Lohiperhon rakenne elokuulla..

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Jannerau
Viestit: 147
Liittynyt: 10:12:59 16.07.2009
Paikkakunta: Oulu

Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja Jannerau »

Väylälle pitäisi elokuulla lähteä viikon soudulle, ja uusia perhoja olisi työn alla. Tuossa on käyty keskustelua sidoksen niukkuudesta ja perhon koosta useampien kaverien kesken, mutta mitä porukka täällä sanoo?

Perusjuttuhan on, että syksymmällä tummempaa ja pienempää perhoa, ok, mutta missä se pienen raja menee? Onko se se 6-8 koon perho se ratkaisu, vai onko nr. 4 2 ja 3-haarat jo liian isoja?

Miten sidoksen vahvuus? Taas kuuluu niitä jotka sanoo, että niukkaa, 10 karvaa siipeen jne, mutta mitä raati täällä sanoo? Olen kyllä sitonut siivet läpikuultaviksi, mutta kyllä niistä varmaan se 30 karvaa löytyy, laskemaan en ole alkanut :lol: Häkilästä olen jonkun vanhan perhonsoutajan neuvon mukaan tehnyt melko vahvan. Miten tämä?

Loppuun tietysti ehdotuksia ottiperhoiksi :)

Kiittää ja kumartaa :)
Myyn vaikka perhoja rahasta :D
panakoottori
Viestit: 57
Liittynyt: 00:01:25 10.05.2010

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja panakoottori »

kumma kyllä näin mielenkiintoinen aihe, eikä yhtään vastausta..

no jos joitain hajatuksia. minusta lohiperho on pieni kun puhutaan lyhytvartisesta #8 tai #10 koukuista. Ite teen useimiten 2haaraan. Siipeä llaitan sillai että leikkaan niin vähän kun osaan ja sitten pidän niistä pisimmistä karvoista kiinni ja vedän loput pois jonka jälkeen jaan sormiin jääneet karvat kahteen tai kolmeen nippuun ja teen niistä kaksi tai kolme perhoa. Eli niukasta siivestä oon vähentänyt reilut puolet. Toki siihen vaikuttaa karvan jäykkyyskin. Ketusta en edes pieniä tuherra lukuunottamatta pikkubutteja.. Lähinnä redbuttia.

Koukun kokoon mulla vaikuttaa myös käytettävä materiaali. Isoimmat perhot teen sekasiipiseksi ja kettuperhot teen 4-6 koukkuihin ja pikkuperhot karhuun, näätään tms helposti sidottavaan ja hyvin uivaan karvaan..

Keskustelua
Pessimisti ei pety!
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja selenius »

Lohi joessa ja viehe.

Musta hyvä kysymys ja sellainen johon itse etsin aktiivisesti ratkaisua...

Mutta, kannattaa muistaa että...
Lohi ei syö joessa (vaelluksen aktiivisessa vaiheessa).
Lohi ottaa vieheeseen ilman mitään syytä.
Ei ole olemassa mitään oikeaa tapaa saada lohta ottamaan (pl. joen säännöt).

Joku voisi vetää aiheesta yhtälön jonka tulos on että kaikki kelpaa kun sopivasti sattuu... Ja tuskin olisi väärässä...
Kovin tuntemani lohen perhokalastaja uskoo miniatyyriin materiaaleissa ja sidonnassa... Ja tuon sedän saldo on jotain uskomatonta ja tuskin uskoisin jollen olisi tavannut ja nähnyt...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
panakoottori
Viestit: 57
Liittynyt: 00:01:25 10.05.2010

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja panakoottori »

Eipä syö lohna joessa, muut on mielessä.. mutta aina se johonkin ottaa ja toiseen vieheeseen paremmin kuin johonkin muuhun. Nousulohna ottaa helpommin kun parvi on iso, ehkä siksi että taistelu tilasta teettää moista höperyyttä. Silloinkin viehe täytyy saada oikeaan paikkkaan oikeaan aikaan ja vieläpä oikealla tavalla. Asentokala ja vähäinen vesi antaa sitten lisäksi vähän erilaisen haasteen. Jos oletetaan, kuten mie, että se on jokin alitajuntainen refleksi jonka vuoksi asentokala ottaa, niin ei se paljoa helpota. autsz autsz

Pieni perho saattaa sopivasti sekä ärsyttää ja olla muistutus poikasajan sapuskasta. :mitaviddua:

Sehän ei sillai vihasesti hätistele, vaan otti on kuin olisi varkaissa.. varovainen.. nyt jäi pohjaan... ei jäänytkään, vaan... :bigboss:

Tietenkin veden lämpö, väri joen pohja ja vielä mikälie vaikuttaa sopivaan väriin ja kokoon. Mutta mie uskon että vähälle vedelle joko kettua tai niukkaa ja pientä tai sitten pientä. szeko Ja sehän on jo puolivoittoa kun oskoo vieheeseen, mutta silläkään ei olla vielä maalissa. Touh
Pessimisti ei pety!
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

"En syytä ,enkä väitä " , mutta kokemusta on jonkun verran lohen perhokalastuksesta
n 10-15 .08 ,siis elokuuta . Ja kalastin lähinnä ilta 20-aamu 3 .
en tällöin pitäis aivan välttämättömänä perhon läpinäkyvyyttä , vaan pikemminkin perhon luomaa silhuettia taivasta vasten .
Ne perhot joilla olen silloin kalani saaneet ei ole mitään kovin läpinäkyviä olleet ,eikä
välttämättä kovin niukkojakaan. Kokokin on ollut ihan riittävä
# 4 2-haara ja 2/0 1-haara , tietenkin on kalaa tullut pikku koukkuisillakin.
Laitan oheen kuvan 2/ 0 Nigger perhosta jonka lohet on kynineet jo aika surkeaan
kuntoon ja erityisesti elokuun kalastuksessa.
Kuva
Kuva
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Tuollakin joitain näkemyksiä asiasta .
Viittaan sloukaniini ? mulko
http://www.perhokalastajat.net/keskuste ... 06#p222506
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
kumpulainen.akumpulainen.
Viestit: 2
Liittynyt: 11:10:43 18.01.2011

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja kumpulainen.akumpulainen. »

Kitkattomalle, mikä julkaisu perhojen alla. Kaikki tieto kiinnostaa.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Moro! Julkaisu perhojen alla on Vapaa-ajan Kalastaja NR 3 / 2007 , lehti on minulla tässä käsillä , mutta en tiedä pystynkö skannaamaan tuota tekstiä" Perhokalastusta Alakönkäällä"(Janne Rautanen ).
Olen itse kalastanut Alakönkäällä vuodesta 1975 alkaen joskus enemmän ja joskus vähemmän . :mitaviddua:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
kumpulainen.akumpulainen.
Viestit: 2
Liittynyt: 11:10:43 18.01.2011

Re: Lohiperhon rakenne elokuulla..

Viesti Kirjoittaja kumpulainen.akumpulainen. »

Kiitos, täytyy poimia jos tulee vastaan.
Kuvassa näkyvästä ohjeesta saa tarpeeksi hyvin selvää, sävelletään loput :)
...ja sitaista myös levareita sun malliin.
Vastaa Viestiin