Hyvää hauesta

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
krisse
Viestit: 305
Liittynyt: 20:36:59 26.02.2006
Paikkakunta: Jämsä

Hyvää hauesta

Viesti Kirjoittaja krisse »

Moneen vuoteen ei ole haukea mun ruokapöydässä näkynyt, tämän illan jälkeen taas alkaa näkymään useammin. Jostain artikkelista kaappasin osan marinadin ainesosista ja lisäilin siihen omiani, oli namia. olen daivaassa

Repsu:
Parinkilon hauki fileoituna, nahkat pois ja helpot kylkiruodot pois. Pitkät selkäruodot on helppo napsia syödessä pois. Parikiloisesta hauesta riittää apetta kahdelle, ahnaimmat vetää yksinkin.
Ennen marinadin valmistusta suolaa fileet.
Marinadia varten pilko iso sipuli, purista pari valkosipulin kynttä, laita kuivattua tai tuoretta persiljaa runsaasti joukkoon. Pari lorausta sitruunanmehua, kuivattu chiliä (suun tottumuksen mukaan) ja ruokaöljyä kunnon loraus, lopuksi koko pakettiin valkopippuria kunnon hitunen.
Lautaselle tai vastaavalle aluselle kunnon kauhalliset marinadia ja fileet siihen päälle. Fileiden päälle kunnolla soosia että kalaa ei näy yhtään. Kelmua päälle ja tunti tai pari kaapissa että makua siirtyy kalaan.
Ennen paistamista kannattaa lastalla sipaista marinadia fileeltä pois ja sitten korppujauhoa niskaan. File pannulle korppujauhoinen puoli alaspäin ja sitten toiselle puolellekin korppujauhoa. Kun molemmat puolet on saanut lämpöä hetken niin osa marinadista tai vaikka kaikki kipataan pannuun. Kun kala on kypsä eväs on valmis.

Itse paistoin perunoita höysteeksi ja sopi oikein eniromaisesti. Suhteellisen nopeatekoinen ja helpoista aineksista. :kippis: