Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
sepposilimäinen
Viestit: 49
Liittynyt: 06:32:49 17.04.2013

Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja sepposilimäinen »

Onko porukalla kokemuksia tuosta haswing cayman keulakoneesta taivasankkurilla? Nimenomaan joko uusimmalla tai toiseksi uusimmalla softalla, niillä vanhemmilla taisi sakata kuin kamikazen kone syöksykiidossa. Miten riittää jirkku 5m veneeseen, pitääkö taivasankkuri ylipäätään paikallaan yms?
sepposilimäinen
Viestit: 49
Liittynyt: 06:32:49 17.04.2013

Re: Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja sepposilimäinen »

Eikö kenelläkään mitään kommentoitavaa?
RikuR
Viestit: 13
Liittynyt: 22:52:37 10.04.2015

Re: Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja RikuR »

Mieluusti tästä kuulisi käyttökokemuksia.
Olisi tarkoitus omaan Suvi 5080 asentaa juuri tämä kyseinen keulakone. Ensin vaan pitää Suvia pikkuisen virittää tunnelmaan että huolii uuden kumppanin. Keula siis pitää muokata, poistaa köysiboksin luukku ja vahvistaa kansi, avata etupenkin selkämys luukun tilalle boksin käyttämiseen. Ja muuta pientä tulevalle kaudelle.
Ulkomaan ihmiset ovat internetissä väittäneet että omiin kokemuksiinsa perustuen tämän Haswingin pitäis olla ihan soiva peli. Tietenkin just näillä uudemmilla ohjelmistoilla..

Ei taida näitä olla hirveesti Suomeen myyty kun ei paljon juttua koneesta löydy. Liekkö sillä mitään virallista maahantuojaakaan.. siinä vois olla motonetille/honkkarille hyvä laite ottaa myyntiin. Toivottavasti hyvä siis.. kokeilemallahan se selviää. 899€ keuliksesta mobiililaiteohjauksella ei kuulosta ainakaan pöllömmältä.

Vaikka itse kyllä arvostaisin jos käsikapulalla saisi taivasankkurin "tiputettua". Toihan käyttää tabletin/kännykän paikannusta ja erillinen softa komentaa konetta. Eli siinä ei ole omaa gps sirua.
RikuR
Viestit: 13
Liittynyt: 22:52:37 10.04.2015

Re: Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja RikuR »

Taitaa kuitenkin jäädä hankkimatta tämä kone.. rikipituus vain 48". Todennäköisesti aivan liian lyhyt suht korkeakeulaiseen Suviin. Harmi, olisi ollut lompakkoystävällinen vaihtoehto.

EDIT

Eipä sittenkään välttämättä... Tein mittauksia runkoon ja näyttäisi siltä että mikäli tuo rikipituus määritetään jalustan pohjasta mosan yläosaan, ( vai onko yläkotelon ja mosan väli? Onko tietäjiä?) saisi tolla 48" pituudella koneen yli 40cm pinnan alle, mitattuna runkoon syntyneen vesimerkin tasalta. Eli vesimerkistä koneen yläpintaan olisi suunnilleen -43cm ja vesimerkistä kölilinjaan olisi -18cm.

Vesimerkki syntynyt tietenkin kuormaamattomana laiturissa.

Osaakohan kukaan arvoida riittääkö tuo upotus toimimaan myös aallokossa vai pitäiskö saada kone vielä syvemmälle?

Täytyy varmaan kysyä myös "keulakoneen asennuksen suunnittelua" ketjussa..
sepposilimäinen
Viestit: 49
Liittynyt: 06:32:49 17.04.2013

Re: Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja sepposilimäinen »

No niin löytyyhän niitä ajatuksia. Kiitos!
Tosta ohjauksesta.. itse asiassa mukana kyllä tulee käsikapula, ja vehkeessä kyllä käsittääkseni on sisäinen gps. Tällaisen käsityksen ainakin sain Rehakka Groupin välillä käydyn viestinvaihdon pohjalta.
Tuota rikimittaa olen itsekin pohtinut. Haluaisitko kysäistä sitä Rehakalta, kun osaat asian ilmeisen hyvin muotoilla?:) heikki.rehakka(at)rehakkagroup.com
RikuR
Viestit: 13
Liittynyt: 22:52:37 10.04.2015

Re: Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja RikuR »

Joo käsikapula tulee ja sillä voi konetta ohjailla. Taivasankkurin käyttö ja reittien piirto jne kuitenkin tapahtuu Helmsman mobiilisovelluksen kautta. Käsikapulalla ei voi taivasankkuria käyttää, näin ollen olen aika varma että itse koneessa ei GPS paikanninta ole vaan toiminta perustuu mobiililaitteen paikannuksen hyödyntämiseen. Mobiilisovelluksella voi toki myös ohjata konetta.

Soittelin Boat Star Oy joka on yksi Haswingin jälleenmyyjistä, oli silloin messuilla, mutta lupasi mitata etäisyyden jalustan pohjasta potkuriakseliin. Sain äsken mittanauhasta kuvan ja se ois noin 102-103 cm. Mun veneessä keulikisen potkuriakseli siis jäisi noin 25-30 cm pinnan alle. Vaikka lisäkuormaa ei ole huomioitu, ei se kyllä riitä.

Ja kyllä se on juuri kuten kerroin että itse koneessa ei sirua ole ja taivasankkuri käyttää mobiililaitteen paikannusta.
sepposilimäinen
Viestit: 49
Liittynyt: 06:32:49 17.04.2013

Re: Haswing Cayman 55 gps 102 tai 103 softalla

Viesti Kirjoittaja sepposilimäinen »

Jep oikeassa olet, katsoin asiaa nyt itsekin uudemman kerran. Eli ei ole gps sirua koneessa itsessään, kännykän gps:n tarkkuuden varassa taivasankkurointi. Tai muun mobiililaitteen .
"moottorin pohjatasosta potkurin lavan yläkärkeen on noin 79cm." Tällä tavalla laittoivat Rehakka Groupilta äsken. Auttamatta taitaa rikimitta jäädä siis vajaaksi.
Vastaa Viestiin