faster 560cc
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: faster 560cc
Joka tapauksessa tärkeintä on että asiakkaat saavat ikimuistoisen kalastuselämyksen.
Re: faster 560cc
Vaikka tuo vene onkin tyyppitestattu, niin ei sitä salettiin ole tyyppitestattu sillä kattokuormalla, mikä turmahetkellä oletettavasti oli.
En sano mikä vaikutus kyseisellä kattokuormalla on kyseisessä tilanteessa ollut, mutta mikäli on ajettu mainittua 22 km/h nopeutta ja veneeseen on kaatunut aalto sisään, niin oletettavasti kulkusuuntakin on muuttunut. Veneessä runsaasti greenwateria, muuttunut kulkusuunta => T-Topista ja siinä olevasta kuormasta tulee alusta kallistavaa momenttia. Kenties vielä tuuli on ottanut kiinni T-Toppiin, josta lisämomenttia. No, voihan siinä olla onni matkassa että tuuli on päin vastoin oikeussut kallistumaa, mutta yhtä todennäköisesti myös toisinpäin. Mutta ei tommoinen T-Toppi kyllä ainakaan paranna aluksen selviytymistä kovassa merenkäynnissä.
En sano mikä vaikutus kyseisellä kattokuormalla on kyseisessä tilanteessa ollut, mutta mikäli on ajettu mainittua 22 km/h nopeutta ja veneeseen on kaatunut aalto sisään, niin oletettavasti kulkusuuntakin on muuttunut. Veneessä runsaasti greenwateria, muuttunut kulkusuunta => T-Topista ja siinä olevasta kuormasta tulee alusta kallistavaa momenttia. Kenties vielä tuuli on ottanut kiinni T-Toppiin, josta lisämomenttia. No, voihan siinä olla onni matkassa että tuuli on päin vastoin oikeussut kallistumaa, mutta yhtä todennäköisesti myös toisinpäin. Mutta ei tommoinen T-Toppi kyllä ainakaan paranna aluksen selviytymistä kovassa merenkäynnissä.
- Jukka
Re: faster 560cc
Asiaan löyhästi liittyen, onhan sitä raavaat merikarjut ajaneet Faster avoveneellä Islantiinkin:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/11/30 ... ojen-kutsu
Että kyllähän Fasterissa sinänsä merikelpoisuutta löytyy.
Toisaalta voihan sitä Atlanttin pienemmälläkin veneellä ylittää:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2643 ... emessuille
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/11/30 ... ojen-kutsu
Että kyllähän Fasterissa sinänsä merikelpoisuutta löytyy.
Toisaalta voihan sitä Atlanttin pienemmälläkin veneellä ylittää:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2643 ... emessuille
- Jukka
Re: faster 560cc
Suomessa oli tasan kaksi tuollaista t toppia raskaalla varustuksella ja toinen kaatui merellä. Itsellä oli se toinen mikä ei kaatunut, mutta tarkemmin mietittynä kun tuonne katolle tuli lisättyä kaikki mahdollinen niin paino nousi huomettavasti ja mikä vipu varsi siitä tulee sopivalla tuulella niin helppo uskoa että se kaataa tämän veneen ja vielä purje ominaisuus päälle. Vaihdoin oman veneeni pois heti onnettomuuden jälkeen, koska ymmärsin vasta taphtuneen jälkeen merikäytössä iso aalto ja tuuli ja raskas paino katolla muuten kevyeseen veneeseen niin riski veneen kaatumiseen on iso. Veneeseen olin tyytyväinen kaikin puolin ja varmasti järvi käytössä ok. Veneen vaihdosta ja fasterin valmistajan arvostuksesta tätä mallia kohtaan kertoo se että kaksi vuotta vanhan veneen arvo oli snällin mukaan puolet ovh eli kertoo myös sen että valmistajakaan ei tätä mallia arvostanut ja sen että kuinka yli hinnoiteltu tuo malli oli.ja ihmetellään miksi ei osteta suomalaista käsityötä. Itselle vika uusi faster.sen verran paska maku jäi tuosta valmistajan veneen hinnoittelusta ja tiedän sanonnan se joka pyytää ei ole tyhmä vaan se joka maksaa.. Hyvä vene mutta mutta turvallisuus ennen kaikkea vesillä..
Re: faster 560cc
Minun laskelmat eivät tue ajatusta siitä, että T-top yksin olisi syyllinen (huomion sekä pinta-alan että korkeuden) tai että 10kg (Raymarine RD424HD) tutka-antenni (huomioin painon ja korkeuden) olisi syyllinen. Voimaa (vipuvarren kanssa) ei vaan tule tarpeeksi kaatamaan venettä. Voit helposti kokeilla asian menemällä itse seisomaan 560/555 Fasterin kyljelle. Voit toistaa asian seisomalla kyljellä aallokossa.Mallu48 kirjoitti:Suomessa oli tasan kaksi tuollaista t toppia raskaalla varustuksella ja toinen kaatui merellä. Itsellä oli se toinen mikä ei kaatunut, mutta tarkemmin mietittynä kun tuonne katolle tuli lisättyä kaikki mahdollinen niin paino nousi huomettavasti ja mikä vipu varsi siitä tulee sopivalla tuulella niin helppo uskoa että se kaataa tämän veneen ja vielä purje ominaisuus päälle. Vaihdoin oman veneeni pois heti onnettomuuden jälkeen, koska ymmärsin vasta taphtuneen jälkeen merikäytössä iso aalto ja tuuli ja raskas paino katolla muuten kevyeseen veneeseen niin riski veneen kaatumiseen on iso. Veneeseen olin tyytyväinen kaikin puolin ja varmasti järvi käytössä ok. Veneen vaihdosta ja fasterin valmistajan arvostuksesta tätä mallia kohtaan kertoo se että kaksi vuotta vanhan veneen arvo oli snällin mukaan puolet ovh eli kertoo myös sen että valmistajakaan ei tätä mallia arvostanut ja sen että kuinka yli hinnoiteltu tuo malli oli.ja ihmetellään miksi ei osteta suomalaista käsityötä. Itselle vika uusi faster.sen verran paska maku jäi tuosta valmistajan veneen hinnoittelusta ja tiedän sanonnan se joka pyytää ei ole tyhmä vaan se joka maksaa.. Hyvä vene mutta mutta turvallisuus ennen kaikkea vesillä..
Olen itse alunperin liputtanut, että tuo T-top on huono idea. En itse pistäisi T-toppia veneeseen. Monestakaan syystä. En allekirjoita että T-top tai paino katolla olisi syyllinen tapahtumaan ennenkun joku pystyy sen minulle faktapohjaisesti osoittamaan.
Veneen jälleenmyyntiarvo ei ole Snellin käsissä.
Re: faster 560cc
On se moneen kertaan varmasti nähty ettei Fasteri tuon katoksen kanssa mene nurin. Muun muassa trailerilla ja satamassa pysyy hyvin pystyssä.
Yhtä varmaa on se että toi T-Top Fasteri nousee kallistuksen jälkeen hitaammin normaalin asentoon tai sitten jää nousematta, mm jos läskitrimmi siirty kallistuksessa toiselle laidalle.
Yhtä varmaa on se että toi T-Top Fasteri nousee kallistuksen jälkeen hitaammin normaalin asentoon tai sitten jää nousematta, mm jos läskitrimmi siirty kallistuksessa toiselle laidalle.
Re: faster 560cc
Tuo sinun edellisellä sivulla oleva laskelma vetää niin paljon mutkia suoriksi, ettei sille voi antaa juurikaan painoarvoa. En väitä että osaisin itse laskea asiaa juuri sen paremmin, mutta yksinkertaistetuilla laskelmilla ei ole mitään todistusarvoa. Tosin, käyttäähän esim Liikenneturva sellaista (jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä) omassa ylinopeuspropagandassaandrwho kirjoitti:Minun laskelmat eivät tue ajatusta siitä, että T-top yksin olisi syyllinen (huomion sekä pinta-alan että korkeuden) tai että 10kg (Raymarine RD424HD) tutka-antenni (huomioin painon ja korkeuden) olisi syyllinen. Voimaa (vipuvarren kanssa) ei vaan tule tarpeeksi kaatamaan venettä. Voit helposti kokeilla asian menemällä itse seisomaan 560/555 Fasterin kyljelle. Voit toistaa asian seisomalla kyljellä aallokossa.Mallu48 kirjoitti:Suomessa oli tasan kaksi tuollaista t toppia raskaalla varustuksella ja toinen kaatui merellä. Itsellä oli se toinen mikä ei kaatunut, mutta tarkemmin mietittynä kun tuonne katolle tuli lisättyä kaikki mahdollinen niin paino nousi huomettavasti ja mikä vipu varsi siitä tulee sopivalla tuulella niin helppo uskoa että se kaataa tämän veneen ja vielä purje ominaisuus päälle. Vaihdoin oman veneeni pois heti onnettomuuden jälkeen, koska ymmärsin vasta taphtuneen jälkeen merikäytössä iso aalto ja tuuli ja raskas paino katolla muuten kevyeseen veneeseen niin riski veneen kaatumiseen on iso. Veneeseen olin tyytyväinen kaikin puolin ja varmasti järvi käytössä ok. Veneen vaihdosta ja fasterin valmistajan arvostuksesta tätä mallia kohtaan kertoo se että kaksi vuotta vanhan veneen arvo oli snällin mukaan puolet ovh eli kertoo myös sen että valmistajakaan ei tätä mallia arvostanut ja sen että kuinka yli hinnoiteltu tuo malli oli.ja ihmetellään miksi ei osteta suomalaista käsityötä. Itselle vika uusi faster.sen verran paska maku jäi tuosta valmistajan veneen hinnoittelusta ja tiedän sanonnan se joka pyytää ei ole tyhmä vaan se joka maksaa.. Hyvä vene mutta mutta turvallisuus ennen kaikkea vesillä..
Olen itse alunperin liputtanut, että tuo T-top on huono idea. En itse pistäisi T-toppia veneeseen. Monestakaan syystä. En allekirjoita että T-top tai paino katolla olisi syyllinen tapahtumaan ennenkun joku pystyy sen minulle faktapohjaisesti osoittamaan.
Veneen jälleenmyyntiarvo ei ole Snellin käsissä.
Olen täysin samaa mieltä että T-top oli tuskin yksin syyllinen tapaturmaan, siinä oli monta muuta tekijää mukana. T-topin vaikutusta ei voi poissulkea, mutta sen vaikutuksen huomioiminen matemaattisesti on erittäin vaikeaa. Hitausmomentti, tuulipinta-alan muuttuminen kallistuksen kasvaessa jne.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Re: faster 560cc
Mäkin kaivelin netistä noita stabiilisuus juttuja ajankuluksi. Moottoriveneille asiasta ei edes yritetä esittää mitään kovin tarkkaa. Purkkareille löytyy tuollaista matematiikkaa.
Staattinen stabilisuus:
http://marine.marsh-design.com/content/ ... ity-curves
Dynaaminen stabilisuus
http://marine.marsh-design.com/content/ ... l-beam-sea
Staattinen stabilisuus:
http://marine.marsh-design.com/content/ ... ity-curves
Dynaaminen stabilisuus
http://marine.marsh-design.com/content/ ... l-beam-sea
Re: faster 560cc
Sitä ei kai kukaan ole väittänytkään, että T-Top olisi yksin syyllinen kyseisen Fasterin pyllähdykseen. Sen sijaan siitä on osoitettu teorioita, että se olisi enemmän tai vähemmän osasyyllinen kyseiseen tapahtumaan. Se kun on tai voi olla todella pienestä kyse, oikeneeko alus enää jostain liiketilasta tai kallistuksesta.
T-Top vähentää jokaisen aluksen vakavuutta ja T-Toppiin kiinnitetyt varustukset vähentää lisää vakavuutta. Plus dynaamiset ilmiöt, korkea painopiste ja mahdollisesti aluksessa seisovat ukot, jotka mahdollisesti pitää tukea T-Topin jaloista. Plus vielä T-Topin purje-efekti, joka toki voi vaikuttaa myös oikaisevasti. Todennäköisemmin kuitenkin kaatavasti.
Pääsyy turmassa lieni kova keli ja huono tuuri ja sisään kaatunut aalto. Siitäkin tietysti voi olla montaa mieltä mikä olisi sopiva nopeus ajaa kyseisessä merenkäynnissä. Muttei se T-Top kyllä mitenkään paranna tuollaisen veneen selviytymistä kovassa merenkäynnissä.
T-Top vähentää jokaisen aluksen vakavuutta ja T-Toppiin kiinnitetyt varustukset vähentää lisää vakavuutta. Plus dynaamiset ilmiöt, korkea painopiste ja mahdollisesti aluksessa seisovat ukot, jotka mahdollisesti pitää tukea T-Topin jaloista. Plus vielä T-Topin purje-efekti, joka toki voi vaikuttaa myös oikaisevasti. Todennäköisemmin kuitenkin kaatavasti.
Pääsyy turmassa lieni kova keli ja huono tuuri ja sisään kaatunut aalto. Siitäkin tietysti voi olla montaa mieltä mikä olisi sopiva nopeus ajaa kyseisessä merenkäynnissä. Muttei se T-Top kyllä mitenkään paranna tuollaisen veneen selviytymistä kovassa merenkäynnissä.
- Jukka
Re: faster 560cc
Runko nousulistoineen ei näytä Fasterilta. Mielestäni se on Master, kuten jutussakin todetaan.
No joka tapauksessa pimppaus + alumiinivene = bad news
No joka tapauksessa pimppaus + alumiinivene = bad news
Re: faster 560cc
Painopiste ylhäällä + huono ajotapa = ongelmia. Kun vertaa C ja D suunnittelugategorian veneitä, niissä ei välttämättä ole muuta eroa kuin valmistajan rohkeus. Hyppy 0,3 vs 2,0 merkitsevässä aallonkorkeudessa on melkoinen.
Hyvän väittelyn tunnistaa humanistin itkusta.
Re: faster 560c
Jutussa oli nimi master mut kajuutan kyljessä mun mielestä lukee faster, noh tiedä häntä, onko alumiiniveneistä tullut yhtäkkiä hyljeksitty juttu?
''Till the fucking wheels come off baby..''
Re: faster 560cc
Joko tommonen taas meni pötkälleen!! Noitahan kaatuilee jatkuvasti. Hyvä, että henkilövahingoilta nytkii säästyttiin!!Herring kirjoitti:Taas meni pimpattu Faster katolleen:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... ntent=site
-jouni
diipa daapa
Re: faster 560cc
Muista kuvista päätellen toi näyttäs olevan cat tyyppinen vene:
https://www.google.fi/search?q=reino+sa ... W9niPFM%3A
Ilmeisesti noi lehtikuvassa olevat kylkeen hitsatut lisäponttoonit on laitettu jälkikäteen. Oisko ollut alunperin vähän kiikkerä? No nyttenhän voidaan todeta että ne levikkeet lisäävät tuota stabiilisuutta satamassa, mutta kun vesi pakenee ponttoonin alta allokossa niin eihän dynaaminen stabiilisuus lisääntynyt ollenkaan.
Fasteri taroja näyttäs olevan joka puolella venettä.
https://www.google.fi/search?q=reino+sa ... W9niPFM%3A
Ilmeisesti noi lehtikuvassa olevat kylkeen hitsatut lisäponttoonit on laitettu jälkikäteen. Oisko ollut alunperin vähän kiikkerä? No nyttenhän voidaan todeta että ne levikkeet lisäävät tuota stabiilisuutta satamassa, mutta kun vesi pakenee ponttoonin alta allokossa niin eihän dynaaminen stabiilisuus lisääntynyt ollenkaan.
Fasteri taroja näyttäs olevan joka puolella venettä.
Viimeksi muokannut Herring, 17:58:18 29.11.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: faster 560cc
Ihmeen näköset lisäponttoonit kyljissä. Josko seuraava versio veneestä olis aito katamaarini. Sitä on aika vaikea saada nurin. Mitä noita googlesta löytyviä kuvia ihmettelee ni aikasta syvällä ui eli painoa on paino laitettu kyytin.
Re: faster 560cc
Toosaa katellessa oli vain ajan kysymys milloin kellahtaa.
Ja paksuja ukkoja lastina niinkuin topicin alkuveneessäkin.
Näköjään maalaisjärki on katoava luonnonvara.
Ja paksuja ukkoja lastina niinkuin topicin alkuveneessäkin.
Näköjään maalaisjärki on katoava luonnonvara.
Re: faster 560cc
Runko kyllä näyttää enemmän Masterilta kuin Fasterilta.
Olisko niin, että aluksen runko on Masterilta, mutta sivuilla olevat kantoraketit ja päällä oleva kuumoduuli on kustomoitu Fasterilla?
Olisko niin, että aluksen runko on Masterilta, mutta sivuilla olevat kantoraketit ja päällä oleva kuumoduuli on kustomoitu Fasterilla?
- Jukka
Re: faster 560cc
Herring kirjoitti:Joka tapauksessa tärkeintä on että asiakkaat saavat ikimuistoisen kalastuselämyksen.
Kuten kirjoitin aiemmin "
Ja jos vene oli vuokrakäytössä niin lupaehtojen (liikennöintialue II) mukaisesti veneellä sai narrata lohta Helsingin edustalla linjan Harmaja - Eestiluoto - Söderskär - Larsskär pohjoispuolella eli avomerelle ei ko. veneellä ollut mitään asiaa."
Minusta tuosta lehtijutusta sai käsityksen että oltiin avomerellä reilusti sallitun alueen ulkopuolella?