2-tahti Yamaha ongelma

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Eci
Viestit: 10
Liittynyt: 15:42:27 01.05.2018

2-tahti Yamaha ongelma

Viesti Kirjoittaja Eci »

2 tahtinen 1975 vuotinen Yamaha perämoottori ottaa melkoisesti lämpöä kun ajaa kovilla kierroksilla. Sitten kierrokset tippuu itsestään ja sammuttaa koneen. Kone tosi kuuma. Lähtee käyntii hetken kuluttua ja saattaa käydä normaalisti kovaa taas hetken mutta ongelma toistuu.

Hiljattain vaihdoin tulpat asteen kuumempiin tulppiin, ja tällä sain korjattua sen että tulpat ei enää kastu. Mutta nyt tälläinen uusi ongelma.

Osaisiko joku auttaa tässä asiassa ?

Kiitos jo etukäteen.
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: 2-tahti Yamaha ongelma

Viesti Kirjoittaja Herring »

No kiertääkö jäähdytysvesi? Jos ei, niin olisko vesipumppu sökö. Tollasella parinkympin "punapiste" lämpömittarilla voi mittailla koneen lämpöjä ja seurata milloin termostaatti aukeaa.
peltsi95
Viestit: 75
Liittynyt: 09:26:08 06.06.2010
Paikkakunta: Kemi

Re: 2-tahti Yamaha ongelma

Viesti Kirjoittaja peltsi95 »

Itsellä oli samaa ongelmaa 4hp yammussa. Siipipyörä muistaakseni oli ehjä tai lähes ehjä, että vesi kuitenkin lensi jollain tavalla. Oli muutama kumin palanen noussut vesikanavaan niin ei virrannut tarpeeksi. Teki sitten sitä että yritti tietyillä kierroksilla nostaa lämpöjä. Voihan vika olla myös kaasarin säädöissä. Seoksen pitää olla laihalla että kone kuumuisi. Jos tuntuu että muuten toimii niin aloita siitä jäähdytyksen tarkastamisesta.
Eci
Viestit: 10
Liittynyt: 15:42:27 01.05.2018

Re: 2-tahti Yamaha ongelma

Viesti Kirjoittaja Eci »

Kiitos vastauksista.

Availtiin konetta ja veden siipipyörä oli todellakin parhaat päivänsä nähnyt. Pitää vaihtaa nyt se ja kokeilla uudelleen.

Jos ajatellaan bensan ja öljyn seosta, niin mitä vaikutusta koneen kuumenemiseen ? Tietty jos liian vähän öljyä kuumenee, entä toisinpäin ?
peltsi95
Viestit: 75
Liittynyt: 09:26:08 06.06.2010
Paikkakunta: Kemi

Re: 2-tahti Yamaha ongelma

Viesti Kirjoittaja peltsi95 »

Liiallinen öljy karstoittaa koneen ja aiheuttaa runsasta savutusta sekä mahdollisesti käyntihäiriöitä. Tosin silloin puhutaan niin kovista prosenteista että tahattomasti tuskin onnistuu. Liian vähäinen öljy lisää kitkaa ja lämpöä, käytännössä voitelu ei riitä ja alkaa mäntä hieromaan itseään sylinteriin kiinni. Myös laakerit voi narskahtaa jumiin.
Eci
Viestit: 10
Liittynyt: 15:42:27 01.05.2018

Re: 2-tahti Yamaha ongelma

Viesti Kirjoittaja Eci »

Edellinen ongelma tosiaan tuli kuntoon.

Kysyisin vielä:

- Kyseisen perämoottorin alapäässä on öljyn poistoruuvi, öljyn tarkistusruuvi ylempänä, sitten löytyy "wash"-ruuvi ja vielä neljäntenä vaihdetangon kiristysruuvi. Mitä käytännössä voi tapahtua jos tämä vaihdetangon kiristysruuvi ei kiristä kunnolla vaihdetankoa perän sisällä ? EN SIIS tarkoita liitoskohtaa jossa liitetään peräpään ja koneen pään kierretangot yhteen. Vaan tarkoitan nimenomaan alempanna olevaa kiristysruuvia jolla tangon ala-osa kiristetään runkoon. Mitä käytännössä siis voi tapahtua jos tämä vaihdetangon kiristysruuvi ei kiristä kunnolla vaihdetankoa perän sisällä ?

Hiljattain myös löysäsin hieman ruuvia ja kiristin uudelleen. Tanko saattoi hieman liikahtaa alkuperäisestä asennuskohdasta. Nyt tuntuu että vaihde menee normaalisti eteen päin ja vapaalle, mutta kun laitaa pakille, niin välillä vaihde ei mene perille, vaan pitää joko ottaa uudelleen etuvaihteen kautta, antaa kaasua/ liikuttaa potkuria, ja sitten menee vasta takaisin pakille, tai sitten täytyy avittaa hieman liikuttamalla potkuria pakille siirettäessä niin siirtyy. Lisäksi tuntuu että vaihde eteen menee hieman liian pitkälle. Ja ns."räikkä ominaisuus" häviää etuvaihteesta (potkuria liikuttaessa eteen päin ottaa hammasratas kiinni normaalisti, ja kun liikuttaa toiseen suuntaan kuuluu naksutusta ja potkuri pyörii tyhjää). Mitä sanottavaa tästä ?
Vastaa Viestiin