Jigi vs. tasuri

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
Paavo Vaan
Viestit: 60
Liittynyt: 15:17:10 29.08.2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Jigi vs. tasuri

Viesti Kirjoittaja Paavo Vaan »

Parin viimeisen ahvenreissun saalis on ollut kohtalainen, mutta puolikiloisten parvi vielä puuttuu.

Viime kerralla ihmettelin suuresti, kun 2-4 -tuuman jigeillä kalaa nousi, mutta ahven otti samalla paikalla 5-9cm tasuriin todella varovaisesti ja huonosti. Nilsun isompia pyörittelin aika laajan skaalan läpi ja vain pienemmillä sain jonkun pienen kalan. Sillin muikkuvärillä sain reilun hauen ja muutaman kohtalaisen ahvenen, mutta ei silläkään niin hyvin kuin olisi odottanut samanaikaisen jigisaaliin perusteella. Väritkin olivat kokeilluissa jigeissä ja tasureissa lähes identtisiä.

Vettä oli paikalla aika vähän, 2-5m ja tasureissa oli erilaisia väri- ja mätikoukkuja. Mitäköhän tuli tehtyä väärin? Mitä kannattaisi kokeilla ensi kerralla? Pitäähän tasurilla pärjätä kumimadoille!
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

samaa olen ihmetellyt itsekkin. Itse tosin en käytä kuin yhdenlaista jigiä, stormin vt-shad kalajigi ja vain salakka värissä. Tasurit onkin myös kaikki lähes poikkeuksetta olleet noita luonnovärejä(muikku, salakka, ahven)
Mutta jigit on vienyt ihan 100-0 tasurit. Syytä en tiedä ja ihan joka reissu tulee tasurillakin ongittua ja aina muutaman kalan se antaa, mutta muuten on kyllä hiljaista. Sitten kun ottaa jigi vavan esiin niin kyllä vaan ahvenia nousee. Välillä vähemmän ja välillä vielä vähemmän. No syömään on päästy.
Tais lukea tuolla kesäonginta topicissa tuosta vedensyvyydestä että se vaikuttaisi jotenkin ahvenen ottihalukkuuteen? Ite en kyllä ymmärrä että miten se vaikuttaa.
Nää on näitä mysteereitä jotka ei selvinne koskaan...mutta aina voidaan olettaa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Syviin yli 10m vesiin en ole oikein kunnolla toimivaa jigiä löytänyt. Tasurilla onkimisen välissä tulee aina jokunen heitto kuitenkin heitettyä myös jigiä. Yhtä 28g mustaa jigipäätä olen käyttänyt ja sillä pohjaan pääsee.Koukun kita on kuitenkin aika iso, ja ei siihen ihan hento ahven ota. Kevyemmät on sitten jo pinta ja välivesi tavaraa, noilla syvyyksillä.

Kun ahven nousee pintaan ja siihen kun heittää jigin, niin usein värähtää.Voisi kyllä toimia lusikka tai lippakin.

Ihmettelen, ettei Perzan ja kumppaneiden tasureihin iske. Elo-syyskuu on kyllä sitä aikaa, että jos parvet on paikalla niin pitäisi ottaa. Veikkaan, että paikat on enempi jigittelyyn sopivia(matalia) kuin tasurilla onkimiseen.Kaksi metriä on mielestäni liian matala tasurille, viidestä justiin onkii jos vesi ei ole kirkas.

Tasurilla saa näin syksyllä ihan vetää asti ahventa. Samaten kun kun jigi syönti sattuu, niin lähes joka heitolla on ahven kiinni.

Molemmat mielestäni hyviä pyyntöjä.

Kehittämisideana on itsellä pyörinyt oman jigimallin teko. Saisi sopivan painoisen ja koukultaan sopivan jigin käyttöön. Pyrstöjähän löytyy kaupoista mielin määrin. Voisihan tuota jigipyrstöä kokeilla tasurissakin Kaimaanin tapaan myös ahvenelle.

Jigivapoja olen myöskin rakennellen kokeillut.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Joo tuo jigi homma on mun mielestä alle 5 metrin veteen parhaiten soveltuvaa tai no mun mielestä mielekästä hommaa juuri noissa alle 5 metrin syvyyksissä.

No mun jigipäät ei paina kun 4-5 grammaa ja jigit ovat 8cm pituisia hyvin paljon salakkaa muistuttavia kalajigejä. Eli yli 5 metrin kalastaminen vaatii malttia, tosin tuo hitaammin uppoava jigi tuntuu pelaavan aika hyvin ahvenelle, sitä on myös helppo uittaa välivedessä tai ihan pinnassa. Toisin kun painavalla kuulalla joka uppoaa kuin kivi, eihän siihen ehdi ahven edes ottamaan.( :lol: )

Sitä kun tarkkailee siimaa kun jigi hiljaa vajoaa pohjaa kohti ja kohta siima värähtää niin jovain siellä ahven siiman päässä potkii tai sitten se oli vain tärppi.

Tästä syksyn syönnistä kyllä paljon puhutaan ja täysin paikkansa pitääkin, mutta se että jigissä on ahvenia lähes joka heitolla kiinni, mutta tasariin ei nykäsekkään on minusta outoa. Tai sitten jos laitan jonkun keltasen toukka jigin niin ei varmaan nappaa.(jossain olosuhteissa tietysti voi ottaa hyvinkin).
Sekin sitten vielä että jos sitä tosiaan onkisi joka reissu vain tasurilla niin uskoisin että jossain vaiheessa tömähtelisi siihenkin vaikka vettä ei 5 metriä enempää olisikaan.

no pitää mennä opettelemaan viikonloppuna taas uusia juttuja. ihmetellään sitten taas lisää...
Sen verran on tämäkin vuosi opettanut että kun sitä käy tarpeeksi paljon kalassa ja yrittää niin joskus sitä onnistuu. Itelläkin 5 eri kalaan uusi enkka tänä vuonna ja vielä ehtii lisää.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Vastaa Viestiin