Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Viesti Kirjoittaja niki »

eli tarvisin lisää materiaalia täkykalastukseen.

haluaisin että aihe pysyisi täkykalastuksessa.
tähän voi sitten kertoilla ja tuossa on jotain mitä haluaisin tietää.
lähinnä kalastus koskee ahventa,kuhaa ja haukea mutta saa kertoa muistakin pyyntikaloista.
pois suljetaan pitkäsiima.

-millä välineillä mitäkin kalaa, miksi ja miten?
-mikä kala syötiksi, miksi?
-paras ja heikoin ajankohta kalastaa, miksi?
-kalat joita pyydät?
-paikka (syvyys vedessä) josta pyydät, miksi?
-saalis varmuus muihin menetelmiin verrattuna, parempi vai heikompi.
-kalastuskeli, miksi?
-elävä ja kuollut kala, pyynti paikan valinnassa ja tavassa.
-koukutus tekniikka, miksi?
-yleista juttua täkykalastuksesta.

ps. itse olen tätä kalastusmuotoa harrastanut 20 vuotta,enempi ja vähempi vuosien saatossa. aina oppii ja halu oppia jotain uutta joten kertokaa rohkeasti.

kerään tietoa 15.12.2008 saakka.
annan kaikille vastauksille ISON KIITOKSEN.
Jotain kivaa tämä varmasti on
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

rohkeasti laittamaan omia ideoita.

otan kaiken tiedon vastaan, kehittämällä omaa täkykalastus perinnettä.
Jotain kivaa tämä varmasti on
Eltsu
Viestit: 40
Liittynyt: 09:30:53 23.08.2008

Viesti Kirjoittaja Eltsu »

Meikäläisen täkykalastus tyyli :

Vene lähtökuntoon jonka jälkeen ongitaan särkiä/salakoita muutamasta vakipaikasta rannasta ämpäriin. Joskus otan täkyjä myös pienellä pystypilkillä veneestä jos ei rannasta ongella löytynyt.

Iso ykshaarakoukku selkäevän alta läpi jotta täky pysyy hengissä. Koukku virveliin ihan normaaliin perukkeeseen lukolla kiinni. Sopivaan korkeuteen (paikasta riippuen n. metri tai puoltoista) siimaan kinderin munasta se muovipallo kiinni sähköteipillä kohoksi. Varovasti heittäen (jottei syötti irtoa) syötti kymmenen metrin päähän veneestä killumaan.
Samalla heittelen toisella virvelillä vieressä olevaa kaislikon laitaa ja toisella silmällä seuraan kohon liikkeitä.

Toinen tyyli :

Salakka tai särki jigipäähän ja lisäkoukku siimalla pyrstöön. Tuota viritystä sitten heittelen kaislikon laidoissa yms. Tässä tyylissä vaan saa vaihtaa täkyä aika tiheään kun pohjatärpit ja lukuisat heitot tuhoaa sen nopeasti.

Yleensä käytän täkyä vain matalassa, järven selällä matalikolla tai sitten esim. kaislikon reunassa. Toisinaan myös rannalta kalastaen. Tavoitekalana käytännössä vain hauki. Tarkoituksena tehdä talven aikana "täkyhaavi" jolla sais vähän pienempiäkin salakoita niin voisi koittaa myös ahventa sen jälkeen huijata...
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Täkykalastusmuotoja on sen verran paljon, että olisi parempi rajata hieman paremmin:

- Pitkäsiima (suljettu jo pois tästä keskustelusta)
- Iskukoukut
- Polakoukut
- Ajosiimat (kielletty Itämerellä 2008 alusta eteenpäin)
- Ootto-onget (tai täkyonginta pilkkiongella) ts talvinen täkyonginta jään päältä
- Täkyonginta avovesikautena virvelillä, pilkillä tai puukelalta käsin
...
...
...

Onhan noita eri muotoja ja sitten tosiaan jokaiselle kalalajille on omat niksinsä paikan, ajan, vuodenajan ja sääolosuhteen mukaan. Madepilkintäkin on periaatteessa täkyongintaa, jos pilkissä on kalanpala.
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

eli tarkennan kalastusmuotoja.

-koho-onginta talvella ja kesällä.
jos jollain on hyviä kokemuksia talvella tapahtuvasta kalastuksesta kertokoon rohkeasti.
mutta kesä on edelleen numero yksi.


pois kaikki niin sanotut passiiviset välineet
- Pitkäsiima
- Iskukoukut
- Polakoukut
- Ajosiimat (kielletty Itämerellä 2008 alusta eteenpäin)
- Ajokuokku

nyt kiinnostaisi lähinnä.
- Ootto-onget
- Talvinen täkyonginta jään päältä
- Täkyonginta avovesikautena virvelillä, pilkillä tai puukelalta käsin
- Jigitys elävällä kalalla
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Elävän täkykalan käyttö mun mielestä "hiukan" epäilyttävää noi eettiseltä kannalta. Itse harrastan C&R:ää mutta toi on silti jo hiukan överiä...
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

jones kirjoitti:Elävän täkykalan käyttö mun mielestä "hiukan" epäilyttävää noi eettiseltä kannalta. Itse harrastan C&R:ää mutta toi on silti jo hiukan överiä...
no jos elävän kalan käyttö on mielestäsi eettistä, kerro kuinka käytät kuollutta kalaa.

myös tässä minun harrastamassa kalastusmuodossa on c&r mukana, en koskaan ota kotia enempää mitä syön ja kaikki kalat jotka terveydellisistä syistä on tapettava otan kotia loput lasken takas.

mutta itse kumminkin suosin enemmän sitä elävää kalaa koska onhan se kumminkin petokaloille se ihanteellisin saalis ja vielä kun pikkusen käyttäytyy oudosti.

kunnioitan myös sinun harrastamaasi kalastusmuotoa enkä koskaan ali arvio c&r:ää joten kerro rohkeasti kuinka käytät kuollutta kalaa täkynä, jos on kerrottavaa siitä muodosta. en halua muita kommenteja huonoista tai hyvistä tavoista, vaan yleisnäkemyksen täkykalatuksesta.


ja mitä tarkoitat sanalla överiä? mikä on överiä, sun c&r vai mun täkykalastus?
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
Rankaisija
Viestit: 507
Liittynyt: 16:56:49 26.03.2006

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:33:23 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Hauen kalastuksessa kyllä tomii kuollutkin syötti , on kokeiltu niin silakalla kuin särjelläkin. Syötti on asetettu ns luonnolliseen asentoon , ja n 5 m syvyisessä paikassa n 2-2,5 m pinnasta . lisäksi kilpailtu iskukoukku vastaan tavallinen syötti koukku , eikä varsinaista teho eroa saatu. :)
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

oma näkymys talvipilkinnästä täyllä.

eli ensiksi pilkin särjen pituus n.8-12cm

sen asetan seuraavaksi täkyonki settiin joka on seuraavanlainen.

itsellä on ul kela jossa lyhyt n.60 cm vapa.
siimana .20 kuitu
titaani peruke
koho ja sopiva määrä lyijyä.
4 koon kolmihaarat 2kpl
tapisin pituus n.30cm jossa sidottuna 2 kolmihaaraa toinen päässä toinen n.5 cm ylempänä.
sitten on leikari jonka yläpuolella pieni lyijyhauli joka liukuu sitten suurempi paino n.20-25gr.
sitten on liukukoho joka läpuolella stoppari.

kala koukkuun niin että toinen koukuista selkäevän juuressa toine ylähuulessa.

asetan kalan noin 1/2 m pohjasta.
odottelen kun siimaa lähtee juoksee rullasta odotan kunnes pysähtyy, sitten odotan kunnen lähtee uudestaan ja sitten veto ja kala kiinni.

väsytys ja kala ylös ja eikun kotia.

koho sen takia jotta kala pysyy oikealla korkeudella pohjasta. kohon vastus niin pieneksi jotta just kelluu.



kertokaa mitä parantaisitte tai tekisitte toisin.
Jotain kivaa tämä varmasti on
hannufox
EX-tURKUlainen rakkauden levä, vesien Jeesus
Viestit: 791
Liittynyt: 15:55:01 18.05.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannufox »

Täkykalstuksessa minä käytän eniten polvikoukkuja ja liukukohoa.
Syöttinä salakka useimmiten, harvoin särki.
Kohdekaloina minulla on ahven ja kuha. (haukiakin osuu joskus matkalle)
Polvikokulla saa hyvän asennon syötille. Tässä kalastusmuodossahan maltti on valttia, jotta kala nialaisee syötin tarpeeksi kunnolla.
Polvikoukuista on ollut joskus aikaisemminkin jutta tällä palstalla.
Aina voi oppia uutta, varsinkin kalastuksesta
http://www.deltacafe.fi/
Avatar
jukkar
Jolly Roger
Viestit: 354
Liittynyt: 15:26:06 27.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jukkar »

Mä olen käyttänyt (kesäisin siis) yleensä elävää särkeä syöttinä. Joskus sellaisen omajehitelmä pikakohon kanssa tai joskus ilman. Riippuu tilanteesta kumpi tuntuu kelpaavan paremmin. Kuollutkin kala kyllä käy ja kelpaa, joskus jopa elävää paremminkin. Ollaan joskus ongiittu siivotulla haukifileelläkin ja hyvin kelpasi.

Sen vaan muistaa että ei pidä kiirettä vastaiskun kanssa niin tuo on vallan kiintoisaa puuhaa. Kasi koon kolmihaara särjen selkäruodon alta silleen että ei vahingoita sisäelimiä, niin homma alkaa toimiin ja syötti on valmis. Muistaa sitten vaan että peruke ja vermeet kestää vähän vauraampaakin kalaa niin ihan hauska kesänviettotapa. Tuossa yksi täkyilty esimerkki
http://www.youtube.com/watch?v=sp48RuG6q7Q

-jukka
"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen?
Pimeneekö silmissäsi, kun nukut?
Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti."
- Hessu Hopo
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Ostin sellaisen DVD;n kuin Haukijahti se on ruotsalaisten Martin Falklind ja David Lundqvist tekemä 40,min filmi ja siinä on aika paljon vinkkejä juuri täky uistelusta ja täky perukkeen tekemisestä sekä muitakin jippoja hauen kalastukseen :D
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Avatar
jukkar
Jolly Roger
Viestit: 354
Liittynyt: 15:26:06 27.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jukkar »

stento_z kirjoitti:Ostin sellaisen DVD;n kuin Haukijahti se on ruotsalaisten Martin Falklind ja David Lundqvist tekemä 40,min filmi ja siinä on aika paljon vinkkejä juuri täky uistelusta ja täky perukkeen tekemisestä sekä muitakin jippoja hauen kalastukseen :D
Tossa täkykalastuksessa on sellainen omituinen puoli, että siinä pärjää suunnilleen tarpeeksi pitkällä perukkeella, hyvällä koukulla ja esim tiskiainepullon korkista tehdyllä koholla. Se on hämmentävää mutta kerrankaan ei joudu ostaan uutta pakillista "vermeitä" ja vinguttamaan visaa.
Ja kannattaa uistellessa kokeilla ihan rohkeest omia viritelmiä. Ole mitään helvetin järkeä kuluttaa tuntia ja puolta askia hammastikkuja vai mitä ne hinurit käyttääkään, kun koukuttaa kalan vaan silleen, että tulee riittävän luonnoton uinti ja jos mahdollista niin pikkaisen verta sekaan. On toiminut ainakin mulla varsin mallikkaasti

-jukka
"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen?
Pimeneekö silmissäsi, kun nukut?
Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti."
- Hessu Hopo
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

mitä kaloja suositte,elävänä pyytävänä?

itse olen huomannut että ruutana on kova sana sitten tulee särki.

ruutana oikein laitettuna kestää jopa 4 kertaa n.3.5kg hauet

ahven syö samantien mutta ahvenen pyynnissä käytän pieniä kaloja muutenkin.

onko teillä minkälaisia kokemuksia?

miketonic kerro yksi oma resepti talvi täkyilyyn. lähinnä jäältä ja kairan reiästä :wink:
Jotain kivaa tämä varmasti on
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

niki kirjoitti: miketonic kerro yksi oma resepti talvi täkyilyyn. lähinnä jäältä ja kairan reiästä :wink:
8 tuuman reikä ja iskukoukku. Koetaan kerran päivässä tai joka toinen päivä. Sisävesillä alkutalvesta pitäisin karikkojen läheisyydessä ja pakkojen reunamilla. Mitä enemmän kevättä kohden mennään, sitä lähemmäksi kutupaikkoja voi otit viedä. Itse suosin särkeä iskukoukun kanssa.

Sama periaate tietenkin ootto-onkien kanssa, mutta silloin mielellään elävä särki.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Ite olen nyt pari viimetalvea harrastanut tuota täkyongintaa lähinnä haukia yrittänyt pyytää. Tosin reissuja ei hirveästi ole tullut, mutta sadoissa kappaleissa varmaankin liikutaan saaliin osalta, keskipainon ollessa pieni.

Itellä on ihan perus isokelaset delfiini onget jossa 30cm pituinen lasikuitu kärki. Jarrunappula pois ongesta tai teipillä kiinni niin että kala saa siimaa halutessaan. Siimana vanhoja vetokeloista otettuja 0,4-0,45mm monofiiliä. Peruke+iso kolmihaarakoukku on sitten siiman päässä. Syöttinä käyttänyt eniten ahventa, koska onkipaikat on hyvin ahvenpitoisia pikku lampia ja haukien pääravinto on juuri nuo pikku ahvenet. Syötti on aina elävä, puolikuollut ei kelpaa vaan sen täytyy olla elävä. Tuntus että ei tummavetisessä lammessa hauki näe kuollutta paikallaan kököttävää syöttiä?? ei meinaan ole tullut ainuttakaan haukea kuollella syötillä.
Syötit ongin aina paikasta jossa onkia pidän tai jos paikka on semmonen että syöttikalojen onkiminen on mahdotonta(muutama lampi on tämmönen) niin sitten samana aamuna jostain muualta syöttikalat.

Yleensä laitan syötin uimaan 1-2 metriä jään alle ja luonnollisesti jos vettä ei ole kuin 80cm niin sitten ihan jään alle. 6´ moralla syntyy reiät.

Kun hauki nappaa annan sen viedä siimaa ja kun se pysähtyy odotan että lähtee uudestaan liikkeelle ja sillon nykäsen vastapalloon. Joskus kala jää kiinni ja joskus ei.
Suurimmat yksilöt on jäänyt alle 4 kilon, mutta pääasia että on hauskaa ja tämä laji jos mikä on hauskaa! Sitä kun on neljässä ongessa yhtäaikaa kala kiinni niin on säpinää vähäksi aikaa.

Ainakin lampihauilla tuntus olevan semmosia syönti pikkejä päivän aikana. Saattaa olla että ei tuntiin tule yhtän tapahtumaa, mutta seuraavalla tunnilla toistakymentä hauki tapahtumaa.

Nii ja tossa kuva millanen minun tärppi indikaattori on.

Ps. Js hyvin käy niin voi taimenkin erehtyä särkisyöttiin nappaamaan. nimim. on kokemusta...
:D
Liitteet
joskus onnistaa, 3,9kg
joskus onnistaa, 3,9kg
haukipg8_154.jpeg (20.28 KiB) Katsottu 16824 kertaa
taustalla myös syöttikaloja menossa seuraaviin onkiin.
taustalla myös syöttikaloja menossa seuraaviin onkiin.
haukikeikka.jpeg (39.17 KiB) Katsottu 16830 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

pistäkää rohkeasti omia näkemyksiä ketään ei rankaista niistä.
tiedot tulee tarpeeseen.
opiskelua ajatellen
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

niki kirjoitti:
jones kirjoitti:Elävän täkykalan käyttö mun mielestä "hiukan" epäilyttävää noi eettiseltä kannalta. Itse harrastan C&R:ää mutta toi on silti jo hiukan överiä...
no jos elävän kalan käyttö on mielestäsi eettistä, kerro kuinka käytät kuollutta kalaa.

myös tässä minun harrastamassa kalastusmuodossa on c&r mukana, en koskaan ota kotia enempää mitä syön ja kaikki kalat jotka terveydellisistä syistä on tapettava otan kotia loput lasken takas.

mutta itse kumminkin suosin enemmän sitä elävää kalaa koska onhan se kumminkin petokaloille se ihanteellisin saalis ja vielä kun pikkusen käyttäytyy oudosti.

kunnioitan myös sinun harrastamaasi kalastusmuotoa enkä koskaan ali arvio c&r:ää joten kerro rohkeasti kuinka käytät kuollutta kalaa täkynä, jos on kerrottavaa siitä muodosta. en halua muita kommenteja huonoista tai hyvistä tavoista, vaan yleisnäkemyksen täkykalatuksesta.


ja mitä tarkoitat sanalla överiä? mikä on överiä, sun c&r vai mun täkykalastus?
Tarkoitus ei ollut provosoida ketään tai mitään. Itse en harrasta täkykalastusta, mikä johtuu vain siitä että ei ole tullut vielä kokeiltua. Kerroin vain oman mielipiteeni aiheesta... Sori jos tungin palkoja poskionteloosi..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

jones
ei mulla palkoa mennyt nenään jokainen kalastaa tavallaa ja sinä omalla.

mutta jos kysyn ohjeita,ideoita omaan jo puuroutuneeseen täkykalastus muotoon ja sitä kautta opiskelukavereille tietoa niin siksi ihmettelin vastausta.

mutta hernee kasvaa varressa ja varsi on jäätynyt joten ei mene nenään.

kaikki ideat otan vastaan.[/b]
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Moro vaan!

Ite on tullut täkyiltyä useempia vuosia,pääasias ahvenen täkyilyä talvella.Joka vuosi tulee kokeiltua jos jonkin näköstä viritystä.Nyt on käytössä marketista haetut halpisvavat joista oon heittäny alkuperäsen kärjen vidduun.Autopurkaamolta oon hakenut muutamia vanhoja pyyhkijän sulkia(ei muutes maksanu paljoo)joista lähtee siististi vetämällä se teräslanka poijes.Niistä olen tehnyt uudet kärjet vapoihin.Sopivan jäykkää matskua,ei heilu kovas tuuleskaa hirveesti.kalan otin kyllä huomaa:)Ja rautalangasta oon väännellyt vapoihin yksinkertaiset jalat.

Sitten jarrusydemit vavoista helevettiin ja foamista oon tehnyt tommoset monimutkaiset:)jarrut tilalle.Foami vastaamaan puolaa ja tesaa ympärillr(jaruttaa sen verran et ei puola pääse ylikierroksille eikä täky saa vietyä siimaa,Varuuksi kantsii nyppiä puolan nuppiki helevettiin et ei rajun tärpin aikaan saamana siima takerru nuppiin ja sen tietää kuinka siinä yleensä käypi.

Koukkuna käytän nykyään yhtä no 8 koukkua ja tapsina on 0.28 kuitu koska samoilla mestoilla aapojen kans on pirusti pitkänaamoja.Tapsin pituus n.30-40cm jonka jälkeen n.20g paino.Pääsiimana on 0.40mm monofiili.Lisäksi nykyään laitan vielä normi ongenkohon reikään killumaan(pitää paketin juuri pinnalla)ja puolalta vielä lypsän hieman löysää niin saa kala täyn kunnolla nieltyä ennen kuin tuntee vastavetua.

Täkyilen pääasias humuspitoises matalas järves joissa ahvenien pääravinto on kiiski.Särkikalaa ei löydy.Toinen kala on tietenki pieni lajitoveri joka kelpaa myös.Ja paras aika painottuu n. maaliskuun puolesta välistä etiäpäin niin kauvan kun jäitä piisaa.Tuolloin alkaa kiisketkin kerääntyä karikoiden ympärille ja aapot tietty perässä(luupäistä puhumattakaa:))Tuolloin ei täkyjen onkimises kauvaa mene toisin kun keskitalvella.Onnekas on jos kovalla työllä pari hassua saa.

Näillä eväillä oon saanut lukuisia 700g-900g aapoja.Kilon raja on sitten jostain kumman syystä ollut lujas mut meni sekin loppuviimein rikki.Tosin nykyään yli 500g kalat menee melkein kaikki poikkeuksetta takasin avantoon.300-400g aapot on omasta miestä parhaita paistikaloja.

En oo kyl maailman paras kirjottaja mut toivottavasti tosta jotain selkiää.Laitetaan vielä parit kuvat lisäksi.
Liitteet
2004 980g & 710g.jpg
2004 980g & 710g.jpg (26.19 KiB) Katsottu 16553 kertaa
kiluunen
kiluunen
aapo 1086g.jpg (40.24 KiB) Katsottu 16554 kertaa
täkyvapa
täkyvapa
täkyvapa.jpg (41.25 KiB) Katsottu 16558 kertaa
..
..
920g.jpg (23.92 KiB) Katsottu 16545 kertaa
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Vielä tosta ahvenen otista sen verran että monesti isompi ahven nyplää täkyä ties kuinka kauvan.Vavan kärki lähtee painumaan hitaasti ja kun teet vastaiskun niin ei langan toises pääs ole enää mitää.Tämä voi toistua helposti neljä,viisikin kertaa mutta lopuksi se kyllä melkein poikkeuksetta täyn kunnolla hotasee.
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

jartsa
minkä kokosta syöttikalaa käytät tuossa ahvenen pyynnissä
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

n. 5-6cm täky on mielestäni paras.Varsinkin jos on syönti huono niin mahdollisemman pientä täkyä kehiin.Mutta jos syönti on kohdillaan niin ottaa kyllä paljon isompaankin.Joskus oikeen naurattaa kun joku 150g ahven tällää hyvänottei ittensä kokoseen täkyyn(hieman liijoiteltuna).Joskus oon laittanu semmosen akvaariokalan,2cm kiisken morriin roikkumaan ja oon saanut niinkin ahvenen:)
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

jartsa
oletko koskaan kokeillut n.3cm ruutanaa? itse olen huonannut että jostain kumman syystä just ruutana on toiminut parhaiten.
olen käyttänyt ruutanaa myös jigittelyssä on sitkeä ja jostain kumman syystä tuo pienempi ruutana on virtasempi kuin vastaava särki tai jokin muu kalalaji.

mutta pitänee kokeilla tuota sun kokoa ja varmasti särki on toimiva?

voisiko koukkuna käyttää normi ongenkoukua vai pitääkö olla kolmihaara?

itse käytän pienillä kaloilla normi ongenkoukkua ja suuremmilla täkykaloilla kolmihaaraa.

saisko tuosta sun pilkki sydeemistä parempaa kuvaa kiinnostaa tuo pilkkivapa.
Jotain kivaa tämä varmasti on
Vastaa Viestiin