Pikku-E:n ajaminen

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Oli pakko oikein tarkistaa oma kortti. Ja kyllä voimassa 2033. Myönnetty 2012 joulukuussa.
Korttitoimistossa oli silloin jonoa ja, jos olisin saanut leiman muutamaa viikkoa aiemmin, niin
Korttini olisi ollut voimassa 2044 asti.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Sitä sun on turha murehtia, kaikki nykyiset kortit menee 2033 uusiksi.
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Stickan »

No en mä sitä. Käsittääkseni mun tzetti olisi ollut voimassa 2044 asti, jos muutamaa viikkoa aiemmin olisin
ajanut inssin.
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Stickan »

....
kolehmainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12:37:41 03.01.2013

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja kolehmainen »

Emppai kirjoitti:Nonni, johan on perse. Nyt tuli uusi kortti kotiin, voimassa vuoteen 2020.
Tätä oli tarkoitus kysyäkin, että mitä siinä itse kortissa lukee... Varsin selväsanaisesti tuo oli poliisin sivuilla sanottu ja yleensä nuo kirjalliseen muotoon saatetut ohjeet tuppaa viranomaisilla olevan luotettavampia lähteitä kuin yksittäiset virkamiehet...
kolehmainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12:37:41 03.01.2013

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja kolehmainen »

Stickan kirjoitti:No en mä sitä. Käsittääkseni mun tzetti olisi ollut voimassa 2044 asti, jos muutamaa viikkoa aiemmin olisin ajanut inssin.
Kaikki kortit ovat voimassa korkeintaan vuoteen 2033, ihan riippumatta siitä mitä kortissa lukee.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja munapata »

Piti minunkin tarkastaa korttini. A BE tuossa näkyy lukevan ja viimeinen voimassaolopäivä 23.11.2022. Sain sen ilmaiseksi pelkästään korttia vaihtamalla silloin, kun tuo E riesaksemme ilmestyi. Kai täällä tarvitaan kohta kävelykorttikin, että osaa siirrellä koipiaan ohjesäännön mukaisesti :D

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mua ei sinänsä häiritse toi kirjainvaatimus, vaikken itse sitä ilmatteeks saanutkaan. Hölmöltä tuntuu se, että pitää laskeskellä millä saa ajaa ja millä ei. Esim. mun venepaketti ja auto on B-luokan paketti. Jos vaihdan Karin auton siihen eteen, niin en saa enää ajella sillä, vaikka se muuttui juuri turvallisemmaksi (4veto). Toki, johonkin ne rajat pitää vetää, mut olis sit mieluummin vaikka jarruista... Tien päällä näkee nimittäin aikamoisia suorituksia kärryjen ja traikkujen kanssa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja drwho »

Vetohommassa/pikku-E:ssä asiassa kannattaa olla skarppina. Poliisituttu osasi kertoa, että aiheen ympärillä on lisätty valvontaa ja viranomaisitetoisuutta merkittävästi viimevuonna. Tästä heilahtaa vielä taulukon mukaan 26 päiväsakkoa, joten ihan pikkunäpäytyksellä rikkeestä ei selviä.
Avatar
.:P:.
Viestit: 692
Liittynyt: 21:11:35 03.01.2008
Paikkakunta: Korson vieressä

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja .:P:. »

Noinki voi hommassa käydä, ei välttämättä pelkillä sakoilla selviä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2015022719272753_au.shtml
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja drwho »

Ja homma menee juuri kuten tossa IL:n jutussa. Vehkeitä ei oletusarvoisesti aleta punnitsemaan vaan katsotaan auton & kärryn rekisteriotteet. Jos painot ylittyy eikä oo ajokortissa tarvittavia kirjaimia niin heilahtaa sakot/ajokieltoa. Tosta vielä pahempi homma on jos viranomainen epäilee että trailerin päälle ladattu vene varusteineen ylittää sallitut massat ja sitä lähdetään punnitsemaan, tosta tulee sitten vielä lisäsanktiot päiväsakkojen/ajokieltojen päälle.
pvata
Viestit: 117
Liittynyt: 05:25:15 04.08.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikku-E:n ajaminen

Viesti Kirjoittaja pvata »

Itsellä olisi hiukan tarvetta korottaa vielä korttia BEC -> BEC1E mutta taidan jättää väliin jos kortin voimassaolo tippuu 5 vuoteen tuon korotuksen jälkeen.

Tuossa juuri katselin korttiani niin B oikeus tullut 1.7.1993 BE 1.4.1997 ja C 30.6.2009 kaikissa voimassaoloaika 2045, nämä määräajathan taisi tulla viime ajokortti uudistuksessa 2010-2012 jonain tossa välissä joten tuohon korttiin ei ole vielä vuodet muuttunut mutta ilmeisesti tämäkin vanhenee sen uuden lain puitteissa.

Jos olisin tuon C kortin kerennyt ajamaan vuotta aikaisemmin olisin samantapaisella kokeella saanut 200-300e hintaan korotettua tuohon C1E, mutta laki kerkesi hiukan muuttua tuossa välissä kun korotusta ei voinut suorittaa ennen vuoden mittaista ajokokemusta.

Mitä tuossa oli noista sakoista juttua niin helposti ja yksinkertaisestihan se menee niin:

Paperilla olevat painot määrittää ajo-oikeuden(korttiluokat)
Punnittu paino kertoo paketin tielaillisuuden

Eli tosiaan pahimmassa tapauksessa kun vetää yhdistelmää joka tarttisi BE kortin ja trailerin päällä liian painava vene kantavuuteen nähden(mitä näkee todella yleisesti tien päällä) niin sakkoja ropisee ovista ja ikkunoista ja kun kyseessä vielä ajo-oikeudetta ajo niin tulee vielä kävely hommia joksikin aikaa.
Vastaa Viestiin