Veneen moottorin perälaudan vaihto
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Veneen moottorin perälaudan vaihto
Pitäisi uusia 40 hp koneen omaavan moottoriveneen perälauta ja varmistaa kiinnityksen tiiviys. Perälaudan vaneri alkaa olla jo hieman huonossa kunnossa ja kiinnityksen tiiviys on hieman epävarma. Olen kuullut juttua, että huonolla tuurilla jos pulttien reikiä ei ole tiivistetty ja perälaudan liitos ei ole tarpeeksi tiivis saattaa perän sisässä oleva tuki puu vettyä ja perä hajota. Itse ei ole juuri tullut värkkäiltyä veneiden kanssa joten muutama kysymys ja asioita joihin kaipaisin vinkkiä ja parempaa tietoa. Minkälainen materiaali olisi hyvä uudeksi perälaudaksi. Nyt siinä on jonkinlaista vaneria se lienee perinteinen ratkaisu. Minikalaista vaneria tuohon kannattaa käyttää jotta liimaus pitäisi ja tiiviys kestäisi vesi rasitusta? Minkä tyyppistä vaneria ei kannata käyttää tai onko tyypillä juuri mitään väliä. Itsellä ei juuri käsitystä erilaisista vanereista. Mahdollisesti jonkinlaista filmivaneria tai vesivaneria, vai onko noissa vanereissa edes nykyisin juuri eroa. Pitäisikö vaneri käsitellä jotenkin vedenkestävyyttä ajatellen?
Sellaisessa käsityksessä olen ollut, että nykyisin jotkut vene valmistajat eivät enää käytä vanereita perälautana vaan jonkinlaista muovilevyä. Mitä tuo muovilevy yleensä on, olen kuullut huhua että usein käyttäisivät polyeteeniä? Mikä lie syynä muovilevyn käyttöön. Sellainen ainakin kestää aikaa eikä lahoa. Miten noissa on UV suojaukset yleensä kun tulee ulkokäyttöön tai onko tuo jotain erikoislevyä? Mistä voisi ostaa sopivaa levyä varmaan Etrasta voisi löytyä? Mitä haitta puolia tuollaisessa levyssä tuleeko ongelmia esim. sikaflex liimauksen pysyvyydessä, vaikka karhentaisi pinnat?
Pitäisi tehdä valinta materiaalien väliltä, kumpi ratkaisu vaneri vai muovilevy olisi parempi?
Pitäisi myös tiivistää pultinreiät ja suut sekä liimata levy paikalleen jollain materiaalilla. Itse tuumailin sikaflexiä? Mitä sikaflex tuotetta kannattaisi kokemusten pohjalta käyttää. Sikaflexin sivuilla suosittelevat 291 tai 292. Kumpi noista on kokemusten pohjalta parempaa vai toimivatko molemmat? Onko esim. toinen paljon tarttuvampaa erilaisiin pintoihin? Mitä lie tarkoittaa malli merkinnän 291i i kirjain? Varsin ikävää jos tulee laitettua käytännössä soveltumatonta tavaraa ja pilattua silla koko asennus. Löytyykö mahdollisesti markkinoilta jotain korvaavaa parempaa tai vaihtoehtoista tuotetta? Onko mahdollista , että tulee laitettua sikflexiä liikaa joka paikkaan kiinnitystä ja pultin reikiin niin, että kiinnityksestä tulee liiankin luja eikä moottorin pultteja eli moottoria enää tahdo saada irti. Miten sikaflex kiinnityksen saa helpoiten irti jos joutuu irrottamaan moottorin tai perälaudan, kun perälauta ja pultit liimattu tuollaisella. Varmaan jollain liuottimella.
Paljon kysymyksiä, mutta palstalla on varmasti tietoa ja asiantuntijoita. Jos tulee vielä mieleen jotain huomioita tai vinkkejä perälaudan vaihtoon niin kannatta sanoa. Vastauksia voi antaa myös tarkasti ja liiankin yksityiskohtaisesti. Itsellä ei juuri kokemusta veneen laitosta vaikka homma sinänsä pitäisi olla helppo.
Sellaisessa käsityksessä olen ollut, että nykyisin jotkut vene valmistajat eivät enää käytä vanereita perälautana vaan jonkinlaista muovilevyä. Mitä tuo muovilevy yleensä on, olen kuullut huhua että usein käyttäisivät polyeteeniä? Mikä lie syynä muovilevyn käyttöön. Sellainen ainakin kestää aikaa eikä lahoa. Miten noissa on UV suojaukset yleensä kun tulee ulkokäyttöön tai onko tuo jotain erikoislevyä? Mistä voisi ostaa sopivaa levyä varmaan Etrasta voisi löytyä? Mitä haitta puolia tuollaisessa levyssä tuleeko ongelmia esim. sikaflex liimauksen pysyvyydessä, vaikka karhentaisi pinnat?
Pitäisi tehdä valinta materiaalien väliltä, kumpi ratkaisu vaneri vai muovilevy olisi parempi?
Pitäisi myös tiivistää pultinreiät ja suut sekä liimata levy paikalleen jollain materiaalilla. Itse tuumailin sikaflexiä? Mitä sikaflex tuotetta kannattaisi kokemusten pohjalta käyttää. Sikaflexin sivuilla suosittelevat 291 tai 292. Kumpi noista on kokemusten pohjalta parempaa vai toimivatko molemmat? Onko esim. toinen paljon tarttuvampaa erilaisiin pintoihin? Mitä lie tarkoittaa malli merkinnän 291i i kirjain? Varsin ikävää jos tulee laitettua käytännössä soveltumatonta tavaraa ja pilattua silla koko asennus. Löytyykö mahdollisesti markkinoilta jotain korvaavaa parempaa tai vaihtoehtoista tuotetta? Onko mahdollista , että tulee laitettua sikflexiä liikaa joka paikkaan kiinnitystä ja pultin reikiin niin, että kiinnityksestä tulee liiankin luja eikä moottorin pultteja eli moottoria enää tahdo saada irti. Miten sikaflex kiinnityksen saa helpoiten irti jos joutuu irrottamaan moottorin tai perälaudan, kun perälauta ja pultit liimattu tuollaisella. Varmaan jollain liuottimella.
Paljon kysymyksiä, mutta palstalla on varmasti tietoa ja asiantuntijoita. Jos tulee vielä mieleen jotain huomioita tai vinkkejä perälaudan vaihtoon niin kannatta sanoa. Vastauksia voi antaa myös tarkasti ja liiankin yksityiskohtaisesti. Itsellä ei juuri kokemusta veneen laitosta vaikka homma sinänsä pitäisi olla helppo.
-
- Liiman Maistelija
- Viestit: 87
- Liittynyt: 15:03:22 20.01.2011
- Paikkakunta: Jurva,Kurikka,Merikarvia
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Itellä menossa juuri samanlainen rojekti.115kilone noottori oli jo nitkauttanu peräpeilin ja kuidussa oli halkeamia..oli vissiin turvonnu jäätyessään....multaahan siä vaan oli.Niin asiaan. voit käyttää koivu/lehtipuu vaneeria joka kyllästetään hartsilla(kusilaitu) sitten on vaihtoehtona tehä sandwits -rakenne.siinä käytetään sellasta ampiaiskenno muavia ja sellasta maton sisällä olevaa uretaani levyä. siitä tulee ns.komposiitti -rakenne.Ite haaveilen josko teettäs peräpeilin rungon merialumiinista ja laminoisi sen peräpeiliin.ei ehkä halvin vaihtoehto,mutta ainoa ikuinen....
toi sändwitskin on entisenä kuitu- duunarin silmin järkevä vaihtoehto.mut kyllä 3senttinen koivuvanerikin asian ajaa kunhan sen laminoi"umpeen" sekavaa tekstiä,mut jos ei avaudu ni paa puh.nro yvllä
josko artikuloisin itseni selvemmin puhuen...
toi sändwitskin on entisenä kuitu- duunarin silmin järkevä vaihtoehto.mut kyllä 3senttinen koivuvanerikin asian ajaa kunhan sen laminoi"umpeen" sekavaa tekstiä,mut jos ei avaudu ni paa puh.nro yvllä
josko artikuloisin itseni selvemmin puhuen...
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Omaani tein uuden filmivanerista, jota oli myös lohen alkuperäinen. Tuo oli kuitenkin jo vissiin jo n. 20vuotta vanha, niin kestoikä riittää ainakin minulle. Kustannus syistä laitoin kaksi filmivaneria päällekkäin kun sattui olemaan hyllyssä ohuempaa ja en viitsinyt hakea uutta. Nuo karhensin ja niputin rst ruuveilla ja sialla. Päädyt maalasin epoksilla siinä toivossa, ettei niin helposti vettyisi kun leikatusta pinnastahan tuo filmivaneri vettyy.
Perälaudan ja pulttien väliin tuli Sikaflex®-292i jota en säästellyt. Aiempi moottoriasennus oli tehty tavanomaisella kirkkaalla silikonilla ja sekin ihan hyvin pitänyt, joten ei varmaan ihan hirveästi tarvitse hifistellä tuon liiman kanssa, kun sen ei tarvitse varsinaisesti mekaanista kuormitusta ottaa vastaan vaan on vain tiivisteenä ja varmaankin toimii molemmat mitä sikakin suosittelee.
Perälaudan ja pulttien väliin tuli Sikaflex®-292i jota en säästellyt. Aiempi moottoriasennus oli tehty tavanomaisella kirkkaalla silikonilla ja sekin ihan hyvin pitänyt, joten ei varmaan ihan hirveästi tarvitse hifistellä tuon liiman kanssa, kun sen ei tarvitse varsinaisesti mekaanista kuormitusta ottaa vastaan vaan on vain tiivisteenä ja varmaankin toimii molemmat mitä sikakin suosittelee.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Pari vuotta sitten petti juurikin tuo mätä perälauta ja sen seurauksena sainkin sitten sukellella moottori joesta ylös
Nyt veneessä onkin 3mm pellistä tehty kantilla varustettu perälauta.
Nyt veneessä onkin 3mm pellistä tehty kantilla varustettu perälauta.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Puhutaanko perälaudan sisäpuolisesta vanerista vai ulkopuolisesta suojavanerista? Jos perälauta on remontissa ja sisäpuolista vaneria uusitaan, niin joko normaalia (havupuu)vaneria tai Divinycelliä, jos taas ulkopuolisesta, niin kannattaa vanerin sijaan käyttää PE-muovilevyä tai sopivaa alumiinilevyä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Onko muuten ällä puusterissa perälaudan sisällä vaneria?
Nimim. 'En ole koskaan kyyristynyt ja katsonut'
Nimim. 'En ole koskaan kyyristynyt ja katsonut'
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Itse itselleni näin viiveellä vastaten eli on. Tai ei ole enää. On multaa, ainakin meikäläisen kipossa. Alimmat pultit heiluu kuin työmiehen käsi maanantaiaamuna, eli vaihtoon menee. Mites tuo operaatio vanhan mallin älläpusterissa (1996) menee? Saako tuota edes vaihdettua ilman rakenteiden rikkomista? Vaneria en enää omaani laita maatumaan, vaikka varmaan kestäisikin seuraavat parikymmentä vuotta. Parempi materiaali on ainut vaihtoehto.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Mites toi peräpeilin sisäpuolisen vanerin vaihto menee? Vene on finnark 490rk.
Miten paljon joutuu rälläköimään kuitua auki ja mistä suunnasta kannattaa sisäpuolisen vanerin kimppuun käydä?
Miten paljon joutuu rälläköimään kuitua auki ja mistä suunnasta kannattaa sisäpuolisen vanerin kimppuun käydä?
- Kojootti324
- Viestit: 120
- Liittynyt: 21:41:38 27.07.2012
- Paikkakunta: Rock Village with the wolves
- Viesti:
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
On vissiin kaarevaRocco kirjoitti:Mites toi peräpeilin sisäpuolisen vanerin vaihto menee? Vene on finnark 490rk.
Oon miettiny 460 Narkis samaa, mutta siinä on kaareva perälauta, antaa hommalle uutta ulottuvuutta
Onko kuoleman jälkeistä elämää??
Uusinta aika menossa.
Anteeksi vittuilu ja vinoilu!
Uusinta aika menossa.
Anteeksi vittuilu ja vinoilu!
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Rälläkällä kaikki mikä on tiellä pois edestä, SItten peräaikija veneritpoisja uutta tilalla. Sitten vaan kuidulla kaikki osat takasi.Kojootti324 kirjoitti:On vissiin kaarevaRocco kirjoitti:Mites toi peräpeilin sisäpuolisen vanerin vaihto menee? Vene on finnark 490rk.
Oon miettiny 460 Narkis samaa, mutta siinä on kaareva perälauta, antaa hommalle uutta ulottuvuutta
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Oliskohan divinycel ratkaisu kaareviin periin?
Jos alkaa sisäkuorta irroittamaan niin onko pulpettiveneissä ollut liimamassoja sisä- ja ulkokuoren välissä?
Lähteekö helposti sisäkuori irti?
Mites tukeminen, onko sisäkuori syytä tukea varmuuden vuoksi jos sattuu menemään killiin kun irroittaa sen ulkokuoresta?
Jos alkaa sisäkuorta irroittamaan niin onko pulpettiveneissä ollut liimamassoja sisä- ja ulkokuoren välissä?
Lähteekö helposti sisäkuori irti?
Mites tukeminen, onko sisäkuori syytä tukea varmuuden vuoksi jos sattuu menemään killiin kun irroittaa sen ulkokuoresta?
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Siis meinaatko irrottaa koko 1/2kerros rakenteen yläosan!
No huhhu onnea projektiin! Toivottavasti tulee myös fotoja projektista....
Todennäköisesti sieltä lasikuitujen välistä ei löydy muutakuin vaneri pölyä
En tiedä mitä massoja on aikoinaan käytetty. Tuskin mitään.
Ainakin kun tosi kovaan myötä maininkiin päästelee ihan urpona niin omasta Finnarkista tihkuu vettä etupenkin päälle... ei tosin ikinä normi ajossa.
No huhhu onnea projektiin! Toivottavasti tulee myös fotoja projektista....
Todennäköisesti sieltä lasikuitujen välistä ei löydy muutakuin vaneri pölyä
En tiedä mitä massoja on aikoinaan käytetty. Tuskin mitään.
Ainakin kun tosi kovaan myötä maininkiin päästelee ihan urpona niin omasta Finnarkista tihkuu vettä etupenkin päälle... ei tosin ikinä normi ajossa.
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Hyvin ne on monessa paatissa sen 30vuotta vanerit kestäneet.
Kaarevaan perään voi panna vitunpaksun vanerin ja muotoilla rälläkällä lamelilaikan kanssa. Tai sahata uria, niin taipuu helpommin. Tai laittaamonta ohutta päällekkäin.
Kaarevaan perään voi panna vitunpaksun vanerin ja muotoilla rälläkällä lamelilaikan kanssa. Tai sahata uria, niin taipuu helpommin. Tai laittaamonta ohutta päällekkäin.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Vene on tarkoitus nyt laittaa kerrasta kuntoon ettei tartte arvuutella kuntoa vähään aikaan.OOh!No kirjoitti:Siis meinaatko irrottaa koko 1/2kerros rakenteen yläosan!
No huhhu onnea projektiin! Toivottavasti tulee myös fotoja projektista....
Todennäköisesti sieltä lasikuitujen välistä ei löydy muutakuin vaneri pölyä
En tiedä mitä massoja on aikoinaan käytetty. Tuskin mitään.
Ainakin kun tosi kovaan myötä maininkiin päästelee ihan urpona niin omasta Finnarkista tihkuu vettä etupenkin päälle... ei tosin ikinä normi ajossa.
Aiemman omistajan aikana peräpeilin yläreunaan, koneen molemmille puolille oli tullut halkeamat.
Nyt haluan selvittää missä kunnossa peräpeilin vaneri on ja samalla tulee tarkastettua pohjapalkiston kunto (veneessä ollut ehkä? turhan jytky kone 90 hv)
Ilmeisesti kuorien irroitus ei ole kummosempi homma, reunalista irti, niitit pois ja sisäkuori taljalla ylös?
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Eli perusveneestä vaihtuu tuo vaneri ihan vaan ottamalla pois ja uuden pistämällä? Onko noi orkkikset pelkästään pulteilla vai onko liimaa mukana? Mietin jos hitusen leveämmän vanerin pistäisi tuohon, jos tukisi paremmin tuota perää kun on ihan yksikerros rakenne.
Reikien paikkaukset on rumat mutta paksut, hyvin kestää ja epoksi pitää
Reikien paikkaukset on rumat mutta paksut, hyvin kestää ja epoksi pitää
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
yyri kirjoitti:
Tuo ei ole perälauta vaan "suojavaneri".
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Noh joka tapauksessa, onko järkevää pistää isompi vaneri jos isompaa konetta tohon kaavailee?
Re: Veneen moottorin perälaudan vaihto
Kyllä se varmaan hieman enemmän tukee. Millaset rakenteet tuossa on sisäpuolella?yyri kirjoitti:Noh joka tapauksessa, onko järkevää pistää isompi vaneri jos isompaa konetta tohon kaavailee?
Meinan jos sieltä lähtee pituus suunnassa jotain penkin rakenteita, niin tekis leveemmäksi kuin ne..
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/