Kokemuksia pelastuspuvuista

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
liuska
Viestit: 41
Liittynyt: 20:20:25 25.02.2007
Paikkakunta: Lahti

Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja liuska »

Tässä kun on ollut puhetta kelluntapukujen vaarallisuudesta niin onko palstalaisilla kokemuksia pelastuspuvuista? Itsellä tuli eilen mieleen kun Helsingin edustalla tuuli puhalti vähän navakammin että pitäisiköhän hankkia pelastuspuku... Siinä sai jo vähän hakea suojaisampaa reittiä takaisin kotisatamaan ja satamaan päästyä tuumasin että jos keli olisi ollut tällainen lähtiessä niin vene olisi jäänyt laituriin. Piti ihan kotia päästyä tarkistaa Helsinki Testbedin sivuilta että olihan tuolla tuullut jo 15 m/s. Tietty viisainta olisi ollut pysyä kotona mutta säätiedotukset lupaili 9 m/s tuulia..

Jos kaksi asteiseen veteen joutuun, niin tajuttomuus tulee 15-30 min sisään, voisi siinä viimeiset ajatukset olla että onkohan taas säästänyt vika paikassa.

Niin tosiaan, Ursuit lienee markkinajohtaja ja Suuntokin tekee DS-sarjaa. Fladenillakin näyttäisi kanssa olevan joku pelastuspuku.. Itsellä ollut mielessä Ursuitin Sea Horse, onkohan Suunnon DS6 vai DS9 samaa "kalibeeria" Sea Horsen kanssa?
CRM
Viestit: 36
Liittynyt: 21:39:28 24.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja CRM »

Itse ostin viime viikolla Suunnon DS6:n, mutta en ole sitä vielä käyttänyt, paitsi himassa vähän sovitellut, joten varsinaisia käyttökokemuksia ei vielä ole. Olin menossa kyllä ostamaan Ursuitin Seahorsea, mutta päädyin kuitenkin Suuntoon, joka käsittääkseni on myös Ursuitin valmistama.

About samanhintaisia pukuja, mutta varsin erilaisia. Ursuit enemmän perinteinen pelastuspuku kiinteillä saappailla ja Suunto suunniteltu enemmän veneilyyn ja varustettu sukilla. Varsinaisissa pelastusominaisuuksissa ei varmaan isompia eroja ole.

Niin ja Ursuit on Goretexia ja Suunto Ursuitin omaa airtexia.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Sea Horse sukkamallisena ollut nyt vajaan vuoden käytössä ja ilman en enää suostuisi olemaan (siis ei ko. malli vaan pelastuspuku ylipäätään). Aika paljon ollaan jo puvun kanssa käyty vesillä ja melko hurjissakin keleissä...
Tuossa on varuste joka helpottaa, mukavoittaa ja turvaa vesillä oloa keväisin ja syksyisin todella paljon. Ei tartte rantautuessa jännitellä kolhuja, ei sade tai tuuli paljoa ahdista, ei haitaa kelluntarenkaasta yli tulevat mainingit jnejne... Saatika jos puku kerrankin tekee tehtävänsä tosipaikassa on se hintansa haukkunut, nuo tilanteet eivät kuitenkaan etukäteen tulostaan varoita joten parempi varautua.

Oma valinta on ehdottomasti puku sukkamallina ja kunnon Aquastelth-pohjaisilla (kahluu)kengillä sekä sepallusvetoketjulla. Kiinteät saappaat eivät musta ole vaihtoehto koska kunnon kenkienkin käyttö on mahdollista ja tuo sepallusvetoketju helpottaa elämää niin paljon ettei kannata pitää kukkaron nyörejä sen kohdalla kireällä. Mä olen hiukan turhankin vahvasti kenollaan goren suuntaan, johtunee siitä että pari kertaa on tullut vierailtua Goren osastolla isommilla messuilla ja ne vaatimukset joita Gore valmistajilta edellyttää ovat sitä luokkaa että usko ko. brodeerauksen merkkinä laadusta on todella kova - tähän asti nuo rätit/kengät ovat lupaukset lunastaneet.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
liuska
Viestit: 41
Liittynyt: 20:20:25 25.02.2007
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja liuska »

Mistä muuten hankit tuon puvun?

Mitä kenkiä meinaat pitää sukkamallin kanssa? Onkohan noissa mitään eroja kestävyydessä sukallisen tai saapasmallin välillä? Ainakin kahluuhousujen kanssa on tuntunut että tarkanna saa olla ettei sukkaosan ja kahlukengän väliin jää hiekkaa, se kun kuluttaa tehokkaasti sukan pilalle. Tosin venekäytössä tämmöisiä ongelmia ei liene..

Niin ja tämän päivän Iltalehdestä saa lukea niitä huonoja uutisia miten käy kun joutuu veden varaan tähän aikaan vuodesta...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Mulla on kahluukengät käytössä, Simms L2 Aquastealth pohjalla. Pitää hyvin oikeastaan pinnalla kuin pinnalla - hyvät tossut eikä vettä pelkää.
Puvun sukan päällä nepparisukat, ja hiukan ollut mielessä kokeilla pientä sukelluskenkää juuri kulutusta ehkäisemään. Toimivuudesta en sano vielä mitään, nuo nepparisukat toimii ainakin ihan mainiosti.

Kestäsyys voi toki olla hiukan huonompi sukkamallilla, mutta mukavuus on aivan eri luokkaa. Tuo puku on mulla käytössä paitsi veneessä, niin myös ajoittain kahlatessa, jäällä ja kelluntarenkaan kanssa joten sukkamalli oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Ja hiekkasuojat mitä kahluuhousujen kanssa tulee käytettyä ovat myös puvun kanssa melko usein käytössä, veneessä ehkäisemässä perhosiiman takartelua kengännauhoihin... Ja saahan pistevuotoja aina paikattua, ne saappaat häviää vaan lähes kaikessa kunnon kengille.

Puvun hankin, kuten niin monet muutkin kalastustarvikkeet ihan työpaikalta - Tyrskytaimenesta...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
liuska
Viestit: 41
Liittynyt: 20:20:25 25.02.2007
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja liuska »

Niin, toi edellinen kysymys meni CRM:lle.. Selenius ennätti jo väliin...

Itselläkin oli mielessä että sukkamallin kanssa voisi käyttää kahluukenkiä, vähän vaan epäilyttää niiden suuri koko "tavallisessa" käytössä.. siinä voi tulla vähän Hessu Hopo-olo :shock: Tosin onhan noilla kahluukengillä ajettu autollakin pieniä siirtymiä...
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mitkähän meillä intissä oli vuonna -96? Tais olla ursuitit, sellaisilla vinoilla vetskareilla. Kelluttiin tunti-pari toukokuun alussa ja marraskuussa meren syleilyssä. Hyvin pärjäs smurffipuvulla, eli todella loistava laite.
Itse en aio hankkia moista vielä, pelkästään hinnan ja lyhyen käyttökauden takia.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
tube
Viestit: 415
Liittynyt: 15:23:02 14.04.2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

Viesti Kirjoittaja tube »

Ursuit pitää sivuillaan (kaiketi edelleen) graafeja missä on ydin(lue: hanuri)lämpöjä veden varaan joutuneista puvuissa ja aika hyvin niillä aikansa kelluu.

Sinänsä toki jos sattuu putoamaan mereen hyisissä oloissa ei puku automaattisesti henkeä pelasta, koska sieltä merestä pitää päästä kuitenkin suht pian pois. Mutta verrattuna kellupukuun on pieriksellä jokin muukin virka kuin kelluttaa ruumista omaisille.

Itse olen Sea Horseen varsin tyytyväinen, sepalusvetoketju pitäisi olla (ei ole koska toimitus olisi kestänyt iäisyyden), saappaat ovat jees perusvene/kahluukäytössä, mahd neopreenisukka olisi ideaaliratkaisu. Ursuit kaiketi kustomoi näitä jos on tarve. Sukkamallia en ottanut kaverin suosituksen mukaisesti, ne sukat nimittäin rupeavat vuotamaan suht pian.

Ursuittia saa meleko halavalla varuste.netistä ja omani ostin Kouvolalaiselta Sukellustiimi OYltä myös melko järjelliseen hintaan.

/T
Onkia - disconnecting fish
Avatar
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viestit: 5701
Liittynyt: 18:52:54 21.04.2005
Paikkakunta: Nousiainen 854 Vuotta.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Avatar
Karppa
Viestit: 468
Liittynyt: 17:05:18 20.10.2005
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Karppa »

Ursuit:iin kallistuu täälläkin kuppi, ja pelkkää hyvää sanottavaa. Puolisen vuotta ollut aktiivisessa käytössä ja pelkkää hyvää sanottavaa... Raketti ja soihtu taskuun ja menoksi :lol:
Iso, pieni, seiska...
Avatar
Jysy
String Emil
Viestit: 168
Liittynyt: 17:44:07 08.01.2006
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jysy »

Itse tuli hommattua Polarsafetyn 809 malli. On ollu talvella pilkkikäytössä sekä muutamalla avovesireissulla. Puku on ns. sukkamalli eli ei kenkiä mukana. Pukua saa gore-texistä tai parma-texistä valmistettuna. Itselläni Parma. Ei mitään moitittavaa toistaiseksi. Tein valinnan Ursuitin ja Polarsafetyn välillä. Valinnan ratkaisi hinta ja muiden käyttökokemukset. Ursuittin merkki tuo hintaan lisää sen muutaman satasen.
Sepalusvetoketjua ei ole erikseen, mutta kuseminen on yhtä helppoa/vaikeeta kuin normaalista kelluntapuvusta.
Tilasin suoraan tehtaalta.
Tässä vielä linkki kyseiselle pajalle http://www.polarsafety.fi/polarsafety/p ... puvut.html
Avatar
Karppa
Viestit: 468
Liittynyt: 17:05:18 20.10.2005
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Karppa »

Karppa kirjoitti:Ursuit:iin kallistuu täälläkin kuppi, ja pelkkää hyvää sanottavaa. Puolisen vuotta ollut aktiivisessa käytössä ja pelkkää hyvää sanottavaa... Raketti ja soihtu taskuun ja menoksi :lol:
Niin tosiaan mallihan oli Sea Horse ja kuseminen kun oli vaikeahkoa veneestä, niin piti teettää siihen sepalusvetoketju talven aikana. Hyvä hankinta vaikka onkin suhteelllisen kallis...
Iso, pieni, seiska...
Avatar
joonas
Dr. Silmäroikko
Viestit: 522
Liittynyt: 05:43:07 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joonas »

Aiempi puku oli Liukon 811-2 sukkamalli, mikä ei ollut mun juttu lainkaan, mutta se nyt riippuu tietysti käytöstä, mihin pukua tarvitsee.


Nyt Ursuitin 5108 Pro erillisellä kelluttavalla tikkivuorella ja kiinteillä saappailla. Erillistä ruikkivetskaria ei tässä mallissa tarvitse, sillä puku on helppo ja nopea avata/sulkea. Jotain huonoa joka asiassa kuitenkin on, eli saappaat vain keskiverto laatua, yleensä liian pienet. Pito kallioilla ihan kohtuullinen.

Vaihdatin juuri neopreeni mansetit ranteisiin ja kaula-aukoon sekä samalla puvun tiiveys testattiin ja vuotokohdat korjattiin.

Kaikkiaan puku on todella hyvä riittävine taskuineen ja käyttömukavuus on hyvä. Tolla kelluttavalla lisävuorella kajuutta pysyy aika korkealla vaikka ei olisi paukkuliivejäkään, sekä lämmittää hyvin. Kuumimmilla keleillä vuori on helppo ottaa pois (vetoketjullinen kiinitys) joten alla voi käyttää tarvittaessa vain alusasua.

Ei tulisi enää mieleenkään liikkua ulompana merellä ilman ko. pukua.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Nostetaas vanha aihe ylös ku tuli aiheelliseks omalta kohdalta hiukan kommentoida Polarsafetyn 2 osasta pukua. Palstan kautta ostettu 2009 lokakuussa uus puku ja 2011 syksyllä alko sukat kastumaan eli epäilin et sukkaosan saumat vuotaa. Puku tehtaalle testiin alkuvuodesta 2012 ja tänään tuli infoa et housuosa vuotaa vähän sieltä sun täältä et korjaus tulis sen verran kalliiks ettei kannata ku kokonaan uuden puvun saa pienellä lisäinvestoinnilla. Veikkailivat et kuoriosa kentis lähtenyt irti ja sen takia vuotaa. Tehtaalta olivat kiinnostuneita koska puku on valmistettu ja sen näkis puvun yläosasta mut täl hetkel se on mökillä.

Valitetattavasti täl hetkel puvusta melko kökkö maku suussa. No halvalla ku ostat ni laatukin on sit näköjään mitä on tai sit mulle osu maanantaikappale käsiin.

Jaa niin täält tais ostaa muutama muukin samoihin aikoihin samasta paikasta vastaavanlaisen puvun ni ei ketään sattuis muistamaan et mitä kautta noi puvut tuli?
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Deep »

Ursuitin kanssa tuli sellainenkin positiivinen asia aikanaan esille, että pikku reikien paikkailu ei maksa paljon mitään.. mulla oli vuosien saatossa tulleita koukkujen jne tuomia "tihkuvia" reikiä +30kpl ja pari vekkiä polvissa, hinta oli painetestin kanssa rahteineen huntin luokkaa.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Loppuosa puvusta olikin lähettyvillä ja sit selvis et puku valmistettu 2005 eli maannut jossain varaston perukoilla 4 vuotta ja sit myydään uutena pukuna. Olishan sen voinut mainita myynti-ilmoituksessa et puvut on 4 vuotta vanhoja. Olis jäänyt kyl meikäläiseltä hankkimatta jos toi tieto olis ollut selvillä. Melkosta kusetusta sanoo meikäläinen. Et kiitos vaan puvun myyneelle taholle hyvästä informaatiosta.

:heil_fu:
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Hämmentävää. Pitäisikö tässä nyt tulla siihen johtopäätökseen, että noi puvut siis happanee käyttökelvottomaksi vaikka niitä ei käyttäisi? Jotenkin mä en usko tolle mun välipuvulle tapahtuvan yhtään mitään pahaa jos vaan säilytän sitä henkarilla kaapissa. Kyllä käyttötuntien määrän (ja käyttötavan) luulisi olevan merkityksellisempää kuin puvun iän.

Se mitä tulee neljä vuotta vanhojen pukujen myymiseen uutena on tietty hiukan kyseenalaista, vaikka puvuissa ei olekaan seuraavan huollon päiväystä esim. paukkuliivien tavoin.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Nii paha sanoa vaikuttaako toi 4 vuoden varastointi puvun käyttöikään mitenkä paljon mut mun käyttötunneilla ei kahdes vuodessa tollast pukua "ajeta loppuun". Nythän puku on jo 6 vuotta vanha vaikka mulle se on vast lähes pakasta vedetty. Varastointitavallakin luulis olevan vaikutusta puvun säilymiseen. Henkarilla vapaasti roikkuva tasalämpöinen tila vai tiukasti pussiin sullottu puku johonkin varaston nurkkaan?

Mitä puhelimes juttelin jonkun polarsafetyn työntekijän kans ni epäili et olis joku kalvo lähteny irti ja sen takia vuotais vähän sieltä sun täältä. Tiedä sit mut sano et rahallisesti korjaaminen ei kannata ku pelkkä sukkaosan vaihto maksaa muistaakseni 150€. Olis kiva lähettää puvun yläosakin testiin et onks samanlainen seula mut taidan säästää postituskustannukset ku ei niin paljoa kiinnosta täs vaihees.
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja tupe »

Itellä ja lisäksi kolmella muulla meidän porukan kaverilla on Polarsafetyn 8112 (2-osainen) puku ollut vuoden 2011 käytössä ja käyttötunteja tullut ihan reilusti. Ei mitään ongelmia pukujen kanssa tullut vastaan kenelläkään ja vedet pysyneet ulkopuolella. Nämä tosin olivat ainakin ostaessa "täysin uusia" kun tehtaalta puvut tulivat Polarsafetyn Espoon myymälään tilauksen mukaan.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Jani kirjoitti: Tiedä sit mut sano et rahallisesti korjaaminen ei kannata ku pelkkä sukkaosan vaihto maksaa muistaakseni 150€.
Aika prkl kalliit sukat. Miulla laitettiin Geminoon pienemmät nuo sukkikset, ei siis pienennetty, vaan kokonaan uudet sukat. Hintaa oli rapiat viiskymppiä töineen.

Edit. Tuo olikin ALVitta, ALVilla sitte rapiat kuuskymppiä.

-jouni
Viimeksi muokannut Jou40, 11:32:29 29.02.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diipa daapa
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Jani kirjoitti:Nii paha sanoa vaikuttaako toi 4 vuoden varastointi puvun käyttöikään mitenkä paljon mut mun käyttötunneilla ei kahdes vuodessa tollast pukua "ajeta loppuun". Nythän puku on jo 6 vuotta vanha vaikka mulle se on vast lähes pakasta vedetty. Varastointitavallakin luulis olevan vaikutusta puvun säilymiseen. Henkarilla vapaasti roikkuva tasalämpöinen tila vai tiukasti pussiin sullottu puku johonkin varaston nurkkaan?

Mitä puhelimes juttelin jonkun polarsafetyn työntekijän kans ni epäili et olis joku kalvo lähteny irti ja sen takia vuotais vähän sieltä sun täältä. Tiedä sit mut sano et rahallisesti korjaaminen ei kannata ku pelkkä sukkaosan vaihto maksaa muistaakseni 150€. Olis kiva lähettää puvun yläosakin testiin et onks samanlainen seula mut taidan säästää postituskustannukset ku ei niin paljoa kiinnosta täs vaihees.
Mä mistään puvuista mitään oikeasti tiedä, mutta kyllä pelastuspuvun hintaiselta tuotteelta ainakin itse odotan muutamaa vuotta pidempää käyttöikää. Jos mun käsitykseni sun kalastustunneistasi yhtään pitää kutinsa, niin korjauskelvottomaksi ei sun pitäisi saada tota normaalikäytöllä kulumaan vaikka olisit käyttänyt pukua sen 6 vuotta. Jos vika on "kalvon irti lähteminen", niin voiko tota tuossa ajassa saada aikaan muuten kuin pahasti vääränlaisella varastoinnilla? Tai sitten kyseessä on ihan valmistusvirhe, ei kai sekään ole pois suljettu?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Jos siellä on kalvo irti niin sehän on silloin valmistusvirhe. Muistan kyllä kun puvun hommasit ja vaikka sulla tulee tunteja vesillä paljon mua enemmän niin ei se pitäis paskaks mennä parissa vuodessa.
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sain myyjän kiinni ja lupas kysellä miten asian kanssa edetään eli hyvässä yhteistyöhenges mennään näillä näkymin. Ilmeisesti ei itekkään ollut tietoinen et puvut oli noin vanhoja ku Polarsafetyltä oli puvut hakenut eli vedän sanoja takaisin siitä ku sanoin ettei ole infottu vanhasta valmistuspäivistä.

Katsellaan ja ihmetellään...
Veijari
Viestit: 167
Liittynyt: 20:19:29 02.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Mulla oli puku Polarsafetylla painetestissä ja paikkauksessa. Hinta oli 60€ - ei paha. Noille pelastautumispukujen kalvoille luvataan max 10 vuoden käyttöikää. Sen jälkeen kalvot alkaa vuotaa, vaikka pitäis koko ajan kaapissa (tai ei siis vuoda kaapissa :lol: ). Kulutus sitten lyhentää käyttöaikaa.
Avatar
Hanski_Koo
Viestit: 417
Liittynyt: 19:38:55 16.01.2007
Paikkakunta: Gold Coast

Re: Kokemuksia pelastuspuvuista

Viesti Kirjoittaja Hanski_Koo »

Ja vähän lisää näkökulmaa näihin korjauksiin: mulla viime talvena Ursuit ekan kerran huollossa, ikää melkein 10 vuotta:

- puolentusinaa reikää, kaikki paikattiin
- kaulamansetti vaihdettu
- molemmat hihamansetit vaihdettu
- uusi vetoketju (se metallihampainen)
- painetestaus tietty

Koko roska ~285€ töineen ja Alveine päivineen - pelkän vetskarin hinta tuosta jo 117€.
Ei paha hinta verrattuna työn määrään ja puvun lisääntyneeseen käyttöikään nähden.
Vastaa Viestiin