Hyrrää vaihtamassa parempaan

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Neonrider
Viestit: 15
Liittynyt: 13:43:57 03.07.2014
Paikkakunta: Jyväskylä

Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Neonrider »

Anteeksi jo etukäteen, tämä kysymys on varmasti toistunut ja siksi saattaa ärsyttää..mutta en ole löytänyt näihin vastausta vaikka viikon kuukkeloinut niin että pää savuaa.

Nyt on näköjään se aika vuodesta, että haluaisin päivittää kalustoa.

Olen muutaman viime vuoden heitellyt ProMaxilla, jossa vapana Vendetta. Aikaisemmin heittelin reilut 30v avokelalla, aloittanut "tietysti" 1970-luvun umpikeloilla.

Siis uusi, parempi hyrrä. Tietysti Ambassadeur.
(=Luin muksuna seiskytluvulla kaikki suomenkieliset NytNappaat).


No mitä sillä tekisin (tässä järjestyksessä):
* Vedän uistinta moottoriveneellä
* Soudellessa vedän uistinta
* Heittelen veneestä lusikoita, joskus vaappuja
* Heittelen laiturilta lusikoita, joskus vaappuja

Kuhaa, Haukea... mitä milloinkin annetaan, jos annetaan.
Kalareissuja tulee ihan liian vähän joka vuosi ja se ISO kala on vielä saamatta.


Ja sitten se epäselvä osuus. Döörejä on hirveä määrä erikokoisia:
Nelitonninen, viistonninen,kuustonninen,seitentonninen ja sitten erilaisia:
C3, C4, Orginal, Record, Salmon Special... :mitaviddua: :mitaviddua:

En ole nyt löytänyt tietoa, että mikä sopisi parhaiten mun käyttöön.
Ehkä kooltaan viistonninen, mutta mitä eroa oikeesti on C3,C4, Recordilla ja Orginalilla ? Entä Salmon Specialit? eikö kuggaan osaa

Arvelen, että voisi olal järkevintä myydä ProMax eteenpäin ja ostaa kaksi uutta, vetoon ja heittoon omat, mutta kun lisäksi olen pikkasen köyhä, niin mikä olisi paras kompromissi ja miksi?
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja pike »

Miksi juuri dööri? Ymmärrän yskän jos haet oikeasti noita vanhempia ruotsalaisia keloja, jotka ei ehkä ole yhtä herkkiä kuin uudet, mutta kestävyys ja nostalgia tulee noissa esille.

Heittokeloista miulla ei ole tietoa, joten siltä osuudelta voi joku muu avata asiaa paremmin. Kuitenkin c, c3, c4 mallin eroina on kuulalaakerien lisääntyminen sitä mukaa, kun numero kasvaa tuossa c merkinnän edessä. Salmon speciaalia ei taida saada kuin 7000-sarjan koossa ja tuossa kelassa taas on erona 7000i malliin verrattuna hiilikuitujarrulevyt. Räikkä on mukava varuste uistelukelassa ja tuo taitaa löytyä etupäässä 6000 sarjasta, joka taas ei ole kummoinen heittokela. Toki räikällisiä 5000-sarjan keloja on mm. pro rocket, joka voisi toimia sekä heitossa, että vedossa. Tuo voisi olla siis jonkinlainen kompromissi.

Melkein tuo menisi kahden kelan ostoksi. Vetohommiin ostaisin okuman halvimman classicin ja heittokelaksi saat varmaan vinkkejä muilta palstalaisilta. Tuo okuma on hintaisekseen mainio peli, jolloin rahaa jäisi hiukan enemmän sijoitettavaksi heittokelaan.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Jos yhdellä döörillä pitäisi tuosta selvitä, niin 5500 Pro Rocket vois olla kova ehdokas. Syystä että:
- räikkä
- riittävä siimatilavuus
- riittävän herkkä heittoon

Eri mallien erojenhan tulisi tulla ulkomuistista kalastusoppinsa nytnappaista ammentaneelle.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Jos yhdellä döörillä pitää pärjätä niin itse valitsisin tod.näk 5500 cs pro rocketin. Perusteluina seuraavaa: siimatilavuus on riittävä perusuisteluun (0,35/185), räikkä löytyy ja heittelykin sujuu peruslusikoilla mainiosti. Lisäksi ulkonäkö on tyylikkään perinteinen ja rakenne vaikuttaa vahvalta. Just olen itselle hankkinut moisen hauen kalastukseen. 6000-sarja on mielestäni turhan järeä, joskin uisteluun passeli.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Jarmo H
Viestit: 336
Liittynyt: 14:26:33 10.07.2013
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Oho, olin hidas... samoja juttuja tulikin jo edellä.
Löysiä siimoja jo vuodesta 1983.
Salattu
Viestit: 125
Liittynyt: 13:08:10 30.06.2010

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Salattu »

Omistat jo 70-80e kelan, miksi parantaa jos sillä nyt onnistunut kalastus? Noh, koska kysyt niin varmaan haluat parantaa... Varmaan kandee joku tarjouskalu hommata, tyyliin väärä merkki mutta: http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/hy ... /p/577589/

Markkinavoimat saa helposti luotua sellasen ylimääräsen tarpeen, mikä olis paras, toimivin ja juuri se itselleen sopiva. Onhan siinä eroa onko 20e kankea kela, 80e toimiva kela vai hienostunut 200e kela, joskin kahessa vikassa aika pieni...

Pohjimmiltaan kalastus on aika yksinkertaista: kaloissa on joskus ottivimma, ja ne puree jos joku kimaltelee silmään tai kutittaa suomua vedenväreillä tms... Ja sitten jos siimaa riittävästi niin itseään 10 kertaa pienempi otus ryntäilee hetken ennen kuin sen saa maihin. Jotkut varmaan suuttuu mun kuvauksesta mut...
mokin
Viestit: 10
Liittynyt: 21:46:31 03.07.2014

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja mokin »

Salattu kirjoitti:Omistat jo 70-80e kelan, miksi parantaa jos sillä nyt onnistunut kalastus? Noh, koska kysyt niin varmaan haluat parantaa... Varmaan kandee joku tarjouskalu hommata, tyyliin väärä merkki mutta: http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/hy ... /p/577589/

Markkinavoimat saa helposti luotua sellasen ylimääräsen tarpeen, mikä olis paras, toimivin ja juuri se itselleen sopiva. Onhan siinä eroa onko 20e kankea kela, 80e toimiva kela vai hienostunut 200e kela, joskin kahessa vikassa aika pieni...

Pohjimmiltaan kalastus on aika yksinkertaista: kaloissa on joskus ottivimma, ja ne puree jos joku kimaltelee silmään tai kutittaa suomua vedenväreillä tms... Ja sitten jos siimaa riittävästi niin itseään 10 kertaa pienempi otus ryntäilee hetken ennen kuin sen saa maihin. Jotkut varmaan suuttuu mun kuvauksesta mut...
Samahan pätee vaikka autoiluun, miksi ostaa C-sarjan Mersu kun halvimmalla Kiallakin pääsee paikasta toiseen. Kyse on pitkälti mukavuudesta, varsinkin kun harrastuksen kuuluisi olla rentoa vaihtelua työlle, niin vehkeisiin on mielestäni järkevää panostaa vaikka erot eivät merkittäviä olisikaan. Eli mielestäni kyse ei ole pelkästään markkinoinnista, vaikka sekin toki vaikuttaa. Varsinkin pidemmillä reissuilla nuo pienet erot korostuvat, koneiston laatu, keveys, kestävyys, jne.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Herring »

Takasalpa on hyvä keksintö eli TGC malli:
http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/hy ... a/p/17379/

Tunnettuahan on että pelkkä IAR laakeri päästelee kylmässä/pakkasella ja sen rasvan kanssa saa olla tarkkana.

Noissa on pari laakeria puolan akselissa, jotka on helppo korvata paremmilla sikäli mikäli ruostuvat piloille. Jarru perus c3 / Abu, jossa on valmiina carbon matrix levyt.
Viimeksi muokannut Herring, 13:18:43 04.07.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Neonrider
Viestit: 15
Liittynyt: 13:43:57 03.07.2014
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Neonrider »

Hyviä vastauksia ja kommentointia!

Nii-in, varmaan tätä "tarvetta" ei voi puhtain järkisyin perustella. Ehkä halu
saada vihdoin se, mistä lapsena/nuorena on vain uneksinut. Omistaa Hieno Kela ja kalastaa sillä. Ehkä luukotelossa jyllää, että matalaprofiili ei ole "aito" Dööri... siis ulkoisesti. (mutta hyvä kela se on).

Tuo 5500 Pro Rocket kiinnostaa nyt kovasti, kiitos kommenttienne. Se, että kaksi minua huomattavasti kokeneempaa suosittelee samaan aikaan samaa kelaa, vakuuttaa minua paljon enemmän kuin sata sivua markkinointimateriaalia.
Näyttää vain siltä, että sitä ei Jyväskylässä ole missään kaupassa että pääsisi hypistelemään. No, kyllähän tuolla ProMaxilla kalastaa ihan hyvin.
Eihän kala siitä kelasta mitään välitä, se on ihan totta.... mutta jos silti.... szeko
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Neonrider kirjoitti:Hyviä vastauksia ja kommentointia!

Nii-in, varmaan tätä "tarvetta" ei voi puhtain järkisyin perustella. Ehkä halu
saada vihdoin se, mistä lapsena/nuorena on vain uneksinut. Omistaa Hieno Kela ja kalastaa sillä. Ehkä luukotelossa jyllää, että matalaprofiili ei ole "aito" Dööri... siis ulkoisesti.
Joo ainoastaan sen takia mullakin on käytössä yks 4600C4, että on se legendaarinen... :) Vaikkakin se selkeesti on kömpelömpi käyttää, kuin noi mun matalaprofiilit. :bigboss:
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Deep »

"ma haluu" on tärkein kriiteeri, oli hankinta mikä tahansa..
Salattu
Viestit: 125
Liittynyt: 13:08:10 30.06.2010

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Salattu »

Mites olis cs pro rocket 4501/4500? Kevyehkö mutta kyl varmaan ytyä löytyis vetouisteluun jos ei lohi/upotuslaitetta tarvii? Ja käden puolisko kandee miettii tossa olis molemamt ainaki tarjol (kait).
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Tuossa ProMaxissa on yksi juttu, mitä ei perusdöörissä ole, eli liipasin. Jos olet jo tottunut käyttämään liipasinta, niin peruspainonappi ei ehkä ole paras valinta. Eli valinta pitäisi sitten olla joku 5600-malleista. Oma suosikkini on 5600 CL Rocket, nopea välitys ja loistava käynti ihan paketista otettuna. Toinen harkittava voisi olla 5600 C4 Magtrax, jossa erona edelliseen vielä mankkujarru, mikä taitaa olla ProMaxissakin. Kannattaa kuitenkin lainata kaverilta mikä vaan peruspyöreä dööri, jotta saat tuntumaa korkeammalla vavassa olevaan kelaan, ettei sitten tule ikävää yllätystä.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Neonrider
Viestit: 15
Liittynyt: 13:43:57 03.07.2014
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Neonrider »

Asia on sittemmin edennyt. Kävin paikallisessa erikoismyymälässä, jossa taisi olla kaupungin
ainoa dööri hyllyssä. Mukaan lähti 6600 C4. Puolasin 0,40 monofiilin, koska sitä oli pakissa vaikka hurmycket..

Eilen ensimmäiset kokemukset, vähän/aikalailla pettynyt olen:
* kelatessa tuntuu, että jarru luistaa koko ajan, vaikka sitä kiristää tiukallekin, kelatessa on siis sellainen "nahkeus"
* Kelatessa joutuu käyttämään yllättävän paljon voimaa, vaikka puolan jarru ei ole kamalan tiukalla, kestääköhän tuo kauankin..tuplavoima kelatessa verrattuna ProMaxiin...mitäs jos se ISO kala on kiinni..?
* Keskipakojarru ei paljoa heittämisessä auta eli puolajarrua on kiristettävä heitellessä

Herkistyyköhän tuo kela käyttämällä ?
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Neonrider kirjoitti:Asia on sittemmin edennyt. Kävin paikallisessa erikoismyymälässä, jossa taisi olla kaupungin
ainoa dööri hyllyssä. Mukaan lähti 6600 C4. Puolasin 0,40 monofiilin, koska sitä oli pakissa vaikka hurmycket..

Eilen ensimmäiset kokemukset, vähän/aikalailla pettynyt olen:
* kelatessa tuntuu, että jarru luistaa koko ajan, vaikka sitä kiristää tiukallekin, kelatessa on siis sellainen "nahkeus"
* Kelatessa joutuu käyttämään yllättävän paljon voimaa, vaikka puolan jarru ei ole kamalan tiukalla, kestääköhän tuo kauankin..tuplavoima kelatessa verrattuna ProMaxiin...mitäs jos se ISO kala on kiinni..?
* Keskipakojarru ei paljoa heittämisessä auta eli puolajarrua on kiristettävä heitellessä

Herkistyyköhän tuo kela käyttämällä ?
Revo Torossa ei tuommosia onkhelmia ole... :bigboss:

Mut anyway, kannattaa poistaa sieltä akselin päästä semmonen turhake "prikka". Eli on muistaakseni kammen puoleisessa päädyssä puolan akselilla. Siitä se kevenee... Ja keskipakojarru on tuossa mallissa vielä vanhaa mallia, onhan se PERINTEINEN dööri... :lol: Ja onhan tuo 6000 sarjan kela jo melkoisen suuri normaaliin heittelyyn.

Ainiin ja jarrurumpu kannattaa pyyhkiä ensimmäisen kerran jälkeen, yleensä rasvaa on niin paljon kelassa uutena että se roiskuu sinne rummun pintaan ja siten keskipakopalat ei jarruta riittävästi. Vielä pari tippaa ohuempaa rasvaa ikiruuviin että hiukan ohenee, kun alkuun siellä on aika paksut rasvat. Ja sitten se kela käytössäkin hiukan notkistuu.
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Tuo kela on hieman kolhon kokoinen normaaliin heittokalastukseen, mutta kyllä sillä pitäisi yli 20g:n uistimet lentää vaivattomasti. Älä puolaa liikaa siimaa(hyrräkelat eivät ole niin arkoja puolan täytön suhteen). Käytä vain sen verran mekaanista jarrua että puolaa keskittyy ilman klappia sivusuunnassa äläkä missään nimessä ota mitään prikkoja pois ! Aktivoi kaksi tai kolme keskipakopainoa ja opettele jarruttamaan peukalolla kun uistin osuu veteen. Sitten kun heitot alkavat sujua voi hifistellä ohuemmilla öljyillä ja paremmilla laakereilla. Paras vaihtoehto on mielestäni kuitenkin vaihto öljypronssisiin liukulaakereihin jotka ei ole niin kranttuja huollon suhteen ja mielestäni toimivat pehmeämmin kuin kuulalaakerit jotka huutavat kuin pistetty sika heitossa.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Herring »

Noi simmilevyn poistojutut on haspelikalastajien sumutusta.

Laita puolan akselin kuulalaakerit likoon tilkkaan bensaa päiväksi ja liotuksen jälken laita ohkasempaa öljyä niihin. Kaupasta löytyy sitten koko spektri erilaisia mm. Huuto.netistä.
Neonrider
Viestit: 15
Liittynyt: 13:43:57 03.07.2014
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Neonrider »

Kiitos taas kerran !
Jo mää mietin, että ihan uutta kelaako rupeen purkamaan... ennemmin kelkkoisin sen takaisin kauppaan palautuksena. Yleensä kun se mitä korjaan tai puran, korjaa tai kokoaa sitten joku muu. Ainakin mitä pienempiä osia korjattava kohde sisältää... szeko


Tuo siimajrttu voi olla muuten totta, mulla saattaa olla liikaa siimaa puolalla. Sen teen hetimiten.´

Ohuita öljyjä löytyy myös hyllystä kaikenlaista.Pitää tsekata, mistä sitä suihkuttelen, että on oikeassa paikassa.


Miten noita keskipakosysteemejä aktivoidaan (tai passivoidaan) ?
Onko ne oletuksena passivoituna vai aiktiivisina ?

Hävettää olla näin pihalla :oops: :oops:
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Keskipakopainot löytyvät puolan päästä mustasta rinkulasta jossa on kuusi kappaletta valkeasta muovista tehtyä "hattua" tappeihin asennettuna. Jos "hattu on painettu rinkulan keskustaa kohti kiinteäksi se on deaktivoitu, aktivointi tapahtuu esim kynnen reunalla kevyesti kampeamalla jotta "hattu" liikkuu tapissaan. Mitä vähemmän "hattuja" on aktivoituna, sitä vähemmän keskipakojarru jarruttaa. Kannattaa kokeilla eri asetuksilla, enemmän aktivoituja "hattuja" jos kalastetaan vastatuulessa tai kevyillä/leijailevilla uistimilla, vähemmän aktivoituja "hattuja" kun kalastetaan esim raskailla kompakteilla lusikoilla tai vaapuilla. Itse olen opetellut heittämään kahdella aktivoidulla painolla ilman minkäänlaista mekaanista jarrua. Peukalon hallitseminen on a ja o, jos se ei ole hallussa on seurauksena vain harakanpesiä. Ja yritä minimoida löysän siiman määrä puolalla, sillä yleensä se on sotkujen tavallisin syy kun siima kaivautuu puolalle ja aiheuttaa äkkipysäytyksen.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Ääni 5500 poro roketille. Ku säädöistä pääsee jyvälle ei imo ole sen simmottisempi kummottisempi heittopituuksien suhteen 5 cm countdownien kanssa, mitä 100 kokoluokan mankuva luna. Kolho toki, mutta peukun voi laittaa vaikka taskuun, jos siltä tuntuu.

Pidän itse enemmän 80-luvun aikuisviihteestä, mitä modernista juonettomasta. Ennen oli pörröjä, viiksiä, kostuumia ja nerokkaita juonenkäänteitä. Kyseiseen kelaan on mielestäni saatu kivasti ajan patina yhdistymään moderniin hiilikuituiseen jarrumekanismiin. Ei mitään gonzoilua siis.

Plussia myös siitä, että kela on tehty työaikalainsäädäntöjä ja ihmisoikeuksia noudattaen idylisessä naapurimaassamme. Hinta rationaalinen ja noitahan voi tunailla, jos ei koe ruotsalaista insinööritaidonnäytettä riittoisaksi.

Vain naksu puuttuu.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Herring kirjoitti:Noi simmilevyn poistojutut on haspelikalastajien sumutusta.

Laita puolan akselin kuulalaakerit likoon tilkkaan bensaa päiväksi ja liotuksen jälken laita ohkasempaa öljyä niihin. Kaupasta löytyy sitten koko spektri erilaisia mm. Huuto.netistä.


Entiiä mistä simmilevystä puhut, mutta C4 keloissa on akselin päässä tälläinen prikka ja jos se on siellä paikallaan niin kelaus on raskas, eikä sillä kelalla kyllä lennä vieheet!
Kuva

Ja tuo on ihan helppo tuosta ottaa pois ja laittaa takaisin jos sitä luulee siinä joskus tarvitsevansa (Pois myydessä? :mrgreen: ).

Muutama muukin kela on tuonne autotalliin kertynyt tuon lisäksi, että jonkinmoista näkemyspohjaa omaan silloin kun ABU:n keloista puhutaan...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Herring »

Näköjään noissa uudemmissa on akselijarrunupin alla ao. muoviosa

http://www.abugarcia.com/sites/default/ ... 2465-4.pdf

Eiköhän toi kuulu olla paikoillaan, mutta täytyy testata mitä tapahtuu kun sen poistaa. Toi osa ei oikein voi vaikuttaa heittopituuteen koska puola pyörii laakereilla akselin ympärillä.
Neonrider
Viestit: 15
Liittynyt: 13:43:57 03.07.2014
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja Neonrider »

PFCompany kirjoitti:
Entiiä mistä simmilevystä puhut, mutta C4 keloissa on akselin päässä tälläinen prikka ja jos se on siellä paikallaan niin kelaus on raskas, eikä sillä kelalla kyllä lennä vieheet!

Ja tuo on ihan helppo tuosta ottaa pois ja laittaa takaisin jos sitä luulee siinä joskus tarvitsevansa (Pois myydessä? :mrgreen: ).

Mukavaa kun laitoit nuo kuvat.
Tuonverran kyllä voisin kelaa purkaa, näyttää siltä, että nurkissa ei heti kilise pikkuiset jouset ja prikat kun tuota raottaa...

Samallahan pääsisi kiinni niihin keskipakopainoihin. Taidan kokeilla ensin siiman vähentämistä ja sitten vasta kurkistelen tuonne sisälle.

Miksiköhän ne on tuonne tuommoisen prikan laittaneet, jos pelittää paremmin ilman sitä.
Mulla näitä ihmettelyn aiheita näköjään riittää, tuo siis vain "ääneen ajattelua"
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Herring kirjoitti:Näköjään noissa uudemmissa on akselijarrunupin alla ao. muoviosa

http://www.abugarcia.com/sites/default/ ... 2465-4.pdf

Eiköhän toi kuulu olla paikoillaan, mutta täytyy testata mitä tapahtuu kun sen poistaa. Toi osa ei oikein voi vaikuttaa heittopituuteen koska puola pyörii laakereilla akselin ympärillä.
Niin voi olla ettei heittopituuteen juuri vaikuta, mut siihen kelauksen kevenemiseen kyllä. Ja koska puola pyörii akselilla, ei tuolla osalla kyl mtn. merkitystä tuolla ole. Oli mulla joskus -90 luvulla 6000C jossa oli tuo sama osa ja silloinkin tuon poistin... Siinä mielessä nää C4 kelat onkin perinteisiä :lol:
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrää vaihtamassa parempaan

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

jester burk 2 kirjoitti: Sitten kun heitot alkavat sujua voi hifistellä ohuemmilla öljyillä ja paremmilla laakereilla. Paras vaihtoehto on mielestäni kuitenkin vaihto öljypronssisiin liukulaakereihin jotka ei ole niin kranttuja huollon suhteen ja mielestäni toimivat pehmeämmin kuin kuulalaakerit jotka huutavat kuin pistetty sika heitossa.
Jos kela on jo muutenkin nahkea, niin ei se ainakaan liukulaakereista notkistu kyllä!

Kyllä se on niin, että jos kuulalaakerit on ehjät ja niissä on öljyä (Sitä kannattaaa laittaa 2-3 reisun välein laakereille) niin ei ne kyllä mitään huuda! Muussa tapauksessa ne laakerit on kuluneet ja tod.näk huollon puutteesta johtuen.

Ja miks ostaa 150€. kela kuulalaakereilla ja vaihtaa siihen liukulaakerit, jotka on valmiina puolta halvemmissa samanlaisissa keloissa? :mitaviddua:
Vastaa Viestiin