Omavalmiste uistimet

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja erkkari »

vetorauta kirjoitti:
Oskari kirjoitti:Tarkoitin sitä ruiskun etuosassa olevaa neulansuojaa, mikä sen nimi onkaan.. Käväsin sitten paikalliselta essolta aineet hakemassa, ero oli tosiaankin huomattava. Voisi jo olla jotenkuten tyytyväinen. :) Pihalla maalailin niin ei hajutkaan haitannut.
Taidan tietää, mitä osaa tarkoitat. En enää muista, mikä ongelma mulla oli niiden kanssa, mutta jostain syystä taisi käämit palaa siihen osaan ja jätin sen pois ruiskusta. Eli kyse lienee osasta, joka ei mitenkään vaikuta suuttimeen, vaan pelkästään suojaa neulan kärkeä kolhuilta.

Jos ruuta ei ole vartavasten optimoitu vesiohenteisille maaleille, niin se voi tarvita sitä tenttuvettä ohenteeksi. Iwatalla osa ruutista on vesiohenteisille tehty ja ne toimivat mun mielestä OK ihan veden kanssa ohentaessa, mutta muut varmaan tarvivat tenttua. Vesiohenteinen maali vaatii ruiskulta rajummin nestettä sumuksi hajottavan ilmavirtauksen, mikä liuotinmaaleilla voisi aiheuttaa maalin osittaisen kuivumisen jo ilmalennon aikana.
Mä oon meinan et se osa suuntais vähä maalia/ilmaa :mitaviddua:
Siis se pyöreä edessä oleva osa?
Eipä siit haittaa ole ollut niin on saanu kiinni olla.
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

veikkaan kans että sillä osalla on ilmaa/maalia ohjaava vaikutus.
kun aloittelin vaappujen maalailua ja tilasin eka ruiskuni niin ruiskun mukana tuli käyttöohjeet.
siinä luki että jos haluaa maalata ohuempaa viivaa niin kannattaa ottaa se osa irti.
siinä oli myös kuva jossa oli kaikki osat eritelty ja nimetty.
täytyypä mielenkiinnosta katsoa jos löytäs vielä sen paperin jostain, että mikä se virallisesti on.
Oskari
Viestit: 23
Liittynyt: 20:54:13 29.03.2015

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Joo, näin itekkin oon aatellu, mutta tosiaan on nykysin niin vähän vääntynyt että en oo huomannu vailutusta.. Pihdeillä sitä silloin korjailin. :D

Tänään huomasin että tulee huomattavasti parempaa jälkeä kun maalailee ohuita kerroksia ja välttää liian paksua maalikerrosta. Loistava tuo ohenneresepti, suosittelen jos on ongelmaa vesivärien kanssa!
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

eipä löytyny enää ruutan käyttöohjetta.
parin päivän tauon jälkeen valmiita. fluorivärejä kuhalle, uintilevy s-28, oma sorvautettu apassiaihio 12cm. maalit createx wicked.
tollanen ns. ft väritys pirullinen maalata, kun ei anna mitään anteeksi.
jos joku karvanöyhtä päättää tarttua ilmasta maalatessa niin varmasti näkyy.
tää onnistu hyvin.

Kuva

http://www.tjrvaappu.suntuubi.com/
Oskari
Viestit: 23
Liittynyt: 20:54:13 29.03.2015

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Hienoja on. Millaisia kokemuksia on tuosta wicked createxistä?
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja stoub »

Oskari kirjoitti:Hienoja on. Millaisia kokemuksia on tuosta wicked createxistä?
Itellä toiminut ainakin LV-1:sen kanssa ihan hyvin, metallivärit aika paksuja joten saa ohentaa aika reilusti ennenkuin tulee kunnolla ruutasta pihalle.

Tuossa topicissa aika kattavat arviot miten on toimineet eri lakkayhdistelmien kanssa. http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... start=1250
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

wickedejä mulla ei oo kuin fluorivärit. ne on sen verran ohkasta että ei tartte ohentaa.
opaquet ja metallivärit vaatii vissiin ohennusta. niihin on olemassa oma ohennin. sitä ei muistaakseni tarvinnu säiliölliseen kun pari tippaa niin toimii.
cab lakka käy myös.
Avatar
knuuz
Viestit: 165
Liittynyt: 20:00:30 15.04.2009
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja knuuz »

timba-r kirjoitti: jos joku karvanöyhtä päättää tarttua ilmasta maalatessa niin varmasti näkyy.
Toi on muuten niin totta ku voi olla, mitä vaaleempi vaappu ni kaikki karvat sun muut hyönteiset on varmasti vaapussa kii, ehkä pahimpana imumagneettina ittellä helmiäisvalkoinen..
Pistetääs tästä vähä 11cm väillä(selkä violetti)...

Kuva
JPC
Viestit: 905
Liittynyt: 09:58:38 17.05.2013
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja JPC »

timba-r kirjoitti:wickedejä mulla ei oo kuin fluorivärit. ne on sen verran ohkasta että ei tartte ohentaa.
opaquet ja metallivärit vaatii vissiin ohennusta. niihin on olemassa oma ohennin. sitä ei muistaakseni tarvinnu säiliölliseen kun pari tippaa niin toimii.
cab lakka käy myös.
Fluorivärit on juu ohkasia, muissa väreissä käytän ohenteena ihan kraanavettä sekin toimii.
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Jotaa toiveita joutu välil tekemään.
Perushöttöä :lol:

Kuva
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

tämmöstä tänään.

Kuva
Oskari
Viestit: 23
Liittynyt: 20:54:13 29.03.2015

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Nättiä! Missä vaiheessa ootte nuo uintilevyn urat sahanny, ku mulla meinaa aina tulla melko ruma liitos.. :mrgreen:
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja oykka »

Timballa on kyllä tosi nättejä vaappuja! Pakko kysyä että milläs teet nuo runkolangat kun on omaan silmään aikalailla täydelliset lenkit?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
janne1984
Viestit: 33
Liittynyt: 10:03:58 14.03.2015

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja janne1984 »

meinasin erehtyä laittaa kuvia omista tekeleistä.. mut en onneksi osaa pienentää noita kuvia.. :/

ite sahaan ton uran ennen maalausta mut ilmeisesti aika moni tekee sen vasta maalauksen jälkeen.
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

oykka kirjoitti:Timballa on kyllä tosi nättejä vaappuja! Pakko kysyä että milläs teet nuo runkolangat kun on omaan silmään aikalailla täydelliset lenkit?
kiitoksia.

kärkipihdeillä taivuttelen. auttaa kun piirtää aihioon lyijykynällä koukkulenkkien paikat.
runkolankana käytän 1mm pehmeäksi hehkutettua rst- lankaa.
lanka on kevyttä taivutella ja muotoilla. vaappu pysyy hyvin säädöissä , eikä lenkit taivu vaikka kala tempoilee. kunhan ei tee liian isoja lenkkejä.
kolmen vuoden kokemus tuosta langasta.
vaapputarvikkeelta saa kyseistä lankaa.

kalalle kelpaavia vaappuja olen onnistunut tekemään pitemmän aikaa, mutta aina voi parantaa. perus hommat alkaa olla hanskassa.
viimeaikoina olen yrittänyt keskittyä myös tuohon ulkonäköön enemmän. etenkin noihin koukkulenkkeihin ja silmiin ettei vinksottas miten sattuu.
sekä olis saman kokoiset.
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

Oskari kirjoitti:Nättiä! Missä vaiheessa ootte nuo uintilevyn urat sahanny, ku mulla meinaa aina tulla melko ruma liitos.. :mrgreen:
mä teen uran ennen viimeistä lakkakerrosta, eli silloin kun uintilevyn liimaan.
sahaan rautasahan terällä pienen loven ja lopun viimeistelen mattoveitsellä.

se kait on makuasia missä vaiheessa sen tekee.
jos sen tekee alkuvaiheessa niin mun mielestä se häiritsee maalausta ja lakkaamista.
timba-r
Viestit: 65
Liittynyt: 01:43:16 09.06.2013
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja timba-r »

12 senttisiä savumuikkuja kuhalle.

Kuva

http://www.tjrvaappu.suntuubi.com/
Avatar
knuuz
Viestit: 165
Liittynyt: 20:00:30 15.04.2009
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja knuuz »

Oskari kirjoitti:Nättiä! Missä vaiheessa ootte nuo uintilevyn urat sahanny, ku mulla meinaa aina tulla melko ruma liitos.. :mrgreen:
Itse sahaan ihan aluksi, ennen runkolangan liimaamista.
Oskari
Viestit: 23
Liittynyt: 20:54:13 29.03.2015

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Jep, nuo porraslevyt ollu lähinnä ongelmallisia. Oon tähänmennessä sahaillu vasta pintalakkausvaiheessa maalien jälkeen mut vois koittaa ainakin porraslevyllisiin sahata ennen maaleja.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

timba-r kirjoitti:12 senttisiä savumuikkuja kuhalle.

Kuva

http://www.tjrvaappu.suntuubi.com/
Tollasia vois jopa kirpparilta euron kappale ostella.. :wink:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
knuuz
Viestit: 165
Liittynyt: 20:00:30 15.04.2009
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja knuuz »

Näissä violettinen selkä, kuva vähä huijaa...

Kuva
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Oskari kirjoitti:Jep, nuo porraslevyt ollu lähinnä ongelmallisia. Oon tähänmennessä sahaillu vasta pintalakkausvaiheessa maalien jälkeen mut vois koittaa ainakin porraslevyllisiin sahata ennen maaleja.
Mä en tee ku porraslevyllisiä enkä kyl keksi mikä niien sahaamises vaikeeta :mitaviddua:

Samaa suuntaa se sahataa joka tapaukses eikä lanka ees o edessä missään vaiheessa :mitaviddua:
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos uintilevyn uran sahaa ennen maaleja & lakkausta, niin saa sahata toiseenkin kertaan sen uran kun se on täynnä maalia ja lakkaa. Tein aikoinaan melko paljon porraslevyllisiä ja sahasin aina vasta lakkausten jälkeen ne rungot. Helpoin se on sahata kun rungossa on lopulliset lakkaukset, eli pinta on kova. Pohjalakka kannatti olla kirkasta ja valkoisen pohjan tein maalaamalla, jotta siitä sahauspinnasta ei paista valkoinen väri niin paljoa.
Al3ks1
Viestit: 1
Liittynyt: 16:46:40 16.08.2015

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Al3ks1 »

[/img]:D
Avatar
mossev12
Viestit: 132
Liittynyt: 01:16:59 20.01.2013
Paikkakunta: etelä pohojammaa
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja mossev12 »

Empä todellakaan tee uraa enää langanlaiton jälkeen. Jos sohasee vahingos runkolankaa nii vannesahan terä on kaput. On meinaan sevverta kalliita teriä ettei niitä jokapäivä vaihella. Ja jos siinä uras ny vähä lakkaa on nii mitä sitte, itel menee n.1sekunti ku jälen painaa puukolla. Tosin kerran painoin ja käsi paketis kuukausi.
katajavaaput
Vastaa Viestiin