Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tabasco
Viestit: 2
Liittynyt: 16:20:15 17.06.2018

Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja Tabasco »

Onko sinulla tätä moottoria? Yritän selvittää onko ongelmani yksilövika vai Yamahan normaalia 'käytöstä'. Uusi malli (2017) täristää niin että hampaat meinaa tippua tyhjäkäynnillä vaihde päällä - muutoin toimii kuin unelma. Kierrokset 800. Heti kun lisää kierroksia tärinä loppuu. Eli juuri uistelunopeudella ikävää tärinää. Miten sinun moottorisi?
mononari
Viestit: 26
Liittynyt: 17:30:15 09.08.2015

Re: Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja mononari »

Tämä tulee vähän myöhässä. Mutta tärinästä uistelunopudessa oli kyse. Tuli mieleen että onko sinun moottorissa teräspotkuri, se tahtoo täristää noissa nopeuksissa muttei enää kun lisää kierroksia tyhjäkäyntinopeudesta.
Ps. Paljonko tuo sinun moottorisi ottaa maksimi kierroksia ja paljonkokulkee maksimi nopeutta. Ja vielä minkä tuumakokoinen potkuri moottorissa on. Ja minkä merkin veneessä moottori on kiinni. Ihan vaan siksi kyselen kun itse taistelen maksimi kierroksien ja maksiminopeuden puutteen takia.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Minulla on reilu 100 tuntia ajettu Yamaha 40, vakiopotkurilla. Ollut uudesta saakka minulla. Ei täristä millään kierroksilla. Olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja KMan »

Kuulostaa siltä kuin tyhjäkäyntiä ei olisi säädetty asianmukaisesti. Sitähän ei säädetä kierrosluvun mukaan väitettiin ohjekirjassa mitä tahansa asiasta, vaan niin että käy siististi ja riittävän varmasti. Toki jokin sytytys tai bensansyöttöhäiriökin on mahdollinen, mutta ei mitään tyyppivikaa. (Mutta herkkiä voivat olla kun niin laihalle säädettyjäkin nykyään. Ruiskut lie periaatteessa helpompia saada äärimmäisen hitaalla varmasti pyörimään?)

Mulla on kakskymppinen kaksipyttyinen kaasarijammu melko uusi ja siinä luku näyttää hiukan yli 1000 kun on hyvä. Niin siis nää vapaalla, mutta noin toimii sitten myös vaihde päällä hyvin.

Ei muuta kuin hiukan säätöä niin eiköh'än se siitä.

Taisin kuitenkin vastata hiukan ohi varsinaisen tilanteen. Mutta kuitenkin vene-potkuri-olosuhde yhteisvaikutus tekee säädöstä yksilöllisen. Ja joutuuhan jotkut käyttämään myös jarruja uistellessa. Ja sitten taas parin potkurin hinnalla saisi 13kg painavan 2,5hp moottorin... https://www.marinekauppa.com/tuote/suzu ... gKCGvD_BwE Mulla oli tuhannen kilon purjeveneessä vastaava Yamahan malli. Mitä miellyttävin laite!
Viimeksi muokannut KMan, 12:41:46 30.09.2018. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja KMan »

Kerran piti tutkia kolmekymppistä Yamahaa. Kolme pyttyä ja 2T. Siinä oli nimenomaan hiukan epätasainen käynti alhaisimmilla kierroksilla. Korjaantui heti kun vähän kaasua käänsi. Edellinen omistaja oli juuri vaihtanut siihen uudet tulpat. Kokeilin sitä ottaen vuoron perään tulpanhatun pois aina yhdestä tulpasta. No siinähän löytyi hattu jonka poisto ei vaikuttanut. Johdon ja hatun tarkastuksen jälkeen (antoi kipinän toisella tulpalla) ostin yhden uuden tulpan ja sitten sytytti jo kaikki kolme pyttyä alhaisillakin kierroksilla.

Opetus on se,. että uusikin tulppa voi olla huono.

Eikä muuten ollut eka kerta kun huonoon uuteen tulppaan törmäsin. 2 pyttyisessä 9,8 Tohatsussa 4t mallissa oli aiemmin todella vaikeasti löydettävä vika, joka lopulta osoittautui huonoksi tulpaksi. Se oli sellainen että lakkasi sytyttämästä kun tarpeeksi kuumentui. Jäähdyttyään taas oli "ehjä". Tulppa voi siis olla monellakin tapaa viallinen jo uutena tai lyhyen käytön jälkeen. Olenkin jättänyt rutiininomaiset tulpanuusimiset pois niin on veneily ollut paljon helpompaa. Tuntuu ne nimittäin sitten hyvin kestävän kun on ehjät löytyneet.
Tabasco
Viestit: 2
Liittynyt: 16:20:15 17.06.2018

Re: Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja Tabasco »

Kiitoksia vinkeistä. En tosin korjaisi mielelläni epätasaista tyhjäkäyntiä nostamalla kierroksia. Täytyy vielä kokeilla tulppien uusinta.

Vene on Buster M ja potkuri ilmeisesti vakiopotkuri. En muista kierroksia huipulla mutta kiertää lähelle maks sallitun (n. 5700) ja nopeus hyvä.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Yamaha 40 nelitahtinen uusi

Viesti Kirjoittaja KMan »

Kuitenkin tyhjäkäynti säädetään nimenomaan tasaiseksi. Haetaan siis mukavan tärinätön toiminta eikä tätä nähdä kierrosluvusta vaan se riippuu veneestäkin jopa vapaallakin veneen resonansseista johtuen. Näin siis kun kaikki on muuten kunnossa. En tarkoita siis minkään vian korjaamista kierrosluvun säädöllä.

Tuollainen hienosäätö on tarkka asia. Kai on tuoretta 98 bensaa myös.

Hyvännäköisiä tulppia ei myöskään kannata suinpäin vaihtaa vaan tutkia onko joukossa viallinen.

Jos hampaanpaikat irtoaa syynä voi olla kahdella pytyllä käyminen. 3 sylinteriähhän siinä taitaa olla. Kipinä silloin puuttuisi syystä tai toisesta matalilla kierroksilla yhdestä pytystä.
Vastaa Viestiin