Hyvä haavi???

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvä haavi???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Aavikkosammakko kirjoitti:Ehkäpä kuva on jollekin avuksi, siinä siis vieretysten vasemmalta oikealle:

- Savagear L (~25€)
- Patriot L (~19€)
- Shimano Beastmaster (~69€)

Eroa tulee noissa varsien pituuksissa, Savagear häviää selvästi siinä ainakin Shimanoon verraten.

Havasten koossa ei vallan mahdotonta eroa ole, muodoissa toki jonkin verran. Ehkä hieman hämää kuvassa tuo Patriotin havaksen koko tuon tumman kangasreunuksen vuoksi - eli on ehkä kuvassa hiukan pienen näköinen.

Itse valkkasin nyt vihdoin tuon Shimanon (uisteluun; kuha, taimen, järvilohi). Oli kaikenkaikkiaan laadukkaimman tuntuinen ja tarpeeksi pitkällä varrella, ilman mitään ylimääräistä. Toki mm. Savagear olisi kuljetettavaksi näppärän taittuva ja kevyt yksinkin käsiteltäväksi. Patriot hintansa suhteen varmasti myös täysin käypä yleishaavi. Että tarkoituksen mukaan toki aina!
Ite ottaisin uistelukäyttöön ainakin pitkävartisimman ja isosilmäisellä verkolla olevan haavin. Pienisilmäinen verkko ottaa kuitenkin vettä vastaan enempi... Ja uisteluveneestä haavittaessa vartta täytyy olla.
lore
Viestit: 1203
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Hyvä haavi???

Viesti Kirjoittaja lore »

Pikainen nosto vanhaan ketjuun jota en lukenut kun tulin vain sanomaan että kumihavas on hauenkalastuksessa aivan perseestä.

Olen nostanut perinteisellä haavilla 117 senttisen hauen yksin ylös tuosta vaan. Tekniikka oli seuraavanlainen, kun hauki oli poikittain veneen vieressä iskin haavin veteen ja kiepsautin kalan haaviin. Aikaa meni max 2 sek. Samalla tekniikalla olen nostanut varmasti satoja haukia.
Kumihavaksella ei voi näin tehdä, vedenvastus on liian suuri. Haavi on pakko viedä liian aikaisessa vaiheessa veteen ja hauki saa hepulin, jo muutaman kilon hauen kanssa voi olla kusessa.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Hyvä haavi???

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

^Itsekin olen päätynyt kumihavaksen osalta tismalleen samaan. Sen lisäksi kumihavas painaa perkeleesti. Ja sen lisäksi olen kuullut, että ihmisiltä on mennyt kaloja läpi kumihavaksesta (kun aurinko on haurastuttanut havasta kesän tai kaksi). Menis haavistani havas vaihtoon, ellei haavini olisi ollut halvin iso kumihavaksellinen. Harmi kun melkein kaikki havit, etenkin paremmat, on nykyään kumihavaksella.
- Jukka
Vastaa Viestiin