Kesäpilkintä

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
kalkkoaivi
Viestit: 11
Liittynyt: 18:51:19 09.04.2006

Kesäpilkintä

Viesti Kirjoittaja kalkkoaivi »

:lol: Kaivattas vinkkejä kesäpilkintään veneestä,joskus tullut kokeiltua mutta aikaa varmasti vierähtänyt liki 30 vuotta! Käytättekö samoja pilkkejä&vapoja kuin talvipilkinnässä,morria vaiko perinteistä ongenkoukkua tapsin päässä ja entäpä syöttinä mikäpä tehokkain?
KIITOKSIA vastauksista!
sitä suurta odotellessa....
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Mäkin aioin kokeilla etenkin kuhaa tasurilla ja vinkkejä kaivataan!!
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

Itse olen pilkkinyt kuhaa aika paljon. Yksi edellytys on vahvat siimat koska pohjakontakteja tulee reilusti. Siimana minulla on STROFT GTM 0,45mm Eikä ole liian paksua. Peruketta ei tule käytettyä. Vieheinä on Meri-Sepe isoin malli painoa 60g. Tasureita on Nils Master 12cm eri väreissä, Myös Strike Pro tasuri on ihan hyvä. Täällä pilkimme ajopilkillä. Vavan täytyy olla TODELLA jäykkä että kuhat jäävät kiinni. Voin laittaa kuvaa tasuri pakin sisällöstä. Kysymyksiä ? Tällä tavalla yleensä etsimme kuhan paikan jos kuhat eivät ole "normaalilla paikalla" Määrä yleensä laskee verrattuna kuhann jigaukseen mutta koko kasvaa.
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Siinähän se tulikin ja Vemppa tunnetusti pilkkii paksuilla siimoilla. Itelläni 0.25 Unylia ja sillä mennään, jos tulee pohjatärppejä nii sitte sukelletaa 8)
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

No itekkin olen aika vähän käynyt venepilkillä, mutta joka vuosi muutaman kerran kuitenkin.
Itellä on ihan samat välineet kun talvella pilkittäessä eli tommonen delfinin isokelanen onki siinä sitten 0,25-0,30mm pääsiima ja pilkin alla pitkähkö tapsi 20-40cm ja normaali ongenkoukku, Koko ollut jotain 6-10.
Kastematoja on tulult käytettyä syöttinä, mutta myös pikku särkiä jos niitä on ollut saatavilla.
etitään kaikuluotaimela vaan hyvän näköinen penkka missä kalaa näyttäs olevan ja kokeilaan pilkkiä, Melko varmasti joku kala tulee ylös jos luotain kalaa näyttää.
:wink:
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

Progamer kirjoitti:Siinähän se tulikin ja Vemppa tunnetusti pilkkii paksuilla siimoilla. Itelläni 0.25 Unylia ja sillä mennään, jos tulee pohjatärppejä nii sitte sukelletaa 8)
Joo mutta oikeasti tuo siima tulee olemaan yhtä kumilenkkiä jos pilkit yhtään syvemmässä. Ja toi 12cm nilsukin painaa sen 40g. Oikeesti laita kunnon siimat.
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

Uitto tyylejäkin on monia
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

Siiman perusteet

Kontakti alakertaan ei välity noilla leluille
Isommat ei ui kun kontakti ei välity
Rohkeutta vetää kala.
ei jää pohjaan
Ei vaikuta kalan ottiin
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Ohuemmalla siimallahan se tuntuma on parempi ja suunnittelin jos kesäks vaihtais 0.08 kuitua noihin pilkkeihin. Tuntuma olis ainakin 10+ ja kestäis vetää vaikka mitä ylös.
Avatar
vempula
Lempäälän Herttua Rainer von Kiljunen
Viestit: 1302
Liittynyt: 22:09:15 14.01.2006

Viesti Kirjoittaja vempula »

tuuppas täänne pilkimään laitetaan sulle 0.25mm siima 12cm nilsu vettä alle 13m ja alappas pilkkimään. Kiskaset uinti liikkeen alakerrassa ei tapahdu mitään. Siimas venyy kun kumilenkki.
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Tuu sä tänne tälläkertaa nii voin kokkeilla tuota, pitää vaan osata. Ja meinaan varmaan yli 20m pilkkiä nii siks meinaan tuota kuitua hommata.
E: Enkä aikonu ihan noin isoja pilkkejä käyttää, 7-10cm, mahdollisesti ahvenelle pienempikin.
Avatar
taemen
rekeeneekeri
Viestit: 1961
Liittynyt: 17:27:24 20.03.2006
Paikkakunta: Kuopio/Stadi

Viesti Kirjoittaja taemen »

Siiman paksuus on suhteellinen juttu. Riippuu paljon pilkin koosta, kaloista ja niiden koosta, pyyntisyvyydestä yms. Paksu mono "leijuu" enemmän kuin ohut, mutta joustaa vähemmän (yleensä).

Kesäpilkintä on kuitenkin mukavaa hommaa. Itse olen käyttänyt isompia vieheitä kuin talvella ainakin tasureissa, pikkuahvenkin käy hyvin 12cm nilsuun.

Kalastus on sijoittunut kuhanjigaus paikkojen lähelle, kuten arvata saattaa.

Syöttinä matoa on käytetty eniten, kalanpalaakin joskus.
Niinkö?
Jelure
Viestit: 719
Liittynyt: 11:33:39 26.11.2005

Viesti Kirjoittaja Jelure »

vempula kirjoitti:tuuppas täänne pilkimään laitetaan sulle 0.25mm siima 12cm nilsu vettä alle 13m ja alappas pilkkimään. Kiskaset uinti liikkeen alakerrassa ei tapahdu mitään. Siimas venyy kun kumilenkki.
Tuossa on mielestäni järkeä.
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Meinasin aloittaa avovesi pilkkimisen kuhapilkillä. Paikka on syvän reunapenkka lahtivesillä. Vettä siinä on onkipaikoilla 4-5m. Syvenee kyllä aika nopeasti 10-12 syvyyksiin asti. Kesällä olen siitä saanut joitakin kuhia(alle kilon) keskipäivällä tasurilla. Isoa tasuria olen niille tarjonnut,isommillaan 12cm Nilsu. Myös Lucky Johnit on kelvanneet. Laahustamalla ronkin penkkaa.Vesisankot veneen perässä jarruttamassa.

Teknisenä ongelmana on tällähetkellä hajonnut peräkärry. Se pitää ensin kunnostaa,jotta saan veneen pelipaikoille.Perämoottorin huolto ja kalalupien hankinta on myös ohjelmassa.

Nyt aion kokeilla miten kuha puree Sillanpään jättiläistä. Varmaan tulee kevennettyäkin uitettua. Siimat on 0.30-0.40 trabuccoa. Ehkä 0.30 ahvenelle ja kuhalle tuo 0.40mm.Perukkeet päissä.Saa nähdä miten vehkeet kehittyy syksyyn mentäessä. Kesä kalastuksen aloitus on nyt huomattavan aikaisessa. Siinä samalla tulee seurattua muitten kalojen kutuhommelit ja syöntien alkamiset. Mielenkiinnolla odotan milloin ensimmäinen ahven tasuriin tömähtää.

Onko kellään käytössä vene sumppua? Olen sellaisen joskus poikasena nähnyt,ja se on kätevä. Teko-ohjeita kaipaisin.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Ihan katiska verkotsta olen nähnyt sumppuja tehtävän ja velikin teki yhen semmosen sumpun minkä sai soutuveneen kylkeen niin että summpu menee veden alle ja luukkua avamalla kalat sai sinnne sisään. Kätevä peli tuo oli tai on varmasti vieläkin mutta ei ole tullut paljoa käytettyä.
Nii ja kävin tossa eräällä pikku järvellä kalassa eieln ja huomasin että ranant oli täynnä ahvenen mätiä eli oli jo kutenut ainakin suurimmaks osaks!
mm. yhden tosi ison mäti läjän näin ja arvelin sen olevan yli kiloisesta ahvenesta!
Hauet oli matalassa polskuttelemassa.
Toissa päivänä näin ko. järvellä iltasella vaappuja uittaessa kuinka isot ahvenet jahtasivat pikkukalaa pinnasta. Oiekin vesi välillä pärskähteli!
no en eilen saanut yhtään ahventa, kun keliki oli mitä oli...
:D
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Bremes
Viestit: 42
Liittynyt: 11:15:00 11.11.2006

Viesti Kirjoittaja Bremes »

Vempula on oikees noiden siimojen suhteen. 0.25 mono ja vaikkapa se 12cm nilsun tasari on toivoton yhdistelmä. 0.25 mono on mielestäni nilsun 8cm tasarillekin liian ohutta, reilusti saa laittaa 0.30 monon sille.

Itse en laittais myöskään 0.08 kuitua, mukava sitte sellasella väsytellä isoa kalaa ku siima polttaa haavoja käsiin..
Avatar
Maknum
Viestit: 431
Liittynyt: 10:15:28 14.01.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Maknum »

Itse kuhaa veneestä pilklkineenä sanon, että kuitua pilkkiin ja semmosta 0,14mm kyllä itellä ainkin on tunto parempi kun monolla ja vastaiskun saa paremmin kuidulla ku monolla... Vettä yleensä semmoset 10-20 metriä missä pilkin... Ajo pilkintää niin kauan kunnes paikat löytyy... Ja tämän jälkeen aina ajopilkintä yli ja taas yli, mutta itse en ikinä heitä ankkuria, koska silloin yleensä kadottaa parven (varsinkin jos kalastetaan ahventa)... Vahva vapa ja iso tasuri tai jigi...
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Suosittelen ainakin rikaavasta veneestä pilkkimiseen kuitusiimaa,Itse käytän kuhahommissa 0,17 Firelineä.Ja kelaksi kannattaa valita käteensopiva haspeli.Pohjakontaktin säilyttäminen on sillä tarvittaessa vaivatonta,eikä siimasotkuja synny syvissäkään vesissä pilkittäessä.
Haspelia on myös hyrräkelaa mukavampi roikottaa pitkiä aikoja pilkittäessä,tämä tietysti voi olla makuasia.Molempia kelamalleja olen kokeillut.Jos pilkit oikealla kädellä,niin kelan kampi kuitenkin ehdottomasti silloin vasemmalle puolelle,ja päinvastoin.Vapakättä vaihdettaessa kaloja karkaa turhan paljon.
Perinteisellä pilkkivavalla pilkittäessä,ja varsinkin ankkuroidussa veneessä nuo jopa 0,45 monofiilin paksuudet on ihan perusteltuja.Kalojen tartutus helpottuu,siimat ei ylösnostettaessa sotkeudu helposti ja ulkoisia rasituksia ei tarvitse varoa niin paljon.
Olen näistä ennenkin kirjoitellut.Toivon kuitenkin että ennen kun kyllästytte,niin laittakaa vaikka yv:tä,ettei mene ihan CDJ-Ambulanssi touhuksi. :D
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Jke
Viestit: 25
Liittynyt: 13:35:38 25.11.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jke »

Parina edellisenä syksynä on tullut harrastettua venepilkintää, ja useimmiten se on ollut paras keino saada ahvenia. Kyllä jigaamallakin saalista tulee toisinaan ihan hyvin, mutta kyllä pilkkiminen on ollut tehokkaampaa. Kalavetenä on ollut Etelä-Kallavesi, ja ahventen lisäksi haukia tulee lähes varmasti, vaikka niitä en yritäkään. Kuhia ei ole tullut yhtään, mutta niitä lähden etsimään tänä kesänä Juurusvedeltä, toivottavasti paremmalla onnella.

Keloina minullakin on pikkuhaspelit ja vavat on n. 1m pituisia ja aika jäykkiä keppejä. Vavat rakensin ylimääräisistä vavanpätkistä, mutta venepilkintään sopivia vapoja saa kalastustarvikeliikkeistä n. 10 € hintaan, jos katkenneet vavat ym. ovat lentäneet roskiin. Suosittelen pikkuvapa ja haspeliyhdistelmää, tällöin isompienkin kalojen väsytteleminen onnistuu talvipilkkionkea paremmin. Itsellä olisi lähes varmasti jäänyt viime syksyn isoin vitosen hauki saamatta, jos vapana olisi ollut talvipilkkionki. Siimoina on 0,12 ja toisessa 0,15 Fireline, Siimojen päähän laitan n. 1m mittaiset pätkän vahvempaa 0,25 Firelineä, jolloin siiman kärki kestää paremmin pohjakivistä ym. aiheutuvaa kulutusta. Haukivaaran lisäksi on tietysti perukelangasta tehdyt perukkeet.

Tekniikka on minulla sellainen, että kaikuluotaimen avulla etsin parven, ja ensin kokeilen ajelehtivasta veneestä ovatko kalat ahvenia vai jotain muita kaloja. Jos parvi on saaliiksi otettavan kokoista ahventa paikan yli voi ajelehtia useamman kerran uudestaan. Jos ankkurointi on välttämätöntä, kannattaa ankkuri pudottaa reilusti tuulen yläpuolelle, ja laskea vene oikealle kohdalla köyden avulla. Eli olen huomannut saman kuin Maknum, ahvenet katoavat paikalta ankkurin tömähtäessä pohjaan.

Ankkuroinnin jälkeen on usein ollut tehokasta seuraavanlainen menetelmä. Lasken erilaiset pilkit veneen molemmilta puolilta, ja laitan vavat vapatelineisiin. Sen jälkeen heittelen jigillä oletettuun kalojen suuntaan. Tässä vaiheessa tulee usein varovaisia tärppejä, ja kalat oletetusti seurailevat jigiä veneen alle. Sitten pilkkivapa käteen, ja jos pienen ärsyttämisen jälkeen parvi innostuu ottamaan, kaloja saa nyhtää ylös jigaamista paljon nopeampaan tahtiin. Joskus saattaa pelkän jigin pompotteleminen pohjassa riittää, mutta useimmiten pilkit ovat olleet paljon tehokkaampia.

Pilkkeinä olen käyttänyt omatekoisia tasureita, joista varta vasten venepilkintään suunnitelemani 40 g jigipyrstöinen toimi viime syksynä parhaiten. Veneen ajelehtiessa pilkillä saa olla reilusti painoa. Tuossa kuvia niistä.

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=300

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... c&start=25

Pystypilkeistä hyväksi olen havainnut Rialinnan 8,5 cm Viiman, joka isolla värikoukulla ja kalansilmäsyötillä varustettuna on pelastanut useamman huononsyönninpäivän.
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Heitätkö Jke vavallasi tasuria vai pudotatko sen suoraan? Jigillä tai lipalla on hyvä houkutella ahventa lähemmäs venettä,ja sitten siitä nostella kalat pilkillä tai mato-ongella veneeseen.Jännä erikoisuus tuo sinun pilkkisi.
-Kalakelejä odotellessa-
-ahven on paras kala-

[email protected]
Jke
Viestit: 25
Liittynyt: 13:35:38 25.11.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jke »

Pudotan pilkin suoraan veneen viereen. Heittämälläkin varmaan onnistuisi, mutta ei noita raski sillä tavoin käyttää, kun jäisi liian usein pohjaan kiinni. Jigien menetys taas ei paljoa harmita. Tuleehan sitä väistämättä varsinkin ajelehtimalla pilkkiessä jonkin verran menetyksiä pilkkeihinkin. Tiedossa on muutama paikka, joista tulee toisinaan hyvin kalaa, mutta pohjassa on jotain rytöjä ja pilkit tai jigit jäävät niihin helposti kiinni. Tällaisia paikkoja varten ostin alennusmyynnistä parin euron Lucky John tasureita, niidenkään menettäminen ei paljoa kirpaise.
anatoikka
Viestit: 14
Liittynyt: 15:28:26 14.05.2005

Viesti Kirjoittaja anatoikka »

Koittakaas kuhaholkkia!!
Liitteet
holkki+ja+sähkökynä.jpg
holkki+ja+sähkökynä.jpg (10.45 KiB) Katsottu 20021 kertaa
Atte M
Viestit: 84
Liittynyt: 21:16:59 22.08.2006
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Atte M »

Holkkiahan mää yleensä käytänkin, pidän siimaa vaan sormissa ja nypyttelen, eli onkea en käytä. Siima on muistaakseni 0,45 mm.

En ole kyllä hirveästi kesällä pilkkinyt, enemmän tulee uisteltua. Pitää vaan etsiä kaikuluotaimella paikat niin eiköhän kuhaa pilkilläkin ala nousta.
eeduskii
Viienkilonhauki
Viestit: 804
Liittynyt: 21:59:33 10.09.2006
Paikkakunta: joensuu-Ilomantsi
Viesti:

.,,

Viesti Kirjoittaja eeduskii »

ite pilkitän körmy ahvenia :D ihan tavallisilla pilkeillä samoilla kuin talvellakin joskus tapsiin luiskahtaaa morri :D ja joskus saatan koitella tasuriakin. ja tietty pitä olla kunnon ankkuri että vene pysyy paikallaaan.
"Yksi savuke lyhentää elämää n. 5 minuuttia, yksi keskiolut
n. 15 minuuttia ja yksi työpäivä 8 tuntia!"
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Kokeilin tuota siiman paksuutta kuhan pilkinnässä.
0.25 ja 0.45 oli huomattava ero jääkö tärppi tärpiksi vai tuleeko tärppikala veneeseen.
Paksummalla siimalla ei hirveesti kalat irtoillu.
Eipähän enää tarvii ohuempia siimoja kelalle vaihdella.

Syvyyttä oli pilkki paikassa 2,5 - 4 metrii.
Huomas jo moilla syvyyksillä siiman venymishommelin.

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Vastaa Viestiin