Jerkki hyrrä

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, ja vähän kelan mukaan. Pikkukelalla, kuten Zillion SV TW, jos haluaa heittää pitkälle semi raskasta, niin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, kuin heittää rauhallinen roikku minimillä magneettijarrulla. Matala ja kovanopeuksinen heitto vaatii tuolla kelalla joko paljon magneettijarrua tai ylimaagisen peukalonkäytön. Ja taas jos on paljon magneettijarrua, niin se pysäyttää heiton alta aikayksikön. Tässä pikkukelassa roottori säätyy vain hitausmomentin vuoksi, eli se menee hetkellisesti täysille heiton alussa ja vetäytyy heti sen jälkeen. Tossa muuten joku on jaksanut purkaa sellaisen ja rakenne näkyy hyvin kohdassa 1:05
Ilmeisen toimiva kevyillä vieheillä, painavilla ei niinkään.

Isommalla kelalla, kuten Tatula CT Type-R, pitää pitkälle heittääessään kiskaista täydet ja matala heitto. Kyseisen kelan Magforcessa on puolan pyörintänopeuden mukaan säätyvä magneettijarru. Tuollaisen jarrun rakenne näkyy kohdassa 14:13 tässä videossa:
Kyseisessä magneettijarrussa on mielestäni hiukan liian löysä jousi (se HLC jousi on edelleen hakusessaan), ja magneettijarru jää täysille hieman turhan pitkäksi aikaa. No, kun se jousi siitä vetää roottorin sisään, niin sitten se taas rullaa hyvin. Mutta kyseisellä kelalla pitää siis tavallaan heittää sitä jousivoimaa vastaan, pitää saada viehe lentämään mahdollisimman suurta nopeutta siitä huolimatta, että magneettijarru on 'täysillä' heiton alussa.

En olen ihan varma olisiko niitä heittopituuksia metsästäessä kiinteä magneettijarru kuitenkin kaikkein paras, niinkun Abulla on ja niin taitaa perus Magforcekin olla. Toki noi jousivoimaa vasten säätyvät on kyllä sinänsä hienoja keksintöjä.
eex2 kirjoitti:Jos se nuppi on väännetty aivan löysälle, niin se voi ottaa siitä ilmalennot kesken kelauksen.
Oliko sulla ruuvattu se niin auki, ettei O-rengastiiviste enää pitänyt?
Liitteet
O-rengas.JPG
O-rengas.JPG (50.12 KiB) Katsottu 8357 kertaa
- Jukka
eex2
Viestit: 16
Liittynyt: 01:11:59 21.08.2018

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja eex2 »

jvelth74 kirjoitti: Oliko sulla ruuvattu se niin auki, ettei O-rengastiiviste enää pitänyt?
Joo, ei kuminen rengastiiviste pitänyt.

Se on tosin toi seuraava muoviosa O-rengastiivisteen oikealla puolella, joka yrittää estää nuppia karkaamasta. Ainakin omassa kelassa.

Kyllä se meinasi lähteä irti toisenkin kerran, mutta sillä kertaa kerkesin onneksi tiukkaamaan.

Jonkun vanhan keskustelun löysin missä joku oli ottanut tuon neliskanttisen metallilevyn pois nupista, kun ei muuten saanut akselijarrua tarpeeksi löysälle. Ei tosin joka kelassa ole toimiva kikka. Eikä sen puoleen tarpeellinenkaan.
Viimeksi muokannut eex2, 21:30:10 03.09.2018. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, ne kuparilevyt siellä nupin sisällä on shimmilevyjä. Eli eivät ainakaan kaikki tarpeellisia.
eex2 kirjoitti:Se on tosin toi seuraava muoviosa O-rengastiivisteen oikealla puolella, joka yrittää estää nuppia karkaamasta. Ainakin omassa kelassa.
Niinpä joo, sehän se. Ei noita meinaa muistaa kun ei noi perus Abut tartte päivittäistä huoltopurkamista. Eikä välttis edes vuosittaista ellei käytä kelaa välillä esim. Itämeren pinnan alla.
- Jukka
eex2
Viestit: 16
Liittynyt: 01:11:59 21.08.2018

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja eex2 »

jvelth74 kirjoitti:Eikä välttis edes vuosittaista ellei käytä kelaa välillä esim. Itämeren pinnan alla.
Mulla riitti ku kävi Saimaan pinnan alla. Ei viittiny uutta kelaa heti ruostuttaa, ni oli hyvä syy purkaa JB kokonaan osiin ja vaihtaa rasvat sekä öljyt uusiin. :roll:
Viimeksi muokannut eex2, 20:08:35 05.09.2018. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Makeavesihuuhteluhan käytön jälkeen on käyttöohjekirjan mukaan suositeltavaa :-D

Tosin pitäis sen jälkeen kyllä avata ja nostaa kuivumaan esim. patterin päälle.
- Jukka
eex2
Viestit: 16
Liittynyt: 01:11:59 21.08.2018

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja eex2 »

Löytyki varastosta astetta vanhempi perusdööri - Ambassadeur SIX Star (kuva ebaystä)
Kuva

Koska kyseessä 6000 sarjan dööri 5.3:1 välityksellä, niin ilmeisesti olisi mahdollista vaihtaa pinion ja drive gear päittäin JB HS:ään (5000 sarjan dööri), jos jossain vaiheessa tulee tarvetta. Pitääpä purkaa ja kattoo löytyskö myös useempi kuulalaakeri mahdollisesti siirrettäväks JB:hen.

Edit: Eipä tuosta puolalta löytyny kuin yksi liukulaakeri ja yksi kuulalaakeri.
Viimeksi muokannut eex2, 20:09:49 05.09.2018. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Kyllä vain. Perusdööristä perusdööriin rattaat pitäs olla vaihtokelpoiset. Ja valtaosa muistakin osista.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja lore »

Pitipä varta vasten käydä testaamassa raskailla haukivieheillä kuinka paljon Ambassadeur Beast on monine kuulalaakereineen pitempiheitttoisempi kuin Ambassadeur Jerk liukulaakereilla. Vastaus: ei yhtään.
Oletettavasti syy on siinä kun heitetään samalla nopeudella, ilmanvastus on se joka tuo vieheen alas. Siinä ei laakereiden määrä tai laatu auta.

Kuva

Vaihdoin Jerkkiin samanlaisen jäykän siiman kuin Beastissa joka toimi paremmin kuin Tracer Braid. Luultavasti pehmeämpi siima toimisi taas paremmin jos heiteltäisiin punttia yli sataan metriin. Mutta näillä kalikoilla jäykkä siima on hyvää.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Sama tuli uudelleenhuomattua kun heitin noita Savagen isoja realistisia hauki ja ahven lörtsyjä. Heittopituuden määrittää ihan muut asiat kuin kela. Jotenkin olisin jopa kaivannut isompaa hitausmomenttia puolalle kuin A3:ssa on :-D Esim. 7000 Amba olis voinut olla just eikä melkein sopiva kela näille, niin ei puola kiihtyis niin salamana (kenties suoraan ylikierroksille) kun irrottaa peukalon. Vapana mulla on toi Savagen up to <240 g. A3:sta täydet keskipakopalat käytössä, heittopituuteen ei mitään vaikutusta kuinka monta palaa on käytössä, mutta hallittavuuteen vaikutusta sentään vähän. Siimamäärää vois kyllä koittaa vähentää kenties radikaalistikin, kun se sais puolaan lisää vauhtia ja keskipakojarruun purevuutta.

Lore, mikäs on tuo jäykempi siima? Itte tässä vatuloin josko laittais Tatula 200 HD:seen 0.35 mm / 40.8 kg Spiderwire Stealh Smooth (vaikee sanoa minkä verran sitä sopisi puolalle). Tota Spideriä mä siihen laittanen, mutta paksuus on vatuloinnin alla. Spideri on ainakin jäykempää kuin Whiplash (mitä laitoin A3:een).
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Fireline Ultra 8 Carrier 0,32mm
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

[quote="lore"]

Peukaloa ei kannata opetella käyttämään heiton hallinnassa, siinä käy pian nimittäin niin että heitetään aivan liian pienellä heittojarrumäärällä roikkuja. Ikinään ei opita lataamaan vapaa.

quote]

Puhu vain omasta puolestasi, itselläni ei ainakaan ole minkäänlaisia ongelmia peukalojarrun kanssa ladatessani täysillä. Mutta jos riuhtoo väärällä tekniikalla kuten haspelia ei toisaalta ole ihme jos ei homma toimi. :)
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Riippuu ehkä kela-vapa kombinaatiosta. Perinteisillä Dööreillä kyllä heittää ihan hyvin, mutta kyllä mä niitten kanssa käytän peukalojarrua. Magforce Z:ssa sitä ei ehkä kaikissa kombinaatiossa tarvi heittääkseen aika pitkälle. Kyllä mä silti Magforce Z:oissa olen peukaloa käyttänyt. Magforce V:ssa ei juuri tarvi peukaloa, mutta ei se erikoisen pitkäheittoinen olekaan. Etenkään jos sitä jarrua joutuu kombinaatiosta johtuen laittamaan paljon. Näin mun mielestä.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja lore »

jester burk 2 kirjoitti: itselläni ei ainakaan ole minkäänlaisia ongelmia peukalojarrun kanssa ladatessani täysillä.
Mulla on, tarttis laittaa laastaria peukkuun.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

lore kirjoitti:Mulla on, tarttis laittaa laastaria peukkuun.
Kovia heittoja sulla :D Joo, oon mäkin joskus saanut ihan kalastusheitolla peukun lämpeemään niin että tais vähän tuntuakin. Yleensä siellä puolalla on kuitenkin kosteutta sen verran, että se hoitaa mahdollisen jäähdytystarpeen. Muutenkin mulla on tapana heittää hyrrällä kalastuksen alussa ensiheittona sellainen lyhkäinen, että siima kastuu ja näen että siima on kunnolla puolalla, ettei tule jotain ihme ylläriä heti kalastuksen alkuun. Enkä mä kalastustilanteessa jarruta pelkällä peukulla, kyllä mulla on kelassa muitakin jarruja päällä. Classic Döörillä heitän niin, että mulla on peukalo koko ajan siinä puolan tuntumassa, se laahaa ihan vähän koko heiton ajan. Jos siima alkaa nousemaan puolalta, niin puolaa laahaava peukalo alkaa jarruttaa puolaa ennen kuin edes ehdin tehdä mitään. Noissa pikku Daiwoissa tämä ei oikeen toimi, ilmeisesti käytössä oleva puola on niin pieni ja heittopainotkin niin pieniä, ettei siinä paljoa auta laahailla ja Magforce-V muutenkin tuntuu olevan vähän sellainen, ettei se oikeen sovellu peukalon laahailuun. Magforce-Z:lla taas voi laahailla kun heittopainot ovat sitä luokkaa ja etenkin täysillä vastatuuleen vetäistessä peukalon laahailu puolalla Magforce-Z:lla on mielestäni hyvinkin luontevaa.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Joo on, varsinkin kun vähän liioittelee. Mutta jos kuustonnisella Recordilla heittää pituutta niin puolaan ei oikeasti kannata mennä koskemaan, kyllä kirpaisee.
eex2
Viestit: 16
Liittynyt: 01:11:59 21.08.2018

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja eex2 »

Mä päädyin tohon Sufix Matrix Prohon, 0.35mm/36.0kg. Savonlinnan Motonetin myyjä kans suositteli ja eipä tuossa paksuudessa ollut järkeviä vaihtoehtoja - ainakaan kyseisessä liikkeessä. Ens kerralla sitten jotain muuta niin voi vertailla. Aika erilaista oli heitellä kuidulla vs monofiili. Näin jälkikäteen oli kyllä hyvä ottaa neuvosta vaari ja harjoitella ensin monofiililla.

Huomenna jatkuu harjoitukset ja selvinnee kuinka epäsopiva tuo kärkitoiminen 8'0" 10-40 gramman painoille tarkoitettu aihio on original Busalle. Harakanpesät syntyivät lähinnä, kun heitti liian yläviistoon. Huomenna näkee eron, kun laittaa kaikki keskipakojarrupalat käyttöön vs tämän päiväinen 2 tai 3 palaa. Toimi monofiililla samalla setupilla mun mielestä paremmin. Toisaalta nyt heittelin Busaa, enkä pelkkää painoa.

ps. Nöyräksi vetää, kun ei osaa. :roll:
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Kyllä se siitä ku harjoittaa tuota hyrrällä heittoa aikansa niin saa liikeradat lihasmuistiin. Busa onneks on helpoimmasta päästä heittää jos vapa toimii sillä. Kunhan ei heitä liian kovaa eikä nyt ehkä liian hiljaakaan, niin kyllä se siitä. Ja jos joskus heitto lipsahtaa, eli lipee peukalo puolalta liika ajoissa, niin jarruttaa vaan sen heiton siitä stoppiin, ettei tule kummallisuuksia. Ja jos taas menee heittään liika matalan, että heitto tussahtaa siihen nenän eteen niin peukaloa ja kunnolla ja äkkiä. Helpommin heitot saa lähtemään oikeassa korkeuskulmassa kun ei liikuta vapaa ihan pystysuorassa, vaan noin 30 asteen kulmassa, mikä nyt itsestä sattuuu tuntumaan luontevalta. Heiton sivuttaistarkkuus taas vähän kärsii, mutta ei sillä useinkaan ole niin lukua. Mun mielestä hyrrän yksi hienoimmista puolista on heiton hyvä pituustarkkuus, kun mä ainakin pyrin aina heittämään vähän turhan pitkän ja sitten jarruttamaan sen määrämittaiseksi. Toki haspelillakin VOI jarruttaa.

Mä laitoin siimaks tilaukseen Tatula HD200:een 0.35 mm / 40.8 kg Spiderwire Stealth Smooth Transluscent. Näkee sitten mimmoinen kombinaatio tuosta muodostuu. Menee Berkley Signa Pike vavan kaveriks pääosin Busan heittoon ja muitten normaaleitten haukiuistimien. Mäkään en tykkää että Busat katoaa siiman petettyä, siks riittävän vahvaa. Aika vahva ton HD tatulan puolan ripustus pitäis olla, että ehkä kelakaan ei helpolla hajoa.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja lore »

Alussa kannattaa heitot tehdä "hidastettuna", koska yleinen virhe on se että vapa viedään liian nopeasti taakse. Eli, vapa viedään hitaasti taakse ja kun vavassa tuntuu vieheen paino lähdetään viemään vapaa eteen. Sitten vain pysäytetään vapa noin kello yhteen ja päästetään peukalo irti, samalla vapa suoristuu ja linkoaa vieheen lentoon. Kun viehe osuu veteen, tai vähän sitä ennen, painetaan peukalo taas puolalle. Siinä se.

Kuten olen jo muutamassa ketjussa kertonut niin aloin hyrrälläkalastuksen viime kesänä. Samalla lailla etsiskelin irronnutta akselijarrun nuppia. Mutta kun perhanasti harjoittelee niin oppiihan sitä.

Alla referenssiheitto viime talvelta:
https://www.youtube.com/watch?v=u3x_cmR5BL4
Kalastusheitossa vapa viedään taakse yläkautta, ihan noin suuria nopeuksia kun ei jerkin heitossa tarvita. Muuten sama heitto.

lis. Vanhan hyrräkelan olen omistanut kauan, mutta sillä ei ole vain tullut juurikaan heiteltyä.
Eli en ihan nollatasolta lähtenyt.
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Sama huomio kuin Lorella on myös minulla. Isoin MikethePike lentää Volatile Muskylla ihan yhtä pitkälle sekä 6500 CS Rocketilla että Amba 4000 D:llä. Siima sama 0,45 kuitu. Rankkaa tuollaisten lötköjen heittäminen on joka tapauksessa...
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, tuntuu että isoin vaikutus noitten +200 g vieheittein heittelyyn on vavan toisessa päässä. Jos harrastais voimanostoa niinkuin 25 vuotta sitten niin noita saattaisi olla vähän helpompi heittää. (Jane Fondan tahtiin voima Twisterin vääntelykin voisi auttaa.) Kun jos joutuu käyttämään vavan heilutukseen noin kaikki voimat, niin kontrolli ei ole huipussaan. Siima kyllä sais kanssa olla jytympää kuin tuo 40 kg vetolujuuden Whiplash. Muutenkaan en ole täysin ihastunut sen ryhdittömyyteen. Ehkä millinen monofiili vois olla hyvä :-D Tai fluorocarbon. Onkohan joku jo 'keksinyt' käyttää tämmöistä megalötköjen kanssa: https://www.angel-domaene.de/angel-doma ... l?refID=CR
lore kirjoitti:Samalla lailla etsiskelin irronnutta akselijarrun nuppia.
Tjoo, sen tosiaan pitäisi olla lukittunut sillä muoviklipsillä akselin uraan, eikä nupin pitäisi putoilla. Tosin muoviklipsille taisi pystyä helpostikin aiheuttamaan höpöä, jonka jälkeen se ei pidä niinkuin olis tarkoitus.
Viimeksi muokannut jvelth74, 18:08:26 06.09.2018. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jukka
eex2
Viestit: 16
Liittynyt: 01:11:59 21.08.2018

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja eex2 »

Kävin heittelemässä Busaa lammella. Olisi ilmeisesti ollut fiksua lyhennellä kuitusiimaa eilisen harakanpesien jälkeen. Eka harakanpesä kesken heiton, siima poikki ja original busa kuun kiertoradalle. Solmuna kosteeseen siimaan tehty uni-solmu.

Nyt sentäs meisseli tuli mukaan ja löytyi asetukset 5601 JB:hen. Heittotyylikin alkaa olla hallussa, kun sinne kello yhteen yritti viskoa. Puolalta sai ottaa siimaa pois, keskipakojarrupalojen määrän sai lisätä neljään (6 max) ja akselijarrusta piti tiukata välys ''kokonaan'' pois eli puola liikkuu nyt vain millin-pari sivusuunnassa.

Toi liian löysä akselijarru aiheutti selkeästi siiman nousua puolalta heiton alkuvaiheessa/puolivälissä ja siiman todella epätasaista jakautumista puolalle eli en kyllä pari milliä suurempaa klappia suosittelisi kenellekään.

ps. Döörin 6.3:1 välitys vaikuttaisi hyvältä kelauittoon ja Original Busa näyttäisi kelpaavan hauille myös vedettäessä pintaa pitkin mukana tuppo vesiheinää. :mitaviddua:
Viimeksi muokannut eex2, 22:13:05 06.09.2018. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Braven »

Tulee halvemmaksi harjoitella nurmikolla ja monofiililla säädöt kohdilleen.. :wink:
eex2
Viestit: 16
Liittynyt: 01:11:59 21.08.2018

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja eex2 »

Toki olisi voinut kelluvalla Busallakin treenailla. Vesi on sen verran lämmintä, että äkkiäkös sen olisi käynyt uimassa pois. Olisi vaan pitänyt perjantaina tajuta tilata super floating muitten originaalien seuraksi. Yhden omistan jo ennestään, mutta se on melkein toisella puolella Suomea (Vantaa).

Jatkossa taidan aloittaa kevyemmillä vieheillä ennen Busaan siirtymistä, niin saa siiman kosteaksi ja heittovireen niin sanotusti päälle.
Viimeksi muokannut eex2, 22:23:20 06.09.2018. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Joo, kelluvia jerkkejä jatkotreenaukseen. Ei siitä puolan klapista mitään hyötyä ole, eikä pikkiriikkisestä akselijarrusta (eli klapittomuudesta) mitään haittaa ole ellei siitä tee itselleen ongelmaa. Ota varovasti klappi pois, niin sitten ei klappaile, eikä ehkä kuppikaan putoa niin helposti veneen lattialle.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti:
lore kirjoitti:Samalla lailla etsiskelin irronnutta akselijarrun nuppia.
Tjoo, sen tosiaan pitäisi olla lukittunut sillä muoviklipsillä akselin uraan, eikä nupin pitäisi putoilla. Tosin muoviklipsille taisi pystyä helpostikin aiheuttamaan höpöä, jonka jälkeen se ei pidä niinkuin olis tarkoitus.
Alussa akselijarru tullee vapautettua kuten kalastusjarru, siksi noita korkkeja aina ensialkuun lentelee. Mutta sehän on täysin turha toimenpide ja jää, ainakin minulta jäi pois.
Vastaa Viestiin