Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
mononari
Viestit: 26
Liittynyt: 17:30:15 09.08.2015

Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja mononari »

Onko kellään kokemusta kummottis ero noilla em. moottoreilla on tehojen suhteen?
Puhun nyt 2013 ja uudemmista Jammuista.

Onko merkittävää eroa max. nopeuden, työntövoiman, tehon suhteen käytännössä.
Nyt on veneessä 30hv jammu vm. 2013 50hv en voi laittaa kun vene on rekisteröity max.40hv
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja KMan »

Enpä osaa sanoa, mutta mielenkiintoinen kysymys. Molemmissa kolme sylinteriä ja 747 cc.

50 ja 60 vastaavasti neljä sylinteriä ja 996 cc molemmissa.
mononari
Viestit: 26
Liittynyt: 17:30:15 09.08.2015

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja mononari »

Sellainen näppituntuma minullakin on, että melko samanlaisia ovat.
Kaasarin ilmakopan ilmanotto oli supistettu minun 30 hv jammussa n.8mm reiän kokoiseksi.
Kun sen muovisen reikäprikan poistin, niin otti ihan eri tavalla kierroksia. n.400 kierrosta tuli lisää. ja tukkoisuus hävisi koneesta.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja KMan »

Miten tehoerot on toteutettu missäkin tapauksessa, taitaa perinteisesti olla hyvinkin vaihtelevaa. Jossain tapauksissa on saanut täydellisen modifikaation yksinkertaisesti ja joskus siihen liittyy useita eri muutoksia ja osienvaihtoa. Nykyään on tullut kuvaan myös ohjelmallisia keinoja ruiskutusjärjestelmän ohjaukseen.

Se mikä ko. Yammuissa pisti silmään, on samat suositellut huippukierrokset 5000-6000 ja nimellisteho on ilmoitettu potkuriakselilla 5500 kierroksella molemmissa F30 ja F40. Riippuen merkistä ja mallista asia voi olla toisinkin.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja KMan »

Huomasin vasta että puhut kaasuttimesta. Nykymalli on ruisku, joten kaikki edellä katsomani tekniset tiedot voi olla erilaiset.


ed. On F30 jo 2013 ruisku: https://www.yamaha-motor.eu/fi/binary/Y ... 541725.pdf
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja KMan »

Elektroninen polttoaineen monipisteruiskutusjärjestelmä (EFI)

F30-moottorimallissa palamisprosessia on optimoitu Yamahan pitkälle kehittyneellä ja innovatiivisella tekniikalla, josta esimerkkeinä ovat polttoaineen monipisteruiskutus ja huohotinkaasujen uudelleenkierrätys. Nämä teknologiat ovat yhteydessä mikropiiriin, joka analysoi polttoaineen ja ilman seosta ja säätää sitä optimaaliseksi nopean käynnistymisen, erinomaisen kaasuvasteen ja puhtaan ja tehokkaan palamisen kannalta.


https://www.yamaha-motor.eu/fi/products ... stechspecs
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja KMan »

Mutta joo, vaikkei kaasaria olekaan on näistä imuilman kuristusprikoista puhuttu joittenkin ruisku-Yammujen yhteydessä:
https://www.google.fi/search?client=fir ... tyii1Ockrc

Suomi24 oli paikoin viihdyttävä mossen nokka-akseleineen.



Buisneess is buisnees everyweer. http://www.magnumtuning.com/en/detail/d ... ha/f30-efi (Puhutaanko siinä mitään imuilma-aukon suurentamisesta ja entäpä mikä on ero heidän F40 moottorin vastaavaan tuotteeseen?)
mononari
Viestit: 26
Liittynyt: 17:30:15 09.08.2015

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja mononari »

Sorry! Kun en ole konemies niin puhuin virheellisesti kaasarista. Ruiskupelihän se on. Mutta ilmakopassa on muoviprikka jossa on n. 8mm reikä ilmanottoa varten. Jopa Yamahan maahantuojan korjaamoesimies suositteli rikan pois ottamista. Kyllä loppui "nuha" koneesta rikan poiston jälkeen. kierroksia tuli 400 lisää ja pääsin sinne 5400 kierroksen lukemiin.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 4t 30hv vai 40hv

Viesti Kirjoittaja KMan »

Tuo on mukava tieto, sillä minullakin sattuu olemaan pihalla vene, joka on rekisteröity max 30hp moottorille ihan vain siksi, että siinä puuveneessä vuodelta 1970 sattui 30hp olemaan ensirekisteröitäessä Trafiin pari vuotta sitten.
Vastaa Viestiin