen sopivat koukut(700kpl)
Eli saa valettua 7 kokoa kerralla.

Muotti on hemmetin jämäkkä ja helppo käyttöinen.Hiukan pieniä tulee noi pienemmät,mutta kokeiluna tuo tosiaan tuli tilattua.
Seuraava pitääkin tilata jo reilumman kokoisille.

Noihin päiden värjäämiseen pulverimaalilla dippaamalla meinaa tulla aika paksusti maalia.
Mutta lurepartsilta löytyy aparaatti siihenkin,sivu 77,Powder Paint Fluid Bed.
Hinta on aika suolainen.

Ja tuolta saksansivuilta löytyy foorumi, ja aihe-alue selaamalla missä jätkät on väsänny niitä kokispullosta ja akvaariopumpusta.
http://angler-info.eu/forum.php?s=e6844 ... 78d7ce9bf7

Tuolla kans on kaikkea kivaa:
http://www.luremaking.com/

Ja lopuksi vielä tarvitaan tiskikaapista vanhat mukit messiin ja vanha mikro millä ei enää sapuskaa viitti lämmitellä,pyrstöjen valuun.
Ja semmonen pieni mini-uuni,ajastimella,lämmönsäädöllä, jigipäiden esilämmitykseen ennen purverimaalausta ja kuivaamiseen.
Voin kertoa ,että kuumailmapistooli ei oo se paras ratkaisu näis hommis.

Että aikalailla hankintoja tulee,mutta samoja nasseita ja työkaluja(valupata) voi hyödyntää vaikka tasureiden valmistukses.

Vaikka pyrstöistä alunperin olikin kyse,niin täs ny tuli hölöpettyä ihan päidenkin teosta/pulverimaaleista.
Mutta ,kun itte rupesin noita hommailemaan,niin hankin sitten kerralla kaikkia työvaiheita varten materiaalia.Samas lähetykses tulee näppärästi muutakin,kun kerran ulkomailta asti tilaa.

Kumpi sitten edullisempi itsetehty vai markettien pullollaan pursuavat valikoimat, en ala laskemaan hintaa.

Itsetehty on aina itsetehty ja saa tehdä juuri semmosia kun ite meinaa.
-MLD-
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja oykka »

Onnistuisiko valaa jigejä silikonimuottiin sulattamalla vanhoja jigejä?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Avatar
mk74
Viestit: 464
Liittynyt: 10:28:20 15.02.2009
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja mk74 »

oykka kirjoitti:Onnistuisiko valaa jigejä silikonimuottiin sulattamalla vanhoja jigejä?

Siis jos lyijypäitä meinaat sulatella,niin onnistuu vaikka valupadassa tai tinakauhassa retkikeittimen päällä ja tonkia koukut hiiteen.
Kyllähän se silikonimuotilla varmaan onnistuu,valetaanhan sitä tasureitakin yms.
Mutta itte kallistun enemmän "kiinteämmän" materiaalin muottiin.
Koukutkin pysyvät varmasti paikallaan.

Mutta jos meinaat pyrstöjä sulatella uusiokäyttöön,niin sitäkin harrastetaan.
Tosin vanhaa pyrstömateriaalia voi pieniä määriä heittää jatkeeksi uuden materiaalin mukaan.
Siinä vaan on vaarana kuinka vanha ja uusi reagoi lämpötilaan,ovatko kumilaadut täysin samaa. Saattaa jompikumpi alkaa kärytä ja palaa lämmityksen aikana.
Ja sitten onkin satsi pilalla.
-MLD-
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja oykka »

Siis kumeja tarkoitinkin, mutta ei siis taida onnistua pelkkiä vanhoja sulattamalla? Vai voisiko onnistua yksiosaiseen muottiin? Revenneitä jigejä vaan kauhaan ja sulattaaa löllöksi ja kaataa muottiin. Toimiiko? :mitaviddua:
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

oykka kirjoitti:Siis kumeja tarkoitinkin, mutta ei siis taida onnistua pelkkiä vanhoja sulattamalla? Vai voisiko onnistua yksiosaiseen muottiin? Revenneitä jigejä vaan kauhaan ja sulattaaa löllöksi ja kaataa muottiin. Toimiiko? :mitaviddua:
Toimii.
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja oykka »

Onkos semmosia jigin teko aineita jotka on 2-komponenttisia ja ei tarvitse tuota lämmitystä?
Ja uskaltaako sitä lämmittää ihan normaali keittiön mikrossa vai tuleeko "kauheet kaasut"?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Avatar
mk74
Viestit: 464
Liittynyt: 10:28:20 15.02.2009
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Jigejä tekemään

Viesti Kirjoittaja mk74 »

oykka kirjoitti:Onkos semmosia jigin teko aineita jotka on 2-komponenttisia ja ei tarvitse tuota lämmitystä?
Ja uskaltaako sitä lämmittää ihan normaali keittiön mikrossa vai tuleeko "kauheet kaasut"?
Mahtaa maailma ihmetököttejä olla täynnä tähänkin tarkoitukseen...
Mutta tuo mitä ittellä on käytös,on tavallaan 2k, kovetinta lisätään 10-30% ennen lämmitystä,ihan kuinka kova seos halutaan.

Sen verran pahaa hajua tulee,että kohdeimuri ja mielellään maski päähän.
Eikä sitä perheen ykkösmikroa tohon hommaan kannata uhrata,tulee liikaa sanomista.
-MLD-
Vastaa Viestiin