Non nih

Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Non nih

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Pääsin paikalliseen metsästysseuraan ja tuli myös ostettua kivääri peuran kyttäykseen nyt
mietin mikä edullinen+laadukas patruuna olisi ostos listalla kaliiperi 7,62x53.Jospa täältä saisi hyvän neuvon,koska noita ainakin aluksi tuhraantuu jokunen kun pitäisi tarkkuuttaa uusi kiikaritähtäin ei toi kuvassa oleva
Liitteet
Kalakamat 004.jpg
Kalakamat 004.jpg (4.75 KiB) Katsottu 7294 kertaa
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Osta halvempia kokovaippapatruunoita millä teet tuon ensimmäisen kohdistuksen kiikarin asennuksen jälkeen. Sitten sen jälkeen voit kohdistaa niillä peurapaukuilla, voit säästää jonkun euron, vaikka joudut ostamaan myös niitä kokovaippa/harjoituspatruunoita, mutta tarviipa niitäkin yleensä.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Norma oryx, ei halvin eikä kallein mutta hyvä.
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Ja radalle/mahdolliselle linnulle Sako rangea (8gramman kuulalla).
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Jos et meinaa muuta, kuin peuraa ampua tuolla, niin kohdistele aseesi samantien
niillä metsästyspaukuilla, millä meinaat riistaakin ampua. Sopiva paukku löytynee kaupasta, kuin kaupasta. Halpaa älä osta, niin saat tasalaatuisempaa settiä.
Jos sulla ei ole aseen ja kiikarin käynnistä yhteen mitään tietoa, niin aloita vaikka 50-metristä isoon tauluun. Siitä alkukohdistukset ja sitten pidemmälle matkalle.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Kaippa sitä kettut supikoirat kuuluu kuvioihin.Olen kyllä asentanut pienoiskivääriin sellaisen plipali tähtäimen ja meni tovi ennen kuin älysin et se ristikko ei pysynyt paikalla.Mutta kyllä kai se pitää kohdistaa niillä pateilla jota etupäässä käyttää.Löysin sellaisen laser panoksen
joka työnnetään kiväärin panoskammioon ja sitten vaan kohdistetaan ase se laser pisteen mukaan mitenköhän toimii.
Vanhalla on oppimisen vaikeus
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Juu kyllä noi toimii, voit ruveta kohdisteleen heti niitä peurapukkuja siltä matkalta(150) mitä meinasitkin. Ketut ja supit hoituu kyllä samoilla paukuilla.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Supeille ja ketuille jos viitsii hommata leikkuriluodilla olevia patruunoita siis ratapatruunoita. Patruuna on erittäin halpa ja äärettömän tehokas. Jos haluaa ottaa nahkan talteen niin sitten en suosittele nuita. Leikkuriluoti on rakenteeltaan heikko, joten osuessaan se sirpaloituu ja siten aiheuttaa välittömän kuoleman.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Olen muutaman noita haisuleta(supi)nylkenyt ja ei kannata ellei omaan käyttöön tarvii.Leikkuri luoti enpä ole ennen kuullut,jospa valaiset vähän ja ehkä linkki mistä saa,Mutta peuralle puolivaippa ne on jo tilauksessa samoin kk mäyräkoira joka syntyy vasta pääsiäisenä tai niillä main.Vähän mietityttä toi kaliperi joka on7,62x53R niin voiko samalla aseella ampua 7,62x54 vai onko kysymyksessä sama patruuna.On vähän ristiriitaista tietoa :oops:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Tuo 7,62x53R on suomalaisten kehittämä versio/muunnos venäläisestä 7,62x54R:stä. Ristiinkäymisestä en osaa kyllä tarkemmin sanoa.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Ei ehkä kannata edes koittaa ennen kuin saa varmaa tietoa :mitaviddua:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Avatar
[t_k]
Viestit: 399
Liittynyt: 19:14:20 12.02.2007

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Käsittääkseni 7.62x53R on luodin halkaisija hiukan pienempi verrattuna toverin versioon..
En ainakaan suosittelisi ampumaan.

Ja edittiä:

Wikipedia sanoo moista:

Differences between 7.62x53mmR (Finland) and 7.62x54mmR (Russia)

Round length: 77.00 mm (54R: 77.16)
Case length: 53.50 mm (54R: 53.72)
Rim diameter: 14.40 mm (54R: 14.48)
Bullet diameter: 7.83 mm (54R: 7.92)
Teknik sano ryssä kun rautakangen näki
Santor
Viestit: 322
Liittynyt: 19:06:41 05.11.2006
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Santor »

Ainakin Sellikan myymät harkkapatit (ne 50kpl/aski) on merkittykin 7,62X54R. Vanhemmissa 53R kaliberin aseissa ei mitään ongelmia ole ollut. Uudessa 53R aseessa kannattaa vähän tarkkailla patruunan menemistä patruunapesään. Jos meinaa jumittaa niin on jätettävä homma sikseen. Probleemaa ei kyllä ole juurikaan ollut.
Paras olis takoa kun vielä on vasara...
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Ipe »

http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/jalle ... aava-65-g/
Tuossa on "linkki" ahti huvilan sivuille. Eli nuo on tarkkuusluoteja, suhteellisen halpoja sellaisia. Minun pitää vielä kaverilta varmistaa, että ne on juuri nuita luoteja mitä hän on ladannut mulle petojahtiin. Tosin olen vasta neljä kettua nuilla ampunut ja niistä kolme jäi samalle paikalle ja yksi, joka sai hieman huonomman osuman juoksi n. 20metriä laukauksen jälkeen.
En tiedä saako nuita leikkuriluodeilla olevia patruunoita kaupasta vai pitääkö ne ladata itse (varmasti joku latauksesta innostunut lataa pientä korvausta vastaan mikäli vain sopivat holkit löytyy).
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Ipe kirjoitti:http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/jalle ... aava-65-g/
Tuossa on "linkki" ahti huvilan sivuille. Eli nuo on tarkkuusluoteja, suhteellisen halpoja sellaisia. Minun pitää vielä kaverilta varmistaa, että ne on juuri nuita luoteja mitä hän on ladannut mulle petojahtiin. Tosin olen vasta neljä kettua nuilla ampunut ja niistä kolme jäi samalle paikalle ja yksi, joka sai hieman huonomman osuman juoksi n. 20metriä laukauksen jälkeen.
En tiedä saako nuita leikkuriluodeilla olevia patruunoita kaupasta vai pitääkö ne ladata itse (varmasti joku latauksesta innostunut lataa pientä korvausta vastaan mikäli vain sopivat holkit löytyy).
On sit varmaan puolta köykäsempi, ku peuralle tod.näk. hommattu luoti, joten osumat luultavasti aivan eri paikoissa. Saahan onkelman hoidettua oikealla kiikarilla, mut itse käyttäisin mieluiten samaa patruunaa, koska se molempiin touhuihin vallan mainiosti käy.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja stento_z »

[quote="Ipe"]http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/jalle ... aava-65-g/
Tuossa linkissä olevat hylsyt on 54R ei siis taida sopia minulle.Santor taas kirjoitti et noi
x54R sopisi vanhempiin x53R:ään ja tuossa kiväärissä on stanssattu 1917 vuosi luku ja Remington MRMORY mitähän sitten tarkoittakin :mitaviddua:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Tuolta Rekyylin sivustoilta vois löytyä vähän järeämpääkin tietoa.
http://www.rekyyli.fi/board/index.php?s ... 9ceed7382d
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Suomalainen panos 53R venäläinen 54R ja siinä on 0,6mmm pitempi hylsy ja ne on yleensä rautaluoteja kun taas suomalaisessa ei.Tämmöistä tietoa olen nyt kaivannut esiin ja taidan tyytyä suomalaiseen vaikka on lähes puolet kalliimpaa :mitaviddua:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Non nih

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Kyllähän tuo tietenkin kesken peurajahtikauden kannattaa pitää kohdistettuna juurikin niille peurapatruunoille ja kyllä niillä se kettukin kaatuu. Mulla on vain itellä tuohon kettuhommaan varusteltu ase jota en käytä kuin tauluun ammunnassa haaska-ammuskelun lisäksi niin ei tarvi kohdistella eri patruunoille.
Vastaa Viestiin