Itse tehdyt heitto leechit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

Moro,

En ainakaan heti löytänyt tälle aiheelle vanhaa keskustelua. Olisiko täällä Leehcien valmistajia? Ei siis perho vaan virvelillä heitettäville leecheille. Olis ihan kiva "keskustella" tästäkin aiheesta. Kuvia tekeleistä ja keskustelua valmistustavoista jne...

Itse ajattelin taas aloitella noidenkin teon. Pitää vaan odotella hieman, että tilaamani jigikoukut saapuu jenkeistä (tänään tein tulli-ilmoituksen). Suomesta, kun ei tahtonut löytää sopivan pieniä koukkuja, kaikki yli 1 koon. Yksi vanha muotti on valmiina ja valamaan pääsee, kun koukut saapuu. Kestää tovin tulla nuo koukut, jos ottaa halvimman rahtivaihtoehdon

Onkos kellään tietoa mistä saisi suomesta tilattua pulverimaalia? Eli sitä missä lyijy lämmitetään ja sitten kastetaan pulveriin. Tätäkin löytyy jenkeistä vaikka kuinka paljon, mutta ei viitsisi pientä erää tilata kokeeksi, kun rahdit maksaa ja tullit ym. Itsellä ei ole kuin keltaista ja punaista tätä jauhetta joka jäänyt jäljelle edellisistä tekeleistä.

Ainakin valkoista tekis mieli kokeilla ihan pohjustukseksi. Näitten pulvereitten pitäisi tarttua aikas hyvin lyijyyn, kun tekee sen oikein. Eli muistaa myös jälkipaiston uunissa 15-20 min. Jos ei noita löydy Suomesta. Pitää tilata pulverit ulkomailta. Se taas tietenkin kestää oman aikansa tulla sieltä
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Joskus tota pulverimaalia koitin amerikasta tilata(en muista kauppaa), niin ne ei suostunu lähettään. Olis painokuvien maalaukseen mennyt.
If jesus had a gun, he would still be alive today.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Pulverimaalia on ollut Tampereen Kalastusvälineessä (joka nykyään on Kalastus Suomi Ideaparkissa). Kannattaa kysäistä sieltä. Ihan äskettäin en ole noita pulvereita bongannut niiden putiikista, joten en mene takuuseen...
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Liitsien päät voi toki kuorruttaa morrien ja pilkkien tyyliin maalaten, eli vaikkapa rostex pohjamaaliksi, vesiohenteiset akryylimaalit sen päälle, viikko kuivumista ja sitten muutama kerros LV-1:stä.
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

muupeli79 kirjoitti:Joskus tota pulverimaalia koitin amerikasta tilata(en muista kauppaa), niin ne ei suostunu lähettään. Olis painokuvien maalaukseen mennyt.
Kyllä sitä pitäisi saada jenkeistä. Varsinkin jos saa maa kuljetuksena. Montakin paikkaa siellä mistä tiedustella, mutta jos haluaa/saa halvan rahdin niin kestää kuukaudesta kahteen toimitus. Vielläkin koukkuja odottelen. Pitää varmaan taivuttaa pari perhokoukkua jotta pääsee testaan muotin toimivuuden.

Pienille painokuvillekkin toi olis aika hyvää kamaa.
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

vetorauta kirjoitti:Pulverimaalia on ollut Tampereen Kalastusvälineessä (joka nykyään on Kalastus Suomi Ideaparkissa). Kannattaa kysäistä sieltä. Ihan äskettäin en ole noita pulvereita bongannut niiden putiikista, joten en mene takuuseen...

Moro,

Käväsin eilen kalastusvälineessä ja siellä oli alennuksessa pulverimaalia. Ei ollut kuin muutama purkki jäljellä ja vain paria sävyä. No otin valkosta pari purkkia (jollei muuten niin pohjustaa sillä ja päälle maali sekä propionaatti maalin suojaksi) En ole kyllä pulverimaalin päälle propia laittanut, mutta luulisi pysyvän kiinni ja ainakin paremmin kuin pelkässä lyijyssä. Lisäksi ei ollut kuin kirkkaan vihreä mitä otin mukaan. Tais loput vähät jauheet olla sinisiä mikä ei sinänsä värinä kiinnostanut. No nyt on jo punasta, valkosta, vihreätä ja keltasta. Pääsee ainakin alkuun ja loppuja voi vaikka maalaillakkin.

Noita kaikenmoisia pohjamaaleja jne on tullut aikoinaan kokeiltua tasureitakin tehdessä. Jostain syystä tuntuisi tuo pulverimaali hyvälle vaihtoehdolle ja pystyisi tekemään ihan sisätiloissa kotona eikä puuhahuoneessa tallissa imukaappien alla. uskoisin sen myös pysyvän hyvin kiinni lyijyssä. Tuo jälkiuunitus kuulemma auttaa siinä asiassa. Niin ja tietenkin se pulverimaalauskippo mihin johdetaan ilmaa jotta saa tasaisemman pinnan ja ei tule liikaa pulveria lyijyn päälle. Eli jos tuota tapaa meinaa käyttää. Niin pikkaisen joutuu hankkimaan alkukalustoa. No sellainen miniuuni nyt maksaa 20-40€ ja tuon puleverimaalauskipon pystyy tekeen itse.

Pieni tarkennus viellä. Olen siis pulverimaalaustakin joskus ihan pienimuotoisesti kokeillut, mutta en parhaalla mahdollisella tavalla/tyylillä. Eli ihan kynttilän liekillä lämmittämällä ja suoraan purkkiin kastamalla. Silläkin tavalla sai jotenkin onnistuun, mutta tuli myös väliin huonojakin kappaleita ja pulveri ei ihan aina tarttunut hyvin kiinni. Uskoisin tosiaan tuon jälkilämmityksen auttavan tähänkin asiaan ja sen, että lyijy on tasaisesti lämmitettu ja suht oikeaan asteesen ennen kastoa pulveriin. Pitänee hakea viikonlopuksi tuollainen miniuuni jos olisi lähimarketeissa sellaisia.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Mun tietääkseni noiden pulverimaalien päällä ei pysy mikään muu kuin toinen kerros pulverimaalia. Se pulveri on käytännössä muovia, johon yleisesti ottaen on hemmetin vaikea saada mitään tarttumaan.

Hyvin puhdistetussa lyijyssä Rostex pysyy kiinni niin, että sitä pahoinpidellessä maalikerros murtuu mutta ei irtoa metallista.

Jos haluat kestävää, niin probi kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Sillä ei tule niin lujaa ja sitkeää pintaa, että se kestäisi, ellet tee millin paksua kuorrutusta.
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

vetorauta kirjoitti:Mun tietääkseni noiden pulverimaalien päällä ei pysy mikään muu kuin toinen kerros pulverimaalia. Se pulveri on käytännössä muovia, johon yleisesti ottaen on hemmetin vaikea saada mitään tarttumaan.

Hyvin puhdistetussa lyijyssä Rostex pysyy kiinni niin, että sitä pahoinpidellessä maalikerros murtuu mutta ei irtoa metallista.

Jos haluat kestävää, niin probi kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Sillä ei tule niin lujaa ja sitkeää pintaa, että se kestäisi, ellet tee millin paksua kuorrutusta.
Hitsi, kun tuo Rostex ei toimi kuin vesiohenteisilla. Tuntus olevan kyllä just hyvää pohjustukseen. No toisaalta taas jos menee ihan maalauslinjalla niin se on taas siellä puuhahuoneessa oltava. Tota pulverin päällystämistä hieman itsekkin epäilin tuolla probionaatilla. Probionaattia käytin joskus tasureissa ja leecheissä. Niissä oli tosiaan monta kertaa sitä laitettuna jotta kesti. Eli aikas työlästä hommaa, mutta pirun siisti ja silee jälki.

No katsotaan nyt mihin noista pulverimaaleista on. Just kyselin yhtä miniuunia, kun lähikaupoissa ei sellaista ollut. Ajattelin kokeilla tuon nyt niin sanotusti kunnolla, että ei jää sitten kaiveleen (menee sitä rahaa hullumpiinkin harrastuksiin). Lisäksi tuli tiedusteltua rahtia jenkeistä pulverimaaleille ja sellaiselle pulverimaalauskipolle (n 45 dollaria). Jos ei rahti maksa liikaa niin tilailen pois. Hieman alle 6dollaria olis maalit/2oz purkki. Tohon tietenkin tullialvit päälle ja rahdit. Eli ei kauhean halvaksi tuo tilaaminen tule, mutta kun suomesta ei tahdo löytää.

Saattais ratketa tuo ongelma miten päällystää/suojata jos maalaa esim valkoisen pulverin päälle. Eli jos maalaamiselle tulee haluja tai tarvetta. Niin pulverimaalia löytyy myös värittömänä (tilaan sellaistakin kokeeksi jos tuo toimitus onnistuu kysymästäni paikasta). Sitten on tietenkin se ongelma. Tarttuuko esim cabin maali tuohon pulveriin ja miten se cabi kestää paistoa 180 asteessa. No noita tulee sitten kokeiltua, kun saa hommaa taas eteenpäin.
Viimeksi muokannut Juoni, 13:44:17 11.02.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

vetorauta kirjoitti:Mun tietääkseni noiden pulverimaalien päällä ei pysy mikään muu kuin toinen kerros pulverimaalia. Se pulveri on käytännössä muovia, johon yleisesti ottaen on hemmetin vaikea saada mitään tarttumaan.
No ei se nyt taida ihan noinkaan olla. Jauhemaalejakin on hiton montaa eri lajia. Yleisimmät lienee epoksi- ja polyesterijauhemaalit sekä niiden yhdistelmät. Sitten hitonmoinen määrä erikoismaaleja käyttötarkoituksesta riippuen. Pigmentteinä niissä on pitkälle samoja, joita käytetään märkämaaleissakin.
On olemassa myös jauhepohjamaaleja.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

P.J.H kirjoitti:
vetorauta kirjoitti:Mun tietääkseni noiden pulverimaalien päällä ei pysy mikään muu kuin toinen kerros pulverimaalia. Se pulveri on käytännössä muovia, johon yleisesti ottaen on hemmetin vaikea saada mitään tarttumaan.
No ei se nyt taida ihan noinkaan olla. Jauhemaalejakin on hiton montaa eri lajia. Yleisimmät lienee epoksi- ja polyesterijauhemaalit sekä niiden yhdistelmät. Sitten hitonmoinen määrä erikoismaaleja käyttötarkoituksesta riippuen. Pigmentteinä niissä on pitkälle samoja, joita käytetään märkämaaleissakin.
On olemassa myös jauhepohjamaaleja.
Näinhän se on. Muoviin on hankalaa saada tarttumaan, mutta esim primereillä se onnistuu tai joskus jopa ilman. Riippuen muovista. Tosin jos joutuu primereitä sun muita käytään niin ei taida maksaa noissa jutuissa maksaa vaivaa. HUOM! en ole ainakaan itse mikään asiantuntija näissä muovitus/muovissa pysymisasioissa. vain pientä kokemusta noista.

No meinaan kyllä kokeilla tuohon päälle tuota probionaattiakin. Sillähän se selviää´ja jos raaskii. Niin kait se pakko vähän vasaralla paukutella leechiä tai muutamaa jotta näkee mikä kestää mitäkin. Kokeileminen on joskus ihan kivaa ja joskus taas ei :roll: Tuolta muuten kyselin noita pulverimaaleja ja odottelen rahtihintaa-> http://www.tjstackle.com/
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 13:30:50 17.02.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

P.J.H kirjoitti:
vetorauta kirjoitti:Mun tietääkseni noiden pulverimaalien päällä ei pysy mikään muu kuin toinen kerros pulverimaalia. Se pulveri on käytännössä muovia, johon yleisesti ottaen on hemmetin vaikea saada mitään tarttumaan.
No ei se nyt taida ihan noinkaan olla. Jauhemaalejakin on hiton montaa eri lajia. Yleisimmät lienee epoksi- ja polyesterijauhemaalit sekä niiden yhdistelmät. Sitten hitonmoinen määrä erikoismaaleja käyttötarkoituksesta riippuen. Pigmentteinä niissä on pitkälle samoja, joita käytetään märkämaaleissakin.
On olemassa myös jauhepohjamaaleja.
Jep, yleisesti ottaen näin, mutta joskus menneisyydessä muistelen selvittäneeni juuri näitä tässä ketjussa mainittuja pulverimaaleja, että niihin ei mikään tarttuisi. Voin tietty olla väärässäkäin.
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

No niin... vihdosta viimein koukut saapu jenkeistä ja sain muotin fiksattua noille koukuille. Parissa tunnissa tuli valettua noin 150kpl.

Tässä pari tosi huonolaatuista kuvaa, mutta kait noista jotain selvää saa.

Laitoin mitan tuohon vieren niin saa hieman arvioitua painoa ja mittasuhteita. Oma vaaka ei punnitse noin pieniä painoja (jos töissä sais kirjevaaalla punnittua). Toivottavasti olis toi isompi liki 4g, muuten ei tahdo virpalla lentää muuten kuin ultralight kamoilla. Taitaa olla kyllä ennenminkin liki 3g.

Eli tossa on kaksi samaa kokoa isompaa ja yksi pienenpi koko. Toinen isommista hieman pidemmällä koukulla. Koukkukoot isommissa 4 ja 6. Tuo pienin on varustettu koukulla 6.

Hieman on takapainoisia nuo leechit vaikkei ole karvojakaan kiinni. Olisin mielummin tehnyt ihan vaakassa olevia, mutta tuo koukkukin hieman painaa. Se kun on 2xstrong niin vaikuttaa hieman noin pienissä päissä.

Nyt sitten odotellaan niitä pulverimaalausjuttuja jenkeistä. Miniuunikin löyty ja ilmatteeksi. Katsotaan nyt koska pääsee sitten "maalaileen" noita päitä ja laitteleen karvoja kiinni. Tekis mieli kokeilla pilkilläkin noita ja laitaa vaan karvotus oravasta maraboun sijaan. No toivottavasti on jäitä viellä siinä vaiheessa, kun pulverijustkat saapuu.

Pikku hiljaa tää etenee :p
Liitteet
WP_000042.jpg
WP_000042.jpg (31.2 KiB) Katsottu 7101 kertaa
WP_000043.jpg
WP_000043.jpg (23.55 KiB) Katsottu 7101 kertaa
WP_000044.jpg
WP_000044.jpg (18.91 KiB) Katsottu 7101 kertaa
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

Tuli nuo päät punnittua. Isommat 3g ja pienenenpi 2g.
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Juoni kirjoitti: Tekis mieli kokeilla pilkilläkin noita ja laitaa vaan karvotus oravasta maraboun sijaan. No toivottavasti on jäitä viellä siinä vaiheessa, kun pulverijustkat p
Toimii pilkillä ihan varmasti, toukilla varustettuna tai sitten karvapyllynä :)
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

Tässä huonolaatuinen kuva hätäisesti tehdystä koesatsista pulverimaalaukselle. Pitää päästä tällä viikolla koskelle koeuittaan, kun on leutoja kelejä ja vapaata. Tehdään sitten myöhemmin hieman parempaa sidontaa ja otetaan kunnon kuva.

Eli nämä tehty hieman virheitä tehden, mutta "maalaus" jälki oli ihan ok. Viellä ei ollut käytössä fluid bed pulverille ja tein ihan suoraan pulveripönttöön kastamalla. Aika hyvin näytti sekin toimivan.

Esilämmitys uunissa 180c hieman alle 10 min. Tuntui olevan hieman liian vähän, sillä pulveriin kastettaessa se ei ihan alkanut kunnolla sulamaan. No en huolestunut, kun se tarttui kuitenkin tasaisesti leechiin. Paistoin sitten noin 20 min 180c uunissa ja pieni virhe taas ennen tätä vaihetta. Kannattaa puhkasta/putsata se siimalle tuleva koukkulenkki ennen loppupaistamista. Tuli ihan sairaan kovaa tosta pulverista ja meinannut saada niitä siimalenkkejä putsattua.

Yllättävän hyvä ja tasainen jälki yhdellä pulverikerroksella.

Sidokset on tehty tosi hätäiseen ja ei ole oikein mistään kotoisin. Noi on ihan testiä varten nopeesti sidottu jotta pääsee katsoon toimiiko kalalle ja miten ui sekä miten maalaus kestä kolhuja. Tekasin kaksi reunimmaista zonkkerimateriaalista. Pääsee katsoon kuin se vaikuttaa leechin uppoomiseen ja uintiin
Liitteet
WP_000045.jpg
WP_000045.jpg (41.03 KiB) Katsottu 6808 kertaa
Juoni
Viestit: 242
Liittynyt: 15:17:21 21.03.2010
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja Juoni »

Tossa eilisillan sidoksia/maalauksia.

Ekat testireissut tälle mallille oli ihan ok. Tuuli vain haittas testailua. Ekana päivänä lähikoskella kaksi kirjolohta jotka molemmat kyllä onnistuin karkuuttamaan haavin edestä ( toinen oli jo ihan mukavan kokoinenkin)ja toisena päivänä kaksi taimenta ja yksi harjus. Kaikki alamittaisia. Eli kalat ainakin tykkäs

Pulverit kyllä lähtee lyijyn päältä ainakin mun kalastustavalla. Eli pohjaa kolkutellen. Tosin lähti jo hieman lyijyn palastakin. Epailen, että tossa lyijyssä mikään pysyy ihan lopullisesti kiinni. No itse kyllä ihan tyytyväinen tuon "maalauksen" kestoon ja varmaan pulverilla jatkossakin...
Liitteet
WP_000046-001.jpg
WP_000046-001.jpg (78.24 KiB) Katsottu 6655 kertaa
Avatar
näsä
Viestit: 378
Liittynyt: 20:09:11 30.04.2007
Paikkakunta: manse
Viesti:

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja näsä »

Eikös LV-1 pitäs olla kans jonkinlainen pohjustus vaihtoehto ? 4-5 kastoo LV:llä ja maalit väliin
ja taas LV:tä 1-2 kastoo ? Kokemuksia ei tommosten pohjustuksesta ole , mutta eikös sen silti aika hyvin tohon pitäs purra kun pinta on aika kaarevaa ympäriinsä vaikkei lyijy huokosta olekaan ?
Sitä ei ole tullu koskaan kokeiltua että mitenkä maalit " lähtee lentoon " LV-1 kerroksien välissä .
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja oykka »

LV kyllä pysyy hyvin lyijyssä, mutta maalit ei oikein tartu siihen tai siis maalaaminen on vaikeaa. Jos hyvin karhentaa lakan niin vois onnistua.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Itse tehdyt heitto leechit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos haluaa pohjamaalit tms. tarttumaan lyijyyn, niin ne rungot kannattaa kevyesti syövyttää ennen maalauksia. Esimerkiksi 10 sekunnin uittaminen ferrikloridiliuoksessa toimii lyijylle ja tinalle. Varmaan moni muukin kemikaali hoitaa homman. Tuon jälkeen pitää vain pestä rungon pinnasta myrkyllinen oksidikerros pois ennen maalauksia. Tuolla saa parhaimmillaan aivan järjettömän hyvän tartunnan, sillä syövytys tekee metallin pinnasta huokoisen.
Vastaa Viestiin