Jerkki hyrrä

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
ZeroHero
Utelias, se 8. kääpiö
Viestit: 106
Liittynyt: 11:41:22 23.09.2009
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja ZeroHero »

Olen ostamassa ensimmäistä jerkkihyrrääni. olen kattellut shimanon curado 200e7 ja abun ambassadeur revo inshore jerkkiä. tiedän että inshore kestää mutta curadosta en tiedä. itse kannatan curadoa, mutta kun en tiedä että kestääkö se ja että onko siinä takasalpa ja IAR. voi kuulostaa hieman tyhmältä mutta kun en tiedä niin kysyn :) . kumman ottaisitte?
Viimeksi muokannut ZeroHero, 18:32:02 17.06.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Mulla ei curadoa ole (ikävä kyllä), mutta jokainen joka sellaisen omistaa sanoo sitä parhaaksi rullaksi tohon hommaan. Eli osta curado niin ei tarvitse jossitella.
|SKPJ|
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Osta vaan se Curado.
Siitä ei o pahója korviin kantautunu. Laakereille tippa öljyä sillon tällön ja normaalit puhdistelut päälle, niin varmasti pysyy kasassa.

Sehän se suurin ongelma kaikissa keloissa kuitenkin on että niitä ei putsailla ja rasvailla kun ei jakseta. Sit haukutaan täysin paskaks...ei niin.

Curado on erittäin mukava kela käteen ja erittäin mukava käyntinen. Kestävyyteen vaikutat sitten paljon ite, mutta voin suositella erittäin lämpimästi.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Nilsuilija
Viestit: 511
Liittynyt: 15:41:54 01.12.2005
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija »

ZeroHero kirjoitti:Olen ostamassa ensimmäistä jerkkihyrrääni. olen kattellut shimanon curado 200e7 ja abun ambassadeur revo inshore jerkkiä. tiedän että inshore kestää mutta curadosta en tiedä. itse kannatan curadoa, mutta kun en tiedä että kestääkö se ja että onko siinä takasalpa ja IAR. voi kuulostaa hieman tyhmältä mutta kun en tiedä niin kysyn :) . kumman ottaisitte? ja kummalla on parempi jerkata. woblerin sivuilla kehuttiin curadoa jerkkihyrrien ykköseksi, mutta niiden tehtävä on mainostaa. voisitteko vastata nopeasti... tällä on vähän kiire
Itselläni on ollut Curado ja Revo sarjaa molempia parit kappaleet . Kommatkin ovat mielestäni oikein toimivia hyrriä. Omaan käteen istuu parhaiten Curado 200E7. Nopea välitys ja muutenkin kelan ominainaisuudet ovat kunnossa; hyvä ergonomia, eli istuu hyvin käteen ja on kevyt, helppo ja pitkäheittoinen viehepainoista riippumatta, sekä muutenkin luotettavuus, ei ole ollut ongelmia koko kaudella vaikka on riepoteltu vaikka miten. Revokin on hyvä sarja ja oikeastaan samat ominaisuudet löytyvät siitäkin, ainoastaan tuota seiskan välitystä ei taida olla. hyvin kyllä pärjää kutosellakin. Vitonen alkaa olla ainakin omaan käyttöön liian hidas.
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Kyllähän kela on paska jos ei se kestä huoltamatta vähintään 2 kautta.
Vanhempaa Curado 300 vaivasi yhden kauden jälkeen IAR: ruostuminen ja takasalvan pettäminen. Mutakin takeltelua on ollut. Ainakin takasalpa lonksuu ihanasti.
Ainoa kela joka ei huoltoa ole tarvinnut (kaveri kyllä avasi kelan ja katseli kelan läpi vaikka vikaa siinä ei ollutkaan) on Kalkkuna 200 GTB. Korkean profiilin ja kylmän kuoren takia ei kuitenkaan ykköskelaksi ole asiaa.

Curado 200E7 ei vielä riittävästi kokemusta mutta hyvältä vaikuttaa ainakin vielä (kop kop).
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

JaRu kirjoitti:Kyllähän kela on paska jos ei se kestä huoltamatta vähintään 2 kautta.
Vanhempaa Curado 300 vaivasi yhden kauden jälkeen IAR: ruostuminen ja takasalvan pettäminen. Mutakin takeltelua on ollut. Ainakin takasalpa lonksuu ihanasti.
Ainoa kela joka ei huoltoa ole tarvinnut (kaveri kyllä avasi kelan ja katseli kelan läpi vaikka vikaa siinä ei ollutkaan) on Kalkkuna 200 GTB. Korkean profiilin ja kylmän kuoren takia ei kuitenkaan ykköskelaksi ole asiaa.

Curado 200E7 ei vielä riittävästi kokemusta mutta hyvältä vaikuttaa ainakin vielä (kop kop).
Toiha on sama ku ei laittais vaikka mopediin öljyä ja sit itkee ku leipoo kiinni mulko
|SKPJ|
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Vertauksesi on yhtä osuva kuin katiskan vertaaminen autoon :voeprkl: ( no joitain autoja myös katiskoiksi kutsutaan). Kyseessä ei kuitenkaan ole polttomoottorikäyttöinen kela herää pahvi Vertaisin mieluummin sähkömoottoriin

Kerropa sitten miksi toinen kela toimii moitteetta 4 vuotta ja toinen remontissa 1 kauden jälkeen? Samalla huollolla tai siis huoltamattomuudella.
Jos kelasta laukeaa (ruostuu) IAR joka on hienosti kammen alla (eli koko kela atomeiksi ja öljyämään vai?) on kyseessä suuri toteutuksellinen vika. Paska on paska vaikka kuinka kääntelis.
Eikä noista keloista huoltamalla sen parempia tule: kalakavereilla jotka keloja huoltaa enempi laakerit ruostuu ym.
Ps. noita curadon 300 on kaveripiirissä useampia joten empiiriset tutkimukset on jo suoritettu.
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

JaRu kirjoitti:Vertauksesi on yhtä osuva kuin katiskan vertaaminen autoon :voeprkl: ( no joitain autoja myös katiskoiksi kutsutaan). Kyseessä ei kuitenkaan ole polttomoottorikäyttöinen kela herää pahvi Vertaisin mieluummin sähkömoottoriin

Kerropa sitten miksi toinen kela toimii moitteetta 4 vuotta ja toinen remontissa 1 kauden jälkeen? Samalla huollolla tai siis huoltamattomuudella.
Jos kelasta laukeaa (ruostuu) IAR joka on hienosti kammen alla (eli koko kela atomeiksi ja öljyämään vai?) on kyseessä suuri toteutuksellinen vika. Paska on paska vaikka kuinka kääntelis.
Eikä noista keloista huoltamalla sen parempia tule: kalakavereilla jotka keloja huoltaa enempi laakerit ruostuu ym.
Ps. noita curadon 300 on kaveripiirissä useampia joten empiiriset tutkimukset on jo suoritettu.
Mulla on itelläni pressa, josta on täälläkin väännetty. Tulos taisi olla sellainen että ei kestä mitään. Noh, mulla on ollut nyt pari kautta ko. kela ja kaikki on hyvässä kondiksessa. Avaan sen suurinpiirtein joka toisen reissun jälkee (minuutin homma) ja laitan tipat öljyä. Oke, IAR:ään en ole koskenut, mutta luulen että ei se ainakaan huonommaksi mene jos ja kun huuhtelen kelan makealla vedellä. Ja sitten sekin viel, että kalastus päiviä mulla ei kerry älyttömästi vuodessa (ikävä kyllä) mutta jonkun verran kuitenkin.

Siitä vielä, että kun osa keloista ruostuu nopeammin ku toiset. Niin miksei ruostuisi, ei kaikki kelat ole samanlaisia(?).

Mikä siinä on niin hankalaa, että ei voi edes kelaa huuhdella ja näin saisi kelalle lisää elinikää? Periaatteesta vaan raiskaatte kelojanne?
|SKPJ|
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

RiWeHe kirjoitti:
Mikä siinä on niin hankalaa, että ei voi edes kelaa huuhdella ja näin saisi kelalle lisää elinikää? Periaatteesta vaan raiskaatte kelojanne?
Itsellä kelat on työkaluja joita haetaan kaupasta lisää, kun ne ovat menneet rikki. Nyt on esim. jekkirullina 251 vanha ja 201B Calkkuna sekä 4601 C3 Amba. Noi on ollu jo useamman vuoden käytössä ja ainoa kela mikä on otettu auki on vanha Calkkuna, kun siihen vaihdettiin laakeri. Muut menee edelleen aukaisematta ja ovat jo toimineet vuosia. Jos laakeri sippaa vaihdetaan se ja taas uutta ajoa. Jos kelaa ei voi enään korjata... vaihtoon.

Taimen kelana on nyt Luna ja se on toiminut avaamatta siittä asti, kun ne markkinoille tuli. Käy edelleen ja heittää hyvin! On sitä käytetty ihan kunnon suolavedessä joten ainakin laakrit on kunnolliset. Tää on siis vuosia vanha!

Miksi siis mollata pyöreäpäätyisiä rullia, jos ne ei vaan vauvan käteen mahdu. Kylmällä voi käyttää hanskaa jos ei näpit kestä.....
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

sakkeus kirjoitti:
RiWeHe kirjoitti:
Mikä siinä on niin hankalaa, että ei voi edes kelaa huuhdella ja näin saisi kelalle lisää elinikää? Periaatteesta vaan raiskaatte kelojanne?
Itsellä kelat on työkaluja joita haetaan kaupasta lisää, kun ne ovat menneet rikki. Nyt on esim. jekkirullina 251 vanha ja 201B Calkkuna sekä 4601 C3 Amba. Noi on ollu jo useamman vuoden käytössä ja ainoa kela mikä on otettu auki on vanha Calkkuna, kun siihen vaihdettiin laakeri. Muut menee edelleen aukaisematta ja ovat jo toimineet vuosia. Jos laakeri sippaa vaihdetaan se ja taas uutta ajoa. Jos kelaa ei voi enään korjata... vaihtoon.

Taimen kelana on nyt Luna ja se on toiminut avaamatta siittä asti, kun ne markkinoille tuli. Käy edelleen ja heittää hyvin! On sitä käytetty ihan kunnon suolavedessä joten ainakin laakrit on kunnolliset. Tää on siis vuosia vanha!

Miksi siis mollata pyöreäpäätyisiä rullia, jos ne ei vaan vauvan käteen mahdu. Kylmällä voi käyttää hanskaa jos ei näpit kestä.....
Toi tummennettu kohta on sellane mihin oma lompakkoni ei riitä, eli siinä kans yks syy miks noita huollan edes vähän. Ehkä joskus sitte isona minäkin... :ohno:
|SKPJ|
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Kyllähän tuollainen pallopääty käteen mahtuu, ei se siitä ole kiinni.
Olin muuten kaveriporukastani viimeinen joka sämpylämallin kelan ostin. Ja 6500C3 on jerkkailtukin useastikin. Sämpylä vaan istuu ainakin omaan käteen paremmin, 300 curatussu sopivan kokoinen vaikka monet väittää sen olevan liian iso. 200 ehkä inan liian pieni.
Kylmällä hanskat ei auta jos sormenpäät palelee. Mitään yber isoja hankoja on turha käsiin laittaa kun tarkkuus kärsii liiaksi.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja River »

Jos lompakko antaa myöten, on huoltovapauteen, kestävyyteen sekä toimivuuteen kylmillä keleillä ratkaisu ja se on TÄYSkeraamiset laakerit. Siis ei ne hybridit, joita yleisesti keraamisiksi kutsutaan.
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Braven »

Kylmällä kelillä curadon kestävyys ei kärsi, mutta siimanohjain jäätyy kiinni punotulla siimalla heiteltäessä. Curadossa on IAR ja takasalpa, joten lipsumista ei tule.

Pari kertaa kela sukeltanut kokonaan meressä ja heittoja tältä kaudelta takana jo aika paljon. Ei näy, eikä tunnu mitään ongelmia olevan. Yhesti avasin, eikä näkynyt edes suolaa kertyneen laakereihin. Harvemmin edes huuhtelen tuota curadoa reissujen jälkeen. Just viimeviikonloppuna kolme päivää jerkkausta Heisalan vesillä, enkä onnistunut saamaan edes yhtä heittojumia. :) Kaksi palaa on käytössä jarrussa.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja vlasek »

"Toiha on sama ku ei laittais vaikka mopediin öljyä ja sit itkee ku leipoo kiinni mulko"

Kuustonninen dööri 90-luvulta. käy ja kukkuu vielki. vissii kerran öljynny. Vähä kolho, mut toimii ja pelittää vähäsillä toimenpiteillä.

Mikäs nuista uudenmaailman vehkeistä ois huoltovapain. Ei jaksas joka pyrähdyksen jälkee rasvailla. Ja muutenni kestävyys itellä pääprioriteettina.
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja River »

Kyllähän döörit toimii ja kestää, ja taitaa muutkin toimia, kuten itselläni curado. Jokainen sitten määrittelee itse sen toiminnan tason, jota kelaltaan vaatii.
Avatar
ZeroHero
Utelias, se 8. kääpiö
Viestit: 106
Liittynyt: 11:41:22 23.09.2009
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja ZeroHero »

Kuinka paljon curadon 200e7 menee PP:n 0,36 tai 0,41?
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

ZeroHero kirjoitti:Kuinka paljon curadon 200e7 menee PP:n 0,36 tai 0,41?
Toista sataa metriä 0.36 mm ja 0.41 mm selkeesti vähemmän.
Avatar
ZeroHero
Utelias, se 8. kääpiö
Viestit: 106
Liittynyt: 11:41:22 23.09.2009
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja ZeroHero »

Mietin vaan noita siimoja kun honkkarissa on 0,36:sta 135m ja 0,41:stä 92m. otan tuon 0,41 ja katon että napsuuko siimat heittojumeissa poikki ja kestääkö pohjasta riuhtomista ja jos kestää niin kokeilen vähän ohuenmpaa
Da Hylje
Viestit: 708
Liittynyt: 10:57:05 25.05.2009
Paikkakunta: Kaarina

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Da Hylje »

Kyllä se kestää...
"Jumalauta mikä mötkö! Tulukee kahtoo!"
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

ZeroHero kirjoitti:Mietin vaan noita siimoja kun honkkarissa on 0,36:sta 135m ja 0,41:stä 92m. otan tuon 0,41 ja katon että napsuuko siimat heittojumeissa poikki ja kestääkö pohjasta riuhtomista ja jos kestää niin kokeilen vähän ohuenmpaa
Joo 0.41 mm ei ole mulla heittojumeissa napsunut, 0.36 mm pari kertaa. Mutta voi olla, että Curado ei imaise edes tuota 92 m 0.41 mm PP:ta.

Molemmat siimat on sitten niin vahvoja, että niillä saa puolan ja akselin paskaksi kun kunnolla riuhtoo pohjatärppejä. Kannattaa varata joku puupalikka tms. tai paksut rukkaset kun repii irti pohjasta. Ja ote SUORAAN SIIMASTA, ettei kelaan kohdistu liikaa voimaa.
Avatar
Hapankaali
Viestit: 605
Liittynyt: 19:57:08 18.11.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Hapankaali »

Curadon siimatilavuus on CU200E7 217 g 7.0:1 0,30 mm / 141 m (Normarkin sivuilta)
Jos mä oisin sä :) niin ostaisin PP.0.32. Kestää normaalit ja epänormaalit heittojumit/ pohjatärpit hienosti.

"heittojumi" :mitaviddua: 8)
"The only difference between
Men and Boys
is the price of the toys"
zima
Viestit: 8
Liittynyt: 16:31:57 06.11.2009

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja zima »

eli paljonko pitää laittaa rahaa että saa jerkkailuun sopivat välineet. pää osin merellä jossa mökkimme on. sen ei tarvi ja saa olla kaikkein kalleinta laatua , itsellä aika pieni tassu joten mataprofiili olis parempi... tai sopiiko isän vanha 6000 dööri jerkkaukseen?
Avatar
ZeroHero
Utelias, se 8. kääpiö
Viestit: 106
Liittynyt: 11:41:22 23.09.2009
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja ZeroHero »

zima kirjoitti:eli paljonko pitää laittaa rahaa että saa jerkkailuun sopivat välineet. pää osin merellä jossa mökkimme on. sen ei tarvi ja saa olla kaikkein kalleinta laatua , itsellä aika pieni tassu joten mataprofiili olis parempi... tai sopiiko isän vanha 6000 dööri jerkkaukseen?
Jonkun 200-300e saat laittaa välineisiin, riippuen tietysti budjetista ja siitä että paljonko haluaa sijoittaa. Pieneen käteen sopii hyvin Curadot. 200 - ja 201e7:ssa on nopea, 7.0:1 välityssuhde, joka sopii mielestä jerkkaukseen kuin nenä päähän. Jos hyvän kelan haluut niin osta toi. Hintaa n. 200e. Vavaksi alkuun ehkä DD Jerkmate tai Patriotin Jerk It. Kummastakaan ei ole omia kokemuksia mutta kehuja on kuultu. Siima PP eli Power Pro. Jotain 0.30 - 0.50, riippuen kelasta. Perukkeet teen itse. Tuossa hyvä ohje: http://www.obblers.com/?page_id=191 Itse olen aloitteleva jerkkaaja joten kokeneemmat jerkuttajat voivat lisätä joitain niksejä tai huomauttaa tekemistäni virheistä.
Avatar
Jarski
Caesar
Viestit: 666
Liittynyt: 09:44:51 16.05.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja Jarski »

zima kirjoitti:tai sopiiko isän vanha 6000 dööri jerkkaukseen?
Tiedä sopimisesta mutta itse aloitin juuri 6000 döörillä, eihän se yhtä hyvä ole kuin varsinaiset heittokelat mutta on tuo vielä kiinni mulla yhdessä setissä. Huonoja puolia tuossa on kohtuullinen koko ja hitaahko välitys. Plussaa on ainakin hyvä tila heittojumien selvittelyyn ja myös siimaa mahtuu hyvin ko kelalle. Jerkkien painosta johtuen ne saa lentään ko kelalla vaikka se ei olisikaan tuunattu ihan viimeiseen heitto tikkiinsä. Mielipiteeni on että jos rahoitus kamoihin on tiukassa niin kokeile ensin kalastusta isän vanhalla ja sitten kun olet vähän tuntuma saanut niin tiedät jo kenties paremmin millaisia ominaisuuksia haluat oikein hyvätä jerkkikelalta.
Mutta toi oli vain mun mielipide joku toinen tietysti on sitä mieltä että 6000dööri ei mitenkään sovi jerkkaukseen. ;-)
citius altius fortius
zima
Viestit: 8
Liittynyt: 16:31:57 06.11.2009

Re: Jerkki hyrrä

Viesti Kirjoittaja zima »

Jarski kirjoitti:
zima kirjoitti:tai sopiiko isän vanha 6000 dööri jerkkaukseen?
Tiedä sopimisesta mutta itse aloitin juuri 6000 döörillä, eihän se yhtä hyvä ole kuin varsinaiset heittokelat mutta on tuo vielä kiinni mulla yhdessä setissä. Huonoja puolia tuossa on kohtuullinen koko ja hitaahko välitys. Plussaa on ainakin hyvä tila heittojumien selvittelyyn ja myös siimaa mahtuu hyvin ko kelalle. Jerkkien painosta johtuen ne saa lentään ko kelalla vaikka se ei olisikaan tuunattu ihan viimeiseen heitto tikkiinsä. Mielipiteeni on että jos rahoitus kamoihin on tiukassa niin kokeile ensin kalastusta isän vanhalla ja sitten kun olet vähän tuntuma saanut niin tiedät jo kenties paremmin millaisia ominaisuuksia haluat oikein hyvätä jerkkikelalta.
Mutta toi oli vain mun mielipide joku toinen tietysti on sitä mieltä että 6000dööri ei mitenkään sovi jerkkaukseen. ;-)
Itse ostin tänä vuonna tollasen avokela version jerkkivapa on ja kelana aika iso jaxon, mutta kun kela on niin iso että tunti riittä sillä niin on jo ranne kipeä. eli saatan ostaa jonku hyrrävavan joka soveltuu jerkkaamiseen ja testaan dööriä...
Vastaa Viestiin