Lasikuituveneen paikkaaminen?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Wanhushauki
Viestit: 245
Liittynyt: 14:20:22 03.08.2005
Paikkakunta: Espoo

Lasikuituveneen paikkaaminen?

Viesti Kirjoittaja Wanhushauki »

Homma on sellainen että olisi lasikuitupaatti korjattavana, eikä itellä ole minkäänlaista tietoa koko aiheesta, joten jos teillä olisi niksejä ja vihjeitä? :P

Kyseessä on nelimetrinen soutuvene jonka pohjaan on tullut kivistä about 5-20cm halkeamia viitisen kappaletta, joista vesi pääsee pohjien väliin sisään.

Tarvitsisin opastusta siitä mitä aineita tulee käyttää, mitä lakkoja, maaleja yms.. Vene on paikassa jossa EI ole sähköä joten muut kuin sähköporakone eivät ole käytettävissä.

Jos joku osaisi sanoa step-by-step ohjeita niin olisin todella kiitollinen, kunhan on varma konsti millä veneen saa kuoseihin taas
:wink:

Thänks..
Even bytes feel lonely a little bit.
n_ska
Viestit: 20
Liittynyt: 09:39:38 04.03.2006

Viesti Kirjoittaja n_ska »

Katteleppas tuolta ainakin alkuun.

http://www.terpol.fi/ohjeet.htm
Avatar
heinuri
Hanuri
Viestit: 76
Liittynyt: 14:53:35 21.03.2006
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja heinuri »

on olemassa sellasta lasikuitu epoksi sydeemiä. saa varmastikin jostain venekaupoista. pienemmät kannattaa paikata kitillä. sit se hiomis touhu saattaa olla hankala, koska ite tarttisin rälläkkä et sain ne epoksi klontit tasasiks. kyllä ne kovalla hiomisella tasaantuu. :wink:
bengtsod
Viestit: 369
Liittynyt: 10:14:50 11.05.2006
Paikkakunta: Inkoo

Eihh eiihhh eihhhhh

Viesti Kirjoittaja bengtsod »

Mulla oli ennen venekorjausfirma, nyt on piha täynnä "pikkuvikaisia" veneitä joita on lähdetty korjaamaan. Suurin työ niissä on epäonnistuneen korjauksen poisto.
Lasikuituveneen onnistunut korjaus vaatii aina tuoreen pinnan esillekaivamisen, eli kaikki paska pois. Jos lasikuitu on delaminoitunut (muuttunut valkoiseksi mössöksi) pois vaan. Jos on saanut suojaamaton lasikuitupinta UV-säteilyä tai kosteutta yli vuorokauden niin pois vaan.
Järkevin työkalu korjaushommassa on rälläkkä, varovaisella kädellä kaikki pois kunnes on varmasti tuoretta ja puhdasta pintaa- tämä on ehdoton edellytys jotta paikkaus tarttuu. Kun paikkaat huolehdi että kaikki lasikuitu jää puhtaalle pinnalle- kaikki ylimennyt mattopuukolla pois kun on puolikovaa- se ei tule pysymään siellä.
30 solmua kiville mennyt 7 tonnin vene on korjattavissa helpostikin- kun muistaa nuo yllämainitut seikat. Paskaan ei saa ainakaan lasikuitua (oli sitten epoksi tai polyesteri) tarttumaan. Epäonnistuneen korjauksen korjaaminen on työläämpää (tai ainakin turhauttavampaa) kuin alkuperäisen vaurion korjaaminen.
Tulipa avauduttua.

Benkku
Avatar
Wanhushauki
Viestit: 245
Liittynyt: 14:20:22 03.08.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Wanhushauki »

Ok, kiitoksia, olipa vaikeampaa kuin mitä luulin mutta kai se homma hoituu jotenkin :roll: :roll: :wink: :?
Even bytes feel lonely a little bit.
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Millä maalata lasikuitu veneen pohja? Vene pian paikattu ynnä hiottu ja on aika suunnitella maalausta. Vene tulee makeaan veteen eli myrkkymaalia on kaiketi turha käyttää... Mikä olis sellanen luja maali millä voin huoletta maalata hela pohjan? Siis sekä vesilinjan ylä,että ala puolen samalla kertaa?
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Maaleista en tiiä, mutta veneen ulkopintahan on Gelcoatia. Sillä?
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Jepu, kolot ja lovet oon täyttäny gelgoat fillerillä PP.llä. Maali vaan on mulle arvoitus... Suosituksia/ kokemuksia kellään antaa?
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Jep. Mie vaan oon aikanaan saanut ihan päin helvettiä neuvoja ja sit tietämättäni itte neuvonut aiemmin väärin. Nyt koin herätyksen syksyllä kun noita asioita muovituotteenvalmistuksen yhteydessä käytiin. Mine täs pahoittelen niitä kertoja kun olen väärin neuvonut.

Niin ja mielestäni tämän aiheenhan voisi siirtää tuonne veneet osioon.
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Huomannu kans, että netti on täynnä kaikenlaisia neuvoja ja mielipiteitä. Olen koittanu googlella etsiä tietoa, mut usein löytyy ristiriitaista tietoa. Ja sitten näitä jokka "Oon maalannu esim. spray:lla ja tuli helveti hyvä :D :D :D :D :D :D" ja nimimerkkinä superkalastaja.... Valmistajien sivuilta kun katsoo, niin pitäis ostaa tusinaa eri mömmöä muuten ei tule hyvää.

Juu ei muutakun siirtoa vaan! Tääkin taitaa olla näitä ikuisuus aiheita. Millä paikkaan/ maalaan...
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
Avatar
ravunsyötti
Mr. Kumihanska
Viestit: 97
Liittynyt: 22:51:39 07.03.2006
Paikkakunta: Låviisa

Viesti Kirjoittaja ravunsyötti »

Itse menisin värikauppaan kyselemään Inerta 5. "Asiantuntijoiden" mukaan esim. hempel jatkaa kyseistä tuotetta täyteaineilla ja laittaa tupla hinnan hyllyn reunaan.

Ja tuohan on tietysti vain vesilinjasta alaspäin.

Itselläni on menossa terhi 520ht täydellinen kunnostus käynnissä. Yläpuoli on vedetty pariin kertaan edellidellä aineella ja päälle teknoduria useampaan kertaan. Pohjan maalaan kokonaisuudessaan inertalla vähintään kolme kertaa ja vielä vesilinjasta ylöspäin teknoduria. Vesilinjan alle tulee vielä jotain... Riippuu siitä miten saa "laiva" tavaraa.
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Jessus, just samaa venettä oon haaveillu! Hintaa vaan tahtoo olla se 4-5t ja koneena joku -70 luvun 2t... Ehkä viel joskus! Mulla nyt työn alla suvi 3900 rattiohjaus on kans suunnitteilla yms. Pikku uisteluun yms. kalastukseen on kyseinen vene tulossa. En vaan tiedä minkä vuotinen vene tuo on. Uusiin suveihin verrattuna tuos on erilainen moottorikaivo ja lukittava säilytystila puuttuu. Pikku skrupua oli pohjassa ja hinta oli kyl kohtuullinen, kun työkaverilta sen ostin.
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Myö paikattiin mökkiveneen (muovivene) pohja sikaflexillä ja on kestänyt loistavasti
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Olisko tämä hyvä - inerta 5 koko pohja 3x
- teknoduria koko pohja 2x?

Kölirauta kiinostais kanssa laittaa, vaan kun tuo pohja on kovin ohut?
Ei siihen kyllä ruuvveja uskalla laittaa...
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Sikaflexilla on vedenalaisiin paikkoihin tarkoitettua liimamassaa (tuotenumeroa en nyt heti muista) niin sillä vois sitä kölirautaa kokeilla liimata. Vai riittäisikö pelkästään muovilista köliin? Niitäkin on myynnissä joissakin veneliikkeissä. Itse ajattelin laittaa sellaisen.

Ruuveja en itse uskalla laittaa kuin korkeintaan listan etupäähän vesilinjan yläpuolelle. Perusteena esim. sellainen tilanne jossa ajetaan hiukan kiville ja kivi ottaa ruuvinkantaan ja samalla repäisee ruuvia irti kierteiltään. Näin varsinkin muovilistojen kanssa. Ei tarvi olla iso rako, pääasia että vesi pääsee väliin niin sitten ajan mittaan lasikuituruttoa.

Ruuvikiinnityksen etu on kuitenkin helppous. Liimakiinnitykseen en ole vielä löytänyt omaan veneeseeni sopivaa kiinnitystekniikkaa. Eli kuinka siis puristaa lista tiukasti koko matkalta liiman kuivumisen ajan.
I wish I had ghosts...
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Kesis kirjoitti:Ruuvikiinnityksen etu on kuitenkin helppous. Liimakiinnitykseen en ole vielä löytänyt omaan veneeseeni sopivaa kiinnitystekniikkaa. Eli kuinka siis puristaa lista tiukasti koko matkalta liiman kuivumisen ajan.
Onnistuskos sellanen systeemi, että teet muutamita U-muotoisia kappaleita metallista tms. ja poraat kaksi sopivaa reikää vastakkasille sivuille toisiaan kohti ja sit yhden päälle kohtisuoraan ja sit tekaset kierteet niihen reikiin. Sit virittelet vaikka siipiruuvit niihen ja laitat jotkut pehmustelevyt ruuvien päähän. Alla periaatekuva pelkästä U-kappaleesta. Tarkoitan tällä että kiristäisi niillä sivussa olevilla ruuveilla ton härpäkkeen paikalleen ja sit kiristäs ylimmällä sit listaa paikalleen. Mahtasko onnistua?

Kuva
Viimeksi muokannut mutteri, 11:18:36 17.05.2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Sit virittelet vaikka siipiruuvit niihen ja laitat jotkut pehmustelevyt ruuvien päähän. Alla periaatekuva pelkästä U-kappaleesta. Tarkoitan tällä että kiristäisi niillä sivussa olevilla ruuveilla ton härpäkkeen paikalleen ja sit kiristäs ylimmällä sit listaa paikalleen.
Ei välttämättä huono idis! Vaatii vain vähän askartelua niiden palikoiden teko mutta sitten olis vehkeet joita vois muutkin käyttää ja ne sopis melkein veneeseen kuin veneeseen.
I wish I had ghosts...
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Ajattelin, että hommaisit vaikka U-palkkia metallista sellaista. Pätkisit sit sopivan pituisia pätkiä ja tekisit ne reiät kierteineen sivuihin ja päälle. Toimivuudesta en sano mitään kun en ole kuunaan kokeillut, mutta välähti vaan :idea: ajatelessani tilannettasi.
Avatar
ravunsyötti
Mr. Kumihanska
Viestit: 97
Liittynyt: 22:51:39 07.03.2006
Paikkakunta: Låviisa

Viesti Kirjoittaja ravunsyötti »

PöhkÖ kirjoitti:Olisko tämä hyvä - inerta 5 koko pohja 3x
- teknoduria koko pohja 2x?
Omasta kokemuksesta, mikä ei häävi ole, laittaisin teknoduria useamman kerroksen. On sen verta ohuita ne kerrokset ja osumia tulee vesillä kuitenkin jonkun verran. Ja suosittelen että teet pohjatyöt mahdollisimman hyvin. Teknodur paljastaa jokaisen virheen kunhan "kuivuu" kokonaan. Itse aion pohjan puolella tehdä välihionnan ainakin inertan jälkeen ja ehkä jopa teknodur kerrosten välillä.
Yritän etsiä jostain kuvaa mikä kertoo enemmmän ja laitan tänne kunhan kerkeän.
PöhkÖ kirjoitti:Kölirauta kiinostais kanssa laittaa, vaan kun tuo pohja on kovin ohut?
Ei siihen kyllä ruuvveja uskalla laittaa...

Itse suunnittelin pitkään köliraudan tekemistä. Kuitenkin kun kyselin viisaammilta, tulin siihen tulokseen että on mukavampi korjailla sitä lasikuitua kuin yrittää tiivistellä parin vuoden välein raudan kiinnityksiä. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.[/quote]
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Tuossa suvissahan ei varsinaista koliä edes ole, eli se "puristus" täytyis tehdä liinoilla koko veneen ympäri. Ei mua haitaa vaik ei ihan näyttely kuntoista pohjaa tulisikaan. Tärkeintä on kestävyys ja huolettemuus ettei tarvi murehtia et imaseeko jostain vettä kuituihin. Oliskohan olemassa jotain "itse tasoittuvaa" maalaus menetelmää olemassa? Missä ei pikku hionta naarmut näkyisi?
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

ällistelevä kysyy...

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Sama onkelma rahikaisella...

Kaamean keikkuvasta suomi-soutuveneestä on muovipinta kulunut lasikuidulle paltiarallaa koko kölin matkalta ja pintakerros on kolhiintunut myös muualta. Silminnähden havaittavia halkeamia ei ole muualla kuin veneen laidassa (sadevesi poistettu kaatamalla). Wekekin on järvessä ja oletettavasti tupaten täynnä kalaa. Jotta hoitokalastus voisi jatkua, pitäisi paatti korjata.
Emäntä toi maalikyliltä töistä tullessaan lasikuitumattoa, hartsia, kovetinta ja pari tuubia Plastic Paddingin Marine Filleriä. Mutta noita Hemputtimen ohjeita lukiessa tuli paniikki. Mitä pirua vielä tarvii? Halkeamiin tietysti mattoa hartsin kera mutta käykö tuo PP:n kitti muualle (köliinkin)? Mikä halvatun primeri? Nalli on primeri ja en ole meinannut ampua paattia maata kiertävälle radalle vaan meinasin uhmata henkeäni käymällä sillä katiskalla ja soutu-uistelemassa toisenkin kerran.

Ihmettelee nimimerkki "Koenko katiskan uimalla?"
Kun katson vihreitä, näen punaista.
helmut
Viestit: 4
Liittynyt: 18:44:39 15.05.2007

Viesti Kirjoittaja helmut »

PöhkÖ kirjoitti:Jepu, kolot ja lovet oon täyttäny gelgoat fillerillä PP.llä. Maali vaan on mulle arvoitus... Suosituksia/ kokemuksia kellään antaa?
morjes.. sen verran osaan antaa vinkkiä et pohjan voit maalata topgoatilla eli topparilla.. se on sama kun geeli mut kovettuu pinnasta kovaks eli geeli on muottipinnalle ja toppari suoraan lasikuitupinnalle.. jos on muita kysymyksiä lasikuitu hommista voin jelpata.. oon töissä venetehtaalla..
-helmut-
parempi pyy pivossa kun kyy kainalossa
helmut
Viestit: 4
Liittynyt: 18:44:39 15.05.2007

Viesti Kirjoittaja helmut »

Kesis kirjoitti:Sikaflexilla on vedenalaisiin paikkoihin tarkoitettua liimamassaa (tuotenumeroa en nyt heti muista) niin sillä vois sitä kölirautaa kokeilla liimata. Vai riittäisikö pelkästään muovilista köliin? Niitäkin on myynnissä joissakin veneliikkeissä. Itse ajattelin laittaa sellaisen.

Ruuveja en itse uskalla laittaa kuin korkeintaan listan etupäähän vesilinjan yläpuolelle. Perusteena esim. sellainen tilanne jossa ajetaan hiukan kiville ja kivi ottaa ruuvinkantaan ja samalla repäisee ruuvia irti kierteiltään. Näin varsinkin muovilistojen kanssa. Ei tarvi olla iso rako, pääasia että vesi pääsee väliin niin sitten ajan mittaan lasikuituruttoa.

Ruuvikiinnityksen etu on kuitenkin helppous. Liimakiinnitykseen en ole vielä löytänyt omaan veneeseeni sopivaa kiinnitystekniikkaa. Eli kuinka siis puristaa lista tiukasti koko matkalta liiman kuivumisen ajan.
pistä rosterinen n.3mm paksu rauta köliin, poraa listaan n.20cm välin reijät ja senkkaa isoksi osta uppokantarosteri ruuvveja, voitele kölirauta kokomatkalta sikamarine sikafleksillä ja ruuvvaa kiinni.. kestää ja vaikka ajat kiville niin kun ruuvit on senkattu köliraudan tasoon niin kivet ei tartu ruuvin kantaan ja ei repeä irti...
parempi pyy pivossa kun kyy kainalossa
harrisiika
Koirakätilö Hento Valkoinen
Viestit: 365
Liittynyt: 18:42:03 27.03.2009
Viesti:

Re: Lasikuituveneen paikkaaminen?

Viesti Kirjoittaja harrisiika »

Kävin tuossa mökillä katsomassa joko siikajahtiin pääsisi. Samalla huomasin että soutuveneen laitaan oli tullut kunnon repeämä, noin 25cm-30cm! En ymmärrä kyllä miten on tullut.. Vene on ollut ympäri käännettynä pukkien päällä, jäätä ei veneen sisällä ole ollut. Eli siis ihan laidasta oli revennyt, ei mistään ponttoonin kohdalta.

Kysymys kuuluukin saako ihan kuitumatolla ja hartsi-kovetesekotuksella paikattua pitäväksi noin ison halkeaman? Vai heitänkö kaatopaikalle koko paskan.. Kiva olisi myös kuulla mielipide miksi on haljennut..?
antbor
Viestit: 75
Liittynyt: 20:04:07 01.03.2011

Re: Lasikuituveneen paikkaaminen?

Viesti Kirjoittaja antbor »

Aika outoa kyllä jos ihan itestään on haljennut. Mutta heitä vene kärryille ja tuo tohon mun pajan eteen niin laitetaan kuntoon. Kun et pensarahaakaan reissusta hualinu niin saan jollain makseltua :D
Vastaa Viestiin