"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja weeman »

hieno.
Avatar
jpk75
Viestit: 104
Liittynyt: 10:18:39 06.03.2014

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jpk75 »

Järkyttävän hieno!!!
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Great job Sanek. :D

Minun tasuriaskarointia voi käydä lukemassa tuolta :down: blogista.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Nice Sanek!
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Avatar
sanek
Viestit: 21
Liittynyt: 13:27:08 20.12.2012
Paikkakunta: yaroslav

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja sanek »

Kiitos kaikki kaverit!
Avatar
Säärä
Viestit: 441
Liittynyt: 13:52:44 09.11.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Superb Sanek! Again. :wink:
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
Avatar
ml1959
Viestit: 142
Liittynyt: 22:12:07 16.03.2013

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja ml1959 »

Tekemisen taito on kyllä huimaa pilkkiosiossa, sekä muuallakin. Tässä omaa treenaamista, keposta ja "nuolimallia" Lohikkaan verstaan uumenista. Tv. Markku
Liitteet
2015-01-17 14.03.04.jpg
2015-01-17 14.03.04.jpg (51.04 KiB) Katsottu 6433 kertaa
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

edit: sama teksti 2 x
Viimeksi muokannut Mynttinen, 15:56:05 11.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

[quote="Mynttinen"]Testausta monenlaista tehdään parasta aikaa ja muutamia vaihtoehtoja noussut esille kevennysaineeksi.

Muovi: Osaako joku sanoa,että onko muoviaineella keventävää vaikutusta ollenkaan vedessä? Eli kelluttaako? Oma arvio on,että ei vai onko niitäkin vaihtoehtoja erilaisia?

Balsapuu: Ilmeisesti se perinteinen ja kelluttaa varmasti. Aihiosta riippuen,niin uskoisin että vain muutamia grammoja vedessä vaikutus,mutta sillä voi kenties olla vaikutusta uinnin nopeudessa?

Esivalmistelut on tiukat ja vaikeat näköjään kevenetyn tasurin tekemisessä. Ei pysty ihan tuosta vaan "rykäsemään" mallia ja muottia pellolle ja alkaa kalastamaan. Meillä on nyt lähes 50v ahvenpilkki kokemuksen omaava henkilö(kilpailujakin voittanut) tätä puuhastelemassa minun kanssa ja pikkuhiljaa päästään valuvaiheisiin. Hän aloitti kevenetyllä kalastamisen vuosi sitten ja on jo suurahvenia repinyt..n. 1.5kg suurin tähän mennessä.

Protoja on jo tehty omilla muoteilla. Ammattimuotti tulee,jos osoittautuu hyväksi. Myöskin mastereita sorviin tehty,jotta tasalaatuisia balsapaloja tulee tasuuriin molemmille puolin.

Runkomitta tällä hetkellä on nostettu 7cm->7.5cm joka nyt painon ja muodon puolesta näyttää paremmalta. Valmis palikka tulee painamaan noin 20g tietämillä ja vedessä luultavasti keventää 2-3g,mutta sekin mitataan vielä.

Jos joku noita mittauksia jo aikasemmin tehty,mikä keventää minkäkin verran,niin voi kirjoittaa,toki kuten sanottu niin aineen määrä/tasurin koko vaikuttaa siihen paljon.

Myöskin tuo valuaine on meillä testattu erilaisia. Puhdas lyijy, Kirjasinmetalli 79.1% ja testattu on myös tuo vähän reilu 50% kirjasinmetalli. Tuo 51% olis ollut hyvä,mutta se on niin tiukassa jotta varmaan käytetään tuota n. 80%lyijypitoista kirjasinmetallia,loputhan siinä on antimonia ja tinaa ..joissakin on aavistus vielä kuparia. Jostakin kirjapainossa kun kyselin kuulin sanat mono ja lino joista käsittääkseni tuo lino on se kovempi ja vähän kevyempi.
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Mynttinen kirjoitti: Muovi: Osaako joku sanoa,että onko muoviaineella keventävää vaikutusta ollenkaan vedessä? Eli kelluttaako? Oma arvio on,että ei vai onko niitäkin vaihtoehtoja erilaisia?
Tasurin keventeeksi käy melkein mikä vain materiaali, jonka tiheys on pienempi kuin metallilla. Ei tarvi olla vettä kevyempää. Aika moni muovimateriaali on tiheydeltään 1 luokkaa, eli sama kuin vedellä, eli sen puolesta käy hyvin keventeeksi. Tuolla on listaa ominaisuuksista: http://www.dotmar.com.au/density.html

Toinen asia sitten on, miten helposti muovista saa tehtyä ne keventeet... Propionaatti, akryyli ja polykarbonaatti olisivat aika helposti liimattavissa ja maalattavissa, mutta niitä on työläs työstää. Pitäisi siis olla ruiskuvalukoneet keventeiden tekoa varten, joten hommalle tulee hintaa äkkiä ja paljon...
Itse ehkä kokeilisin keventeen tekoa polyesteri- tai epoksihartsista valamalla, jolloin siihen kelpaa normaali silikonimuotti. Metallirungon tekisin niin, että se jää kokonaan valetun keventeen sisään, jolloin pintakäsittely on helpompaa.
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja oykka »

Aivan kuten vetorauta jo sanoikin, ei se keventeen tiheys vaan koko tasurin tiheys vaikuttaa uinnin nopeuteen. Eli muovia vaan pitää olla suhteessa vähän enenmmän kuin balsaa jos halutaan samalla tavalla uiva pilkki. Toki myös tasurin painopiste on vähän erilainen, jos kevenne on kevyempää/raskaampaa. Muovejahan on myös vettä kevyempiä, esim feather lite, tai sitten esim polyesteriä voi keventää mikrolasilla.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Lyijyä ja tinaa voi hankkia myös erikseen ja sekoittaa niitä haluamissaan suhteissa. 61.9 p-% tinaa ja loput lyijyä sekoittamalla saa valuseoksen, joka sulaa jo 183 C lämpötilassa ja ko seos myös juoksee hyvin muotissa, sillä siinä ei ole ns. puuroaluetta, jossa läsnä on yhtäaikaa sulaa ja kiinteätä ainetta. Tällaisen seoksen tiheys on noin 8.95 g/cm3 (tina 7.3g/cm3 ja lyijy 11.34g/cm3). Seos on myös puhdasta lyijyä lujempaa ja kovempaa.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
pehri
Viestit: 14
Liittynyt: 19:11:44 08.01.2014

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pehri »

Tuohon muovi valamiseen vielä. Itse käyttänyt kevennetyissä kaksikomponentti polyureeni muovimassaa jonka ominaisuuksiin kuuluu mm. erittäin suuri kelluvuus. Ensimmäisissä protoissa kevennetyn paino oli n.4-5g ja pituutta karvan alle 70mm. Mielestäni aavistuksen liian kevyt mutta todella nätisti ainakin leijuu kun nykii. Ja rungon sisus on tinaa joka kevyempää kuin lyijy. Ja heti voin epäilijöille sanoa että omien lujuustestien mukaan ei suomen vesistä niin isoa ahventa ole edes nostettu joka saisi tuon rungon vääntymään tai koukut irtoamaan.. :bigboss:
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Väri testiä Ja palkataan KUVAAJA;-)
Liitteet
IMG_kuore1.jpg
IMG_kuore1.jpg (96.26 KiB) Katsottu 5605 kertaa
IMG_kuore2.jpg
IMG_kuore2.jpg (91.75 KiB) Katsottu 5605 kertaa
IMG_kuore3.jpg
IMG_kuore3.jpg (95.95 KiB) Katsottu 5605 kertaa
IMG_kuore4.jpg
IMG_kuore4.jpg (82.72 KiB) Katsottu 5605 kertaa
IMG_kupari.jpg
IMG_kupari.jpg (90.9 KiB) Katsottu 5605 kertaa
IMG_6.jpg
IMG_6.jpg (89.48 KiB) Katsottu 5605 kertaa
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
SamiK.
Viestit: 64
Liittynyt: 00:19:05 11.01.2013

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja SamiK. »

No nyt on yritetty uutta pientä rosvoo saada aisoihin?
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Juu pienempi runko onkoukkuväli 65mm
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jarski_K kirjoitti:Lyijyä ja tinaa voi hankkia myös erikseen ja sekoittaa niitä haluamissaan suhteissa. 61.9 p-% tinaa ja loput lyijyä sekoittamalla saa valuseoksen, joka sulaa jo 183 C lämpötilassa ja ko seos myös juoksee hyvin muotissa, sillä siinä ei ole ns. puuroaluetta, jossa läsnä on yhtäaikaa sulaa ja kiinteätä ainetta. Tällaisen seoksen tiheys on noin 8.95 g/cm3 (tina 7.3g/cm3 ja lyijy 11.34g/cm3). Seos on myös puhdasta lyijyä lujempaa ja kovempaa.
Jep, tuo eutektinen seos on varsin mukavaa valettavaa. Ainoa "huono" ominaisuus on myös tuo, että sillä ei ole "puuroaluetta" jähmettymisessä. Jos muotti on hiemankaan huonosti suunniteltu, eli jähmettyminen ei etene muotin ääripäistä valukanavaa kohti, vaan valukanava jähmettyy kun jokin osa tasurin rungosta on vielä sula, niin tuolloin eutektisen seoksen kanssa siihen viimeisenä jähmettyvään kohtaan tulee ontto kupla. Jähmettyessään metalli kutistuu ja tekee sen kuplan, kun valukanavasta ei tulekaan enää sulaa metallia muottiin kompensoimaan metallin kutistumista. Yleisemmillä ei-eutektisilla seoksilla puuromaisuus voi pelastaa tuolta, jolloin ei tulekaan kuplaa vaan hieman huokoisempi kohta, jossa on vain sitä ensimmäisenä kiteytynyttä seosta. Sellaista ei välttämättä edes huomaa ja tasurin voi huoletta viimeistellä.
Riksa
Viestit: 109
Liittynyt: 17:52:45 04.02.2013
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Tasureita valmistuu tasaista tahtia. Pitkästä aikaa pientä kuva päivitystä, kun kerta tuli kuvakin räpsäistyä. Upeaa jälkeä kyllä porukalla täällä, homma nousuun!
Liitteet
Kevennetty, mutkasta mutkaan 10cm
Kevennetty, mutkasta mutkaan 10cm
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Ml1959 mukavan oloinen tuo neulamalli, rosmolla ja riksalla kans taattua laatua. :juu:

Tuolla :down: taas minun sutturointia.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Sunnuntaipäivän puuhasteluja ja värivirityksiä. szeko

Papukaijaa.
Kuva

"Hazardi" värit. :D
Kuva

Kuultopapukaijaa ja joku ruskea ilmestys. :D
Kuva

Ja muutama "compact fighter". :mulko:
Kuva

Ite olen nyt mieltynyt noihin foliointeihin, jotenkin saa sillä semmosta elävyyttä pintaan. No tapansa ja makunsa kullakin sano kissa kun.....
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja MrAhti »

Pääevällä pukannut taas jotain aivan käsittämättömiä tuotoksia =P~
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Millähän konstilla Pääevä tollanen kulta hopea sävytteinen kulkis tännepäin?
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
ezza
Viestit: 12
Liittynyt: 22:08:19 24.02.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja ezza »

Terve.

Kokeillaas laitella tännekin kuvia tasureista.


-Pituutta 92mm
-Painoa 16-18g


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Ompas Ezza nikkaroinu upeat tasurit, malli hivelee silmää. olen daivaassa Kuvauskin onnistunut viimeisen päälle. :D

Rosmolle, että nuo on vielä noita harjottelu kappaleita. Koeongitaan vielä tää talvi.

Nyt keskityn ite ainakin lopputalven ihan pikkiriikkisiin tasureihin. :D Alkaa se siikasesonki kohta täällä meilläpäin ja niitä joutunu kaupan vehkeillä jahtaamaan... :D
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Mynttinen kirjoitti:
Esivalmistelut on tiukat ja vaikeat näköjään kevenetyn tasurin tekemisessä. Ei pysty ihan tuosta vaan "rykäsemään" mallia ja muottia pellolle ja alkaa kalastamaan. Meillä on nyt lähes 50v ahvenpilkki kokemuksen omaava henkilö(kilpailujakin voittanut) tätä puuhastelemassa minun kanssa ja pikkuhiljaa päästään valuvaiheisiin. Hän aloitti kevenetyllä kalastamisen vuosi sitten ja on jo suurahvenia repinyt..n. 1.5kg suurin tähän mennessä.

Protoja on jo tehty omilla muoteilla. Ammattimuotti tulee,jos osoittautuu hyväksi. Myöskin mastereita sorviin tehty,jotta tasalaatuisia balsapaloja tulee tasuuriin molemmille puolin.

Runkomitta tällä hetkellä on nostettu 7cm->7.5cm joka nyt painon ja muodon puolesta näyttää paremmalta. Valmis palikka tulee painamaan noin 20g tietämillä ja vedessä luultavasti keventää 2-3g,mutta sekin mitataan vielä.
Laitahan Mynttinen mallikuvia? Niitä ei tekijöiltä oo näkynyt, tai sitten ei vaan ole kukaan tunnustanut protoiksi.
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Vastaa Viestiin