Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

En ole päättämässä asioistasi tarjosin vain reilua äänestystä jättäen foorumilaisten päätettäväksi kaivataanko kirjoituksiani tai sinun. Sinullahan olisi ollut varma kymmenien äänien etumatka, mulla ei oo täällä yhtään frendiä huutamassa.
Mutta jos rajan tuntumaan ollaan jo tultu niin lopetetaan tämä tähän.
Avatar
liberte
haspeliheiton opettaja
Viestit: 454
Liittynyt: 14:14:06 27.12.2007
Paikkakunta: Hanko

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja liberte »

Nyt lopultakin teet oikean ratkaisun. Hyvää Uutta Vuotta.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Hyvää ja rauhaisaa uutta vuotta.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

HÖ!
Joko tää muka loppu?
Makaan kuumeessa sohvan pohjalla näin uuden vuoden kunniaks ja tää on ollu se päivän paras hupi.
Jatkakaa!
Tosissaan muttei totisesti.
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja hannur »

Tervessi vaan Littoistenjärven rantasaunan pukuhuoneesta :).
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja hannur »

Rantasaunalta jo kotona, dänks hei :)
Avatar
jpuustinen
Viestit: 147
Liittynyt: 08:25:20 25.11.2005
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja jpuustinen »

Karppikone kirjoitti:Mksi lainaat vain osan viesteistäni? Lainaa koko viesti. Kun aikaisemmin sanoin että en muista kahden seuralaisen nimeä, ehkä toisen sinä taisit juuri olla siellä saaristomerellä ne pari yötä? Muistatko kuinka kehuit kun raahasit suspia sait 60haukea ja pojat sai vain 2 vaikka sä sanoit niille monta kertaa että raahataan raahataan. Muistatko? Jos olet sama henkilö oikeen puhisten haukuit seuralaisia ja tulehtuneita välejä. Muisti palailee pätkittäin?

Ja viellä nostit itsesi ylös jalustalle kertoen kuinka P:llä alkavat kotivetesi ovat niin vaikeat että kalamiehet siellä vain käyvät ja toteavat ne tyhjiksi, koska eivät jippoja osaa.nKun kysyit millä nimimerkillä kirjoitan vastasin sinulle ja silmäsi muljahtivat pahannäköisesti.

Erittäin suuret pahoittelut jos yhdistän nimimerkkisi ja väärän henkilön. Palauttele sinä muistiani J.P

Kohta onkin sitten kaikki seuralaiset käyny vuoronperään huutelemassa. HAnnulta ja Nipalta on tosin tullut erittäin positiiviset viestit, hyvä kundit asenteeni seuraanne kohtaan voi joskus muuttua, mutta ei viellä ei viellä.
Niin, et vastannut mikä mättää?

Jep! Olemme olleet näköjään samassa paikassa ja samaan aikaan ja tuossa kerrot kuinka olen kehunnut saaneeni 60 haukea?

En ole koskaan saanut tuota määrää haukia ja en ole koskaan valehdellut. Ehkä aikana mistä puhuimme, sain vain ja ainoastaan 50kpl haukea kuuden tunnin aikana. Ja kaverini saivat 48 haukea. Esittämäsi tarina on muistikuvaltaan väärä.

Täytyy myöntää että mun ulosantini on ollut vajavaista silloin ja nyt ehkä vielä vajavaisempaa, mutta joudun sulle kertomaan näin jälkeenpäin, jos et sitä silloin ymmärtänyt, että mehän puhuimme väristä (musta) ja uistimen muodosta verrattuna senhetkiseen normaaliin (bomber/jerkki) keskusteluun ja uittotavasta verraatuna bomber vastaan jerkki. Yritin silloin kertoa esimerkin tavoin, että hyvällä värillä ja sopivalla (raahaavalla) uitolla jopa bomberkin on hyvä uistin, ja musta uistin on myös hyvä uistin. Suspista ei ole voitu puhua tässä yhteydessä sanaakaan, koska esimerkkitapauksen aikoihin emme vielä käyttäneet paljonkaan suspia.

Minä en ymmärrä olleenkaan, että olet ottanut henkilökohtaisesti keskusteluja bomberin värien paremuudesta, uittotavasta tai mistään yleensäkään?

Myös puheeni kotivesitäni P alkuisesta, kuullostavat erikoisilta, varmaankin olemme puhuneet juuri noin kuin tuossa kirjoitat, eli vaikeat joidenkin mielestä ja myös omastakin mielestäni ja voin myös ehkä hahatella asian kanssa, mutta väitän että ylikorostat asiaa jostain syystä, minulla ei ole mitään syytä korostaa osaamistani kyseisillä vesillä, varsinkin kun useimmat kaverini ovat saaneet enkkakalansa noilta vesiltä, ja jopa minun veneessäni.

Jussi, SHS.
Avatar
partanaama
Viestit: 675
Liittynyt: 15:33:31 15.07.2009
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja partanaama »

Voi hitsin pimpula. Luulin että tällä sivustolla oltais pysytty asialinjalla. Mut ei niin ei. Silti hyvää uutta vuotta ja munat pataan kaikill ja kalaonnea kok vuodelle. Aikuiset ihmiset jaksaa spedeillä netissä.... Menkää kalaan ja nauttkaa siitä.
Jep Jep
Avatar
partanaama
Viestit: 675
Liittynyt: 15:33:31 15.07.2009
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja partanaama »

Ja sillä asialinjalla tarkoitan et pystytään kirjoittamaan mielipiteitä ja kokemuksia ilman tylytystä. Turhaa provoa tekstit toisten tavasta kalastaa. Jos ei tyyli kelpaa niin saa olla hiljaakin. Jos aloitettaan vuosi 2014 reilulla ja kannustavalla tavalla?
Jep Jep
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Huomenta kaikille… Ja uuden vuoden sellaista. Nyt kaikki hernukat pois sieraimista ja kalaan sieltä! Mä menen nyt herättämään tuon meidän pikkumiehen, sälli saa syödä aamupalan ja sit lähdetään miehissä kohti ottipaikkoja.

Mikäpä sitä olisi parempi tapa aloittaa uutta vuotta, kuin poitsun kanssa haukikalassa - ihan sitten Bogalla, haavilla tai liplockilla - jopa ämpeetkin ovat mahdollisia… Kireitä siimoja, ei pipoja/mieliä!

-Jyri- (SHS:lla vuodesta 2003 tai 2004 tai sitten ihan vaan tällaisena persjalkaisena haukimiehenä)
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Haukea 2013

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

siirrän tästä ny osan omakseen, väännökseen, olkaahan kiltisti sillaikaa...

dodii.

HAUKIrapsatopikki on tualla. Älkää vääntäkö siällä tai tulee baania. Jäisenä.
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Kyllä keskustelu on aina paikallaan.
Ihan vaan omankin osaamisen kyseenalaistamisenkin
kohdalla.

Yhtä totuutta ei ole, enkä usko että sellaista löydetään.

Itse käytän raaasti niskaotetta kun se on mahdollista,
renkaassa liplockia niin hyvin kuin sen osaan sekä
veneessä tulee käytettyä haavia tai suoraan pihtejä
irroitukseen, siis jos ei omat kädet kalalle riitä.

Uistellessa mulla on myös tylppä nostokoukku
jolla olen ruokakalat nostanut veneeseen.
Liplockin omaisesti...koukut irti ja pappia.

Mutta huomenna menen vesille, enkä vieläkään
ole tavannut sellaista gurua haukivesillä...
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Kyllähän bogattia vastustetaan maailmalla paljonkin ja tutkittu tieto puhuu paljon sitä vastaan. Bonareista yli 80 vahingoittuu sitä käytettäessä. En ole itse koskaan kyseistä laitetta hankkinut kun en haukea kalasta, mutta ei tulisi mieleenikään käyttää sitä muille kaloille.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Mää otan kalan aina kiduskansiotteella. Siis sillon ku oon kelluntarenkaalla liikenteessä tai muuten helposti yletän kourimaan. Niskaotteet oon jättäny pois kokonaan, ku käytössä on turvahanskat, sellaset ohuet, niitten kanssa uskaltaapi tunkea paikkaan ku paikkaan :roll: , vaikka onnaa se ilmankin:

Kuva
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Nipa
Viestit: 674
Liittynyt: 13:40:08 15.12.2005

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Emppai kirjoitti:Kyllähän bogattia vastustetaan maailmalla paljonkin ja tutkittu tieto puhuu paljon sitä vastaan. Bonareista yli 80 vahingoittuu sitä käytettäessä. En ole itse koskaan kyseistä laitetta hankkinut kun en haukea kalasta, mutta ei tulisi mieleenikään käyttää sitä muille kaloille.
Kyllä, ja mitä olen itse muutamia juttuja lukenut, niissä sotketaan sujuvasti aito Boga ja pyörimätön halpispihti. Bonari on varmastkin väärä kala bogattavaksi. Itse en Bogaa käytä millekään kalalle, mutta hauelle se sopii varmasti paremmin kuin monelle muulle.
Viimeksi muokannut Nipa, 21:05:32 01.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
devas
Viestit: 129
Liittynyt: 14:58:33 01.06.2009
Paikkakunta: Turku

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja devas »

Ja eipä tuo "Bonari", eli naiskala paljoa suomessa taida uiskennella... Mutta kai nyt boga on saatanasta, jos bonariki ottaa siitä hittiä :D
Avatar
Msalo
Viestit: 21
Liittynyt: 11:03:04 21.04.2012

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja Msalo »

On ihan aiheellista miettiä välillä omaa toimintaa ja kyseenalaistaa käytössä olevia välineitä ja hyvä ottaa siitä keskustelua esille. Bogaa itse en ole koskaan käyttänyt, muutaman kerran nähnyt sellaista käytössä ja nähnyt sen myös aiheuttavan kovaa damagea lämpimän veden pirteälle hauelle. Vastaavaa vauriota en ole koskaan liplockilla nähnyt. Liplockilla otettuja haukia olen nähnyt tai itse ottanut tuhansia ja bogilla nähnyt muutaman kymmenen kalaa. Kyseisten laitteiden merkistä mulla ei ole tietoa. Uskon että Jyri osaa käyttää bogia hyvin. Mutta en suosittelisi niitä kellekkään, joka ei niitä pitkän ajan kokemuksella ja harkitusti ole käyttänyt. Eikä välttämättä niitä ole hyvä viljellä kuviin joista uudet hauenkalastajan alut ottaa mallia. Jos on olemassa joku toimiva merkki, niin sitä ei välttämättä kuvasta erota. Omasta mielestäni mieluummin kumihavaksessa tai liplockissa. Oma mieli pide vaan.

Jos miettii omaa vapauttamaa haukea ja on vähän huolta, että selvisikö se ja tekikö asiat hauen kannalta parhaiten on hyvä asia. Tarkkailee haukea käsitellessä ettei missään vaiheessa kuulu rutinaa mistään kohtaa. Aina se hauki on helppo laskea takaisin pois silmistä, mutta positiivista on jos kotimatkalla vielä miettii menikö vapautus myös hyvin. Joka kohdassa ei kannata vaan positiivisesti fiilistellä ja kellua pinnalla vaan välillä ajatella pintaa syvemmälle. Omaa toimintaansa välillä kyseenalaistava, asioita punnitseva ja virheitä tehnyt, mutta niistä oppiksi ottanut on vastuullisin kalamies. Kaikkein vastuullisin tosin ei kalastais ollenkaan, mutta kukaan meistä ei pysty olemaan niin vastuullinen.

Itse en väitä että tekisin asiat paremmin ja hellemmin kuin kukaan muu. Yritän aina miettiä miten olisi paras tapa toimia. Esim. ahvenen pystypunnitus mietitytti itseäni paljon ja huoli sen selviämisestä vapautuksesta aiheutti joskus suurta murhetta. vuosia olen punninnut ahvenetkin pienessä punnituspussissa. Kerran veneeseemme kuoli +8kg kuha, joka tuli 15m syvyydestä, sen jälkeen sovittiin yhdessä, että kuhaa ei kalasteta liian syvältä. Olemme veljeni kanssa saanneet varmuudella uudelleen kymmenen vapauttamaamme yli kilon ahventa, useita isoja kuhia ja kymmeniä suurhaukia ja muutama jopa neljään kertaan. Neljään kertaan tullut haukikin oli joka kerralla 3 vuoden aikana edellis kertaa painavampi ja pidempi. Siitä huolimatta mietiskelen miten voisi toimia paremmin ja otan mielellään vinkkejä vastaan, koska toivottavasti jokainen myöntää vielä harjoittelevansa parasta toiminta tapaa.

Väitän että olen kaikesta huolimatta joutunut aiheuttamaan enemmän vahinkoa ja jopa kuolemia suurkaloille kuin keskiverto mökkipena, mutta en sano ääneen että kalastuksen pitää olla aina hauskaa ja iloista, silloin tällöin sattumat aiheuttavat murhetta itselläni. En pysty jatkamaan kalastusta jos suurkala kuolee käsiini.

Kannattaa jatkaa keskustelua menemättä henkilökohtaisuuksiin. Tekeeköhän se meri-ilma ihmisistä niin kiukkuisia? Ranta-asukkaatkin rannikolla ovat kovia meuhkaamaan, verrattuna sisäsuomen ranta-asukkaisiin. Vai onko meitä liian paljon liian pienillä alueilla? Jos näkee pohjalla kuoleita kaloja ja on varma että ne on kuollut kalastuksen takia, niin eikös silloin kalasteta paikassa jossa on liian kova kalastuspaine? Suomesta löytyy Tunturilappia myöten suurhaukia ja silti suurin osa suurhaukia jahtaavista käy vain merellä kalassa.
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Haukea 2014

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Haukipetteri... Olisit varmaan myös voinut kehittämisideoiden ohella onnitella Tupea upeasta suorituksesta?

Edit... Unohtakaa tää... Mä en vaan jaksa enää... eikö kuggaan osaa
Viimeksi muokannut Jyrikuu, 23:29:54 01.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Haukea 2014

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Jos pidetään ketju ihan vaan reissurapsoissa eikä selkääntaputteluissa tyyliin yksi reissurapsa ja 10 onnea enkasta/ loistavasta reissusta.
Ihan tulee mieleen Karppimafian rapsat joissa kalojen hyvinvointi on kiloja tärkeämpää.
Jyrikuulla järjestys mahtaa olla toinen?
Tekijämiehet hankkivat välineet joilla kalojen C&R on järkevää eikä jokaisen kylkiä ole raavittu ikea säkillä ja turkkilevyllä, oli kohdelaji mikä tahansa.

Lasu lue yllä oleva :roll:
Toivoisin kuitenkin että kalojen käsittely olisi nimimiehillä Ikeaa ja turkkilevyä paremmalla tolalla.
Onkos sulla turkkilevyä penkkeinä veneessäsi? Kokeile vaikka paljaaltaan onko mukavan tuntuinen.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Haukea 2014

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Älkää nyt enää jaksako...
Avatar
Jarski
Caesar
Viestit: 666
Liittynyt: 09:44:51 16.05.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Haukea 2014

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Samthefisherman kirjoitti:Älkää nyt enää jaksako...
Tavallaan joo mut on tää palsta nyt ihme mestaksi mennyt kun ei enään ilman sarvia ja hampaita voi edes parannus ehdotuksia sanoa. Vai pitääkö nekin tulla politbyroon sanomana jottei niihin takerruta.

Kuitenkin olen kateellinen tupelle, komea setti.

Jarski
citius altius fortius
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haukea

Viesti Kirjoittaja Deep »

Tupe saanut liian isot hauet hyvään kassiin nähden. Varmasti kalat selvisi vaikka joutuivat halpisliikkeen kanssa napikkain :x
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kerran veneeseemme kuoli +8kg kuha, joka tuli 15m syvyydestä, sen jälkeen sovittiin yhdessä, että kuhaa ei kalasteta liian syvältä.
Tämmösten juttujen takia kaipaisin itse laajempaa höpinää aiheesta. 5-metristä vauhilla pintaan kelaaminenkin voi tuottaa jo kipua. Nyt esim, ku tuo vertikaalilirkkiminenkin on tullu rahvaan piiriin.

Syvältä tuleville kaloille on omia c&r-jippoja, mutta ei näistä vaan ole missään suomen mediassa niissä määrin, mitä ulkomailla. Perustellusti miksi, kuinka, miksi ei..... vastaten laaja-alaisesti useisiin kysymyksiin.

Kalan käsittelyn pitäis olla kuitenkin oleellisempaa, ku kuinka monta kiesiä buster jerk jaksaa saunoa zippaamatta. Suomi on 60-70 lukulaisen lapsen kengissä, mitä tulee vapaa-ajan kalastukseen. Syy: Erälehden myöhäinen herääminen, joka näyttää vieläkin paikoin kumisaappaalta, vereltä, katiskalta ja kirjolohelta.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
PARTASIMPPU
Viestit: 645
Liittynyt: 21:42:40 18.01.2012

Re: Haukea 2014

Viesti Kirjoittaja PARTASIMPPU »

Jotkut ne vaan jaksaa jeesustella :keppiä:
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kalojen käsittely, vapautusohjeet, SHS

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Jos kala ei oo enkka, tai likellä enkkaa onks sen punnitseminen kuinka merkityksellinen osatekijä kalastustapahtumassa, tai okse ylipäätään välttämätön?
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Vastaa Viestiin