Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viestit: 1234
Liittynyt: 19:28:12 20.02.2007
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja tupe »

Pelastuspuku tulossa tässä talven aikana varustukseksi, sukka mallinen.
Onko vinkkejä parhaista kengistä puvun kanssa kevätkelille ja kylmällekelille.

Kevät/suht lämmin = halppis crocsit?

Kylmä = oisko esim. Power Bootsin Low:t hyvät? Näille muita hyviä vaihtoehtoja?

Kuinka paljon isommat Power Bootsit pitäs olla että on sopivat pelastuspuvun sukan kanssa,
onko näppituntumaa kellään?
hannufox
EX-tURKUlainen rakkauden levä, vesien Jeesus
Viestit: 791
Liittynyt: 15:55:01 18.05.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja hannufox »

Aika moni käyttää avantouimarin tossuja puvun kanssa. Ne on kevyet ja luulen niiden olevan helpot pukea.
Mä käytän Tretonin saappaita. Olen ollu noihin saappaisiin ihan tyytyväinen.
Mun saappaat on kokoa 49 :oops: :oops: jalan koko on 46 :oops:
Aina voi oppia uutta, varsinkin kalastuksesta
http://www.deltacafe.fi/
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Mie pitelin noita halpiskrokseja keväällä ja aika pitkälle syksyyn. Kylmemmällä oli aikaisemmin pitkävartiset Powerit ja tänä syksynä Mug Bootsin Tay Sportit, vaimitkänenytonkaan. Powerit oli ihan normi pilkkikokoa, olihan nuo napakat, olis voinut olla numeroa isommat. Nyt Mugit ovat 'normikokoiset', siis samat joita käytän talvella pilkillä..

-jouni
diipa daapa
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mä käytän crokseja ja hiukan kylmemmällä kelillä jalassa on Kamikit. Jalankoko on 42 ja saapas samoin. Ei mene vuoren kanssa jalkaan joten nappasin vuoren pois ja vedän kelistä riippuen villasukat/kahdet ursuitin sukan päälle. Seuraavaksi ostan jotkut kokoa 44.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja munapata »

Mulla kintun koko on 43. Poverit on käytössä kylmillä keleillä. Aluksi kokoa 45, mutta uudet hommasin koossa 46 ja nyt sopii vahvempi sukkakin sekaan.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Mulla on Muck Boot Tay Sportit lyhytvartisena toiminu vallan loistavasti. Koko kannattaa mitoittaa numeroa / kahta suuremmaksi kun normi kenkä niin sukka mahtuu hyvin kenkään. Muilla näköjään saman suuntaisia valintoja.
Viimeksi muokannut Tapsal, 22:38:50 17.12.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
liuska
Viestit: 41
Liittynyt: 20:20:25 25.02.2007
Paikkakunta: Lahti

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja liuska »

Jos sattuu olemaan pervoilija niin kahluukengät on aikas luonnollinen valinta, noilla kun on myös mukava kahlata limaisilla rantakivillä.
jep
Viestit: 40
Liittynyt: 20:49:35 17.12.2007
Paikkakunta: Turus on KP.

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja jep »

Keväällä/syksyllä menee neopreenisukan kanssa croksit. Veneessä huippuhyvät. Pitoa + keveys.

Rannalla kahlatessa kahluukengät. En suosittele veneeseen, nastalliset naarmuttaa venettä ja huopapohjalliset lumisessa veneessä hengenvaarallinen=liukas.

Kylmässä kelissä käytin pelastuspuvun lämpösaappaita nepparisukan päällä. Pilkkireissun loputtua sai saappaista kaataa vettä ulos ja jalat hiestä märkänä = liian kuuma? Ei varmaan hirveen terveellistä jos pääsee viilenemään.

Toisaalta jos Tupen pukuun tulee gore-tex sukka?? lienee paras ratkaisu joku lämpösaapas.
Veijari
Viestit: 167
Liittynyt: 20:19:29 02.07.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Veijari »

Mä kokeilin kanssa kahluukenkiä (huopapohjallinen). Luovuin ideasta, koska likaavat venettä aivan älyttömästi. Huopaan tarttuu hiekkaa ja sitä hienoa on joka paikka täynnä. Koska kalastan penkillä seisoen, myös penkki likaantuu pahasti ja housut sen jälkeen.
Olen käyttänyt itse lenkkareita ja vaelluskenkiä. Noita crokseja en ole hokannut käyttääkään, joten täytyy testata ensi keväänä.
Avatar
gdlp
Viestit: 515
Liittynyt: 21:51:06 23.08.2007
Paikkakunta: Janakkala

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja gdlp »

Ota Tupe crocsit ainakin veneeseen mukaan, niin tarvittaessa voi hypätä mereen ja kahlailla...
"Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!"
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

gdlp kirjoitti:Ota Tupe crocsit ainakin veneeseen mukaan, niin tarvittaessa voi hypätä mereen ja kahlailla...
Näin miekin teen, tosin kahlailen järvessä. Ei sukka vahingoitu ja varsinaiset jalkineet eivät hörppää vettä.

-jouni
diipa daapa
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja munapata »

Crocseissa ei sit kannata sekaantua niihin piraatteihin, joilla tappaa varmasti ittensä jos joutuu kovilla kosteilla pinnoilla liikkumaan. Aidot maksaa, mutta pitoa riittää. Nimim. kokemusta on molemmista Touh

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Deep »

eikös tuo ole normi venekäytössä kätevämpää, kun ostaa puvun saappailla.. vaikka reilunkokoisilla sellaisilla, niin loppuu tuo kenkien kanssa kikkailu/ arpominen ja sukkaa saa sekaan tai jätettyä pois?
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mitään en asiasta tiedä, joten kysyn: Eikös noiden crocsien kanssa tule ongelmaksi se, että aukoista tunkee sukan ja sandaalin väliin töhkää, joka kuluttaa sukkaa? Tästä syystähän kahluukengissä on ne hiekkasuojat. Siis veneesä varmaan hyvät, mutta entäs ku rantautuu?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Deep kirjoitti:eikös tuo ole normi venekäytössä kätevämpää, kun ostaa puvun saappailla.. vaikka reilunkokoisilla sellaisilla, niin loppuu tuo kenkien kanssa kikkailu/ arpominen ja sukkaa saa sekaan tai jätettyä pois?
Mennään me vaan saappailla jatkossakin...kukin tyylillään. Itse en edes harkitse muuta vaihtoaehtoa venekäyttöön/kahlaamiseen. Eri asia on jos kellurenkailee tms.

Lämpimällä kelillä on sitten päällä ihan eri vermeet.
Avatar
gdlp
Viestit: 515
Liittynyt: 21:51:06 23.08.2007
Paikkakunta: Janakkala

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja gdlp »

Samtheman kirjoitti:Mitään en asiasta tiedä, joten kysyn: Eikös noiden crocsien kanssa tule ongelmaksi se, että aukoista tunkee sukan ja sandaalin väliin töhkää, joka kuluttaa sukkaa? Tästä syystähän kahluukengissä on ne hiekkasuojat. Siis veneesä varmaan hyvät, mutta entäs ku rantautuu?
Itse meinasin ratkaista tuon ongelman paksulla neopreenisukalla puvun päällä, muuten varmaan aika nopeasti tosiaan tulisi ongelmia. Terävä kivi tms. kyl silti varmaan tulee läpi jos käy huono säkä....

Jos ihan pelkkään venekäyttöön tuon puvun hommaisi, niin saapasversio, johon mahtuu tavaraa alle tarvittaessa, olisi ainakin näin jälkikäteen funtsittuna valintani.
"Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!"
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mitenhän toi sukkamallin muuttaminen saapasmalliksi mahtaisikaan onnistua? Siis onko kellään hajua hinnasta? Olen kyllä katunut sukkamallin hankkimista..
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Työkaveri vaihdatti Ursuittiinsa termosaappaat tavallisten tilalle,luulisi siis saappaidenkiinnittämisen onnistuvan sukkamalliinkin.
Hintaa en muista,mutta ei se hunajaa ollut.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Minun valintani veneilykeleilläSeahorsen kanssa on ollut avantouimarin tossut. Pysyvät jalassa, ovat kevyet eikä sukan ja kengän väliin pääse hiekkaa tms. Itse siis käytän näitä mielummin kuin Crocseja.

Jään päällä liikuttaessa puen jalkoihin Kamik Icelandit. Pitävät lämpimänä ja tyytyväisenä. Jalan koko 42, saappaan koko 12, en jaksa konvertoida eurokokoihin.

En oikein ymmärrä miksi kiinteä saapas olisi sukkamallia parempi? Sukkamallia käyttäessä saa laitettua jalkineet kelin mukaan eikä rantautuminen veneestä ole ongelma eikä mikään nuo avantouimarin tossut jalassa. Sukkien kera puvusta tulee mielestäni monikäyttöisempi jolloin sitä voi käyttää veneessä, renkaassa ja pilkillä. Toki, ellei muuta harrasta kuin veneilyä niin sittenhän se on yksi lysti...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Deep kirjoitti:eikös tuo ole normi venekäytössä kätevämpää, kun ostaa puvun saappailla.. vaikka reilunkokoisilla sellaisilla, niin loppuu tuo kenkien kanssa kikkailu/ arpominen ja sukkaa saa sekaan tai jätettyä pois?
Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta moni on valitellu niitä Ursuitin omia kenkiä kylmiksi. Mutta nehän tosiaan liimaa tarvittaessa mitkä kengät vaan siihen pukuun... Jos ite päätyisin tähän ratkaisuun niin pukuun tulis edelleen noi Tay Sportit.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Deep »

saapas on huolettoman valinta (?), ei tarvitse joka hiekansirua/ kiveä miettiä + ei tarvitse seitsemää paria korkokenkiä ja rantasandaaleja :)

Parasta en tiedä, kukin ostaa sellaisen kun tarvitsee.

Nim.merkillä: kuosissa 28 pistoreikää ja viiltoa tämän syksyn huollossa.. ilman saapasta 100? heh
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Mitäs tuollaisen puvun huolto maksaa?
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Deep »

Koeponnistus ja pikku paikkaukset ei paljoakaan.. paikkaukset tuntiveloituksena ja niitä (pieniä) paikkaa tunnissa reilusti. joku huntin setti tais olla. Vetskarien vaihdot esim taasen maksaa paljon.. sukan korjauksesta/ vaihdosta en siis osaa sanoa.
liuska
Viestit: 41
Liittynyt: 20:20:25 25.02.2007
Paikkakunta: Lahti

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja liuska »

"Mitenhän toi sukkamallin muuttaminen saapasmalliksi mahtaisikaan onnistua? Siis onko kellään hajua hinnasta? Olen kyllä katunut sukkamallin hankkimista.."

Sellainen mutu-fiilis on kun kysyin samaa varuste.netistä, että paremmalla lämpösaappaalla tuo muutos kustansi luokkaa 150...200 euroa. Samalla itse tuumasin teetättää vielä sen sepalus-vetoketjun, tuo olisi kannattanut kanssa ottaa samantien... Mutta on sitten jäänyt muilta kiireiltä tekemättä. Mutta voi olla, että muisti tekee tepposet hinnan osalta.
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Parhaat kengät pelastuspuvun kanssa?

Viesti Kirjoittaja joppe »

liuska kirjoitti:"Mitenhän toi sukkamallin muuttaminen saapasmalliksi mahtaisikaan onnistua? Siis onko kellään hajua hinnasta? Olen kyllä katunut sukkamallin hankkimista.."

Sellainen mutu-fiilis on kun kysyin samaa varuste.netistä, että paremmalla lämpösaappaalla tuo muutos kustansi luokkaa 150...200 euroa. Samalla itse tuumasin teetättää vielä sen sepalus-vetoketjun, tuo olisi kannattanut kanssa ottaa samantien... Mutta on sitten jäänyt muilta kiireiltä tekemättä. Mutta voi olla, että muisti tekee tepposet hinnan osalta.
ostat nokian huopakumisaappaat joista leikkaa hieman vartta pois. leikkaat puvusta sukan pois. kumiliimalla saappaat pukuun (neofix tai jotain sinnepäin)
hiha mansetit tuli vaihdettua itse ja hyvin pitää vettä.
polven paikkasin vanhoista kahluuhousuista leikkasi palan ja liimalla pukuun kiinni.
samalla tavalla kuin paikkais pyöränkumin. tosi jälki ei ole siistiä mutta toimii.. se riittää mulle
Vastaa Viestiin