faster 560cc

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Herring »

Joka tapauksessa tärkeintä on että asiakkaat saavat ikimuistoisen kalastuselämyksen.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Vaikka tuo vene onkin tyyppitestattu, niin ei sitä salettiin ole tyyppitestattu sillä kattokuormalla, mikä turmahetkellä oletettavasti oli.

En sano mikä vaikutus kyseisellä kattokuormalla on kyseisessä tilanteessa ollut, mutta mikäli on ajettu mainittua 22 km/h nopeutta ja veneeseen on kaatunut aalto sisään, niin oletettavasti kulkusuuntakin on muuttunut. Veneessä runsaasti greenwateria, muuttunut kulkusuunta => T-Topista ja siinä olevasta kuormasta tulee alusta kallistavaa momenttia. Kenties vielä tuuli on ottanut kiinni T-Toppiin, josta lisämomenttia. No, voihan siinä olla onni matkassa että tuuli on päin vastoin oikeussut kallistumaa, mutta yhtä todennäköisesti myös toisinpäin. Mutta ei tommoinen T-Toppi kyllä ainakaan paranna aluksen selviytymistä kovassa merenkäynnissä.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Asiaan löyhästi liittyen, onhan sitä raavaat merikarjut ajaneet Faster avoveneellä Islantiinkin:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/11/30 ... ojen-kutsu

Että kyllähän Fasterissa sinänsä merikelpoisuutta löytyy.

Toisaalta voihan sitä Atlanttin pienemmälläkin veneellä ylittää:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2643 ... emessuille
- Jukka
Mallu48
Viestit: 83
Liittynyt: 11:25:55 20.12.2011

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Mallu48 »

Suomessa oli tasan kaksi tuollaista t toppia raskaalla varustuksella ja toinen kaatui merellä. Itsellä oli se toinen mikä ei kaatunut, mutta tarkemmin mietittynä kun tuonne katolle tuli lisättyä kaikki mahdollinen niin paino nousi huomettavasti ja mikä vipu varsi siitä tulee sopivalla tuulella niin helppo uskoa että se kaataa tämän veneen ja vielä purje ominaisuus päälle. Vaihdoin oman veneeni pois heti onnettomuuden jälkeen, koska ymmärsin vasta taphtuneen jälkeen merikäytössä iso aalto ja tuuli ja raskas paino katolla muuten kevyeseen veneeseen niin riski veneen kaatumiseen on iso. Veneeseen olin tyytyväinen kaikin puolin ja varmasti järvi käytössä ok. Veneen vaihdosta ja fasterin valmistajan arvostuksesta tätä mallia kohtaan kertoo se että kaksi vuotta vanhan veneen arvo oli snällin mukaan puolet ovh eli kertoo myös sen että valmistajakaan ei tätä mallia arvostanut ja sen että kuinka yli hinnoiteltu tuo malli oli.ja ihmetellään miksi ei osteta suomalaista käsityötä. Itselle vika uusi faster.sen verran paska maku jäi tuosta valmistajan veneen hinnoittelusta ja tiedän sanonnan se joka pyytää ei ole tyhmä vaan se joka maksaa.. Hyvä vene mutta mutta turvallisuus ennen kaikkea vesillä..
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja drwho »

Mallu48 kirjoitti:Suomessa oli tasan kaksi tuollaista t toppia raskaalla varustuksella ja toinen kaatui merellä. Itsellä oli se toinen mikä ei kaatunut, mutta tarkemmin mietittynä kun tuonne katolle tuli lisättyä kaikki mahdollinen niin paino nousi huomettavasti ja mikä vipu varsi siitä tulee sopivalla tuulella niin helppo uskoa että se kaataa tämän veneen ja vielä purje ominaisuus päälle. Vaihdoin oman veneeni pois heti onnettomuuden jälkeen, koska ymmärsin vasta taphtuneen jälkeen merikäytössä iso aalto ja tuuli ja raskas paino katolla muuten kevyeseen veneeseen niin riski veneen kaatumiseen on iso. Veneeseen olin tyytyväinen kaikin puolin ja varmasti järvi käytössä ok. Veneen vaihdosta ja fasterin valmistajan arvostuksesta tätä mallia kohtaan kertoo se että kaksi vuotta vanhan veneen arvo oli snällin mukaan puolet ovh eli kertoo myös sen että valmistajakaan ei tätä mallia arvostanut ja sen että kuinka yli hinnoiteltu tuo malli oli.ja ihmetellään miksi ei osteta suomalaista käsityötä. Itselle vika uusi faster.sen verran paska maku jäi tuosta valmistajan veneen hinnoittelusta ja tiedän sanonnan se joka pyytää ei ole tyhmä vaan se joka maksaa.. Hyvä vene mutta mutta turvallisuus ennen kaikkea vesillä..
Minun laskelmat eivät tue ajatusta siitä, että T-top yksin olisi syyllinen (huomion sekä pinta-alan että korkeuden) tai että 10kg (Raymarine RD424HD) tutka-antenni (huomioin painon ja korkeuden) olisi syyllinen. Voimaa (vipuvarren kanssa) ei vaan tule tarpeeksi kaatamaan venettä. Voit helposti kokeilla asian menemällä itse seisomaan 560/555 Fasterin kyljelle. Voit toistaa asian seisomalla kyljellä aallokossa.

Olen itse alunperin liputtanut, että tuo T-top on huono idea. En itse pistäisi T-toppia veneeseen. Monestakaan syystä. En allekirjoita että T-top tai paino katolla olisi syyllinen tapahtumaan ennenkun joku pystyy sen minulle faktapohjaisesti osoittamaan.

Veneen jälleenmyyntiarvo ei ole Snellin käsissä.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Herring »

On se moneen kertaan varmasti nähty ettei Fasteri tuon katoksen kanssa mene nurin. Muun muassa trailerilla ja satamassa pysyy hyvin pystyssä.

Yhtä varmaa on se että toi T-Top Fasteri nousee kallistuksen jälkeen hitaammin normaalin asentoon tai sitten jää nousematta, mm jos läskitrimmi siirty kallistuksessa toiselle laidalle.
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Jawa »

drwho kirjoitti:
Mallu48 kirjoitti:Suomessa oli tasan kaksi tuollaista t toppia raskaalla varustuksella ja toinen kaatui merellä. Itsellä oli se toinen mikä ei kaatunut, mutta tarkemmin mietittynä kun tuonne katolle tuli lisättyä kaikki mahdollinen niin paino nousi huomettavasti ja mikä vipu varsi siitä tulee sopivalla tuulella niin helppo uskoa että se kaataa tämän veneen ja vielä purje ominaisuus päälle. Vaihdoin oman veneeni pois heti onnettomuuden jälkeen, koska ymmärsin vasta taphtuneen jälkeen merikäytössä iso aalto ja tuuli ja raskas paino katolla muuten kevyeseen veneeseen niin riski veneen kaatumiseen on iso. Veneeseen olin tyytyväinen kaikin puolin ja varmasti järvi käytössä ok. Veneen vaihdosta ja fasterin valmistajan arvostuksesta tätä mallia kohtaan kertoo se että kaksi vuotta vanhan veneen arvo oli snällin mukaan puolet ovh eli kertoo myös sen että valmistajakaan ei tätä mallia arvostanut ja sen että kuinka yli hinnoiteltu tuo malli oli.ja ihmetellään miksi ei osteta suomalaista käsityötä. Itselle vika uusi faster.sen verran paska maku jäi tuosta valmistajan veneen hinnoittelusta ja tiedän sanonnan se joka pyytää ei ole tyhmä vaan se joka maksaa.. Hyvä vene mutta mutta turvallisuus ennen kaikkea vesillä..
Minun laskelmat eivät tue ajatusta siitä, että T-top yksin olisi syyllinen (huomion sekä pinta-alan että korkeuden) tai että 10kg (Raymarine RD424HD) tutka-antenni (huomioin painon ja korkeuden) olisi syyllinen. Voimaa (vipuvarren kanssa) ei vaan tule tarpeeksi kaatamaan venettä. Voit helposti kokeilla asian menemällä itse seisomaan 560/555 Fasterin kyljelle. Voit toistaa asian seisomalla kyljellä aallokossa.

Olen itse alunperin liputtanut, että tuo T-top on huono idea. En itse pistäisi T-toppia veneeseen. Monestakaan syystä. En allekirjoita että T-top tai paino katolla olisi syyllinen tapahtumaan ennenkun joku pystyy sen minulle faktapohjaisesti osoittamaan.

Veneen jälleenmyyntiarvo ei ole Snellin käsissä.
Tuo sinun edellisellä sivulla oleva laskelma vetää niin paljon mutkia suoriksi, ettei sille voi antaa juurikaan painoarvoa. En väitä että osaisin itse laskea asiaa juuri sen paremmin, mutta yksinkertaistetuilla laskelmilla ei ole mitään todistusarvoa. Tosin, käyttäähän esim Liikenneturva sellaista (jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä) omassa ylinopeuspropagandassaan :shock:

Olen täysin samaa mieltä että T-top oli tuskin yksin syyllinen tapaturmaan, siinä oli monta muuta tekijää mukana. T-topin vaikutusta ei voi poissulkea, mutta sen vaikutuksen huomioiminen matemaattisesti on erittäin vaikeaa. Hitausmomentti, tuulipinta-alan muuttuminen kallistuksen kasvaessa jne.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Herring »

Mäkin kaivelin netistä noita stabiilisuus juttuja ajankuluksi. Moottoriveneille asiasta ei edes yritetä esittää mitään kovin tarkkaa. Purkkareille löytyy tuollaista matematiikkaa.

Staattinen stabilisuus:
http://marine.marsh-design.com/content/ ... ity-curves
Dynaaminen stabilisuus
http://marine.marsh-design.com/content/ ... l-beam-sea
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Sitä ei kai kukaan ole väittänytkään, että T-Top olisi yksin syyllinen kyseisen Fasterin pyllähdykseen. Sen sijaan siitä on osoitettu teorioita, että se olisi enemmän tai vähemmän osasyyllinen kyseiseen tapahtumaan. Se kun on tai voi olla todella pienestä kyse, oikeneeko alus enää jostain liiketilasta tai kallistuksesta.

T-Top vähentää jokaisen aluksen vakavuutta ja T-Toppiin kiinnitetyt varustukset vähentää lisää vakavuutta. Plus dynaamiset ilmiöt, korkea painopiste ja mahdollisesti aluksessa seisovat ukot, jotka mahdollisesti pitää tukea T-Topin jaloista. Plus vielä T-Topin purje-efekti, joka toki voi vaikuttaa myös oikaisevasti. Todennäköisemmin kuitenkin kaatavasti.

Pääsyy turmassa lieni kova keli ja huono tuuri ja sisään kaatunut aalto. Siitäkin tietysti voi olla montaa mieltä mikä olisi sopiva nopeus ajaa kyseisessä merenkäynnissä. Muttei se T-Top kyllä mitenkään paranna tuollaisen veneen selviytymistä kovassa merenkäynnissä.
- Jukka
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Herring »

Taas meni pimpattu Faster katolleen:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... ntent=site
arousi
Viestit: 410
Liittynyt: 21:00:19 06.06.2012

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja arousi »

Runko nousulistoineen ei näytä Fasterilta. Mielestäni se on Master, kuten jutussakin todetaan.

No joka tapauksessa pimppaus + alumiinivene = bad news
Avatar
Jawa
Viestit: 869
Liittynyt: 14:33:42 05.05.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Jawa »

Painopiste ylhäällä + huono ajotapa = ongelmia. Kun vertaa C ja D suunnittelugategorian veneitä, niissä ei välttämättä ole muuta eroa kuin valmistajan rohkeus. Hyppy 0,3 vs 2,0 merkitsevässä aallonkorkeudessa on melkoinen.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
stequ78
Viestit: 172
Liittynyt: 04:54:19 22.10.2013
Paikkakunta: Bjöörnebori

Re: faster 560c

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Jutussa oli nimi master mut kajuutan kyljessä mun mielestä lukee faster, noh tiedä häntä, onko alumiiniveneistä tullut yhtäkkiä hyljeksitty juttu?
''Till the fucking wheels come off baby..''
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Herring kirjoitti:Taas meni pimpattu Faster katolleen:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... ntent=site
Joko tommonen taas meni pötkälleen!! Noitahan kaatuilee jatkuvasti. Hyvä, että henkilövahingoilta nytkii säästyttiin!!

-jouni
diipa daapa
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Herring »

Muista kuvista päätellen toi näyttäs olevan cat tyyppinen vene:

https://www.google.fi/search?q=reino+sa ... W9niPFM%3A

Ilmeisesti noi lehtikuvassa olevat kylkeen hitsatut lisäponttoonit on laitettu jälkikäteen. Oisko ollut alunperin vähän kiikkerä? No nyttenhän voidaan todeta että ne levikkeet lisäävät tuota stabiilisuutta satamassa, mutta kun vesi pakenee ponttoonin alta allokossa niin eihän dynaaminen stabiilisuus lisääntynyt ollenkaan.

Fasteri taroja näyttäs olevan joka puolella venettä.
Viimeksi muokannut Herring, 17:58:18 29.11.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ihmeen näköset lisäponttoonit kyljissä. Josko seuraava versio veneestä olis aito katamaarini. Sitä on aika vaikea saada nurin. Mitä noita googlesta löytyviä kuvia ihmettelee ni aikasta syvällä ui eli painoa on paino laitettu kyytin.
Liitteet
1448680066272.jpg
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Toosaa katellessa oli vain ajan kysymys milloin kellahtaa.
Ja paksuja ukkoja lastina niinkuin topicin alkuveneessäkin.
Näköjään maalaisjärki on katoava luonnonvara.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Runko kyllä näyttää enemmän Masterilta kuin Fasterilta.

Olisko niin, että aluksen runko on Masterilta, mutta sivuilla olevat kantoraketit ja päällä oleva kuumoduuli on kustomoitu Fasterilla?
- Jukka
fuster
Viestit: 26
Liittynyt: 08:37:36 28.09.2012

Re: faster 560cc

Viesti Kirjoittaja fuster »

Herring kirjoitti:Joka tapauksessa tärkeintä on että asiakkaat saavat ikimuistoisen kalastuselämyksen.

Kuten kirjoitin aiemmin "
Ja jos vene oli vuokrakäytössä niin lupaehtojen (liikennöintialue II) mukaisesti veneellä sai narrata lohta Helsingin edustalla linjan Harmaja - Eestiluoto - Söderskär - Larsskär pohjoispuolella eli avomerelle ei ko. veneellä ollut mitään asiaa."

Minusta tuosta lehtijutusta sai käsityksen että oltiin avomerellä reilusti sallitun alueen ulkopuolella?
Vastaa Viestiin