Uudet pikkumoottorit?
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Uudet pikkumoottorit?
Hei!
Onko noitten uusien ykspyttyisten pikkumoottoreiden välillä juuri mitään eroja? Nyt pitäis nopiasti ostaa jokin n. 6-heppainen peli. Kaameita rämisijöitä lienevät kaikki?
Onko noitten uusien ykspyttyisten pikkumoottoreiden välillä juuri mitään eroja? Nyt pitäis nopiasti ostaa jokin n. 6-heppainen peli. Kaameita rämisijöitä lienevät kaikki?
Re: Uudet pikkumoottorit?
Eipä niissä mitään käytännön eroa ole niissä Japanin ja länsivehkeissä. Honda nyt taitaa olla omansa ja muut saattaa tulla käytännössä samasta tuutista. Pykälän huonommin kasattuja kopioita on sitten vinkuintian laitteet. Karmneita ykspyttysiä tärryyttäjiähän ne kaikki. 4-t Koneita ei pitäis kyllä tehdä kuin 2- ja useampisylinterisinä.
- Jukka
Re: Uudet pikkumoottorit?
Ei pitäisi, ei! Mutta mistäpä hankit uudehkon 2-tahtisen vaikkapa kutosen koneen? Jos joku tietää, niin ostan setelirahalla heti pois. Tää on ikävää hommaa, kun joutuu ostamaan sellaista tavaraa, jota ei edes haluaisi ostaa. Huomaakohan muuten mitenkään tehoeroa 5- ja 6-heppaisen välillä? Vitosen saisin tästä läheltä kohtuuhintaan.jvelth74 kirjoitti: ↑17:17:20 29.05.2019 Eipä niissä mitään käytännön eroa ole niissä Japanin ja länsivehkeissä. Honda nyt taitaa olla omansa ja muut saattaa tulla käytännössä samasta tuutista. Pykälän huonommin kasattuja kopioita on sitten vinkuintian laitteet. Karmneita ykspyttysiä tärryyttäjiähän ne kaikki. 4-t Koneita ei pitäis kyllä tehdä kuin 2- ja useampisylinterisinä.
Re: Uudet pikkumoottorit?
En ihan tajua miten noita aina täristäjiksi moititaan näissä piireissä, kun omat kokemukset on erilaisia.
Erojakin olen huomannut. Seuraavaksi kun pikkukonetta hankin nii katson ainakin ettei kaasutin ole ihan säästömallia josta puuttuu tyhjäkäynnin säätö. Se oli Mercury Sailpowerissa pelkästään kaasukahvan vaijerin säädöissä. Vuosimalli oli jotakin noin 2008.
Tuota käytin paitsi pikku purkkarissa, myös Kaisla 525 Erässä vähän. Toinen, ensimmäinen, purkkarin pikkumoottori, joka varastettiin, oli Yamahan 2,5. Loistava! Sailpower sen sijaan oli murhetta alusta asti. Olisi pitänyt tajuta vaatia takuuseen uutena tulvivaa kaasaria. En tiedä olisiko ollut kuitenkaan apua, sillä reissuilla törmäsin satamissa pariinkin otteeseen saman mallin käyntiin yrittäjiä.
Ja jos näitä sitten vertaan pitkään tuossa Kaislassa käyttämääni Tohatsu 9,8 kaksipyttyiseen, ei siinä todellakaan ole mitään räminäeroa. Korkeintaan toisinpäin. (Viimeinen oli niin luotettava ja kiva, että hankin sen uudestaan toisenlaisessa muodossa toiseen veneeseen. Mercury CT 9,9 hitaaseen kalastajaveneeseen. Siis isolla alapäällä ja hitaalla välityksellä, Command Thrust, kuten Yammulla F9.9T)
Erojakin olen huomannut. Seuraavaksi kun pikkukonetta hankin nii katson ainakin ettei kaasutin ole ihan säästömallia josta puuttuu tyhjäkäynnin säätö. Se oli Mercury Sailpowerissa pelkästään kaasukahvan vaijerin säädöissä. Vuosimalli oli jotakin noin 2008.
Tuota käytin paitsi pikku purkkarissa, myös Kaisla 525 Erässä vähän. Toinen, ensimmäinen, purkkarin pikkumoottori, joka varastettiin, oli Yamahan 2,5. Loistava! Sailpower sen sijaan oli murhetta alusta asti. Olisi pitänyt tajuta vaatia takuuseen uutena tulvivaa kaasaria. En tiedä olisiko ollut kuitenkaan apua, sillä reissuilla törmäsin satamissa pariinkin otteeseen saman mallin käyntiin yrittäjiä.
Ja jos näitä sitten vertaan pitkään tuossa Kaislassa käyttämääni Tohatsu 9,8 kaksipyttyiseen, ei siinä todellakaan ole mitään räminäeroa. Korkeintaan toisinpäin. (Viimeinen oli niin luotettava ja kiva, että hankin sen uudestaan toisenlaisessa muodossa toiseen veneeseen. Mercury CT 9,9 hitaaseen kalastajaveneeseen. Siis isolla alapäällä ja hitaalla välityksellä, Command Thrust, kuten Yammulla F9.9T)
Re: Uudet pikkumoottorit?
Oletko kysynyt nettiveneen myyjältä, joka ilmoittelee joitakin uusia 2t moottoreita sijaintina Viro? Neuvoa ja maahantuontitaktiikkaa.
https://global.yamaha-motor.com/busines ... index.html
https://www.yamaha-motor.com.au/product ... e-2---15hp
https://global.yamaha-motor.com/busines ... index.html
Itse en kyllä niin innostunut ole 2-t moottoreista, että uutta ostaisin. Vaan onhan se myös hintakysymys... 2-t uudenkarhea 2000-luvulla Suomeen tuotu on usein kalliimpi kuin nelari. Jokin Tohatsu/Mercury 8 tai 9,9 on kumminkin niin kiva ja toimiva... jo yli kymmenen vuotta vanhakin malli.
Re: Uudet pikkumoottorit?
Sailpower kokemuksesta vielä että kuulin myöhemmin seuraavilta omistajilta kuinka huollossa olivat vaihtaneet siihe kaasarin. Ei mitään havaintoa oliko se erilainen vai oikaisiko huoltaja helpoimman kautta vaihtamalla uuden kaasarin jotta vikaa ei tarvinnut etsiä tarkemmin kaasarin sisältä.
Re: Uudet pikkumoottorit?
Kunpa saisikin vielä uutena vaikka 6 heppasen kaksisylinterisen kaksitahtimoottorin, niin voisinpa ostaa. Nelitahtiset kaksisylinterisen alkaa olla sitten jo sen verran painavia, että tartteisi isomman veneen, jottei keula nousisi pystyyn. Huonompi on käynnistymäänkin tämä nykyinen 5hv nelitahti Mercury kuin aiemmat kaksitahtiset.
Re: Uudet pikkumoottorit?
Nii-in, se nyt vaan ei ole mikään hirveen nerokas konstruktio tuo 1-sylinterinen nelitahti. Kun se ainoa mäntä tekee töitä vaan joka toisella kierroksella, niin vähemmästäin lähtee huonosti käyntiin, karseet tyhjäkäyntikierroket ja onnettomat maksimikierrokset, eli kierrosaluetta ei ole ja sen lisäksi jumalaton törinä (huom: typerän kuuloinen törinä, niinkuin kaikissa 1-syl nelareissa) ja tuntuu että veneestä hajoo lasit kun ajaa moisella perävibraattorilla. Kyllä 1-sylinterisssä oli ehdottomasti puolensa 2 tahtisissa. Ja hienokäyntinen konehan oli se 2 sylinterinen Evinrude 4 hv, vai oliko 3 hv. Mutkin pelastetaan maailma ja kiellettiin perinteiset pikkukoneet.
- Jukka
Re: Uudet pikkumoottorit?
Minulle tuo SeppoH:n sanoma käynnistyvyydestä vain vahvistaa yhden merkin heikkoa onnistumista kaasarissa tms. (kokemukseni Sailpowerista)
Äänet on mukavia matalampia. Tärinöistä jo sanoinkin oman kokemukseni. Kommenttia maksimikierroksista aika paljon kummastelen. tarkistin muutamia uusista pienimmistä 2,5 ja 3,5hp.
Suzuki
Kierroslukualue täydella kaasulla: 5250-5750 r/min
Yamaha
Full Throttle RPM Range 5250 ~ 5750
Tohatsu
Käyntinopeus 5,000 - 6,000 kierr / min
4, 5 ja 6hp malleissa oli jonkin verran vaihtelua alemmaksikin, muttei kaikissa. Tarkistakaa ite, varsinkin jos olette ostamassa.
https://www.youtube.com/watch?v=Wa_fVTVfURA
https://www.youtube.com/watch?v=GJm04hXI-Oo
6hp
https://www.youtube.com/watch?v=lGkd1zeH8NE
https://www.youtube.com/watch?v=zvQjQgGPovk
Äänet on mukavia matalampia. Tärinöistä jo sanoinkin oman kokemukseni. Kommenttia maksimikierroksista aika paljon kummastelen. tarkistin muutamia uusista pienimmistä 2,5 ja 3,5hp.
Suzuki
Kierroslukualue täydella kaasulla: 5250-5750 r/min
Yamaha
Full Throttle RPM Range 5250 ~ 5750
Tohatsu
Käyntinopeus 5,000 - 6,000 kierr / min
4, 5 ja 6hp malleissa oli jonkin verran vaihtelua alemmaksikin, muttei kaikissa. Tarkistakaa ite, varsinkin jos olette ostamassa.
https://www.youtube.com/watch?v=Wa_fVTVfURA
https://www.youtube.com/watch?v=GJm04hXI-Oo
6hp
https://www.youtube.com/watch?v=lGkd1zeH8NE
https://www.youtube.com/watch?v=zvQjQgGPovk
Re: Uudet pikkumoottorit?
2 pyttysiä on ainakin Evinrude/Johnson 4 ja 4,5 olemassa. Kannattaa kunnostaakin jos tarttee. Saahan niitä käyttää..
https://www.nettivene.com/moottori/johnson/720867
Ja Sutsukiki https://www.nettivene.com/moottori/suzuki/688474
https://www.nettivene.com/moottori/evin ... m=3&pwto=5
Uusista ainakaan Yammulla ei ole pientä 2 sylinteristä 2t prutkua. Kuinkahan maahantuonti onnistuisi? Nettiveneessä näkyy aina muutamia uusia 2-t moottoreita, viimeksi sijaintina Viro. Mitenhän sinne on saatu tuotua, vai onko koira haudattuna. https://global.yamaha-motor.com/busines ... index.html