Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Kävin tossa liikkeesä kysymässä uutta moottoria finnspeed 585 ht veneeseen (move 585ht samallamuotilla tehty vene). Liike oli sitä mieltä että Tohatsu MFS50A moottori riittää veneelle.
moottorissa toki olis vetouistelu ominaisuuksia..
Heillä oli ylivuotinen hondan 80hv tarjolla, sano kyseinen moottori taas on niin paljon painavampi. häviää 10hv tehoja.
Ei oteta vielä merkkiin niin hirveesti kantaa, mutta noista tehoista olisin mielelläni kuullut. mitä arvon raati on mieltä. Kalastus käyttö kuitenkin etusijalla, ei nopeus.
Alkaa olemaan vanhan suzukin dt115 aika päässä muihin tehtäviin.
moottorissa toki olis vetouistelu ominaisuuksia..
Heillä oli ylivuotinen hondan 80hv tarjolla, sano kyseinen moottori taas on niin paljon painavampi. häviää 10hv tehoja.
Ei oteta vielä merkkiin niin hirveesti kantaa, mutta noista tehoista olisin mielelläni kuullut. mitä arvon raati on mieltä. Kalastus käyttö kuitenkin etusijalla, ei nopeus.
Alkaa olemaan vanhan suzukin dt115 aika päässä muihin tehtäviin.
Viimeksi muokannut Torme, 21:29:14 04.08.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Moottorin valinta
Millaisia vauhteja tuo on kulkenut vanhalla koneella?
Paljonko tuo vanha kone painaa?
Onko tuo tuntunut takapainoiselta vanhalla koneella?
Paljonko tuo vanha kone painaa?
Onko tuo tuntunut takapainoiselta vanhalla koneella?
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4439
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: Moottorin valinta
Jos vene/Trafi sallii 80-hv koneen, niin itse ottaisin sen.
Mikä on hintaero?
Mikä on hintaero?
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Re: Moottorin valinta
Ei ole nopeus mittaria, muistelen joskus puhelimen gps olis näyttänyt 55km/h.
pussi pitää vetäessä olla uistinta vetäessä.
Paino noin 170kg
on pikkasen taakse kallellaan, ei paljoa.
Noita myynti ilmoituksia selaillut niin kaiken kokosia moottoreita näkyy olevan kyseiseen veneeseen laitettu. Voiko 50hv riittää? suosituksia?
Olikohan hondan 80hv hinta 8500€
Tohatsu MFS50A 5800€
Iso ero hinnoissa.
Ei hajuakaan miten ison koneen trafi sallii. nyt suzukilla 115hv rekisterissä.
sen tiedän 75hv jammuja noissa on ilmoituksissa ollut.
pussi pitää vetäessä olla uistinta vetäessä.
Paino noin 170kg
on pikkasen taakse kallellaan, ei paljoa.
Noita myynti ilmoituksia selaillut niin kaiken kokosia moottoreita näkyy olevan kyseiseen veneeseen laitettu. Voiko 50hv riittää? suosituksia?
Olikohan hondan 80hv hinta 8500€
Tohatsu MFS50A 5800€
Iso ero hinnoissa.
Ei hajuakaan miten ison koneen trafi sallii. nyt suzukilla 115hv rekisterissä.
sen tiedän 75hv jammuja noissa on ilmoituksissa ollut.
Re: Moottorin valinta
Luullakseni veneesi yhteydessä on perustiedoissa merkitty sallittu maksimi. Trafin rekisterissä omien ajoneuvojen rekisteritiedot saa nähdä ilmaiseksi. Julkisilla rekisteritiedoilla rahastavat hiukan, eikä ne tietääkseni ole yhtä laajat. Katso vain mitä sinne on laitettu: https://asiointi.trafi.fi/fi/henkiloasi ... teritiedotTorme kirjoitti: Ei hajuakaan miten ison koneen trafi sallii. nyt suzukilla 115hv rekisterissä.
sen tiedän 75hv jammuja noissa on ilmoituksissa ollut.
Äkkiseltään nettivenettä vilkaisten, myytyjä veneitä, pienin bongaamani oli myös 75hv.
Eipä kai se Trafi voi vanhoja rajoja kovin helpolla ruveta muuttelemaan. Kaipa tuossa venemallissa on ollut myös jokin vanha kilpi suosituksineen, Merenkulkuhallituksen sininen kilpi? Kuinka kauan niitä muuten olikaan? 80-luvulla olivat ainakin tavallisia. Taisi tuo kilpi olla 70-luvun uutuus.
---------------
Niin muuten joo, minulle tuo Trafin pitämä venerekisteri tuli tutuksi vasta tänä vuonna. Yksi veneeni on nyt siellä rekisterissä ilman moottoria ja kun siihen moottorin laitan, sen kun lisään moottorin tiedot sinne. Silti perustiedoissa on, mikä on max moottoriteho. Eiköhän se tieto ole siellä ja pysyy, vaikka laittaisi pienemmän. Suurempi ei oletettavasti menisi läpi, josta on ollut viime aikoina uutisiakin. Toisin taisi olla maistraatin aikoina.
Re: Moottorin valinta
veneessä ei ole minkään valtakunnan kilpea. venettä aikoinaan ostaessa ei tullut moottoria mukana. kupeessa vanha rekisteri numero (edellisen omistajalla ollut rekisterissä). maistraatissa aikoinaan rekisteröin. Ei löytynet edes vanhalla numerolla mitään tietoa.
Sain uuden rekisteri numeron. nykyiset tiedot ovat mitä silloin olen veneestä antanut. muutama vuosi sitten siirtyivät trafiin. Voitte ihan itse päätellä miten trafin tietokannat pitää paikaansa. maistraatin osaaminenkin oli kerta aikoinaan niin ja näin. Tarkkaa tietoa tosta kilvestä ei ole, mutta muistikuva -80 luvun alussa olisi veneisiin tullut. veneeni on -79 papereiden mukaan.
Veneestä on varmaan muitakin samalla muotilla valmistettuja merkkejä. Kaikki tieto on tervet tullutta. Ajattelin foorumissa pyörisi vastaavan veneen omistajia. osaisivat kertoa kokemuksistaan.
Sain uuden rekisteri numeron. nykyiset tiedot ovat mitä silloin olen veneestä antanut. muutama vuosi sitten siirtyivät trafiin. Voitte ihan itse päätellä miten trafin tietokannat pitää paikaansa. maistraatin osaaminenkin oli kerta aikoinaan niin ja näin. Tarkkaa tietoa tosta kilvestä ei ole, mutta muistikuva -80 luvun alussa olisi veneisiin tullut. veneeni on -79 papereiden mukaan.
Veneestä on varmaan muitakin samalla muotilla valmistettuja merkkejä. Kaikki tieto on tervet tullutta. Ajattelin foorumissa pyörisi vastaavan veneen omistajia. osaisivat kertoa kokemuksistaan.
Re: Moottorin valinta
Movea valmistettiin Käyrän työsiirtolassa 1980-luvulla. Tunnetuimmat mallit olivat 5-6 metrin hardtoppareita. 585 HT tuli tuotantoon vuonna 1986, sitä oli myyty jo 1970-luvulla Finnspeed ja Yamarin -merkeillä. https://kipparilehti.fi/jutut/kaytettyj ... 000015000-
Vaan tämäpä on hämärä juttu: Vielä 1980-luvulla tällaisten veneiden moottorikaivoihin, melusuojien alle piti mahtua 2-tahtinen, jopa yli 100-hevosvoimainen perämoottori. Siksi kaivo ulottuu pitkälle avotilaan ja kutistaa istumatilaa peräpenkiltä. Viitataanko siinä sisäperämoottoriin vaihtoehtona? Onko se jotenkin tilaa säästävä ratkaisu? Tuossa on muuten Mercruiser 3.0: https://www.nettivene.com/moottorivene/finnspeed/690723
Vaan tämäpä on hämärä juttu: Vielä 1980-luvulla tällaisten veneiden moottorikaivoihin, melusuojien alle piti mahtua 2-tahtinen, jopa yli 100-hevosvoimainen perämoottori. Siksi kaivo ulottuu pitkälle avotilaan ja kutistaa istumatilaa peräpenkiltä. Viitataanko siinä sisäperämoottoriin vaihtoehtona? Onko se jotenkin tilaa säästävä ratkaisu? Tuossa on muuten Mercruiser 3.0: https://www.nettivene.com/moottorivene/finnspeed/690723
Re: Moottorin valinta
Täytyyhän Trafin olla määrittänyt sen maksimin silloin kun ovat rekisterin itselleen saaneet. Vai voiko se kohta olla tyhjänä siellä? Se on siis perustiedoissa ja nykyisen moottorin tiedot ovat alempana omassa kohdassaan. Esim pankkitunnuksilla pääset tunnistautumaan ja niihin tietoihin. Siinä Trafin kortissa, joka pitää olla veneessä mukana, ei ole paljoakaan tietoa.Torme kirjoitti: Sain uuden rekisteri numeron. nykyiset tiedot ovat mitä silloin olen veneestä antanut. muutama vuosi sitten siirtyivät trafiin. Voitte ihan itse päätellä miten trafin tietokannat pitää paikaansa.
Mutta se on harmillista, jos sitä tietoa ei nyt ole siellä. Jos on epätietoisuutta minkälainen moottori menee siellä läpi, ei ole todellakaan hyvä juttu, vaan sellaiseen asiaan on puututtava ja vaadittava niiltä mitä veneen omistajalle kuuluu.
En yhtään kuvittele että Trafilla olisi hyvää asiantuntemusta määrittää noita, mutta aina johonkin perustuen heidän on tehtävä työnsä. Uskoisin etteivät he voi muuta kuin katsoa samanlaisia veneitä ja minkälaisia moottoreita niissä yleisesti on ollut.
Liitteenä printscreen esimerkiksi oman veneeni tiedoista. Kuvassa on vain palanen niistä kaikista perustiedoista.
Viimeksi muokannut KMan, 17:28:22 04.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Moottorin valinta
Ihan samanlainen paatti. Kyllä takapenkin alla isotila mahtuisi vaikka v8 pörräämään sinne. muutaman kerran sinne luukusta mennyt. Mahtuu jollaintapaan istumaan sielä siellä kumarassa turhaa tilaa..
hmm. pätkii muisti -82 papereissa.
Tosi vajaat tiedot....
hmm. pätkii muisti -82 papereissa.
Tosi vajaat tiedot....
Re: Moottorin valinta
Ohhoh! Pitäisikö omistajien olla epätietoisuudessa...
Lisäilin juuri spekulointiani edelliseen juttuuni. Ei muuta kuin vaatimaan heiltä, että tekevät työnsä! Tämähän on kuitenkin vielä helppo asia, koska venemalli on melko yleinen ja yksilöitä paljon joista katsoa suuntaviivoja.
Muuten tuon mun 1970 rakennetun puuveneen rekisteröinti oli ensimmäistä kertaa suoraan Trafille ja oli siinä kuulemma ollut iso vaiva ja selvitystyö että onnistui. Tätä kertoi veneen kunnostaja ja rekisteröijä. Se on kuidutettu ja kun se mulle siirtyi, tiedoissa luki että runko olisi lasikuituinen. Hiukan jännäsi kun vaihdoin sen itse sinne tietoihin puuksi, mutta meni se läpi kyselyittä. Max moottoriteho on selvästi otettu siitä moottorista, jolla se rekisteröitiin aluksi.
Lisäilin juuri spekulointiani edelliseen juttuuni. Ei muuta kuin vaatimaan heiltä, että tekevät työnsä! Tämähän on kuitenkin vielä helppo asia, koska venemalli on melko yleinen ja yksilöitä paljon joista katsoa suuntaviivoja.
Muuten tuon mun 1970 rakennetun puuveneen rekisteröinti oli ensimmäistä kertaa suoraan Trafille ja oli siinä kuulemma ollut iso vaiva ja selvitystyö että onnistui. Tätä kertoi veneen kunnostaja ja rekisteröijä. Se on kuidutettu ja kun se mulle siirtyi, tiedoissa luki että runko olisi lasikuituinen. Hiukan jännäsi kun vaihdoin sen itse sinne tietoihin puuksi, mutta meni se läpi kyselyittä. Max moottoriteho on selvästi otettu siitä moottorista, jolla se rekisteröitiin aluksi.
Re: Moottorin valinta
Toivotaan joku vastaavan paatin omistaja eksyy lukemaan keskustelua. kertoisi mietteitä moottorin koosta.
Re: Moottorin valinta
No niin. Otsikkosi ei vain kovinkaan suunnattu.Torme kirjoitti:Toivotaan joku vastaavan paatin omistaja eksyy lukemaan keskustelua. kertoisi mietteitä moottorin koosta.
Sillä kauppiaalla oli varmaan jotain perusteita miksi 50hv riittäisi sulle? Outoahan se kyllä on kokoluokkaa ajatellen, mikäli on kunnollinen V-pohja. Tietysti huipuista nipistämällä loivan potkurin avulla se liikkuisi ihan ookoo, mutta millä kuormalla mitenkin ja missä oloissa?
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Otsikkoa muokattu. Taisi myyjä jotain sanoa potkurista. 4henkilöstä jutteli, että pitäs liikkua. Ihan alustavasti vaan kävin kyselemässä. pitää kilpailevassakin yrityksessä käydä juttelemassa. keväällä varmaan olis ajan kohtanen moottorin vaihto.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Jos huiput on 55km/h, en paljoa pienempää konetta laittaisi perään, jos vanha kone antaa lähellekään täydet tehot. 50hv on aivan liian vähän. 170kg vanhalle koneelle on sen verran reilu paino, että tuo kantaa kaikki 115hv koneet (Honda saattaa olla vähän liian painava).
Nyt kyselemään miten ison koneen tuohon voi laittaa, liian pieni kone vituttaa aina.
Nyt kyselemään miten ison koneen tuohon voi laittaa, liian pieni kone vituttaa aina.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Omat mielipiteet tuon myös hämmennystä aiheuttamaan . Se kone millä on viimeeksi rekisteröitynyt niin ainaki saa laittaa, nykyisen veneeni minkä ostin niin kysäisin Trafin kantaa jos pitää vaihtaa moottoria, vastaus että ei nyt hirveästi isompaa. Omastani ei löydy myös mitään kilpeä. Ennen 98 tai 99 rek veneet pitää noudattaa plakaatia, tai jos on rekattu isommalla niin siitä ei voi kokoa suurentaa. Niin ja niikuin edellinen kirjoitti niin ennemmin enemmän kuin vähemmän tehoa, kaasu pohjassahan ei tarvi ajaa.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
En edes uskalla kysyy mitä uudet yli 100hv koneet maksaa.. ihan liikaa mun lompakolle. valitettavasti elämässä on kompromissejä tehtävä. mielummin hyvä uistelu kone, kun huippu nopeutta.
En ole yli 20km päässä käynyt veneellä kertaakaa. Kerkeen siis pienemmälläkin koneella. En tykkää, että koneesta pitää puristaa se viimeinen teho irti. siinä mielessä sais olla "riittävästi" tehoa.
En ole yli 20km päässä käynyt veneellä kertaakaa. Kerkeen siis pienemmälläkin koneella. En tykkää, että koneesta pitää puristaa se viimeinen teho irti. siinä mielessä sais olla "riittävästi" tehoa.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Tehot irtoaa kierroksilla ja kierroksia saa loivalla potkurin nousulla. Moottorit kuuluu sovittaa (potkurivalinnalla) niin, että hana auki moottori kiertää valm,istajan moottorikohtaisen suosituksen mukaan, esim melko tyypillisesti 5000-6000 kierrosta minuutissa. Muutenhan ei sillä isompitehoisellakaan voisi ajaa hana auki. Ja jos kierrokset jäävät alle suosituksen hana auki, ei moottorista irtoa nimellistehoaankaan ja se toimii epätaloudellisesti ja kuluttavasti, kuin ylämäkeen autoa liian isolla vaihteella. Se että moottori kiertää kuten on suositeltu, ei samoin kuluta - siihen se on suunniteltukin.
Ei ole ollenkaan erikoista että liukuvan veneen sopivat moottoritehot ovat 10-20 tai 50-100 heppaa ja isompiakin alueita on.
Tuolta Parolasta voissi kysyä miten tuo vene toimii ja mikä potkuri siinä on tai jopa kysyä koeajoa: http://www.venepalsta.com/kauppiaat/H%E ... /0/25582/0
Ei ole ollenkaan erikoista että liukuvan veneen sopivat moottoritehot ovat 10-20 tai 50-100 heppaa ja isompiakin alueita on.
Tuolta Parolasta voissi kysyä miten tuo vene toimii ja mikä potkuri siinä on tai jopa kysyä koeajoa: http://www.venepalsta.com/kauppiaat/H%E ... /0/25582/0
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Tehokkaampi moottori antaa peli varaa luovimiseen esim huonossa kelissä, loivalla potkurilla auttaa tiettyyn rajaan asti vain, muutenhan vois tuolla logiikalla tyrkkää minkälaisen moottorin vain, luistoa tulee liikaa jossain vaiheessa. Mutta jos hirvittää niin sitten se 50hv perään.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Kman sai kaivettua tuoreen ilmoituksen "Ilmoitus päivitetty: 27.2.2015 07:14" Kyselen varmaan myös tuolta liikkeestä heidän suositusta.
Jiiipeee hyvä huomia asiaan.
Mietitään asiaa, ei tehdä hätiköityjä päätöksiä.
Jiiipeee hyvä huomia asiaan.
Mietitään asiaa, ei tehdä hätiköityjä päätöksiä.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Katselin mustien hintoja. 80 vs 100hv ero 500€.
100 vs 115hv, ero 700€
Ei ne hinnat niin rajusti nouse. Toinen vaihtoehto on ostaa 80hv ja softata vuodenpäästä 115hv. Samalla voisi nostaa uistelusäädon max kierroksia 1000->1500rpm.
100 vs 115hv, ero 700€
Ei ne hinnat niin rajusti nouse. Toinen vaihtoehto on ostaa 80hv ja softata vuodenpäästä 115hv. Samalla voisi nostaa uistelusäädon max kierroksia 1000->1500rpm.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
julma kirjoitti:Katselin mustien hintoja. 80 vs 100hv ero 500€.
100 vs 115hv, ero 700€
Noi onkin samoja minkä näkee samasta painostakin 163kg. 50 ja 60 on pienempi koko ja kyllä sieltä jo hinta hyppää.
Toihan aina eri merkeillä ja mallistoissa vähän eri lailla voi olla, että mitkä on samoja perusmoottoreita. Kannattaa vertailla aina kuutiotilavuudet.
Onko Mercuryn 80 - 115 tehoissa tosiaan pelkästään softan ero?julma kirjoitti: Toinen vaihtoehto on ostaa 80hv ja softata vuodenpäästä 115hv. Samalla voisi nostaa uistelusäädon max kierroksia 1000->1500rpm.
Veneen koko vaikuttaa sellaiselta että toi (merkkun) 80-115hv kokoluokka olisi osuvampi, sillä jotain 40-60 hv moottoreita tapaa yleensä "pari numeroa" pienemmissä HT veneissä. Noissa kuutiotilavuuksissa saattaa piillä myös ihan hyvä avain valintaan. Iso on isompi ja sopivampi isoon veneeseen huolimatta siitä että viritysaste olisi vähäisempi.
Re: Moottorin valinta Finnspeed 585ht:n
Toimiikohan nettiveneen hakukriteerien siirto tälleen lyhytlinkillä, kokeillaan. https://urly.fi/NBN moottori perämoottori nelitahti 60-150hv
On noissa melkomoinen selvitystyö, että minkä kokoinen moottori on mikäkin ja minä vuotena malli on ilmestynyt.
Vaihteluita on jos jonkinmoisia. Esimerkiksi Yamahalla ilmestyi 70 hv vuonna 2010 (F70A), jossa on vain 996 kuutiota, kuten 50 ja 60 malleissakin. Neljä sylinteriä. https://kipparilehti.fi/jutut/uusi-yamaha-f70
Nykymallistossa on tuon lisäksi 80, 100, 115 ja 130 joissa on 1832 kuutiota. https://www.yamaha-motor.eu/fi/products ... stechspecs
Suzukilla taas DF40A, DF50A ja DF60A on 941 kuutiota kolmesylinterisenä ja DF70A ja DF90A 1502 kuutiota neljä sylinteriä. 115 ja 140 taas omansa. http://www.suzukimarine.com/Product%20L ... DF90A.aspx
Ja kuinka ne sitten menivät edellisissä versiossa, taas eri lailla. Ja kun selvität vielä Mercuryn, Evinruden, Hondan, Tohatsun ja mikä tehdas on kunkin merkin takana missäkin versiossa.
Tää tuntuu toimivan, voi vähän helpottaa. Oleelliset tiedot näkee hyvin vertailussa: https://venelehti.fi/moottorikatsaus/
On noissa melkomoinen selvitystyö, että minkä kokoinen moottori on mikäkin ja minä vuotena malli on ilmestynyt.
Vaihteluita on jos jonkinmoisia. Esimerkiksi Yamahalla ilmestyi 70 hv vuonna 2010 (F70A), jossa on vain 996 kuutiota, kuten 50 ja 60 malleissakin. Neljä sylinteriä. https://kipparilehti.fi/jutut/uusi-yamaha-f70
Nykymallistossa on tuon lisäksi 80, 100, 115 ja 130 joissa on 1832 kuutiota. https://www.yamaha-motor.eu/fi/products ... stechspecs
Suzukilla taas DF40A, DF50A ja DF60A on 941 kuutiota kolmesylinterisenä ja DF70A ja DF90A 1502 kuutiota neljä sylinteriä. 115 ja 140 taas omansa. http://www.suzukimarine.com/Product%20L ... DF90A.aspx
Ja kuinka ne sitten menivät edellisissä versiossa, taas eri lailla. Ja kun selvität vielä Mercuryn, Evinruden, Hondan, Tohatsun ja mikä tehdas on kunkin merkin takana missäkin versiossa.
Tää tuntuu toimivan, voi vähän helpottaa. Oleelliset tiedot näkee hyvin vertailussa: https://venelehti.fi/moottorikatsaus/