Jerk off, aloittelijoille

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

Mikä kela toi oikeanpuoleinen on?
Peksim
TöPeksim
Viestit: 1130
Liittynyt: 14:21:33 07.02.2006
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peksim »

No hohhoh jopas on Tapsalla "alotuspaketilla" näköä ja kokoa! Mahtoi tehä aikamoisen loven tonne lomakon syrjään.. :D
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja tmu »

No voihan sitä noillakin yrittää.

Veikkaan kuitenkin että jompikumpi keloista menee vaihtoon heti kohta ennen vappua, ja muutama väri jota ilman ei vesille edes kannata lähteä näkyy Bustereista puuttuvan. Lisäksi en näe yhtään pigiä, slideria enkä montaa muutakaan välttämätöntä ottipeliä.
Sanoisinkin että on suorastaan ihme jos noin puutteellisesti varustautuneena yhdenkin hauen saat. :D
Make my day- Teemun päivä.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Deep kirjoitti:Mikä kela toi oikeanpuoleinen on?
Se on sellaanen Quantum ameriikasta... :twisted:
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

jassoo.. taitaa olla vapa samaa merkkiä..
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

tmu kirjoitti:No voihan sitä noillakin yrittää.

Veikkaan kuitenkin että jompikumpi keloista menee vaihtoon heti kohta ennen vappua, ja muutama väri jota ilman ei vesille edes kannata lähteä näkyy Bustereista puuttuvan. Lisäksi en näe yhtään pigiä, slideria enkä montaa muutakaan välttämätöntä ottipeliä.
Sanoisinkin että on suorastaan ihme jos noin puutteellisesti varustautuneena yhdenkin hauen saat. :D
Hypercastihan se siinä oikealla tököttää... Siis tosiasiahan on että siitä varmasti puuttuu montakin merkkiä/mallia/väriä.

Lähtökohtana oli että en hanki kaikkia mahdollisia malleja jerkkivalikoimasta. Runko tehdään Buster, Manta ja Slider valikoimasta... Okei, Sliderit on vielä hankkimatta, ja Black Eye:t tuli mukaan vähän niinkuin puuntakaa... :D

Kaikkia kolmea (Buster, Manta, Slider) on kehuttu helposti uitettaviksi ja toimiviksi myös aloittelijan käsissä. Ajattelin, että pysytään 3-4 eri jerkissä ja aloitetaan niillä... :oops:

Mitä pakollisia Bustereita vielä puuttuu? :oops: Ja se on sitten sun syy että mulla on kohta kaksi kassillista kalustoa!!! :D :D

Quantumin uskon kyllä kestävän pitempään, toki eihän sitä koskaan tiedä?!?!
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

On sulla värkit ja jerkit prkl!

prkl.. määki oon tässä miättiny sitä alottamista jo muutaman kuukauren, keppejäki käyny hivelelemässä.. aattelin sijottaa sellasen kymmenesosan mitä sää! Ainaski noihi pulikoihi... onneks mullon tua pääharrastus sevverta kovalla prioriteetilla ettemmää varmaa kykeniskää haksahtamaa tuaho mallii... EHKÄ... :D
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Varustelu on vaarallinen oireyhtymä!!! :twisted:
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Koivisto
Viestit: 1516
Liittynyt: 17:38:00 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koivisto »

Tapsal kirjoitti:Varustelu on vaarallinen oireyhtymä!!! :twisted:
Kuinka niin? Ei mullakaan ole jerkkejä kuin vajaa 20 kiloa, joista mukana kulkee karvan vajaat 15 kiloa... :D
koivistojanne.kuvat.fi
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Mutta kun sulla on niin hyvät mahkut noihin Black Eye:hin...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja tmu »

Älä mua syytä. Yhtään jerkkiä en oo sulle ostanut.

Ja kelastakin mainitsin vain sen takia kun ne on erikätisiä. Ainakin itte oon sen verran ykskätinen että kädenvaihto kesken kaiken tuntuu motorisesti mahdottomalta. :)

Ja noista väreitä vielä, toi suklaamonni tuossa edessä kyllä paikkaa monta puuttuvaa. :wink:
Make my day- Teemun päivä.
Avatar
Hemu
Viestit: 91
Liittynyt: 23:50:11 16.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi, Veikkola

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Sanokaas mulle, että onko liian ohkasta siimaa, jos heittää haukivaappuja ja alle 60g jerkkejä 0,23 PP:llä
Ja sitten yli 60 rammasia 0,32 Firen kanssa, että miten onnistuu ja isoimmat kapulat, joita viskon on Mantoja
Kalamies.com, sinne ne kalamiehet menneet on.
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja tmu »

Hemu kirjoitti:Sanokaas mulle, että onko liian ohkasta siimaa, jos heittää haukivaappuja ja alle 60g jerkkejä 0,23 PP:llä
Ja sitten yli 60 rammasia 0,32 Firen kanssa, että miten onnistuu ja isoimmat kapulat, joita viskon on Mantoja
Itse heitän jerkkejä .32 ja muita haukiuistimia .28 PP:llä. Eikä ongelmia ole tähän mennessä ollut. .32 tuntuu kestävän heittojuminkin hyvin, tosin meikäkäisen jerkit on suurin osa alle satagrammaisia.

Muuten vetolujuudet riittää vallan mainiosti. Mun mielestä 0.36 paksumpi siima menee samaan sarjaan kuin kolmelitrainen V6 kauppakassissa. :)
Make my day- Teemun päivä.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Eikös ne isot pojat käytä 0.4mm ja siitä ylös päin. Sitten on riittävä siimavahvuus, kun 150g jerkillä heittojumissa koko setti karkaa käsistä, mutta siima ei katkea :wink:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Deep »

Mulla on isojen lelujen viskonnassa 0,36pp ja perus haukikaman + n. 70 grammaan asti 0,32pp. 0,41 on myös suosittua. mun viskonnalle nuo 0,32 ja 0,36 riittää.
Stobe
Viestit: 397
Liittynyt: 07:16:39 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Mulla on ihan samat kuin tmulla. Ei katkoja, oikeestaan ikinä, ehkä luokkaa kerran vuodessa ja yleensä aina omaa laiskuutta, kun ei ole jaksanut kuluneita siimoja kärjestä vaihdella (mulla on vavat valmiina perukkeineen läpi kauden ja kulkee sellaisenaan mukana, satunnaisesti tulee siiman kärjestä joku metri poistettua).
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja tmu »

Stobe kirjoitti:(mulla on vavat valmiina perukkeineen läpi kauden ja kulkee sellaisenaan mukana, satunnaisesti tulee siiman kärjestä joku metri poistettua).
Joo. Yleensä samalla saa sitoa uuden perukkeenkin siiman päähän. :cry: Ei edes kuukautta kestä solmua uusimatta.
Make my day- Teemun päivä.
Avatar
Hemu
Viestit: 91
Liittynyt: 23:50:11 16.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi, Veikkola

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Juu kiitoksia tiedoista nyt tiedän, että kunhan on kunnon solmu niin ne "isot" (luetaan 2kg hauet) ei sitten pääse vapahaksi. :lol:
Kalamies.com, sinne ne kalamiehet menneet on.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Viime viikonloppuna olin sitten ekaa kertaa uittamassa ihan oikeaa jerkkiä. Luulisin, että sitä siiman päässä ollutta viehettä kutsutaan nimellä Buster Jerk II, koska kyseessä oli se reilu 30 grammainen versio.

Mulla tuli vaan isoja ongelmia uitossa. Syvyyttä ei saanut millään, koska jerkin pentele pyrki jatkuvasti pintaan. Jotain sivuttaissyöksyjä tuli, mutta melkein pintaa viistäen. Enkö vaan osaa?

Mulla oli perukkeena tosin vain reilu 10 senttinen pianolanka, jolla ei hirveästi painoa ole. Siimana oli noin 0,3mm Spiderwire Stealthia, en tiedä kuinka paljon se kelluttaa. Muuten kalastussetti oli ihan mun basic-haukikamaa, eli ei mikään erityinen jerkkisetti. Mutta ei kai sillä ole väliä? Eli, arvon jerkkigurut, apua tarvitaan:
1) Eikö aikuinen mies osaa jerkata?
2) Eikö peruke ole riittävän kallis? (Tai painava)
3) Onko jerkki vammainen? Uppoaa kyllä tosi hitaasti itsekseen, mutta ei kai tarpeeksi?
4) Jos lisään painoa perukkeeseen / koukkuihin, meneekö koko uinti ketuiksi?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

catch-a-fish kirjoitti: Enkö vaan osaa?
Et.

Pikku-Busteri on kyllä myös hieman turha uistin. Ei saa vetää yhtään yläviistoon, ettei pinno.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Ketuiksi ei välttämättä uistin mene, jos vaikka pienen päärynäpainon lisää nokkalenkkiin/vatsakoukkuun. Kannattaa kokeilla mihin ja millaien paino sopii tilanteeseen. Itse ainakin normi Busterilla, minne hiukan vuollun pääsynäpainon laitoin vatsakoukun tyveen, sain hyvin haukea hiukan syvemmästä.
Hiukan tarttee malttaa noilla suspeilla/hyvin hitaasti uppoavilla jerkuttimilla. Eikä mitään vastaiskunykäisyjä uittaessa :)
I am the lizard king, I can do anything!
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

abo kirjoitti:Pikku-Busteri on kyllä myös hieman turha uistin.
Jaa. Sen siitä taas saa kun uskoo kalastusvälineliikkeen asiantuntijaan. Eli hyvä valinta ekaksi jerkiksi, jeh!

abo kirjoitti:Ei saa vetää yhtään yläviistoon, ettei pinno.
Tuossa voi olla osasyy, täytynee pitää vavan kärkeä varmaan ihan veden pinnassa.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mökkijärvellä, matalassa vedessä, pikkubusteri on tominut. Merellä en edes ole viitsinyt kokeilla. Monet jerkit eivät todellakaan uppoa hirveän nopeasti, se on monen jerkin ominaisuus, ei vika. Pysäytyksiä vaan uiton lomaan, niin viehe menee syvemmälle. Ja uitto keppiä alaspäin "lyömällä" tai kelauitolla, vavankärki veteenpäin osoittaen. Itse tykkään merelläkin, kaislikonreunaa jerkatessa siitä, että veihe välillä näkyy. Antaa mielestäni paremman uittotuntuman sille. Ja tuo sivuliuku kyllä tulee harjoittelun myötä, yllätävän helposti se oikea uittorytmi sitten löytyy.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Perjantaina käynnistyy meikäläisen jerkkiura! :D Lähetään Don Padren kanssa meitin mökkilaiturin nokkaan pojottamaan... Sillä alkaa olemaan jo paniikkihäiriön elkeitä, pakko pelastaa kaverin pää... :lol: Päivän piston tarkoitus on nimen omaan uittoreeni. :shock:
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Don Padre
Viestit: 286
Liittynyt: 23:14:16 02.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

:oops: :oops: :oops:
If people concentrated on the really important things in life, there`d be a shortage of fishingpoles!
Vastaa Viestiin