Tasuriahvenia

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Tervehdys Keiteleeltä.
Räntää sataa ja tuulee.Pian alkaa kuitenkin pilkkikelit tai ainakin minulla jo pilkkivehkeiden virittelyt.Tykkään onkia tasurilla ja siinä haluaisin kehittyä.Siksi vaihtaisinkin mielellään kuulumisia tästä aiheesta.

Oma tasuri rekord viimetalvelta oli 9.2 saatu Ylä-Keitele järven 475g assu.Se tuli pienellä 4-5cm Mouhutasurilla. Tosi isoja ei jokseenkin kovasta yrityksestä huolimatta tullu.Sellaista 150-400g pannukarkeeta aikahyvin.

Syksyn mittaan olen veneestä saanut isolla 10cm tasurilla hyvin kalaa sekä ahventa,että haukea.Uusia kuvia on tullut hommattua,ja täytyy sanoa, että tasureiden koko on kasvanut.7,5cm kuusamoita hankin pari kappaletta,samoin samankokoluokan Lucky Johneja,joilla sain kesällä kuhaa. Nyt onnistuin saamaan pari kappaletta Sillin 10cm kevennettyjä kuvia.Onkiin laitoin pidemmät kärjet,että niitä on mukava uitella. Samoin taidan laittaa kunnon(paksut) siimat.Olen suunnitellut 0.30 T-forcea tai jopa punottuun siirtymistä.Isoissa kuvissa ei mielestäni paksu siima haittaa tai se on jopa eduksi kun hillitsee vähän nopeutta.

Sitten on sellainen homma,mistä olen muutamana päivänä puhunut parin-kolmen kaverin kanssa. Se on tämä värikoukun käyttö tasurin alla.Tähän asti olen pitänyt värikoukkua, mutta näitten kavereitten kautta on tullut ajatus,että mitä jos jättäisikin tavallisen koukun alle! Se vois vähentää kaloja,mutta samalla ne isot ajoahvenet tulisi hollille ja saisivat aikaa.

Tästä tasuriin siirtymisestä omalla kohdallani vielä senverran, että kun muutin Keiteleelle reilu 6v. sitten tulin hyvien kalavesien ääreen.Samalla tuli jo syksyllä vaihdettua tasurit onkiin ja niillä sit tuonne maaliskuun lopulle tuli ongittua.Kyllä ahventen koko on kasvanut!.Ei voi enää kukkoahvenista puhua,vaikka muori tekeekin myös isoista ahvenista kukkoja.Lisäksi on mukava kun kala tömähtää tasuriin.

Tänätalvena aion taas jalostaa tätä onkihommaa.Kalapaikat on tietty katsottava vähän sivuun niistä yleisistä onkimarkkinoista.Sitä olen tehnyt jo monta vuotta. Kartalta löytyy onkimattomia pakkoja ja syvänteitä.Isoihin järviin olen mielistynyt,vaikka viime kevään huippusaalis tulikin liki kotirannasta ja matalasta.

Voiskos niitä yhteisiä reissuja suunnitella samanhenkisten kesken?
Ottakaa kantaa tää on meidän yhteinen harrastus!
-ahven on paras kala-

[email protected]
kaisa_maisa
Pikkuhousuton anti-ankka
Viestit: 1066
Liittynyt: 00:22:26 20.06.2006
Paikkakunta: Pelottavan liki Poria

Viesti Kirjoittaja kaisa_maisa »

teretulemast Saimaalle sitten joulukuussa, jäiden tuloon kun on vielä aikaa... :lol:
kauneus on vain valokatkaisijan päässä...
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Minkäslaisista paikoista Saimaalla joulukuussa tömähtelee?Syvänpäältäkö vai pakoilta?
Turdus, toisella palstalla puhuit 3.8kg,3,6kg ja 4,8kg taimenista kevennetyllä.Tarkoititko tasuria vai oliko kyseessä kevennetty taimenuistin?Kuulostaa aika hurjalta tuommoset kalat tasurissa! :o
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
Turdus
Viestit: 723
Liittynyt: 03:56:04 07.04.2006

Viesti Kirjoittaja Turdus »

Kyllä vain tuommoisia taimenia saa tasureilla ja tässä tarkoitan nimenomaan tasapainopilkkiä ja pyyntipaikkana Ruotsin Svanisträsk.
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Tässä virittelen reissua sinne.Millainen siima sinulla on?Perinteinen vai kuitu?Vahvuus?Kiitos muuten viimetalvisesta vinkistä noitten kevennettyjen suhteen.Sain niitä viimeviikolla 2kpl hankittua Silliltä.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
Turdus
Viestit: 723
Liittynyt: 03:56:04 07.04.2006

Viesti Kirjoittaja Turdus »

0,30 monofiilia olen suosinut, kuitusiimat eivät minusta sovi tasurin uittoon. Svaniksella varsinkin siiman on syytä olla kestävä sillä vastapelurit ovat sitä luokkaa että ohuet aiheuttavat vain menetyksiä.
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Itsellä oli viime talven reissulla 0.40 monofiili eikä ollut yhtään liian paksua. Kun pilkkikalat alkaa olemaan tuota luokkaa, ja vapaakaan ei välttämättä ole välissä joustamassa, niin ihan koukkujen ja kalan suupielien kestävyyden takia suosittelen joustavampaa siimaa.

Pilkkiongesta.. Kelaksi sopii parhaiten pieni hyrräkela tai perhokela. Täksi talveksi on tulossa eräältä vapamestarilta tilatut vavat ja keloina toimivat kevyet hyrräkelat ja perhokelat. Normaalisti muualla on tullut ongittua perinteisillä haarukkavavoilla, mutta tuolla voi tulla kiire kehäillä siimaa pihalle. :lol: Mm. kaverilta lähti viime talvena useamman kymmenen metriä siimaa yhteen nyppyyn.. Kala irtosi myöhemmin, eikä koosta mitään tietoa, mutta oli varmaan "vähän parempi".
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Tuo T-forcen siima,mitä olen käyttänyt ei ole mennyt vielä kertaakaan poikki.Yhden taimenen menetin sillä viimekesänä Lapissa,mutta syynä oli huono solmu.Se on kyllä aika joustavaa,mikä ei ehkä isoille tasureille ole hyvä.Täytyy hankkia uutta siimaa.Voi olla,että hyttysmyrkyt on lahottaneet virveleissä olevan.Onkien virittely jatkuu... :wink:
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Nämä nyt ei sovi suoraan tähän tasuriahvenia aiheeseen, mutta tasurilla saatuja kuitenkin. Alkaa polttelemaan taas väkisinkin! Äkkiä nyt jäät.

Puntariguruna kunnostautunut Tuomo Ruohonen

Kuva
Kuva
Kuva

Ensimmäinen valmistamani protokevennetty ekaa kertaa vedessä, toisessa päässä siimaa oli Ruonalan Pekka

Kuva
Kuva

Ja jotain perus puntariahvenia ongessa minä itte

Kuva
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

EI PERKELE!
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Ihmettelen vain miksi porukka ei käy pilkillä? :lol:
Kolle
karate kid
Viestit: 534
Liittynyt: 08:59:06 24.09.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kolle »

:shock: On komeita saaliita :!: Pakko mennä huomenna pilkille.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

hyvät fisut tosiaan...menis kyl pilkille mut joutuu odottelee vielä jonki aikaa ennen kun pääsee...ulos kun kattelee niin luulis pilkille jo pääsevän..
Avatar
abboreman
Viestit: 2758
Liittynyt: 16:45:03 21.04.2006

Viesti Kirjoittaja abboreman »

Huomasko joku muukin et toi yks tyyppi on ihan Tommi Mäkisen näköinen :shock:

Joo siis nättejä kaloja, mutta aiheeseen--------> 5cm:n tasurit, mikä siima merkiltään ja paksuudeltaan hyvä?
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

ei kai tuosta saa mäkistä tekemälläkään :lol:
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Huh,heijaa mitä kaloja.Tosiaankin olen kuunnellu näitä juttuja senverta,että pitää lähtee itte koettelemaan.Svanisträskille varaan kyllä paksua siimaa ja paljon,mitä noita tahallaan karkuuttelemaan.Ahvenien takia sinne kyllä lähden,mutta mukavahan olisi yllärinä saada tuommoinen kiiltävä torpeedo siiman päähän.Näillä kotivesillä 5cm tasuria olen uitellut 0.20-0.25 T-forcen siimalla.Se siima pitää minkä lupaa ja lisäksi joustaa myös.Ehkä tuo 0.25 on aika paksua,mutta pakkasilla se on ihan hyvä.Isommat tasuri ui hyvin myös paksummalla siimalla.Siiman kestävyyttä lisään oikeilla solmuilla,jotka vaihdan joka reissuille uudet.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

joka reissulle uudet siimat..et taida kovin ahkeraan käydä sit :roll:
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

Siinä seisoo uudet solmut vaihtaa
Avatar
taemen
rekeeneekeri
Viestit: 1961
Liittynyt: 17:27:24 20.03.2006
Paikkakunta: Kuopio/Stadi

Viesti Kirjoittaja taemen »

kyl noille 5cm tasureille .20mm siima on ihan sopiva. merkeistä nii tiiä, itelläni jotain kalastusliikkeen perusmonoa.
Niinkö?
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

storft GTM
Avatar
Turdus
Viestit: 723
Liittynyt: 03:56:04 07.04.2006

Viesti Kirjoittaja Turdus »

Trabucco on osoittanut toimivuutensa pilkkisiimana joten sitä ainakin uskaltaa suositella.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

vempula kirjoitti:storft GTM
siinä on tosi hyvä siima...onginnassa toimii todella hyvin ja laatu erittäin hyvä...hyvä vetolujuus..ei mitään negatiivistä sanottavaa..monen vuoden kokemus..
ainoa syy miks en pilkinnässä käytä on väri..se ei näy kun sen lappaa jäälle..loppua ei tarvinne selittää..
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Mitäs jos viilattas näitä onkia ottavimmaks!?
Tosin kun tuonne Lappiin tai muuten ison kalan jäljille lähden,niin kyllä uusin siimat aika helpolla.Siimaa saa 200m n. 10€.Sillä saa yhden hyvän tasurin.Mulla on viimekeväisiä keloja puolenkymmentä ollu kesän pimennossa.Ne on niitä ohuita.Nyt pitää hankkia kolme puolaa paksumpia.Ajattelin 0.30 ihan tänne kotivesille isolle tasurille.Se muistaakseni kestää T-forsena 9.9kg.Sitten vielä tuonne taimen vesille 0.35 ja 0.40 puolat.Ei ne maksa kun kolmekymppii.Mulla tulee kalastuspäiviä senverta paljon vuodessa,ettei oo varaa huonoilla pelata.Nuo tasurit on mun aarteita ja isot ahvenet on niitä mitä mä pyydän.En halua niitä karkuuttaa ja menettää.En myöskään olla kaikkitietävä.Mä haluun puhua täällä mulle mun mieluisammasta harrastuksesta.Tosi hyviä tyyppejä olenkin tavannu viimepäivinä! :wink:
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

mun mielestä noi 0.30 ja yli on aivan liioteltuja siiman paksuuksia...eihän se kala paina siellä vedessä juuri mitään vaikka on isompikin..
kädet on sitä väsyttämistä varten..kriittisin vaihe on aina se kun kala on siinä puoliks ilmassa ,ja siitä selviää kun ottaa kalasta kiinni..

mut miks käyttää ohutta jos paksullakin siimalla saa :roll:
no siinä mä annan ainakin peli varaa kalalle mikä tekee kalastuksesta vielä jännittävämpää..

harva kala multa katkassu siimat onki/pilkki hommissa...pilkillä ei enää siimat katkea ,kun käytän peruketta..
onki hommeleissa hauki kun ottaa niin tahtoo katkoa siimat väkisin ellei ole suu pielestä kiinni..mut toisaalta
jos siima kestäs enemmän niin sillon sanois vapa ikävän äänen..
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Vahvempi siima on ihan hyvä jos onkii isommilla kuvilla ja syvemmältä, ei jousta monofiili niin paljon kuvan painosta. Isommilla kuvilla ongittaessa paksusta siimasta ei ole haittaa, ellei ongita virtaavassa vedessä. Ja ohuudesta ei taas ole mitään merkittävää hyötyä.
Viimeksi muokannut silli, 19:22:30 29.10.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin