Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
jsip
Viestit: 20
Liittynyt: 14:39:21 23.04.2012

Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja jsip »

Ystävät ja toverit kalastuksessa,

Olen mennyt tilaamaan (sokkona) Daiwa AirD vavan 7' mittaisena (14-42 g), ja nyt välinehulluus eteni kelan hankkimiseen. Kokoluokka olisi 2000-2500, tosin jos jonkin riittävän kevyen 3000:n löytää niin sekin olisi mahdollinen. Aiempi kela on Daiwan halpis (Regal?) 2000, jolla on heitelty jo useita kesiä.

Tarkoituksena on heittää enimmäkseen lusikoita. Alustavasti mielessä on ollut Penn Battle 2000 (hyviä kokemuksia 1000-kokoisesta toisessa setissä), Daiwan "keskiluokka" (AirD, Lexa) ja Okuma Trio 20/30. Näistä laitoinkin jo ostoilmoituksen, ja sain hyvän vinkin katsella myös Penn Conflictia. Uutena hankittaessa budjetti rajoittuu luokkaan 100 €, käytettynä ostaisin mieluiten.

Ajattelin vielä herätellä keskustelua siitä, olenko unohtanut jonkin varteenotettavan vaihtoehdon. Arvostan jämäkkyyttä ja toimintavarmuutta. Joitain Abuja kävin hypistelemässä, mutta eivät oikein vakuuttaneet. Vinkkejä siis kaipailisin, ja jos sinulla sattuu sopiva vispilä olemaan ylimääräisenä, niin tarjota saa.
KKN
Viestit: 121
Liittynyt: 09:31:43 15.10.2012

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja KKN »

Käyppä kattomassa ruoto.fi kaupassa, siellä on vielä alennukset päällä, mutta aika vähän tavaraa jäljellä.
Itsellä käytössä satasen molemmin puolin maksaneita haspeleita. Olen Daiwasta ja Shimanosta pitänyt siinä hintaluokassa. Käytössä tällä hetkellä Exagea, Symetreä, Airdia, Lexaa, yms.. Penn Battle on myös hyvä kela, mitä nyt kaverin kelaa joskus kokeillut. Okuma Triokin oli, mutta palautin sen kun teki jatkuvasti käsittämättömiä siima sotkuja, vaikka mitä teki. Vaihdoin sen Airdiin, joka toiminut hyvin vaikka on hiukan muovinen. Daiwan malleista Lexa tuntuu huomattavasti tukevammalta kuin Aird. Shimanoista satasen hintaluokassa Exage on ollut myös hyvä peli.
jsip
Viestit: 20
Liittynyt: 14:39:21 23.04.2012

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja jsip »

Ruotoa kurkittu, ja sieltähän se vapakin on tulossa, sitten kun saavat sumaa purettua. Ei vaan kelamallistossa ollut sopivalta tuntuvia vaihtoehtoja (tai no, Exist jos budjetti olisi rajaton).

Kiitos, että kerroit kokemuksistasi. Hyviä vaihtoehtoja vaikuttaa olevan monia, kyse lienee ensisijaisesti siitä mikä sopii omaan käteen / miellyttää silmää / jokin muu mystinen tekijä.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Ennakkoluulottomalle ostajalle tästä kela,

http://www.motonet.fi/fi/tuote/566934/B ... 30-avokela
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
jsip
Viestit: 20
Liittynyt: 14:39:21 23.04.2012

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja jsip »

Kiitos vinkistä, valitettavasti olen kuitenkin vähemmän ennakkoluuloton. Tarkoitus on hankkia luottopeli moneksi vuodeksi, enkä vaan uskalla lähteä "tuntemattomille vesille". Toki jos jollakulla on tuosta kokemusta niin kuuntelen mielelläni.
Fuso kirjoitti:Ennakkoluulottomalle ostajalle tästä kela,

http://www.motonet.fi/fi/tuote/566934/B ... 30-avokela
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Noh, Balzer on todella iso merkki euroopassa. Ja muistaakseni Balzerin haspeli joskus voitti jonku perän testinkin, joten tuskin laatu on ongelma. Mitä noita oon joskus ite hiplaillu, niin hyviltä vaikuttivat.
Toki monen vuoden luottopeli on usein kalliimman hintaluokan laite...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
jsip
Viestit: 20
Liittynyt: 14:39:21 23.04.2012

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja jsip »

Cheers, Samtheman, minulla ei ollut riittävästi tietoa Balzerista. Vaikuttaa tuolta pohjalta harkitsemisen arvoiselta, täytyypä käydä Motonetissä hypläämässä (ja samalla toki voi pari muutakin kopaista).

On varmaan totta, että useimmiten luottopelit ovat kalliimmasta hintaluokasta, tosin vanha halpis-Daiwa on palvellut oivallisesti jo 6-7 kesää ja akuuttia vaihdon tarvetta ei ole. Tunnustan suoraan, että välineurheiluahan tämä uuden kelan hankkiminen on.
Samtheman kirjoitti:Noh, Balzer on todella iso merkki euroopassa. Ja muistaakseni Balzerin haspeli joskus voitti jonku perän testinkin, joten tuskin laatu on ongelma. Mitä noita oon joskus ite hiplaillu, niin hyviltä vaikuttivat.
Toki monen vuoden luottopeli on usein kalliimman hintaluokan laite...
sandgrävlingen
Viestit: 30
Liittynyt: 04:29:13 24.01.2015

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja sandgrävlingen »

Motonet myy Penn Sargus kelaa 59 e hintaan ja kela on edullinen myös sissos.fissä!
Ainakin ulkomaalaisilla nettisivuilla kelaa on kehuttu.
resu
Viestit: 58
Liittynyt: 10:37:49 13.08.2010

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja resu »

Tuo balzer on ilmiselvästi sama kela kuin bft stealth

http://www.dogger.se/varumarken/bft/bft-stealth-3000

...sekä sama kela kuin tämä kiinalainen

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 42207.html

Kovasti kehuttuja keloja ovat. En ole vielä itse tilannut, kun ei ole ollut välttämätöntä tarvetta, mutta jos avokelatarpeita tulisi, voisin hyvinkin ostaa.


jsip kirjoitti:Kiitos vinkistä, valitettavasti olen kuitenkin vähemmän ennakkoluuloton. Tarkoitus on hankkia luottopeli moneksi vuodeksi, enkä vaan uskalla lähteä "tuntemattomille vesille". Toki jos jollakulla on tuosta kokemusta niin kuuntelen mielelläni.
Fuso kirjoitti:Ennakkoluulottomalle ostajalle tästä kela,

http://www.motonet.fi/fi/tuote/566934/B ... 30-avokela
Ja elämä on helppoo, sillloin kun on vapa, mistä pitää kii...
jsip
Viestit: 20
Liittynyt: 14:39:21 23.04.2012

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja jsip »

Lopputulema oli Okuma Trio 20 High Speed, forumin jäseneltä. Kiitokset keskustelusta ja pohdinnasta. Jäiden lähtöä odotellessa...
jsip
Viestit: 20
Liittynyt: 14:39:21 23.04.2012

Re: Uusi haspeli 7' AirD-vapaan

Viesti Kirjoittaja jsip »

Niinhän siinä kävi, että matkan varrella vapakin vaihtui. AirD:a ei ollutkaan enää hyllyssä, joten tilalle tuli 7' Vulcan 15-40 g. Tänään hain matkahuollosta ja hyvältähän tuo ensihetkuttelulla tuntui. Yllättävän kevyt ja siro, laadukkaan oloinen vaikutelma tuli

En tiedä kiinnostaako tämä ketään, mutta näin jäiden aikaan pitää pahinta innostusta purkaa jonnekin :oops:
jsip kirjoitti:Lopputulema oli Okuma Trio 20 High Speed, forumin jäseneltä. Kiitokset keskustelusta ja pohdinnasta. Jäiden lähtöä odotellessa...
Vastaa Viestiin