Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

vlasek kirjoitti:Oon eläny siinä uskossa, että croixit on pikkasen raskaampia, mutta kestäviä? Noita ei juur piäse kovinkaan monessa kivijalassa heiluttelemaan. Himoitsen silti. Lompakko eri mieltä.
Osa on mutta LT-sarja ja erityisesti Bass ovat keveitä. Bass sarjan Swimbait on todella kevyt huippukeppi. http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/um ... /p/478493/ samoin Musky sarjan Top N Tail
http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/um ... /p/478495/

Saatavuus heikko, mut Wobbleriin vois ehkä tilata. Tule Korson kupeeseen hetkuttelemaan joku ilta :wink:
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja tupe »

Seuraava satsi Croixeja on tulossa lähi viikkoina. Toimitusajat on vähän venynyt..

Mojo Bass Swimbait kannattaa myös ottaa harkintaan. Legend Tournament Bass Swimbaitista edullisempi malli, toiminta aika sama, ei ihan yhtä kevyt, mutta loistava vapa sekin.
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

tupe kirjoitti:Seuraava satsi Croixeja on tulossa lähi viikkoina. Toimitusajat on vähän venynyt..

Mojo Bass Swimbait kannattaa myös ottaa harkintaan. Legend Tournament Bass Swimbaitista edullisempi malli, toiminta aika sama, ei ihan yhtä kevyt, mutta loistava vapa sekin.
LT ja Mojo sarjan vavat ovat kuin eri planeetalta LT:n eduksi. On toki ihan eri tason hinnatkin.
Tippuri
Viestit: 943
Liittynyt: 12:23:48 15.09.2008
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Tippuri »

Itse oon ollu tyytyväinen tohon mojo bass swimbaittiin se syrjäytti edellisen vavan täysin joka on 8" carrot stikki 2-5 oz
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Pidetään korsot mielessä. Noissa tournamenteissä ei oo paperilla muuta vikaa, ku yksosuus. Eikä nuo kyll ihan ilmasia ole, vaikka suhteutettuna perhovärkkeihin tuo hinta ihan älytön ole. Njaa. Näkyy nuo latinomallitkin olevan yksiosaisia. Buu. Toiminnan kantilta varmaa jees, mutta pitäs olla joku paku, tai ruumisauto raijaamiseen.

Ei kyllä tällä hetkellä akuuttia tarvetta ole varsinaisesti ja ätlinkilistalla pari äkkipikaista, jotka pitäs hoitaa alta pois.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jyrikuu
Viestit: 2119
Liittynyt: 20:15:36 13.07.2006
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Tuo Mojo Bass Swimbait on koko St.Croix keppien hinta-laatusuhteen ehdotonta eliittiä - jos ei jopa paras. Legend Tournament sarjan vavat ovat toki kevyempiä / "parempia", mutta niin paljon parempi Legend Tournament Bass Swimbait ei ole, että ostaisin sen Mojon tilalle. Tuo LT Bass on jopa hieman nopeampi, mitä en itse varauksetta parempana pidä...

Eli tuon Mojo Bass Swimbaitin ostaja voi onnitella itseään erinomaisesta vapahankinnasta... 8-)
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Räsänen
Viestit: 13
Liittynyt: 23:55:05 10.02.2009

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Räsänen »

Kyllä tuo Mojo Bass Swimbait on uskomaton keppi, kun katsoo mitä se maksaa. Wobblerista vapoja on saatavilla ensiviikolla.

Kyseinen vapa tulee myös kasvattamaan omaa arsenaaliani.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Nonyt on kyl promot kunnossa :)
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja tupe »

Jyrikuu kirjoitti:Tuo Mojo Bass Swimbait on koko St.Croix keppien hinta-laatusuhteen ehdotonta eliittiä - jos ei jopa paras. Legend Tournament sarjan vavat ovat toki kevyempiä / "parempia", mutta niin paljon parempi Legend Tournament Bass Swimbait ei ole, että ostaisin sen Mojon tilalle. Tuo LT Bass on jopa hieman nopeampi, mitä en itse varauksetta parempana pidä...

Eli tuon Mojo Bass Swimbaitin ostaja voi onnitella itseään erinomaisesta vapahankinnasta... 8-)
Kiitos kiitos.
Avatar
liberte
haspeliheiton opettaja
Viestit: 454
Liittynyt: 14:14:06 27.12.2007
Paikkakunta: Hanko

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja liberte »

En tiedä, millä koppimopoilla porukka kalaan puskee, mutta vaimon Rellu Clioonkin sopii yksiosainen 8'6" ilman sovittelua.... :bigboss:
henkk@
Viestit: 114
Liittynyt: 16:18:24 09.01.2013
Paikkakunta: Lahti

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja henkk@ »

Moro

Pitäisi hommata matala profiilinen hyrräkela Savage gear Mp Pro 8" 40-100 g vavalle kumien heittelyyn.

Itse katsellut tuota daiwa aird 100LH hyrrää, mutta onko liian heppoinen kooltansa? Suosituksia otetaan vastaan.
puuppa
Viestit: 120
Liittynyt: 19:28:07 15.01.2014

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja puuppa »

http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/hy ... Jo4wfw_wcB tuommoinen on mulla samassa vavassa. Välitys E7 ja homma toimii kumileluilla ja jerkeillä.
Avatar
Suurkalastaja
Viestit: 1198
Liittynyt: 01:43:06 21.02.2009
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

henkk@ kirjoitti:Moro

Pitäisi hommata matala profiilinen hyrräkela Savage gear Mp Pro 8" 40-100 g vavalle kumien heittelyyn.

Itse katsellut tuota daiwa aird 100LH hyrrää, mutta onko liian heppoinen kooltansa? Suosituksia otetaan vastaan.
puuppa kirjoitti:http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/hy ... Jo4wfw_wcB tuommoinen on mulla samassa vavassa. Välitys E7 ja homma toimii kumileluilla ja jerkeillä.
Itsellä on samaisessa vavassa kelana juuri tuo Chronarch, tosin hitaammalla välityksellä eli E5. Todella miellyttävä setti kumien heittoon ja sama setti toimii hienosti myös spinnerbaittien kanssa! :)
Avatar
Bugi
Viestit: 480
Liittynyt: 04:33:51 28.12.2005
Paikkakunta: Salost

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Bugi »

Mistäs ootte niitä stinger-koukkuja olette hankkineet?
MelkkeSaamaMiäs
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Eikö stingerit kannata mieluummin tehdä itse, joko vaijerista tai sitten rosterilangasta ? Itse olen käyttänyt Motonetistä ostamiani 1 - 3/0 koon Ownerin kolmihaarakoukkuja niin rosterilangan kuin vaijerin kanssa.
JPC
Viestit: 905
Liittynyt: 09:58:38 17.05.2013
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja JPC »

jester burk 2 kirjoitti:Eikö stingerit kannata mieluummin tehdä itse, joko vaijerista tai sitten rosterilangasta ? Itse olen käyttänyt Motonetistä ostamiani 1 - 3/0 koon Ownerin kolmihaarakoukkuja niin rosterilangan kuin vaijerin kanssa.
itellä sama zydeemi käytössä, siis 1mm vaappulanka leikareilla ja ownereilla ofc.....samaa kokeilin peter lahti v-shadin kanssa ja on toiminu siinäkin siis ilman jigipäätä pelkällä ruuvilla, uppoo sopivan hitaasti, toki astetta pienemmäs mittakaavas ;) ja pari kertaa kerenny uittaa ja hauki sekä kuha tullu :)
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Onko jollain kokemuksia savage gearin 4play 19cm kala"jigistä"? Ostin tuollaisen mutta ei mielestäni voi jigiksi kutsua koska ei juurikaan uppoa tai sitten se tekee sen ERITTÄIN hitaasti.. tarkoituksena oli syvänteistä kalastaa mutta... puuttuu mielestäni painoa.
JPC
Viestit: 905
Liittynyt: 09:58:38 17.05.2013
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja JPC »

sapporo kirjoitti:Onko jollain kokemuksia savage gearin 4play 19cm kala"jigistä"? Ostin tuollaisen mutta ei mielestäni voi jigiksi kutsua koska ei juurikaan uppoa tai sitten se tekee sen ERITTÄIN hitaasti.. tarkoituksena oli syvänteistä kalastaa mutta... puuttuu mielestäni painoa.
kyllähän tuo on hauelle tappopeli juur matalassa niib kevällä kuin keski kesälläkin :) ja aikas hitaastihan tuo uppoaa, itellä ollu tähän asti käytös ready to fish malleja ja ihan matalassa olen niintä käyttänyt mutta mitenköhän on tuon rigaus esim isolla! yks haarakoukulla ja koukun varteen painoja?? ite taijan kokeilla! kiitos ideasta :lol: :) ja toisen viritelmän taijan kokeilla jigiruuvilla ja perus stingereillä...:)
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja sapporo »

No laita ny kuva siitä viritelmästä :D ite ajattelin vaan lisätä painoa tohon omaani mut kyllä mahassa roikkuva koukku saattaa turhaan naarata pohjassa kaiken ylimääräsen.
JPC
Viestit: 905
Liittynyt: 09:58:38 17.05.2013
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja JPC »

sapporo kirjoitti:No laita ny kuva siitä viritelmästä :D ite ajattelin vaan lisätä painoa tohon omaani mut kyllä mahassa roikkuva koukku saattaa turhaan naarata pohjassa kaiken ylimääräsen.
laitan het ku saan viriteltyä :D ei ny ole isoo koukkuu omast takaa. kyl tuo ainakin vakio koukul uppoaa aikas vaateris ni kyl sillä pohjan saa naarattua puhtaaks xD jos sinne asti pääsee, mut kyl se uppoaa ku oottaa :)
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Joo mut ajattelin jos olis lyijy painon rutistanu ihan noukkaan kiinni että meis jigityyppisesti naama edellä alaspäin. Täytyy kokeilla totaki ku kerkiää
JPC
Viestit: 905
Liittynyt: 09:58:38 17.05.2013
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja JPC »

sapporo kirjoitti:Joo mut ajattelin jos olis lyijy painon rutistanu ihan noukkaan kiinni että meis jigityyppisesti naama edellä alaspäin. Täytyy kokeilla totaki ku kerkiää
varmasti toimii niinkin, kattoo josko huomenna käväsis mätänetis hakees parit isot ykshaarat ja vähä painoja ja rupeis säätämää... sais tolleen huoletta pohjaan asti laskea about vaateris...ja saman teen real eelille, tähän mennes ollu vaan perus jigiruuvi+stingeri(t)
JPC
Viestit: 905
Liittynyt: 09:58:38 17.05.2013
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja JPC »

Kuva

siin ny ois "mätänetin" ei-mitään-merkkiä 8/0 koukuilla....pitää vaa mennä testaa mimmost painotust tarvii....ja tilata kunnon koukut noitten tilalle...

ja täs ei niin suuri kumilelu peter lahti v-shadi snadilla jigiruuvilla ja runkolanka-stingeril, uppoo mukavan hitaasti mutta toimii muutoin kuten jigipäänkin kanssa...ja köyhällä oli leikat loppu ku ton värkkäsin :D täl o ny tullu pikku kuha ja pikku hauki eli alta kilosia eli normi kamaa mulle lol

Kuva
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Jokos oot testannu 4play virityksiä. Oon kokeillu noita peter lahden "pike shadeja" mut ei vielä oo mitään osunu reitille. Kokeilin vielä sitä omaa 19cm 4playtä, enkä saa siihen mitään uintia tehtyä. Joko tulee suorana peräs tai pyörii ylösalas.. täytyy lyödä painoa vattaan niin ei pyöri.
Avatar
Pete1977
Suurin Pudottaja
Viestit: 347
Liittynyt: 18:37:49 25.11.2007
Paikkakunta: Hååkkanila

Re: Isot kalajigit ja muut kumilelut.

Viesti Kirjoittaja Pete1977 »

sapporo kirjoitti:Jokos oot testannu 4play virityksiä. Oon kokeillu noita peter lahden "pike shadeja" mut ei vielä oo mitään osunu reitille. Kokeilin vielä sitä omaa 19cm 4playtä, enkä saa siihen mitään uintia tehtyä. Joko tulee suorana peräs tai pyörii ylösalas.. täytyy lyödä painoa vattaan niin ei pyöri.
Jos et saa uintia aikaseks ja uppoaminen ei miellytä niin kokeile savagearin lip scullin avulla. Pykälää liian iso lip scull (tässä tapauksessa koko XL, joka on suunniteltu 25cm lötkölle) ja esim 2 g lyijyhauli vieheen eteen jäävään "tyhjään" tilaan, niin saa erittäin kuuluvan räminän ja pää edellä uppoavan nelipalan aikaseks. Tosin pelkkä sopivan kokoinen lip scullkin riittää upottamaan pää edellä.

Youtubesta löytyy esim Phil Blakeyn videoita mm Real Eelin, 4-Playn ja Herring Shadin virittämisestä, joita soveltamalla pääsee asiassa eteenpäin.

Toinen helppo vaihtoehto on puristaa Catherine-paino sinkkukoukun varteen ja työntää se lötkön sisään. Painon paikkaa koukun varrella liikuttamalla saa aikaan erilaisia uppoamisasentoja.
...Raimo hauesta hanurin laittoi, minä vehkeen lampaille vein.

-Onni Varis
Vastaa Viestiin