Asiaa akuista
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Asiaa akuista
Tästä löytyy Blue Sean kytkentäkaavio jos haluaa suunnitella asiaa:
http://assets.bluesea.com/files/resourc ... 170140.pdf
Ja täatä löytyy kaikki muu tarvittava kytkentöihin & latauksiin kaikilla erilaisilla variaatioilla:
http://www.nyc-arecs.org/batt1.pdf
http://assets.bluesea.com/files/resourc ... 170140.pdf
Ja täatä löytyy kaikki muu tarvittava kytkentöihin & latauksiin kaikilla erilaisilla variaatioilla:
http://www.nyc-arecs.org/batt1.pdf
Re: Asiaa akuista
Kiitos drwho vastauksesta.
Kakkosella ajattelin itsekkin mennä.
Mitä siihen perämoottorillalataamiseen tulee niin sillä on lähinnä tarkoitus pitkittää riptiden päivittäistä käyttöaikaa. Jos päivän aikana tulee siirtymiä (ajetaan lujaa) yhteensä vaikka 2,5 tuntia joista puolituntia ladataan starttiakkua niin riptiden akulle jää se kaksi tuntia eli 24 Ah. Jos riptiden akkujen kapasiteetti on yhteensä esim. 120 Ah niin yli 20 % pidempi käyttöaika on mahdollinen.
Kakkosella ajattelin itsekkin mennä.
Mitä siihen perämoottorillalataamiseen tulee niin sillä on lähinnä tarkoitus pitkittää riptiden päivittäistä käyttöaikaa. Jos päivän aikana tulee siirtymiä (ajetaan lujaa) yhteensä vaikka 2,5 tuntia joista puolituntia ladataan starttiakkua niin riptiden akulle jää se kaksi tuntia eli 24 Ah. Jos riptiden akkujen kapasiteetti on yhteensä esim. 120 Ah niin yli 20 % pidempi käyttöaika on mahdollinen.
Re: Asiaa akuista
Asia on juurikin näin, varsinkin kun toi lisä 20% on saavutettavissa aika helposti yhellä releellä. Mulla on Ctek M300 kiinteesti asennettuna, aika harvoin tarttee sitä käyttää (esim kovemmankelin taimenhommat sippaa akun aika nopee) mutta kun tarttee niin voi huoletta jättää sen lataamaan venettä satamassa yöks.Pipari kirjoitti:Mitä siihen perämoottorillalataamiseen tulee niin sillä on lähinnä tarkoitus pitkittää riptiden päivittäistä käyttöaikaa. Jos päivän aikana tulee siirtymiä (ajetaan lujaa) yhteensä vaikka 2,5 tuntia joista puolituntia ladataan starttiakkua niin riptiden akulle jää se kaksi tuntia eli 24 Ah. Jos riptiden akkujen kapasiteetti on yhteensä esim. 120 Ah niin yli 20 % pidempi käyttöaika on mahdollinen.
Re: Asiaa akuista
Tässä omia käyttökokemuksia Sznajder 55Ah/420A ultra-akusta. Akku tullut veneen mukana keväällä 2009 ja käsittääkseni on ostettukin keväällä 2009. Toiminut ns. käynnistysakkuna ja ensimmäistä talvea lukuun ottamatta säilytetty lämpimässä. Pariin otteeseen varmuuden vuoksi ladattu akkulaturilla, muuten on riittänyt keväiset ja syksyiset kalareissut ts. moottorin latausteho. Kesällä akkua on lähinnä purettu = tyhjennety pilssiä + käytetty uistelureissuilla kulkuvaloa (uistellessa käytettiin uistelumoottoria). Nyt kun tarkistin akun jännitteen, niin oli sen verran alas päässyt vajoamaan (10,6 V) että ajattelin saman tien hommata uuden akun. Sen verran olen tyytyväinen akun kestoon, että meinasin saman merkkisen hankkia. Motonetissä näyttäisi olevan Marine-versio, mutta jotkut väittävät että tuokin olisi enemmän vapaa-ajankäyttöön, eikä niinkään käynnistykseen, onkohan tuossa väittämässä perää? Tai sitten jos ostaa uuden vastaavan, eipä tuo näyttäisi kovin pahan hintainenkaan olevan.
Älä syö keltaista lunta
-
- Viestit: 928
- Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013
Re: Asiaa akuista
Marine on vapaa-ajan käyttöön. Ei starttiakku.
Boschilta löytyy akku joka soveltuu molempaan. Ja löytyy Motonetistä.
Boschilta löytyy akku joka soveltuu molempaan. Ja löytyy Motonetistä.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Asiaa akuista
Onkohan akku finaalissa kun ei tuollaisella älylaturilla (Benton muistaakseni) saa mitenkään ladattua täyteen - eli laturi ei ilmoita, että akku olisi täynnä. Sinänsä hölmö kysyä kun en ole tuota mittaillut ollenkaan ...mutta tulipa juuri mieleeni kun tätä topiccia oli nostettu.
Eli lieneekö yleinen merkki siitä, että uutta akkua kehiin? Akku on 70ah Sznajder AGM. Ja ollut sähkövispiläkäytössä soutupaatissa.
Eli lieneekö yleinen merkki siitä, että uutta akkua kehiin? Akku on 70ah Sznajder AGM. Ja ollut sähkövispiläkäytössä soutupaatissa.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Asiaa akuista
Jokaisella tulisi olla yleismittari. Niitä saa alkaen noin kympillä.
Se helpottaa elämää monessa asiassa. En tiedä Bentonin toimintaa tai miten se ilmoittaa onko akku täysi vai onko joku ylläpito tms. lataus päällä. Mutta yleismittarilla näet akusta paljonko siinä on jännite silloin kun sitä ei kuormita. Ja aina voi mittailla kaikkea muutakin kunhan ei yritä mitata paljonko siitä akusta saa virtaa ulos.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen
Se helpottaa elämää monessa asiassa. En tiedä Bentonin toimintaa tai miten se ilmoittaa onko akku täysi vai onko joku ylläpito tms. lataus päällä. Mutta yleismittarilla näet akusta paljonko siinä on jännite silloin kun sitä ei kuormita. Ja aina voi mittailla kaikkea muutakin kunhan ei yritä mitata paljonko siitä akusta saa virtaa ulos.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen
Viimeksi muokannut Ossinmopo, 20:22:37 13.10.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Asiaa akuista
Juu siis mittari löytyy ja sitä tässä meinasinkin kirjoittaessa, että tyhmää kysyä kun ei ole mitään mitannut... Benton ilmoittaa kyllä normaalisti, että akku on täynnä - erillinen merkkivalo siihen siis löytyy. Mutta siihen tuo ei nykyään pitkällä latingillakaan tunnu menevän, sillä aprikoin, että onko parhaat päivät jo nähty.
Mittari on kotona sisällä ja akku tuolla autotallissa pienen matkan päässä niin sillä ne mittauksetkin aina jää. Mutta nyt kun tuli puheeksi niin pitää kyllä hoitaa homma.
Mittari on kotona sisällä ja akku tuolla autotallissa pienen matkan päässä niin sillä ne mittauksetkin aina jää. Mutta nyt kun tuli puheeksi niin pitää kyllä hoitaa homma.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Asiaa akuista
No, akuthan ei ole ikuisia. Minkäs ikäinen akku on. Jos viisi vuotta tai enemmän niin uutta ostamaan eikä kannata edes alkaa pelleilemään muuta. Jos vähemmän niin sitten voi harkita niitä elvytyksiä. Talvisäilytyksen aikana voi kikkailla mutta ajokautena ei kannata. Siis vain oma mielipide.
Re: Asiaa akuista
Joskus noi älylaturit (mulla on CTek, kokemuksia vaan noista) lataa akkua aivan tajuttoman kauan ennenkun ne sanoo että ne on täynnä. Yhtä 55Ah hupiakkua latasin viikon (se oli päässy tyhjenee aika finaaliin) yhtäjaksosesti ennenkun CTek oli tyytyväinen. Senjälkeen toi on pelannu hienosti. Vähän samansuuntasia kokemuksia on parista muustakin akusta, toi oli nyt ääriesimerkki.Aavikkosammakko kirjoitti:Onkohan akku finaalissa kun ei tuollaisella älylaturilla (Benton muistaakseni) saa mitenkään ladattua täyteen - eli laturi ei ilmoita, että akku olisi täynnä. Sinänsä hölmö kysyä kun en ole tuota mittaillut ollenkaan ...mutta tulipa juuri mieleeni kun tätä topiccia oli nostettu.
Mun arvaus (joku akkutietäjä vois korjaa) on, että ton viimesen 5-10% lataus kestää jostainsyystä tietyntyyppisillä akuilla jossain tietyssä akkukemiallisessa tilanteessa vaan ihan helkkarin kauan noilla älylatureilla. Ilmeisesti älylaturi jotenkin varovasti antaa tolle virtaa ettei akku mossahda. Yhen hupiakun onnistuin räjäyttämään ctekillä ku pistin siihen täydellä höngällä virtaa. Tänkin pystyy näköjään sössimään älylaturilla.
Re: Asiaa akuista
Ja joskus ne ei halua lähtee lataamaan ollenkaan kun akun napajännite on liian alhainen. Silloin pitää vaihtaa Ctekissä ohjelma recond (sulfatoituneen akun elvytys toiminto). Eli syväpuretun akun herättely... Sitä taas ei kaikissa Ctekin malleissa ole.
Ja joskus noi ctekit tekeen tuota drwho:n mainitsemaa. Monesti jos tuntuu ettei akku meinaa millään mennä ctekillä täyteen, käyttää kerran hauenleukaa akusta irti tai painaa modenapilla ohjelmat läpi niin vihreä valo sytyy...
Markkinoille on tullut Victron Energyltä uusi varaaja mallisto Blue Power, niissä on myös Lithium akuille oma ohjelma. Eli jatkossa voi samalla varaajalla ladata normaali, AGM ja lithiumakut. Hinnaltaankin olivat vielä varsin järkeviä. Niitä saa ensi viikolla Aditasta. Mm ctekillä on lithium versio erikseen.
http://www.victronenergy.com/chargers/b ... argerip65/
Ja joskus noi ctekit tekeen tuota drwho:n mainitsemaa. Monesti jos tuntuu ettei akku meinaa millään mennä ctekillä täyteen, käyttää kerran hauenleukaa akusta irti tai painaa modenapilla ohjelmat läpi niin vihreä valo sytyy...
Markkinoille on tullut Victron Energyltä uusi varaaja mallisto Blue Power, niissä on myös Lithium akuille oma ohjelma. Eli jatkossa voi samalla varaajalla ladata normaali, AGM ja lithiumakut. Hinnaltaankin olivat vielä varsin järkeviä. Niitä saa ensi viikolla Aditasta. Mm ctekillä on lithium versio erikseen.
http://www.victronenergy.com/chargers/b ... argerip65/
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Asiaa akuista
Tapsal neuvoikin jo yv:llä, kiitos siitä
Menipä tuo AGM-akkukin heti täyteen (~28h) kun tänne valitti. Mutta eipä ollut tullut mieleen, että nuokin vaatisi omanlaisia latureitaan - tai siis uudemmissa/paremmissa latureissa on erillinen AGM-latausmoodi. Lisäksi tuo oma Benton onkin itse asiassa pirun pieni, ei ihme jos kestää ladata... Eli pitänee ainakin alkuun hommata uusi kunnollinen laturi.
Menipä tuo AGM-akkukin heti täyteen (~28h) kun tänne valitti. Mutta eipä ollut tullut mieleen, että nuokin vaatisi omanlaisia latureitaan - tai siis uudemmissa/paremmissa latureissa on erillinen AGM-latausmoodi. Lisäksi tuo oma Benton onkin itse asiassa pirun pieni, ei ihme jos kestää ladata... Eli pitänee ainakin alkuun hommata uusi kunnollinen laturi.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Asiaa akuista
Näin on närhin nännit. C-Tek:in M300 puskee 25A akulle asti, se on rajua hommaa kun lataa tyhjää Victron Energyn AGM syväpurkausakkua. Laturi kuumenee yllätävän paljon ja akku vinkuu ja vonkuu ku en viitti sanoa mikä.
Re: Asiaa akuista
Saanko mää ny ladata optiman yellow toppia tai Sznajder Marine akkua tällä ihan perus laturilla vai pitääkö olla joku älyjuttu? http://m.motonet.fi/fi/tuote/455510/Ein ... automaatti
-Esko Palho
Re: Asiaa akuista
"Latausvirta on rajoitettu 14,1 V" . No kun näin mainitaan niin en latais mitään.EP- kirjoitti:Saanko mää ny ladata optiman yellow toppia tai Sznajder Marine akkua tällä ihan perus laturilla vai pitääkö olla joku älyjuttu? http://m.motonet.fi/fi/tuote/455510/Ein ... automaatti
Vastaavalla Einhellillä oman käsitykseni mukaan hajotin yhden suht hyvän akun kun unohdin sen autotalliin lataamaan. Jos muistat irrottaa laturin ajoissa, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
Re: Asiaa akuista
Juu en aijo ylläpitolaturina pitääkkään, kerran lataisin vaan täyteen, myös optimaa voi ladata ?
-Esko Palho
Re: Asiaa akuista
Mun Einhell osaa kyllä lopettaa latauksen kun akku on täynnä, viisari ei enää värähdäkään sen jälkeen. Olen aika montaa akkua sillä latailu, eikä yksikään ole vielä antautunut.
"Älylatureissa" itseä risoo latauksen hitaus. Tolla akku on täynnä kun antaa yön yli ruksutella.
"Älylatureissa" itseä risoo latauksen hitaus. Tolla akku on täynnä kun antaa yön yli ruksutella.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Asiaa akuista
Aika monta AGM akkua on kypsytetty ennen aikojaan käyttökelvottomaksi noilla vanhan ajan muuntaja latureilla. Lisäksi ongelaman on matala jännite, jolloin AGM akku ei varaudu 100% täyteen. AGM akkujen latausjännitteet pitäisi olla yli 14,5V mielummin 14,7-14,8V hujakoilla. Neste akkuja muuntaja laturilla voi ladata mutta onhan se jo aika vanhaa tekniikkaa nykypäivään verrattuna...
Hitaan lataantumisen voi korvata järeämmällä laturilla. Tollaset 3,6-5A bentonit ja Ctekit on aika hengettömiä 10-25A vehkeitä peliin...
Hitaan lataantumisen voi korvata järeämmällä laturilla. Tollaset 3,6-5A bentonit ja Ctekit on aika hengettömiä 10-25A vehkeitä peliin...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Asiaa akuista
Oletko varma Einhellin latauksen loppumisesta? Se ettei sen mittari värähdä ei kerro välttämättä latauksen loppumisesta vaan pienestä virrasta johon halpismittari ei saa lukua näyttöön tai siis viisari ei heilahda. Pistäpä oikea virtamittari väliin ja katso sltten.Samtheman kirjoitti:Mun Einhell osaa kyllä lopettaa latauksen kun akku on täynnä, viisari ei enää värähdäkään sen jälkeen. Olen aika montaa akkua sillä latailu, eikä yksikään ole vielä antautunut.
"Älylatureissa" itseä risoo latauksen hitaus. Tolla akku on täynnä kun antaa yön yli ruksutella.
Eikä tavallisella laturillakaan saa akkua muutamalla kerralla pilalle kun ei jätä viikoksi päälle.
Re: Asiaa akuista
latureista kun kerran puhe, niin Lidlissä akkulaturi Ma 20.10.14 myynnissä. kokemuksia näistä: http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/cli ... 373876/142 ihan paska. hajosi melkein heti jotenkin kun vilkuttelee vaan kaikkia valoja. http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=52/586 tämä toiminut oikein hyvin.
Re: Asiaa akuista
Pitää kuitenkin muistaa että autossa akku latautuu aina kun ajetaan. Kyllä noi muuntajat on siinä mielessä varmoja latureita. Oma Snaideri oli kiinni Mersussa 7 vuotta putkeen, mutta Einhellissä riitti toiselle akulle noin viikon, jonka jälkeen oli hajalla.
Re: Asiaa akuista
Tuo muuntajalla lataus on tietyissä tilanteissa ihan OK, mutta kun latauskäyrä on mitä on niin ei paras vaihtoehto AGM akuille. Eli kun pusketaan tyhjään tai vajaaseen akkuun virtaa, niin jännite on yleensä suositeltua latausjännitettä alhaisempi, kun noissa halvoissa muuntajissa jännite tippuu kuorman mukaan. Lisäksi sitten taas kun akku alkaa olemaan aivan täynnä, muuntajalaturit silloin pyrkii nostamaan liian suuren napajännitteen kun virta on pieni. Tämä voi helposti aiheuttaa AGM akun hajoamisen, vanha lyijyakku kestää tätä paremmin.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Asiaa akuista
AGM akkun lataus on myös paljon herkempi lämpötilalle. Tästä syystä laturissa pitäs olla lämpötila-anturi. Ja laturin pitäs tukea AGM akun latausta, syistä jotka ollaan jo käsitelty tässä threadissa.
Tässä taulukkoa yhdeltä akkuvalmistajalta miten suositeltu maksimi latausjännite ja lämpötila käyttäytyvät eri akkutyypeillä:
Tässä taulukkoa yhdeltä akkuvalmistajalta miten suositeltu maksimi latausjännite ja lämpötila käyttäytyvät eri akkutyypeillä:
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Asiaa akuista
Onkos tommosella 10A pelillä vaaraa siinä, että on liian raakaa latausta jollekin 90Ah akulle?Tapsal kirjoitti:Hitaan lataantumisen voi korvata järeämmällä laturilla. Tollaset 3,6-5A bentonit ja Ctekit on aika hengettömiä 10-25A vehkeitä peliin...
Mietinnässä nyt uuden 90-100Ah vapaa-ajan akun osto ja mietin jos samalla uusisin laturin. Nykyään tuollainen 3,8A Benton tai vastaava. Olisi kai tuollainen 5A laturikin kuitenkin nopeampi, jos ajattelee, että peräkkäisinä päivinä pitäisi kalalle päästä. 7A ja 10A-laturit alkavat taas olemaan hinnoissaan.
Kumpikohan akku noista sähkövispilälle, taitaa olla melko sama:
Bosch 90Ah 130€: http://www.motonet.fi/fi/tuote/905013/B ... 175xK190--
Sznajder 100Ah 100€: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/S ... 175xK190--
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
Re: Asiaa akuista
Boschi on konseptuaalisesti laatumerkki, Sznajder on oikeasti ZAP (tossa näkyy vielä ZAP:in logotkin kuvassa jos katot) joka on Motonetin joku oma merkki. Muuten melkein sanoisin, että ota se Sznajder/ZAP mutta kun noissa ei ole mitään hintaeroa niin ota ihmeessä Boschi.Aavikkosammakko kirjoitti:Kumpikohan akku noista sähkövispilälle, taitaa olla melko sama:
Bosch 90Ah 130€: http://www.motonet.fi/fi/tuote/905013/B ... 175xK190--
Sznajder 100Ah 100€: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/S ... 175xK190--
Jos perse kestää, ota laturiks:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455566/C ... S10-12V10A
Toi lataa 10A digitaalisesti, pääset täysin sipanneella akulla kalaan seuraavanapäivänä jos pistät ton kiinni.