Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Juu ruutanaa käytän kyllä paljon varsinkin kesällä kun kuhaa täkyilen,juuri tuon sitkeyden takia.Ja aikoinaan kun pitkällä siimalla vielä kalastin niin oli ruutana kyllä ykkössyötti.Kelpaa niin kuhalle,aapolle kuin hauvellekkin.

Ja särkihän on loistosyötti järvissä joissa sitä löytyy.Ja merellähän se on ihan huippukamaa.

Koukkuna käytän ainoastaan kolmihaaraa.Karkuutuksia tulee ihan riittämiin silläkin.Ennen käytin kahta kolmihaaraa 10 ja 12.Nyt kun oon tuota kohosysteemiä ruvennu käyttään niin on riittänyt tuo yksi 8:n koukku.

Laitan kuvaa virityksestä huomenis kun saan kaivettua vavat tuolta varastosta.
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

kiitoksia kaikille jotka laittoi vinkkejä.

jätetään tämä aihe henkiin.

otan täältä vinkkejä itselle ja samalla joku uusi täkykalastuksesta kiinnostunut saa täältä hyviä vinkkejä tulevaisuudessa.
voin tässä kun vapaata löytyy kirjoitella joitan omia juttuja tänne.

jartsa jos vielä pistät kuvan pilkki sydeemistä niin päästään nikkaroimaan kavereiden kanssa pyynti laitteet.

kiitos.
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Juu sori,oon ollu kipee niin ei ole jaksanu tuonne pihalle mennä kollaan varastoa.Yritän huomenis laitella.
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tuos pari jonkinlaista kuvaa.Toivottavasti noista jotain selkiää.Eli tuota kärkeä ei tarvi minkää liimojen kans kiinnittää.Alkuperänen kärki vaan helevettiin ja sit tohon uuteen tekeen tommosen väkäsen päähän ja painaa rönöön niin pysyy varmasti.

Ja kun laitat värkin pyyntiin niin tuon jalustan päälle vähä kun sohjoa heittää niin ei lähde koko onales mukana tärpistä.

Tuo kohoviritys on vähä huono juttu pakkasella kun reikä rupee jäätyileen.Pitää olla jokavälis sohjokauhan kans sohimas reikä sulaksi ettei koho jäädy kiinni.Ja se ei tiedä hyvää jos just silloin elämää suurempi ahven tällää:)Keväällä harvemmin tuota ongelmaa on.

Ei muuta kuin nikkaroimaan...
Liitteet
...
...
täky2.jpg (30.29 KiB) Katsottu 11508 kertaa
...
...
täky1.jpg (30.13 KiB) Katsottu 11530 kertaa
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

laite viritetään ja lähden kokeilemaan viikonlopulla.

ahventa ja haukea täyllä.

oletko saanut tuolla virityksellä haukea ja kuinka on onnistunut, tuntuu niin löysältä tuo vapa.
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Juu haukia tulee samoolta mestoolta vaikka kuinka ja paljon.Pääasias n.1kg-2kg kokoluokkaa.isompiakin on noussut.En väsytä kaloja vavalla millään lailla vaan siimasta kiinni pitäen ja eipä ole ongelmia esiintynyt muutamaa kertaa lukuunottamatta kun on ollut kunnon jööti kiinni.Siinä on vähä vitsit vähis...
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7638
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Tuossa mistä Perza puhu et tarttee olla elävä kala niin ei kyl pidä paikkansa.Toki hänellä on käyny niin ,mut ite olen kyl saanu toimii.Asiasta jaksa sen enempi avautua...
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Holkkipolvi kirjoitti:Tuossa mistä Perza puhu et tarttee olla elävä kala niin ei kyl pidä paikkansa.Toki hänellä on käyny niin ,mut ite olen kyl saanu toimii.Asiasta jaksa sen enempi avautua...
Joo ilmaisin asian vähän huonosti eli minun paikoillani ei kuollella kalalla vaan saa kalaa lähellekkään niin hyvin kun elävällä.

Tämä nähtiin mm. viime vuonna alkutalvesta eräällä pikkulammella(150x70m) jossa on haukia ihan perkeleesti, mutta niin on pikku kalaakin joita ei ihme kyllä pilkillä saa.
Meillä ei kaverin kanssa ollut kuin pakkasessa jäätyneitä ahvenia syöttinä ja ekan tunnin aikan ei saatu yhtään haukea eikä kyllä syötti kalojakaan saanut ongella. No kiertelin lampea siinä toivossa että antais nyt edes muutaman ahvenen, mutta ei. Kaveri sai sitten yhden pienen sären ja sen laittoi luonnollisesti heti onkeen. Ei mennyt kun ehkä muutama sekuntti kun oli jo eka hauki kiinni?
No ei muuta kun piti vaan jatkaa yritystä ja kyllä sieltä sitten sillointällöin joku pikku assu tai särki nousi, kerran jopa 3 ahventa ihan peräjälkeen( :lol: )
No syöttejä oli tarpeeksi ja syötit laitettiin jäähän tehtyyn altaaseen uimaan jotta pysyis elävänä.
Tuolloin siis oli ihan selvä ero kuolleella ja elävällä syötillä. Sama homma on monet kerrat nähty ja koettu, siksi siis itellä aina elävä syötti.

Tuo kyseinen lampi on myös siitä outo että en ole saanut ainuttakaan haukea tasapainoilla enkä lätkällä. Ainoastaan morrilla yhden hauen ja loput täkyongilla. Veden näkösyvyys jotain 20-30cm luokkaa ja kun lunta on jään päällä niin näkyvyyttä ei jään alla lainkaan tai hyvin vähän.

Itse vertaan elävää syöttiä tasapaino pilkintään. Eli tasuriakin pidetään usein liikkeessä kokoajan että kala ottaisi. Jos pitää kokoajan vaan paikallaan niin ei siihen tasuriin kala ota jos ei ole hyvä syönti.
sama homma täyllä eli kala tässätapauksessa hauki ottaa parrmin kun syötti jotenkin liikkuu siellä vedessä.

Mutta kyllä kuolleellakin syötillä saa kalaa se on varma, mutta jossain paikoissa se ei vaan toimi.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7638
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Yhdyn Perzan textiin...Hyvin paljon samoja kokemuksia...
Janottaa nii että suu pölisöö...
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

Olen kanssa samaa mieltä tuosta perzan kommentista.

Itse olen huomannut saman kesällä. kyllä elävä on parempi kuin kuollut.
Luulen että perustuu kalojen tapaa saalistaa, mielellään ottavat sen elävän ravinnon.

Kaikki idet kokeillaan tulevana talvena matikasta kirjoloheen. Pidän eläviä ja kuolleita syöttikaloja aina mukana.
Jotain kivaa tämä varmasti on
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Heitetään tänne kun en parempaa paikkaa pikasesti löydä!

Miten usein käyttä kattomassa made koukut? Rakentelin tossa 10 koukkua ja veteen ois tarkotus laittaa, mutta aikaa ei oo jokapäivä käydä kattomassa.

Ehkä pari-kolmekertaa viikkoon, onko liian harvassa?
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

jkv77 kirjoitti:Heitetään tänne kun en parempaa paikkaa pikasesti löydä!

Miten usein käyttä kattomassa made koukut? Rakentelin tossa 10 koukkua ja veteen ois tarkotus laittaa, mutta aikaa ei oo jokapäivä käydä kattomassa.

Ehkä pari-kolmekertaa viikkoon, onko liian harvassa?
Ite pidin joskus mökillä matikoille koukkuja ja kävin kerran viikossa kattomassa. Yhtään kuollutta madetta enkä haukea saanut.
Eli jos pari kertaa viikkoon käyt nini uskosin että oonistuu hyvin...
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

nyt kylmän veden aikaan säilyy pvän vaikka olisi kuollut. mutta tuore aina paras. 8)

itsellä nyt takana 2 täkyreissua, kokeillut syöttinä ahventa,särkeä ja kiiskeä.

saaliina 6 haukea ja 3 ahventa.
saaliit tulivat 4 haukea ahvenella, 1 kiiskellä ja 1 särjellä.
ahvenet tulivat särjillä.

täkykalojen koot olivat seuraavat:
ahvenet kokoa 5-7 cm
särjet kokoa 5-8cm
kiiski 10cm

kalojen psinot olivst seuraavat.
hauet: 0.58kg, 1.09kg, 1.45kg, 1.6kg, 3.45kg ja 4,3kg
ahvenet 0.68kg, 0.7kg ja 0.73kg

ahvenet tekivät taas vaikutuksen.

merellä kokeilin ja kokeilut jatkuvat taas viikonloppuna. sitten yritän löytää isoa ahventa ja haukea. miksei sattuma kuha olisi kiva.
Jotain kivaa tämä varmasti on
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Ite oon kyllä miettyny tota ahventen ottia, kun itse olen kuitenkin parin talven aikana aikapaljon onkinut täkyongilla haukia ja syöttinä ollut joskus aika pieniäkin ahvenia ja joskus särkiäkin, mutta yhtään ahventa en ole saanut.
joissakin paikoissa on kyllä tiettävästi isojakin assuja, mutta ihme ettei ole vielä sattunut. Taimeniakin on tullut enemmän kun ahvenia( :lol: )
Pitäs kyllä kokeilla vieläkin pienemmillä syöteillä ja vähän pienemmillä koukuilla jos vaikka sais ahvenen täkyongella saaduks.
Made ja kuha nyt on tavoitteena, mutta kun ei ole oikein paikkoja mistä moisia vois tavoittaa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
jartsa
Viestit: 350
Liittynyt: 19:55:39 15.05.2005
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Ihan on nättiä appuraa Nikillä tarttuillut.Ite pääsee vasta maaliskuun puolella täkyileen.Leikkaus edes ja kuukaus menee toipumiseen.Onneksi parhaat ajat vasta silloin.
niki
Viestit: 369
Liittynyt: 21:54:27 15.05.2006
Paikkakunta: --------

Viesti Kirjoittaja niki »

hienoja yllätyksiä ahvenet olivat kokojen puolesta.

ahvenella käytän yleensä paljon pienempää syöttikalaa, koko yleensä 2-5cm ja ruutanaa. mutta nyt ei niin pientä ruutanaa, joten haukien jallitukseksi meni mutta molemmilla reissuilla ahvenet mukaan.

eka reissulta 2 sitten yksi. kevät on sitä parasta aikaa maaliskuulta eteenpäin.
ei mun mielestä sen ahvenen pyytäminen vaikeata ole, mulle taas se kuha on paljon vaikeampaa vaikka tiedän että sitä on missä yritän.
Jotain kivaa tämä varmasti on
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Viesti Kirjoittaja atho »

Kokeilin tuossa eilen ekaa kertaa kuhaa täkyongella. Ongin syvänteestä kohon kanssa, koukku oli semmonen pitkänsiiman yksihaarakoukku, eli ei kovin pieni muttei isokaan. Syöttinä oli ensin n. 10 cm elävä ahven, mutta siihen ei tullut tärppiäkään. Päättelin että oli ehkä vähän liian iso.

Noh vaihdoin sen sitten särjenpalaan, pala pituudeltaan ehkä 3 cm ja sama korkeudeltaan. Sainkin tällä syötillä kaksi peräkkäistä tärppiä, mutta kalat eivät jääneet kiinni. Odotin ensimmäisen tärpin kohdalla ehkä 5 sekuntia ja vetäisin, mutta ei pysynyt. Toisella kerralla odotinkin jo varmaan 20 s, mutta irtosi taas vetäessä.

Vaihdoin sitten särkipalan tilalle ahvenenpyrstön ja jossain vaiheessa koho taas sukelsi. Noin 5 sekuntin odotus ja vastaisku, tällä kertaa kala tarttui! Mutta ehkä kymmenen sekuntin päästä irtosi, juuri kun olisi tullut pintaan näytille. :roll:

Elikkä mietin vaan että mikä meni vikaan, pitäisikö vastaisku tehdä heti vai pitäisikö odottaa kauemmin, vai mitä?
Syötit eivät myöskään ehkä olleet parhaasta päästä. Uskoisin että pikkusärkikala (elävä) olisi voinut olla parempi ja kuhat olisivat voineet napata siihen reilummin...

Niin ja onko kellään tietoa että kuinka myöhäseen syksyyn noita kuhia voipi ongella saada syvästä vedestä, vai alkaako jo olla viimeiset hetket?
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Avatar
priapisti
Viestit: 229
Liittynyt: 21:19:36 08.12.2007

Re: Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Viesti Kirjoittaja priapisti »

Tässä on niitä pesuainepullon korkista tehtyjä kohoja:

Kuva
Koukkuina nro. 8 kemiallisesti teroitettuja kamasaneja.

Tuossa on yksi video 7.6 kiloa CR uimarannalta :D kalastettuna:

callis
Viestit: 0
Liittynyt: 19:41:18 19.01.2017

Re: Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Viesti Kirjoittaja callis »

Onko kukaan kokeillut K.P Lisäkoukkuperuke renkailla 4cm-41kg viritelmää, eli mietin olisko tuo nopea ja suhteellisen edullinenkin ratkaisu liittämään kaksi 6-koukkua syöttikalaan. Tuohon sitten laittaisi isomman perukkeen kiinni siimaan...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/569048/K ... ailla-2kpl

Hintaa tulisi 2€ per koukkusetti ja siihen 1.5€ 30cm peruke olisi koko komeus valmis + kolmihaarakoukut.
Hermanni
Viestit: 77
Liittynyt: 09:34:06 11.11.2013
Paikkakunta: Vlk

Re: Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Itse olen kyllä pärjännyt yhdellä kolmihaaralla selästä koukututettuna. Kahtakin olen kokeillut mutta yhden koukun taktiikka on vakiintunut omassa käytössä. Pienenee riski koukuttaa itsensä siinä samalla jos isompaa kalaa kampeaa avannosta jäälle.
K.Mäkinen
Viestit: 4
Liittynyt: 18:52:27 29.09.2016

Re: Täkykalastus: Nyt olisi tarvetta tiedolle.

Viesti Kirjoittaja K.Mäkinen »

Elävän täkykalan käyttö on kyllä todella epäilyttävää, koska se on niin selkeää eläinrääkkäystä. Onneksi se on tänä päivänä vähenemässä, eikä yksikään vastuullinen kalastaja moista rääkkäyskäytännettä suosikaan. Vastuullisen kalastuksen yksi osa-alue on kalojen kärsimyksen minimointi.

Kuollut täky toimii melkeinpä yhtä hyvin kuin eläväkin. Täkyinä voi käyttää myös kalan palaa, pyrstöä jne.
Vastaa Viestiin