Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kannalta

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kannalta

Viesti Kirjoittaja KMan »

Kertokaapa hyviä ja parempia perusteltuja tapoja talvisäilytykseen tai muuhun pitempiaikaiseen varastointiin. Miten vältytään ongelmilta esimerkiksi kaasuttimissa. Bensiini vanhenee. Muodostuu kalvoja ja tukkeita ohuisiin kanaviin ja suuttimiin. Yms.

Vaikkei mitään ongelmia yleensä tulekaan kovin helposti, pitemmällä aikajänteellä voi olla viisasta toimia mahdollisimman hyvin jotta menisi lukuisia vuosia ilman sen kummempia huoltotarpeita.

Itse olen pari kautta sitten ostanut pienkonebensiiniä kanisterin, jota olen käyttänyt viimeiseksi koneessa ja jättänyt ihan silleen. Siitä olen käsittänyt että se ei ainakaan samoin vanhene ja että se ehkä on puhtaampaa muutenkin.

Kannattaisiko lisäksi ajaa bensiini loppuun koneen sisältä ja vielä sitten laskea kaasuttimen kuppi tyhjäksi?

Entä riittäisikö tai olisiko hyvä tavallinen bensiini ja järjestelmän tyhjennys?

Tavallisessa bensiinissä olen suosinut korkeaoktaanista, jossa ei ole niin paljoa alkoholia ja lisäksi siinä on se etu, että vanhentuessaan sen oktaaniluvulla on varaa laskea, koska nykykoneet yleensä ilmoitetaan toimiviksi matalaoktaanisellakin.

Pienkonebensiinistä kuulin Mattilan Pyörä- ja pienkoneesta että sen 4t versioon ei saa laittaa öljyä. Menee kuulemma ihan sotkuksi jotenkin. Sen sijaan suosittelivat ehdottomasti 2t pienkonebensaa minulle, jotta selviän yhdellä kanisterilla monenlaisiin pienkoneisiin joista osa on kaksitahtisia.

Pyrin laittamaan koneen aina tasalämpöiseen talveksi. Nyt mulla on jääkaappilämpötilassa varasto, joten parempaa voi tuskin keksiä. Tankkienkaan kannalta tasalämmössä ei ole väliä onko tyhjää vai täyttä. Nyt ei tarvitse vanhentaa bensiiniä täyden tankin kanssa talvenkaan vertaa, kun on tasalämpöistä.

Olen kuullut joistain bensiinin lisäaineista, jotka on tarkoitettu nimenomaan säilytykseen. Mitä ne ovat ja millä periaatteella toimivat?
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja silli »

Olen ajellut tankit yleensä tyhjäksi säilytyksen ajaksi, mutta en taida viime keväisen kokemuksen jälkeen enää tuota tehdä. Joku voi korjata ajatukseni, mutta tuntui että 4 heppasesta Suzukista oli tiivisteitä vähän päässyt kuivamaan ja bensaa lensi vähän sieltä sun täältä ensimmäisellä käyttökerralla. Ongelmat loppui tuon ensimmäisen ajon jälkeen. Viimeiseen tankilliseen olen aina stabilaattoriaineen lisäillyt, oli kyseessä sitten ruohonleikkuri, perämoottori tai moottorikelkka, kai siitäkin jotain apua on. Muiden vehkeiden kanssa ei ole koskaan ollut kausisäilytyksen jälkeen ongelmaa kuin tuon pikku suksukin.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Kaverin nelitahti 2 heppanen honda(noin 10 v) vanha, pitää säilyttää kuletuksessakin oikein peräkontissa, muuten tuossa mallissa valuu nesteet sinne ei pitäisi. Muistaakseni isänsä ei muistanut tätä, ja tuli koko päivän kestävä remppa, kun kone piti purkaa "atomeiksi".
Pitää soittamalla tarkistaa, että miksi tuossa mallissa tuo oikea säilytys on tärkeä.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Sostakovits da Silva kirjoitti:Kaverin nelitahti 2 heppanen honda(noin 10 v) vanha, pitää säilyttää kuletuksessakin oikein peräkontissa, muuten tuossa mallissa valuu nesteet sinne ei pitäisi. Muistaakseni isänsä ei muistanut tätä, ja tuli koko päivän kestävä remppa, kun kone piti purkaa "atomeiksi".
Pitää soittamalla tarkistaa, että miksi tuossa mallissa tuo oikea säilytys on tärkeä.
Noissa pienemmissä nelareissa on oikein merkattu kummin päin laitetaan kylelleen. Muuten menee öljyt vika paikkaan. Sama tuo oli pikkuMerkussa ja nykyisessä Sutsukissa. Tuota isompaa pataa ei viitti veneen persiistä ruuvailla irti, eikä tankkiakaan sen enempää ole irrotellu. Oon aina laittan tuonne, edellisen irtotankkeihin ja nykyisen kiintosellaiseen, ysikasia stabilisaattorin kanssa, kesälläkin. Ainakin tähän mennessä vielä säästynyt suuremmilta ongelmilta. Molemmista, siis Sutsukissa ja tuossa isommassa Hontassa, ylös ottaessa oon pyöräyttänyt kuivilla lyhyesti, jotta saanut vedet veks.

-jouni
Viimeksi muokannut Jou40, 15:44:16 19.10.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diipa daapa
jurmomies
Viestit: 53
Liittynyt: 09:39:22 14.08.2013
Paikkakunta: lieto

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja jurmomies »

mä olen viimeiset kymmenenvuotta käyttänyt kaasarit tyhjäksi seisontaan laittaessa,ei ole ollut ongelmia keväällä,moottorit vanhoja 80-90luvun kakstahtisia,tuorevoitelu pelejä, tankit jätän yleensä täyteen normi bensaa,
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Öljyt valuu väärään paikkaan. Kaverin isä ei tiennyt tuota, missä asennossa sitä kuletetaan. Ja kiireessä sattuu kaikenlaista, vaikka tietäskin missä asennossa moottoria pitää takakrontissa säilyttää.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
OOh!No
Viestit: 1033
Liittynyt: 13:47:22 09.06.2007

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja OOh!No »

Nykyään tulee ajettua loppukausi pienkonebensalla ja talvisäilytykseen kaasarien tyjennysroput aukaistua.
Ainakin PK-seudulla saa tuota pienkone 4T bensaa suoraan letkusta 2e/l hintaan.
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Tavan 98 mennään loppuunasti ja viimeisillä reissuilla Liqui Moly stabilointi kamaa tankkiin ja kone talviteloille. Eli kaikki huoltotoimenpiteet minimiin. Bensaa ei ajeta loppuun eikä tyhjennellä kaasarin kuppia.
Keväällä sitten otetaan normaalisti käyttöön jayleensä lähtee kun palmun alta ;).
Toki kyseessä on 2-t kone.
Tuossa just laskin että 7. kausi tulee päätökseen tällä metodilla.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja KMan »

OOh!No kirjoitti:Nykyään tulee ajettua loppukausi pienkonebensalla ja talvisäilytykseen kaasarien tyjennysroput aukaistua.
Tiedä sitten kuinka kaasutin tyhjenee pelkästään ruuveja avaamalla? Tai oikeastaan en tiedä kaasutimissa kuin pohjakupin tyhjennyksen. Kaipa käyttämällä saa paremmin tyhjäksi ja lopuksi pohjaruuvi vielä auki.

Itse en ryhdy tyhjennykseen vaan jätän sellaisenaan säilöön kunhan sammuttaa virtanappia painamalla. Vaan pitäisikö sittenkin. . :mulko:

Taitaa joissain ohjeissa olla että kaasutin tyhjennetään säilytykseen.. muistaisin lukeneeni. Kaasutin ei ole suljettu härveli, vaan sehän hengittää ilmanputsariin päin ainakin ja toisaalta myös sylintereihin päin. Oikein pitkässä säilytyksessä se varmaan sitten kuivuu hitaasti, mikä lie vältettävää ja silloin parempi olisikin laskea itse tyhjäksi.
eakin
Viestit: 261
Liittynyt: 16:43:24 04.03.2010
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja eakin »

Itsellä on Yamahan 60hv nelitahti ja Yamarinin alumiinivene kiintotankilla. Olen ennemmin käyttänyt veneen syyshuollossa liikkeessa, josta veneen ostin ja siellä on aina laitettu stabilizeria tankkiin bensan joukkoon.

Nyt vein veneen toiselle valtuutetulle Yamaha-huoltamolle, jossa hieman vanhempi ukkeli huoltaa veneitä pitkällä kokemuksella. Hän sanoi ajavansa koneen läpi pienkonebensaa ja kertoi ettei tankkiin kannata laittaa mitään stabilizereita. Niistä on kuulemma enemmän haittaa kuin hyötyä, tärkeämpää olisi laittaa tankki täyteen ennen 98 ennen talvea jotta vettä ei pääse kondensoitumaan.

Onko täällä millaisia kokeumuksia noista stabilizereista? Kuulostaako tuo jälkimmäinen ohje järkevältä? Tarvitseeko stabilizeria laittaa 98 sekaan, jos koneen läpi ajetaan erikseen pienkonebensa?
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Mulla on tuollainen pieni nelari (Tohatsu 9,8 4T), kesän ajelen 98:lla ja talveksi käytän pienkonebensat koneeseen, 5 v näin tehnyt ja ei ole ollut toistaiseksi kaasaripulmia.
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja silli »

Ei mun laitteissa ole stabilizerin takia ongelmia ilmennyt. Ja kauden viimeisessä huollossa liikkeet tuntuvat stabilizerin tankkiin myös lisäävän. Kuulostaa tuon vanhemman huoltokaverin ajatusmaailma vähän siltä että ei juuri usko suuremmin mihinkään uusiin hapatuksiin. :)

Aikanaan meillä oli 80-luvun Mariner jolle ei tehty mitään muuta huoltoja kuin peräöljyt vaihdettiin kerran vuodessa ja tulppa myös, vai oliko tuossa 2, en muista enää. Tankkiin ja koneeseen jäi aina bensat eikä mitään ongelmia ollut koskaan. Kone oli meillä 20 vuotta ja tunteja tuli avovesiaikaan joka viikko.Talven ajan konetta säilytettiin kesämökin kylmässä saunan eteisessä. Tiedä sitten kuinka paljon nykyinen 98 bensa on muuttunut aikanaan käytetystä? Onko koneet kuinka paljon herkempiä tiivisteiden ja letkujen hapertumisen, ja meneekö paikat helpommin tukkoon jos vähän bensa hartsiintuu? Ainakin todella moni tuntuu Stabilizeriin uskovan kun noita myydään meidänkin liikkeestä jatkuvasti aina enemmän.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
eakin
Viestit: 261
Liittynyt: 16:43:24 04.03.2010
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja eakin »

Meneekö 98 talvella 6 kuukaudessa tankissa pilalle? Onko stabilointiaineesta tässä tapauksessa mitään hyötyä? Tuossahan huoltomies koneen jo puhdistaa tuolla pienkonebensalla tavallisesta 98:sta. Tämäkin olisi ollut helpompaa ennen internettiä kun ei olis kysellyt vaan vienyt vaan veneen huoltoon :)
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä olen laittanu 98:n sekaan stabilaattorit, ja ei ole ollut ongelmia bensan kanssa. Mulla on 90L kiintotankki, ei paljon huvita hankkia 40L pienkonebensaa että sais sen varmasti ajettua sisään:)
Toki on ruiskukone, ei kaasari.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
valssi1
Kaupankäynti tämän herran kanssa omalla vastuulla
Viestit: 2255
Liittynyt: 16:35:30 08.02.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja valssi1 »

Naapuripalstalla käydään kanssa tästä aiheesta keskustelua ja siellä iski silmään tällainen teksti, joka on kuulemma Nesteen vastaus siihen, että tarvitaanko stabilaattoreita bensaan.

' Yleensä suosittelemme venemoottorin talvisäilytystä joko tyhjällä tai täydellä tankilla. Ongelmaksi saattaa tulla veden kondensoituminen polttoaineeseen, mikä saattaa aiheuttaa harmia keväällä käyttöönotossa. Ongelmia saattaa ilmetä myös, jos bensiinin säiliytysastia ei ole tiivis (veneen tankki ei taida olla), jolloin sen kevyempiä osia saattaa haihtua. Tällöin usein selvitään tuoreen tuotteen lisäyksellä. Bensiineihin lisätään jo valmistusvaiheessa säilyvyyttä parantavia lisäaineita, joten käsityksemme mukaan ylimääräisiä stabilointiaineita ei tarvita.'

Itselläni on 2005 20hv kaksitahti-Yamaha enkä ole käyttänyt ikinä mitään lisäaineita vaan ajanut kaasarit tyhjäksi ja jättänyt tähän. Nyt on tänä vuonna alkusyksystä ollut ongelmia käynnin suhteen, kun vene lähinnä seissyt laiturissa kiinni ja ajelut ollut todella vähäisiä, ehkä kolme tuntia koko kesän aikana. Mutta ongelmat parani, kun kaasarit otettiin irti, ositettiin ja puhdistettiin, samoin kuin bensasuodatin puhdistettiin. Nyt laitoin stabilaattoria tankkiin...
"En juo tippaakaan alkoholia uskonnollisista syistä- juon sitä täysin muista syistä"

"Oluessa on vapautta, viinissä terveyttä, konjakissa voimaa ja vedessä bakteereita"
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja KMan »

Tuli nyt käytettyä kaasari tyhjäksi toisesta koneesta. Kaipa se pohjaproppukin pitää avata vielä, vaikka mitä siellä kupissa lilluva bensa haittaisi ainakaan kun kone on pystyasennossa.

Toinen pikkukone tulee varmaan vielä käyttöön tänä vuonna.
Avatar
Herra 47
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11:09 21.09.2010
Paikkakunta: Labelled mentally deranged

Re: Moottorin paras säilytystapa polttoainejärjestelmän kann

Viesti Kirjoittaja Herra 47 »

Keskustelua osin samasta aiheesta myös toisaalla:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskuste ... C=55&pts=4
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
Vastaa Viestiin