Sähköt
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Sähköt
Semmonen kyssäri, et miten saa veneeseen toimivat ja turvalliset sähköt?
Akulta johdot päävirtakytkimelle, ja siitä sulakerasiaan, ja siitä edelleen tarvittaviin laitteisiin..esim kaiku tai pilssipumppu?
Osaisko joku tietäjä tehdä jonkinlaisen kytkentä kaavion....for dummies.
Akulta johdot päävirtakytkimelle, ja siitä sulakerasiaan, ja siitä edelleen tarvittaviin laitteisiin..esim kaiku tai pilssipumppu?
Osaisko joku tietäjä tehdä jonkinlaisen kytkentä kaavion....for dummies.
-
- EX-tURKUlainen rakkauden levä, vesien Jeesus
- Viestit: 791
- Liittynyt: 15:55:01 18.05.2006
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköt
Tuolla jotain juttuja sähköistä nimerkki Tapsal noita tekee
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=325
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=325
Aina voi oppia uutta, varsinkin kalastuksesta
http://www.deltacafe.fi/
http://www.deltacafe.fi/
Re: Sähköt
No tuossahan juuri selostit itse kytkentäkaavion. Ei se sen kummempaa ole. Viimeisenpäälle toimivat ja turvalliset saa kun ei anna asiaa hoidettavaksi jollekin ajoneuvosähköasentajalle vaan ihan talosähköasentajalleVermilion kirjoitti:Semmonen kyssäri, et miten saa veneeseen toimivat ja turvalliset sähköt?
Akulta johdot päävirtakytkimelle, ja siitä sulakerasiaan, ja siitä edelleen tarvittaviin laitteisiin..esim kaiku tai pilssipumppu?
Osaisko joku tietäjä tehdä jonkinlaisen kytkentä kaavion....for dummies.
Perusasiat...kaikki komponentit; päävirtakytkin, sulakerasia, maadoitusrima mallia marine. Sulakerasiassa ja maadoitusrimassa oltava johtojen liittämistä varten ruuviliittimet, ei esim abikoliittimet. Sokeripalaviritelmät ja kaikki virtavarkajutut kannattaa unohtaa tässä vaiheessa.
Päävirtakytkin asennetaan paikkaan että siihen pääsee käsiksikin, sulakerasia ja maadoitusrima asennetaan vierekkäin. Sitten vedetään akulta kaapeli päävirtakytkimelle, Kaapelin paksuus vähintään 6 mm2. Eikä ole tuossakaan välissä pääsulake liioiteltu, jos kaapeli voi mekaanisesti vaurioitua. Pääsulake esim 30 A ja sen sijoitus välittömästi akun viereen.
Sulakerasian sulakkeitten määrä: niin monta kuin on sähkönsyöppöä veneessä (ajovalot, hyttävalot, lämmitin, pilssippu, mahdollinen pilssin tuuletus, valoheitin, lasin pyyhkijät, hupisähkö ja mitä niitä onkaan). Periaate niin että jos yksi laite vikaantuu ja polttaa sulakkeen niin kaikki muut laitteet pysyvät toimintakuntoisena. Maadoitusrimassa liittimiä sitten saman verran tai tuplasti.
Johtojen pituudet ja sulakekoot (ei mikään virallinen mutta riittävä tähän hätään):
0,75 mm2 -> max 6 A (lämmitin, kaiku)
1,5 mm2 -> max 10 A (ajovalot, pyyhkijät, hupisähkö jne)
2,5 mm2 -> max 16 A (riittää lähes kaikkeen)
Sulakkeen tehtävänä ei ole suojata sitä varsinaista laitetta vaan estää oikosulkutapausessa syöttöjohtoa syttymästä palamaan.
Sitten vaan vetelemään +johtoa sulakkeelta kohteeseen ja maadoitusrasiasta -johto samaan paikkaan (sitä ennen on akusta kaikki kaapelit irroitettu). Kaikki johdotus kannattaa suunnitella niin että ne kulkisivat mahdollisimman paljon samoja reittejä. Vaikka johtoa enemmän kuluukin, niin on se pikku hinta siitä johtohässäkän puuttumisesta mitä veneissä yleensä on tottunut näkemään. Useimmat sähköasentajat jättävät aina kytkentärimapäässä johtoon puoli metriä ylimääräistä kytkentävaraa, ettei johtoja tarvi kovin venytellä saadakseen ne yltämään ruuviliittimiinsä.
Ja vaikka joku kuinka vakuuttavasti yllyttää noitten monisäikeisten johtojen päitten tinaamista helpomman kytkettävyyden takia niin älä usko, tinattu monisäikeinen johto katkeaa ennenku saat veneen keulanarun laiturista irti. Johtimien päihin voi laittaa johdinpäätteitä, sellaisia pieniä puristettavia holkkeja (lähin sähkölaitos).
Asennusputkia voi harkita, isossa veneessä jopa kaapelikouruja. No, läpiviennit ja mutkien kohdat täytyy erityisesti katsoa ja eristää tai estää johtonippu mekaanista hankausta vastaan. Jos ei asennusputkia tai kaapelikouruja ole niin nipun voi kiinnittää johonkin rungon kohtaan sieltä täältä jollain konstilla. Johtonippu pidetään nippuna vaikkapa jesseteipillä. Myös nippusiteitä käytetään ja hyvin väärin käytetäänkin. Johtonipun kiinnityksessä runkoon ei kannata sitä jesseteippiä käyttää, vaan siihen on sitten ne nippusiteet paikallaan, on olemassa monenlaisia ruuvattavia tai tarrakiinnitettäviä kiinnityspisteitä lähin sähkölaitos). Eikä ole pöljä se joka laittaa esim halkaistusta muoviputkenpätkästä lisäeristeen sille kohtaa johon nippuside tulee.
Lähes kaikki penkomani sähköviat mastokulkuveuvoissa, vene, mönkijä, kelkka, ovat olleet johdon eristeen hankautumisia puhki, liian hentoisia liittimiä, liittimien hapettumisia, nippusiteellä puristettu johtonippu liian tiukkaan.
Omassa veneessä sähköt toteutettu abaut noin, päävirtakytkimen lisäksi kojelaudassa erillinen hupisähkökytkin, jonka takana kaiku, radio, tv, tupakinsytytinliittimet ja jotain muuta. Kertapainalluksella saa hupisähkön poikki, eivätä laitteet jää vahingossa päälle tyhjentämään akkua.
No sitten vielä: jos tarkoitus että pilssipumppu toimii automaattisesti, on sen syöttö otettava pääkytkimen akun puolelta tai akun navasta. Siis pääkytkin ei saa tehdä automaattipilssiä toimimattomaksi. Ja valitettavasti pilssipumpun syöttöjohto on varustettava omalla johtosulakkeella, ja johtosulake asennetaan mahd. lähelle pääkytkintä tai akkua. Tässä nyt se vihoviimeinen purkkaviritelmä mutta pakko mikä pakko. Tietenkin jos löytyy yhden sulakkeen sulaketaulu niin sen voi ruuvata varsinaisen taulun viereen pilssiä varten.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Re: Sähköt
Jos tarkoitat lataushärdelliä niin on, useita eri versioita.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Re: Sähköt
Kyllä sellaista tarkoitan.Anár kirjoitti:Jos tarkoitat lataushärdelliä niin on, useita eri versioita.
Onko jokin tietty paikka josta voisi katsella niitä tai kerro millä hakusanalla löytyy googlesta.
Kiitos
Jotain kivaa tämä varmasti on
Re: Sähköt
Jakodiodit / Kaksoisakkureleet / automaattiset latausreleet.
http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=219
http://kauppa.aquamatic.fi/store/produc ... _24V).html
Varmaan venetarvikeliikkeissä osataan neuvoa oikean järjestelmän valinta...jakodiodi, rele, kehittyneemmät systeemit...nuo kehittyneemmät sitten alkavat maksamaankin jonkin verran eli rele lienee se simppelein ratkaisu.
http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=219
http://kauppa.aquamatic.fi/store/produc ... _24V).html
Varmaan venetarvikeliikkeissä osataan neuvoa oikean järjestelmän valinta...jakodiodi, rele, kehittyneemmät systeemit...nuo kehittyneemmät sitten alkavat maksamaankin jonkin verran eli rele lienee se simppelein ratkaisu.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Re: Sähköt
Tännehän olikin ilmaantunu Anarilta pitkä selostus.
Kiitokset siitä.
Kiitokset siitä.
Re: Sähköt
Tervehdys!
Olis tarkoitus pulpettiveneeseen laittaa sähköt ja vähän neuvoa kysyisin.
Eli perämoottorin meinasin kytkeä suoraan akkuun, vai kannattaisiko laittaa päävirtakytkin väliin? Jos kannattaa niin miksi?
Hupipuolen meinasin näin, akulta 6mm2 kaapeli päävirtakytkimelle, kytkimeltä sulakerasialle ja rasialta 1,5mm2 johdotukset laitteille. Maadoitus myös 6mm2.
Nyt kiinnostaa tietää että riittääkö tuo 6mm2 virtapiuha, kun laitteita on ajovalo, kaiku, tupakansytytin ja ehkä joskus plotteri. Eli ei siis montaa laitetta tarvi kun pieni vene kyseessä. Akun jälkeen voisin laittaa vielä pääsulakkeen 25A?
Kiitän!
Olis tarkoitus pulpettiveneeseen laittaa sähköt ja vähän neuvoa kysyisin.
Eli perämoottorin meinasin kytkeä suoraan akkuun, vai kannattaisiko laittaa päävirtakytkin väliin? Jos kannattaa niin miksi?
Hupipuolen meinasin näin, akulta 6mm2 kaapeli päävirtakytkimelle, kytkimeltä sulakerasialle ja rasialta 1,5mm2 johdotukset laitteille. Maadoitus myös 6mm2.
Nyt kiinnostaa tietää että riittääkö tuo 6mm2 virtapiuha, kun laitteita on ajovalo, kaiku, tupakansytytin ja ehkä joskus plotteri. Eli ei siis montaa laitetta tarvi kun pieni vene kyseessä. Akun jälkeen voisin laittaa vielä pääsulakkeen 25A?
Kiitän!
Re: Sähköt
osta uusin Venemestari-lehti.
Siellä on sähköistä kerrottu, ja myös neuvotaan miten valita kaapelien paksuus kun tiedetään virta ja pituus.
Siellä on sähköistä kerrottu, ja myös neuvotaan miten valita kaapelien paksuus kun tiedetään virta ja pituus.
Re: Sähköt
Täytyykin käydä hakemas tänään lehti.
Re: Sähköt
Blue Sea Systemsiltä saa sulakerasiaa jossa on myös maadoituspuoli samassa kotelossa.
Ruuviliittimet ja pistosulakkeet.
Ei kannata tehdä liian vaikeesti.
Myös pika-akkukengät on hyvä vaihtoehto jos pääkytkimestä haluaa eroon.
Vähän aina riippuu kohteesta ja koosta ja .........
Ruuviliittimet ja pistosulakkeet.
Ei kannata tehdä liian vaikeesti.
Myös pika-akkukengät on hyvä vaihtoehto jos pääkytkimestä haluaa eroon.
Vähän aina riippuu kohteesta ja koosta ja .........
Re: Sähköt
Tänään kävin hakemassa Motonetistä tarvikkeita.
Blue Sea systemsin sulakeboksin 6 sulakkeelle, siinä ei tosin maadoituskiskoa ollut samassa joten ostin erillisen.
Päävirtakytkimen sekä 6mm2 ja 2x1,5mm2 kaapelia. Noista meinasin nyt askarrella veneeseen sähköt.
Blue Sea systemsin sulakeboksin 6 sulakkeelle, siinä ei tosin maadoituskiskoa ollut samassa joten ostin erillisen.
Päävirtakytkimen sekä 6mm2 ja 2x1,5mm2 kaapelia. Noista meinasin nyt askarrella veneeseen sähköt.
Re: Sähköt
Avoveneeseen pitäisi askarrella sähköt kokonaan uusiksi, pääkatkaisija, sulakerasia, katkaisinpaneeli ja mitä niitä nyt tuleekin. Automaattisulakkeet olis varmaan aika kivat... Eka kysymys on, että minkälainen (minkä hintainen) katkaisinpaneeli kestää säätä kunnolla? Mahtaako vaikka tuollainen olla hankkimisen arvoinen? http://www.motonet.fi/fi/tuote/386710/K ... ed-valolla
Tuollainenkin keskustelu tuli löydettyä: http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... hkot-35147 , mutta senkään luettuani en kokenut valaistumista...
Näiden keskustelujen perusteella ainakin Blue Sean osia on kovasti kehuttu, mutta ne on kovin hintavia myös. Toisaalta hermo tunnetusti menee, jos ostaa liian halvat (huonot) osat ja ne korkkaa parissa vuodessa. Joten miten lienee, kannattaako suosiolla ostaa tuollaiset jumalattoman kalliit komponentit, vaikka nyt sitten sitä Blue Sea -sarjaa? vai pärjääkö sitä vähän halvemmilla osilla?
Mitä mieltä on asiantunteva raati?
Tuollainenkin keskustelu tuli löydettyä: http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... hkot-35147 , mutta senkään luettuani en kokenut valaistumista...
Näiden keskustelujen perusteella ainakin Blue Sean osia on kovasti kehuttu, mutta ne on kovin hintavia myös. Toisaalta hermo tunnetusti menee, jos ostaa liian halvat (huonot) osat ja ne korkkaa parissa vuodessa. Joten miten lienee, kannattaako suosiolla ostaa tuollaiset jumalattoman kalliit komponentit, vaikka nyt sitten sitä Blue Sea -sarjaa? vai pärjääkö sitä vähän halvemmilla osilla?
Mitä mieltä on asiantunteva raati?
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
Re: Sähköt
Raadin mielipiteiden ollessa määrällisesti varsin vähäiset, ostin varmuuden vuoksi ns. laatutavaraa. Pääkytkin on nyt Blue Sea, samoin sulakerasia ja kytkimet. Olen havainnut, että tekemällä kaikki pienveneen sähköt uusiksi, menee aika paljon rahaa ja paljon enemmän aikaa... vieläkin on kokonaisuus vähän kesken. Tässä vielä kuvasarja pääkytkimen vaihtoprojektista:
Vanha lähti päävirtakytkimien Valhallaan:
Blue Sean kytkin on niin iso köntti, että tuli rasiaporalle töitä. Ihmeen hyvin puree vanhan ja halvan (noin 10 e) rasiaporasarjan terät alumiiniin:
Takapenkin etuseinän ja akkulaatikon väliin tukilevy 2 mm alumiinista.
Uusi kytkin asemissa. Kuvassa näkyvä Busterin alkuperäinen kytkimen tönimissuoja sopii vähän madallettuna uuden kytkimen kanssa. Kuvassa se ei vielä ole kiinnitettynä. Aika pirusti joku on joskus halunnut tehdä reikiä tuohon penkin etuseinään, mutta eipä tuo onneksi kauheasti haittaa.
Vanha lähti päävirtakytkimien Valhallaan:
Blue Sean kytkin on niin iso köntti, että tuli rasiaporalle töitä. Ihmeen hyvin puree vanhan ja halvan (noin 10 e) rasiaporasarjan terät alumiiniin:
Takapenkin etuseinän ja akkulaatikon väliin tukilevy 2 mm alumiinista.
Uusi kytkin asemissa. Kuvassa näkyvä Busterin alkuperäinen kytkimen tönimissuoja sopii vähän madallettuna uuden kytkimen kanssa. Kuvassa se ei vielä ole kiinnitettynä. Aika pirusti joku on joskus halunnut tehdä reikiä tuohon penkin etuseinään, mutta eipä tuo onneksi kauheasti haittaa.
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera