Tee se itse - perukkeet.

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
tomisa
Viestit: 54
Liittynyt: 18:43:51 27.12.2010

Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja tomisa »

Moro.

Olis aikomuksena tehdä muutama peruke ensi kesäksi.
Olisiko vinkkejä minkälaisia perukkeita kannattaa käyttää, kun saaliskaloina olis toivottavasti kuha ja ahven eikä haueltakaan voi välttyä.

Vinkkejä valmistuksesta ja tarvikkeista vastaanotetaan enemmän kuin mielellään..
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Hankit sopivan kokoisia (eli pienehköjä), hyvälaatuisia sekä luotettavaksi havaittuja lukkoja ja leikareita. Perukematskuna noihin hommiin käy vallan mainiosti Predator tai Kevlar Steel tms. teräs/kuitusekoite.

Sitten vain katkaistaan sopivan mittainen (itse käytän 20-30 senttisiä) pätkä perukematskua ja solmitaan unisolmulla leikari toiseen ja lukko toiseen päähän. Tai toinen pää solmitaan suoraan siimaan tuplaunisolmulla ja toiseen päähän lukkoleikari tai pelkkä lukko.

Tällaisia perukkeita mä käytän kevytkalustossa kuhaa ja ahventa jahdatessa.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Timzer
Viestit: 504
Liittynyt: 10:31:03 08.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Ilmeisesti uisteluhommiin tarkoitettu. Itse käytän aina noita joustavia uistellessa, sen verran herkkäuintisia vaappuja kuitenki käytän. Itse en ole noissa solmuissa huomannut paljoa eroa. Kaikki tuntunut pitävän. Yleensä perus unisolmulla olen tehnyt.

Tuota olen käyttänyt matskuna: http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=6218
Timzer-vaaput nyt myös netissä: http://timzer.suntuubi.com/
tomisa
Viestit: 54
Liittynyt: 18:43:51 27.12.2010

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja tomisa »

Juu.. Eli uitelu hommiin nimenomaan..

No Pystyttekö vinkkaamaan mitään lukkojen ja leikareiden valmistajaa?

Käviskö esim. Rosco merkkiset lukot ja leikarit?
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja perza »

tomisa kirjoitti:Juu.. Eli uitelu hommiin nimenomaan..

No Pystyttekö vinkkaamaan mitään lukkojen ja leikareiden valmistajaa?

Käviskö esim. Rosco merkkiset lukot ja leikarit?
Ite olen käyttänyt Waken lukkoja ja leikareita. Hyvin nuo on kestäny kuhat ja hauet.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Lukkoja ja leikareita oon käyttäny aika vaihtelevasti. Patriotin ja Berkleyn Crosslockit, Nordicin aukeamaton, Kuusamon vaappulukko ihan kevyissä, eri merkkien Coast lockit. Sattumahaukien kans pärjää kyllä, kunhan ei kaikkein halvimpia lukkoja (niitä peltilipareella kasattuja) osta.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja silis »

Nimimerkki Msr on myyntipalstalla myynyt hyviä ja huokeita lukkoja ja leikareita.
Kannattaa kysellä löytyykö vielä.
tomisa
Viestit: 54
Liittynyt: 18:43:51 27.12.2010

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja tomisa »

Seuraava ongelma.. Kai?

Kun nyt aloin ensimmäistä peruketta solmimaan ja yritin unisolmua tehdä niin tulos oli tämä:

Kuva

Miksi siihen jää tommonen kiekura? Solminko jotenkin väärin?
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja silis »

Kyl se sieltä tulee, kun vähän treenaa.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Noi teräs/kuitumateriaalit kihartuu hieman, kun solmu on vedetty kireälle ja sitten vedetään lenkki kiinni. Kannattaa pitää lenkki mahdollisimman pienenä solmimisvaiheessa. Sormien välissä muutaman kerran vetämällä saa kyllä yleensä oikaistua noi kiharat.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Mikä olisi sopivaa joustavaa perukesiimaa jigeille ja vaapuille? Nyt on alettava tekemään keveitä perukkeita kun on sen verran paljon tullut menetyksiä kesän aikana. Ei tarvitse olla hauenkestävää jolloin yksi vaihtoehto on varmastis paksuhko monofiili, mutta nykyään on kaikenlaista kevlaria ja fluorocarbonia tms. joita en oikein tiedä ominaisuuksia. Heitto- ja vetosiimana on 0,12...0,15 kuitu.
Avatar
ahex
Viestit: 197
Liittynyt: 18:25:36 09.07.2006
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja ahex »

Fluorocarboniahan ne suosittelee ja tuli sitä ostettua kokeeksi. 0,45mm mono menee helposti omien hampaiden välissä poikki ja tarvittaessa 0,6mm myös. 0,3mm fluorocarbon ei mennytkään poikki, joten oletan sen myös paremmin kestävän kuhien hampaat, pohjakivikot ja sattumahauet.

Tällä hetkellä on perukematskuna Stren Kevlaria 50# koossa. hieman ohkaisempaa, kuin monni ja myöskin notkeampaa. Kestää hyvin sattumahauet. Ongelmana tosin sama, kuin kaikissa muissakin kuitusiimoissa, eli sopivasti terävää reunaa vasten katkeaa todella helposti. etuna tässä oli halpuus 9€ 100m verrattuna monnin 10m puola samalla hinnalla. Voi vaihdella sitten jokaisen haukitärpin jälkeen jos siltä tuntuu. Harmi vain, ettei ole tarjolla enää.

Haukiperukkeeksi taitaa ainoa luotettava ja hyvä olla titaani.

Waken lukot suht edullisia ja toimivat ok ainakin pienemmille kaloille. Roscon mallistosta löytnee sitten sopivampaa kokoa kymppiluokan hauille
Viskiä tutuille ja tuskia vi*uille. Kumpaakaan en harrasta
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Kiitokset vastauksesta, ensimmäinen ajatus oli itselläkin käyttää Fluorocarbon-siimaa 0,33 paksuutena, mutta aloin sitten epäröimään kun jossain tuota mainittiin jäykähköksi.

Haukiseuran sivuilta löytyi artikkeli kevytyperukkeista
http://www.suomenhaukiseura.com/valinee ... eruke.html
mutta tämä ei ehkä ole ajan tasalla koska ei mainitse kaikkia materiaaleja - muuten hyvä artikeli.

Onko se juuri fluorocarbon jota ei voi sitoa suoraan monofiiliin, koska se leikkaa sen helposti poikki - jos näin niin miten on ohuen kuidun kanssa? Ja vielä kysymys mikä lenkki- ja sidontasolmu sopivat parhaiten fluorocarbonille?

Haukiperukkeet sitten erikseen, niitä löytyy vielä pakista.
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

tomisa kirjoitti:Moro.

Olis aikomuksena tehdä muutama peruke ensi kesäksi.
Olisiko vinkkejä minkälaisia perukkeita kannattaa käyttää, kun saaliskaloina olis toivottavasti kuha ja ahven eikä haueltakaan voi välttyä.

Vinkkejä valmistuksesta ja tarvikkeista vastaanotetaan enemmän kuin mielellään..
Terve!
Minulta voi kysellä tarpeita, niitä Helppokäyttöisimpiä viehelukkoja jne. Niitä löytyy erikokoisia niin leikareilla kuin ilmankin. Niistä rakennat lujat ja kevyet perukkeet, tosin Predator- materiaalin joudut hakemaan kaupasta. Tiukan paikan tullessa teen kyllä perukkeet valmiiksi, jos vaan materiaalia löytyy.
Mainitsen tässä samalla RST-jousiteräksestä tekemäni 25cm haukiperukkeen. Sekin omalla tavallaan helppokäyttöinen, luja ja kevyt. Punnitsin niitä isomman nipun kerralla ja sain tulokseksi keskimäärin 1,8g/kpl. Se on tarkoitettu kaikenlaiseen hauenkalastukseen, jopa jerkkaamiseen. Tai oikeastaan nimenomaan siihen, ei pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia. Kyselyitä vaan. t. Ari
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Pipari
Riskisijoittaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06:36:56 13.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Pipari »

Hieman OT mutta koittakaa kestää :wink:

Olisko joku niin näppärä sormistaan, että osais duunaa mulle muutaman kuvassa olevan lukon jostain kestävästä ja tähän systeemiin sopivasta matskusta (rosteri?)? Sais olla jerkki kaliiperia. Kuvassa on liian pitkä runko ollakseen pelkkä lukko, mut pointti selvinnee kuitenki (selitystä alla).

Kuva

Tollanen systeemi oli joskus jonkun valmistajan perukkeissa mut ne oli liian lyhyitä ja heiveröisiä jerkkihommiin tai hauenkalastukseen yleisesti.

Lukko siis toimii niin, että kun se suljetaan niin langan avonainen pää painetaan "runkoa" vasten ja vieteri pyöritetään paikalleen niin, että osa siitä jää langassa olevan ylimääräisen mutkan etupuolelle ja osa takapuolelle.

Tää on huippusysteemi... Ei oo ikinä vaikeuksia pujottaa uistinta lukkoon, ei aukea ennen kun sen ite avaa ja saa avattua ja suljettua vaikka näpit olis kuinka jäässä. Miinus puolena voi mainita ehkä sen, että ei ole välttämättä mikään nopein lukko operoida mut vauhtia saa lisää ku muutaman kerran harjottelee.
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

Pipari kirjoitti:Hieman OT mutta koittakaa kestää :wink:

Olisko joku niin näppärä sormistaan, että osais duunaa mulle muutaman kuvassa olevan lukon jostain kestävästä ja tähän systeemiin sopivasta matskusta (rosteri?)? Sais olla jerkki kaliiperia. Kuvassa on liian pitkä runko ollakseen pelkkä lukko, mut pointti selvinnee kuitenki (selitystä alla).

Kuva

Tollanen systeemi oli joskus jonkun valmistajan perukkeissa mut ne oli liian lyhyitä ja heiveröisiä jerkkihommiin tai hauenkalastukseen yleisesti.

Lukko siis toimii niin, että kun se suljetaan niin langan avonainen pää painetaan "runkoa" vasten ja vieteri pyöritetään paikalleen niin, että osa siitä jää langassa olevan ylimääräisen mutkan etupuolelle ja osa takapuolelle.

Tää on huippusysteemi... Ei oo ikinä vaikeuksia pujottaa uistinta lukkoon, ei aukea ennen kun sen ite avaa ja saa avattua ja suljettua vaikka näpit olis kuinka jäässä. Miinus puolena voi mainita ehkä sen, että ei ole välttämättä mikään nopein lukko operoida mut vauhtia saa lisää ku muutaman kerran harjottelee.
Moro!
Käy vilkasemassa Helppokäyttöisimmät viehelukot jne. Yritykset ja Yhteisöt-sivulta. Sen jälkeen laita vaikka yyveetä, niin saat just semmosia lukkoja ja perukkeita, joita kaipaat haukihommiin. Ne on vielä parempia kuin nuo piirtämäsi, köhöm! t. Ari
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Pipari
Riskisijoittaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06:36:56 13.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Pipari »

AriSalo kirjoitti: Moro!
Käy vilkasemassa Helppokäyttöisimmät viehelukot jne. Yritykset ja Yhteisöt-sivulta. Sen jälkeen laita vaikka yyveetä, niin saat just semmosia lukkoja ja perukkeita, joita kaipaat haukihommiin. Ne on vielä parempia kuin nuo piirtämäsi, köhöm! t. Ari
(edit)
Alunperin tässä luki diipadaapaa, mutta sitten ymmärsin tutkia mainitsemaas ketjua tarkemmin ja nyt on YV-tilaus vetämässä.

Kiitos tästä!
Avatar
Haubaus
Viestit: 104
Liittynyt: 20:53:34 07.10.2013

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja Haubaus »

Itsellä Jigaukseen perukkeet fluorcarbonista,(jos jigaa ja tietää että saattaa tulla haukea,niin kyllähän tuo kestää sen pari kolme haukea) n.20-30cm pätkiä,kevlarista ohjeistettu tekee haukiperukeita
ja veneenä toimii buster (:
nuusk1s
Viestit: 61
Liittynyt: 12:00:22 26.08.2012

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Tämä kausi on itsellä ja aktiivisimmilla kavereilla mennyt näillä itse tehdyillä monoperukkeilla.

70cm stormin heavy leader & trace monofiilia paksuudessa 1.1mm alumiiniset puristusholkit, lukot ja leikarit on vaihdelleet saatavuuden mukaan pääasiassa berkleytä,gtr:rää,bft:tä ja profi blinkkeriä.

Ei jää mutkille kuten teräs, eikä haittaa pienempienkään uistinten uintia, vaikka niitä vähemmän tulee uitettua.

Kuva
tapmar
Viestit: 117
Liittynyt: 21:04:00 28.01.2009
Paikkakunta: Rovaniemi ja Kemijärvi
Viesti:

Re: Tee se itse - perukkeet.

Viesti Kirjoittaja tapmar »

Mikäs se olis tämän hetken paras perukemateriaali? Pilkkihommiin tasureille olis tarkoitus tehdä.
Tapiolan Takamailla.com
Ulkoilmaelämän Tunnelmapaloja
Vastaa Viestiin