Kesäonginta

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Melkoisen upea satsi...
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Hyvällä purulla ahven merellä, syksysyönnin parasta antia. Meillä päin paras otti on jo ohi.

Aloittaessamme kalastamaan mökkijärveä meillä oli aluksi ongelmana ankkurin pitämättömyys voimakkaammalla tuulella. Kaveri teki nelihaaraisen ison ankkurin, se pitää, mutta sitä käytetään vain vaativimmissa keleissä ja savikkopohjilla. Ankkuri on tosi raskas ja juuttaantuu kiinni savikkoon niin, että koneella pitää vedättää irti.

Kuokkamallinen ankkuri hommattiin äskettäin, se on toiminut nyt loppusyksynä. Kevyt käyttää ja kun laittaa tarpeeksi pitkän narun niin myös pitää. Lyhyellä narulla ja keulaknaapissa keinuttaa vene sen irti. Taisi olla 29€ maksimakasiinissa.

Rantakivikoissa ongittaessa käy ihan tavallinen linkkuankkuri. Sinne jos laittaa haara-ankkurin, niin siellä on ja pysyy. Poikasena kun ongittiin rannankiertäjäahventa, meni ankkureita kivikoihin paljon. Kivikoissa ei uskalla paljon koneellakaan vedättää tai tulee sukellusvene.

Tämä kesä opetti paljon varsinkin tuosta ahvenen kevätkalastuksesta. Ison kutuahvenen käydessä rannalla se syö hetken, ja siihen jos osuu, niin on hyvä mahdollisuus recordikalaan. Kolme mörköä oli keväällä kiinni mato-ongessa, mutta kaikki pääsivät irti. Jospa se ensikeväänä olisi vapa sopivasti notkolla ja sima tarpeeksi kireällä.

Hellekaloja ei hirveesti saatu.

Syksyllä tuli puolosen kalaa ja muutenkin saalista hyvin.
-ahven on paras kala-

[email protected]
harrisiika
Koirakätilö Hento Valkoinen
Viestit: 365
Liittynyt: 18:42:03 27.03.2009
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja harrisiika »

..
Viimeksi muokannut harrisiika, 22:22:00 11.04.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Atte M
Viestit: 84
Liittynyt: 21:16:59 22.08.2006
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Atte M »

Eilen tuli pitkä päivä 9-10 tuntia pilkittyä pystypilkillä, tasurilla ja jigattua.

Luulin että ahventa olisi löytynyt vielä hyvin penkoista (viime vuonna vastaavaan aikaan vastaavissa oloissa ja paikasta tuli) mutta näköjään väärässä olin, tai sitten ne eivät vain syöneet. Ahvenia tuli 2,5 kiloa ja 90% ahvenista tuli aika tarkkaan 7 metrin vedestä, noiden lisäksi sain vain muutaman ahvenen 5m vedestä kohdasta, jossa on vedenalaista kivikkoa, ja tästä paikasta tuli myös bonuskalaksi 800g kuha.

Jotenkin luulen että viime viikonloppuna ja sitä edellisenä olisi päässyt vielä hyviin saaliisiin mutta nyt ne ahvenet katosivat jonnekkin. 3vk sitten olin viimeksi tuolla järvellä ja silloin tuntui että ahvenet on vasta kerääntymässä penkkoihin, sillä sitä tuli selvästi paremmin kuin viikkoa tätä ennen. Ja 3 viikkoa sitten sai vielä uistelemallakin muutamia ahvenia.

No avovesikausi valitettavasti jatkuu kun vähän turhan lämmintä keliä on luvassa. Jos sitä vielä muutaman kerran tulis käytyä.
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Olen miettinyt tätä ahvenen siistymisetä syksypaikoilta talvipaikoille paljon. Tätä on selvästi tapahtunut useana vuonna, silloin kun muikun kutu on alkamassa. Tulevina vuosina täytyy selvittää, että siirtyykö ahven muikun kutupaikoille/läheisyyteen, vai meneekö se syvälle?(jonnekkin 17-18m vesiin)

Muikku on agressiivinen kala kutiessaan. Kutupaikoilta häviää särki, ym pikkukalat ainakin.
Jos jollakulla on tietoa tai mahdollisuus testailla nyt ahven liikkeitä juuri nyt tähän aikaan, niin tiedot olisivat kullan arvoisia.
-ahven on paras kala-

[email protected]
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja mylläri »

Oisko tässä loppukaudesta sellainen vaihe, kun ahvenet siirtyvät väliaikaisesti syvempiin monttuihin möllöttämään veden kylmettyä liikaa. Ainakin särkikalat painuvat syvänteisiin kun vesi viilenee. Muikku taas alkaa kutemaan, kun vesi menee tarpeeksi viileäksi. En jotenkin jaksa uskoa, että muikku saa planktoninsyöjänä hätistettyä ensimmäistäkään kalaa kutupaikoiltaan pois vaikka olisi kuinka agressivinen. Muikulla ei ole oiken arsenaalia muiden kalojen pelotteluun. Uskoisin että lämpötila selittää muikun saapumisen kutupaikoille ja kevätkutuisten kalojen painumisen syvänteisiin. Aika samaan aikaanhan nämä varmaan tapahtuu.
Olen kuullut ahvenen jigaamiseen perehtyneiltä kavereilta, että ainakin pienemmillä järvillä ahvenet käyvät ihan loppukaudesta syvänteessä möllöttämässä. Jäiden tulon jälkeen ahvenet siirtyisivät taas niille lokakuun alun paikoille. Nämä havainnot olivat siis aika pieniltä järviltä.
Lajin helppous viehättää.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja perza »

Ite olen sellasen havainon tehnyt että joissain matalissa pikku järvissä ahvenet menee monttuihin kun vesi menee kylmäksi. eli n. alle 7 asteen. Ovat montussa sitten aina joulukuulle saakka ja siten häviävät/leviävät jonnekkin muualle.
Nuo muutaman paikat missä olen tuollaista ilmiötä havainnut on kauttaaltaan matalaa alle 2m vettä ja monttuja on vain yksi tai korkeintaan muutama.

Tuossakin lähijärvellä on varma kun ekoilla jäillä menee järven ainoaan monttuun ja pudottaa morrin nin varmaan nykäsee ahven. Mutta eipä siitä enää mitään tule jos keskitalvella tai keväällä menee yrittämään.

Toisaalta taas isommalta selältä on saanut jigillä ahvenia vielä marraskuussakin samoilta paikoilta kun loppukesästä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Varmaankin tuli möhlättyä tuo viimeinen onkireissu tälle kesälle. Etsittiin vaan sitkeästi kalaa siltä samalta syvyydeltä ja pari metriä syvemmältä kuin missä ahven aiemmin oli. Olisi pitänyt siirtyä noilta penkoilta sinne syvänteen puolelle.Muutama sata metriä olisi riittänyt. Ensi syksynä sitten...

Tuo muikun agressiivisuus-käsite on mökkinaapurilta, joka on innokas muikun pyytäjä. On tehnyt sitä jo kymmeniä vuosia. Hän puhuu siitä, miten muikun kutualueilta häviää roskakala kokonaan muikun aloittaessa kudun. Muikkuverkoissa on tuolloin vain muikkua. Voihan se olla myös, että kalalajit vaihtavat oleskelupaikkojaan veden lämpötilan vaihtelun johdosta.

Kyllä nämä ahvenen käyttäytymiseen liittyvät jutut ovat tärkeitä juttuja, jos meinaa ahventa oikeasti pyytää muutenkin kuin laiturin päästä. Ahvenen vuosittainen kierto kutu/syönnöspaikoille alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan. Näitä hommia pitää kuitenkin harjoitella vielä vuosia. Se tietää monia mukavia hetkiä veneessä ja pilkkijäillä.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Atte M
Viestit: 84
Liittynyt: 21:16:59 22.08.2006
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Atte M »

Huomenna korkkaamaan täysin uusi järvi avovesikalastuksen osalta. (jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan) Tässä järvessä ei ole muikkua eikä ole sielläkään missä viimeksi kävin. Sen sijaan kuoretta on paljon molemmissa ja itse asiassa tiistainakin ahvenet pari kertaa ajoivat kuoreita takaa pinnassa. Sen verran kohmeiselta näytti se "ajo", että en ihmettele että ahvenet eivät oikein otillaan olleet. Tosi minimaalista vauhtia meni pinnassa muutaman sentin kuoreet ja 100g ahvenet hiljaa lipuivat perässä, kyllä aivan kylmänkankeilta vaikuttivat.

Jotenkin luulen että siellä 7 metrissä oli sitä kalaa paljonkin mutta ne eivät vain syöneet. Kaikki tärpit jotka ylös astikin tulivat oli tosi varovaisia.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Kohta alotellaan olen daivaassa
Janottaa nii että suu pölisöö...
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Nyt kun on tullut tänne liityttyä jonkin aikaa sitten niin, tässä ketjussa mukana kun peräpukama. Tarkoitus ois tänä vuonna keskittyä nimen omaan tähän kuningas ahveneen. Kajakilla tulee kalastettua niin mahdollisuudet on aika rajattomat mihin mennä, kunhan aikaa riittää.

Vehkeetkin on muuten kohdallaan, mutta ahven jigejä ja tasureita pitäs pikkasen keräillä, joten jos suosituksia niin antaa paukkua! Paikkoina on sekä meri, että järvi.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Meinaatko ihan onkia appuroita vai? Tarvis ens viikolla alkaa kasailee rigejä valmiiks.Tapseja tullu tehtyä jo useampi kymmenen valmiiks.Tarvii ruutana jahtii tilata muutama uus koho.Muutaman viikon päästä sit rutku jahtii...Toki sitä ennen täytyy mennä jallittelee lahnoja olen daivaassa
Janottaa nii että suu pölisöö...
harrisiika
Koirakätilö Hento Valkoinen
Viestit: 365
Liittynyt: 18:42:03 27.03.2009
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja harrisiika »

Tänne ketjuun ilmeisesti nuo venepilkintä jutut kuuluvat.. Vaihka eivät mielestäni ongintaa olekkaan. Saatikaan (kesä)ongintaa, itse ainakin venepilkin vain keväisin ja syksyisin. Otsikosta kesäonginta myös ainakin itselle tulee mieleen perinteinen mato-onginta. Jota harrastan itse vain ravunsyöttien hankkimiseksi.

No, oli miten oli.. Jos tuulet jatkuvat yhtä kovana kuin on luvannut niin 2-3 päivää menee ja meri rävähtää auki :ohno: Liian pitkä aika onkin jo kulunut viime venepilkki reissusta!
Holkkipolvi kirjoitti:Tarvii ruutana jahtii tilata muutama uus koho.Muutaman viikon päästä sit rutku jahtii...
Ei ollut muuten ruutanat viellä herännyt pihalammissa, pistin rapumerran ruisleivällä sulaan kohtaan lammia, mutta ei ollut viellä yhtäkään.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Mä ongin kyl ihan perinteisesti.Toki tuo partilla onginta mäskeillä pelaaminen ei nyt ihan perinteistä ole mut ongintaa kuitenki...
Janottaa nii että suu pölisöö...
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Juu tarkotus ois myös ihan ongella, pilkillä, jigillä tota affenta koittaa varmaan tulee myös vedeltyä, mutta varmaan noita ensimmäisenä mainittuja enimmäkseen.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Uus mesta tsekattu.Ai et ku näyttää hyvälle olen daivaassa
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
Cimbe
Viestit: 431
Liittynyt: 22:56:26 21.10.2009
Paikkakunta: Wilppula

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Käytiin poikien kanssa avaamassa kausi laiturionginnan merkeissä, isoja särkiä ja pieniä lahnoja vaan saaliiksi.

No saipahan kalanhajun käsiin :wink:
Avatar
AAOO
Viestit: 150
Liittynyt: 22:28:43 29.03.2009
Paikkakunta: Helsinki/Säkylä

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja AAOO »

Ei ollut vkloppuna aikaa vielä venettä kammeta vesille, niin tulipahan käytyä la ihan perinteisellä kohosäippäongella tuolla Säkylässä eräässä ojansuussa. Hyvin söi kala. Kolmisen tuntia siinä sateessa tuli nysvättyä. Ahventa oli pääosin kalat. Jokunen särki ja salakka joukkoon. Suurimmat aapot +200 g, vaikka pääosin oli aikalailla pienempää. Ihan ruokakalat kuitenkin nousi. Mukavaa touhua, mutta matoja kuluu ja kädet likaantuu yms..:)
Ei kannettu oppi ojassa pysy ja ahven on kala myös
antbor
Viestit: 75
Liittynyt: 20:04:07 01.03.2011

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja antbor »

Missäs harrisiian rapsat viipyy :( kuulin huhuja että tuloksiakin oli tullut.. vai eikö enään kiinnosta rapsata jonkun saamattomien itkijöiden takia?? :evil:
Avatar
mutku
Viestit: 766
Liittynyt: 19:22:38 15.04.2008
Paikkakunta: Nokia

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja mutku »

Huomenna kokeileen ongintaa,mäskit valmiina tositoimiin :mrgreen:
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja mylläri »

antbor kirjoitti:Missäs harrisiian rapsat viipyy :( kuulin huhuja että tuloksiakin oli tullut.. vai eikö enään kiinnosta rapsata jonkun saamattomien itkijöiden takia?? :evil:
Minuako tarkoitat?
Olen ymmärtänyt, että tämä olisi keskustelupalsta. Käsitykseni keskustelemisesta on sellainen, että ihmisillä voi olla erilaisia mielipiteitä.
Itse ainakin joskus kommentoin Harrisiian raportteja ihan vain tuodakseni vähän erilaista näkemystä esille, ettei kenellekään jäisi kuvaa että Harrisiian toimintatavat on ainoita mahdollisia.
Tarkoitukseni ei ollut sabotoida kenenkään reissuraportteja, eikä myöskään aloittaa mitään ikuisuusvääntöä kenenkään kanssa. Sen takia hieman ärsyttää kun tätä vastakkainasettelua yritetään nostaa uudestaan esiin väkisin. Mielestäni olisi reilumpaa perustella omat mielipiteet ja antaa sitten asian olla. Näin itse teen.

Aika ankeaksi menee keskustelu, jos kaikesta pitää olla samaa mieltä.
Lajin helppous viehättää.
antbor
Viestit: 75
Liittynyt: 20:04:07 01.03.2011

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja antbor »

Toimintatavat :) Eivät varmasti joo ole ainoita maailmassa, mutta enpä ole isompia saaliitakaan nähnyt, mestari on omassa lajissaan. Mutta joo, keskustella aina pitääkin ja tapoja on varmasti yhtä paljon kuin on meitä kalastajiakin. usein vaan tahtoo olla niin että ne jotka sattuu saamaan komeita saaliita, saavat osakseen negatiivista kritiikkiä. tiedä sitten mistä johtuu, kalamiesten kateuttako? Itse kun olen melko noviisi tässä venepilkinnässä, niin kaikki vinkit ovat tärkeitä. harrisiikakin auliisti jakoi vinkkejänsä millä ja miten on hyvin kalaa tullut, mutta epäilenpä että ei enään jaksa, koska aina löytyy näitä itkijöitä jotka surevat kun joku saa savustuspöntön täyteen kalaa. kyseisen herran mukaan kerran pääsin talvella pilkille, ja voin sanoa että elämäni paras kalareissu ikinä. harmittaa vaan kun nämä kettutytöt, eikun siis kalatytöt, häätävät pois näitä kalastajia joilta sitä todellista tietoa saisi. erään toisenkin foorumilaisen rapsoja olen odotellut.. mutta on tainnut sekin saada niin paljon kalaa että ei sitä tänne viitsi laittaa :(
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Nyt olisi hyvä aika onkia veneestä tasurilla. Omien kokemusten mukaan kun ahven nousee parvissa kudulle, niin silloin se myös syö. Olen saanut tasurilla ahventa niin, että joukossa on kuteneita ja kutemattomia yksilöitä. Lokkiparvet on hyvä merkki.

Teorioitteni mukaan ajattelen myös niin, että kun ahven on kutenut se tankkaa itsensä täyteen. Sitten se pitää pienen syömä paussin ja aloiuttaa sitten jälleen normaalin kesäsyönnin.

Kudun aikana ja vähän sen jälkeen ahven on myös helpommin löydettävissä. Se taitaa pian kudun jälkeen hajota pikkuparviin ja olla aika hajallaan.

Viime keväänä oli muutamia komeita kiinni. Täytyy itsekkin suunnata vesille heti, kun vaan muilta kiireiltä ehtii. Kireitä kaikille kesäkauteen.
-ahven on paras kala-

[email protected]
harrisiika
Koirakätilö Hento Valkoinen
Viestit: 365
Liittynyt: 18:42:03 27.03.2009
Viesti:

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja harrisiika »

Joo, ei ole tullut nyt rapsailtua. Raporttiakin on kyllä tulossa ilmeisesti, mutta ei minun tekemänä, eikä mihinkään foorumille :wink: Mutta tosiaan, muutama reissu tuli merelle tehtyä. Kalaakin tuli ihan mukavasti. Nyt on kyllä jo itsellä venepilkintäkausi ohitse, syksyllä sitten taas.

Nuo sukeltajat omatekele pystyn päässä oli muuten melkoisia tappajia..
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kesäonginta

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

harrisiika kirjoitti: Nuo sukeltajat omatekele pystyn päässä oli muuten melkoisia tappajia..
olen daivaassa
Kesäongintaanhan nämä sukeltajat alunperin kirpun kanssa tehtiin! :D
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Vastaa Viestiin