Uutta mertsaritikkua vailla.

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Tarvisin uuden kepin mertsarin heittoon. Vavan tulisi olla parhaimmillaan n.15-grammasta viehettä heittäessä ja mieluusti kokotoiminen ja tunnokas. Hinta saa olla korkeampikin, ulkomailta en kuitenkaan tilaa. Onko pariin vuoteen tullut mitään uutta ja jännää??
Raskaamman lusikan heittoon on kalusto kunnossa.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Jäke-Pekassa oli Edge tai joku simmmonen merkkisiä keppejä meritaimenhommiin. Hinta tais olla 150 ernova noin pyöreä. Ulkoasu tyylikäs(mikä on tärkeintä) ja viehepainot tais olla just tuohon skaalaan. En tiedä onko uus, mutta enpä oo ennen nähny.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mä hypistelin tota just eilen ja vaikutti mielenkiintoiselta. Gloomista ma tahtoo, vaan ei oikein löydy ja siinä maksaa kyllä merkistä jonnin verrankin..
Avatar
aitohoppis
Veekoon vihreä kakkonen
Viestit: 1939
Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
Paikkakunta: Helsingfors
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja aitohoppis »

Kaksiosainen Sonik SK4 voitti Trout&Salmon-lehden testissä mm. GayLoomisin tässä sarjassa.

Suomesta olen yrittänyt löytää, Rialinnalta löytyi neliosainen: http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=7461
Viimeksi muokannut aitohoppis, 11:06:52 25.08.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~sing if you are happy that way~
Avatar
jojo
Viestit: 717
Liittynyt: 17:43:58 06.05.2005
Paikkakunta: hki

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja jojo »

Ootko kalastimesta gaykeppia kysynyt?
Mitä mulle kuuluu???
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

En o.

Mikäs merkki toi Sonik oikeen on??
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Joku ilmeisesti brittiläinen merkki, jossa on hyvä takuu ja edukas hinta. Kaverin puheiden mukaan hinta laatu mieletön. Tää tosin perhokepin kohilla.

Ne Toffon gary loomiksen suunnittelemat mertsari ja jigitikut ois olllu varmaan siistein juttu sitten Mannerheim-leffan, mutta eipä näitä kait Suomeen tule. Lupasivat infoilla, mutta hiljasta pitelee. Ei osunu kyllä campstationin sivuillakaan simmuu.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Tietääkö joku Sonikin maahantuojaa??
Avatar
aitohoppis
Veekoon vihreä kakkonen
Viestit: 1939
Liittynyt: 20:55:21 21.04.2005
Paikkakunta: Helsingfors
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja aitohoppis »

Sonikin diilerit Suomessa näyttäisi olevan Rialinna ja Mistpool (perhovavat).

Tuossa testitulokset: http://www.soniksports.com/media/view/6 ... n-magazine
~sing if you are happy that way~
Avatar
joonas
Dr. Silmäroikko
Viestit: 522
Liittynyt: 05:43:07 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja joonas »

Hyrrävapana on Loomisin STR 1084C Medium
Fast Action 8-12lb 3/8-3/4 oz.

Tolla samalla mä neppailen kaikki uistimet mitä mertsarille tulee heiteltyä. Heittää hyvin mainitsemaasi 15g painoisia uistimia, mutta kapasiteettia riittää liki 30 grammaan.

Mitään miinusta en vavasta keksi, muuta kuin hinnan. Ulkomailta tilattuna maksaa kolmisen sataa, täällä hinta lienee vitosella alkava?

Hyvän vavan saisi varmasti teettämälläkin? Halpaa tuskin on sekään, mutta saisi sellaisen kun haluaa.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

joonas kirjoitti:Hyvän vavan saisi varmasti teettämälläkin? Halpaa tuskin on sekään, mutta saisi sellaisen kun haluaa.

Mä tein itselle erittäin hyvän(joskin ruman) Gattin, mutta se meni poikki. Talvella ajattelin väsätä jonkun, mutta nyt ei ehdi. Kausi alkaa pian..
Avatar
Karppa
Viestit: 468
Liittynyt: 17:05:18 20.10.2005
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Karppa »

http://www.americanlegacyfishing.com/g- ... 1163c.html

Tossa on just tolle grammoille aivan unelma keppi.
Mulla on itsellä kaks kpl noita Joonaksen mainitsemia vapoja, mutta tällä yhden kevään heittäneenä en enää vaihda pois. Tuntuu tuo ysi jalkanen tän kepin rinnalla rautakangelta...
Aivan unelman tunnokas pienempien kalojen kanssa, mutta potkua riittää hyvinkin isompien kanssa :shock:
Vielä kerkeet tilaamaan ennen kuin kausi alkaa;)
Iso, pieni, seiska...
Avatar
anssi
Viestit: 197
Liittynyt: 15:37:06 18.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja anssi »

Minulla on Loomiksen GL3, itse pidän ko. kepissä sen jämäkästä/vahvasta ruodosta ja ulkonevista vaparenkaista. Toimii parhaiten juuri noiden 15-25 grammaisten lusikoiden heitossa. Miinuksena karu ulkonäkö ja suolainen hinta. Kokemusta myös Shimanon Anteres sarjasta, aihio tässäkin mitä mukavin keppi sopii myös hieman painotetun vaapun heittoon. Miinuksena nuo shimanoille niin tyypilliset ahtaat vaparenkaat.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Puhuttiinko nyt haspeli- vaiko hyrräkepistä?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

En ole vielä päättänyt kumpaa oikeasti haluan. Molempiin löytyy kyllä kelat. Tai ihan kevyt hyrrä on vielä kaupassa mutta sille olisi kyllä muutakin käyttöä..
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

En ole varma löytyykö Edgen valikoimasta sopivaa hyrräkeppiä? Haspelivapa pitäisikin löytyä ja on hyvän oloinen.

Haspelivehkeillä en ole enää vuosiin merellä tai järvilläkään heittänyt, enkä heitä. Hyrrä on tunnokkuudeltaan kuitenkin ihan omaa luokkaansa. Sanoivat alan aviisit ihan mitä vaan. herää pahvi
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Paikallisesta löytyi erittäin herkullisen oloinen tikku joka vaati päästä vesille mukaan. Parabellum spin 9.2 jalkanen ja suositus 7-23g. Haspelivapa ongelma on toivottavasti ratkaistu, vaan vielä se hyrräkeppi sais tulla vastaan, tai sit tulliin...
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Jatketaan hiukan eri spekseillä.

Tarttisin 8-jalkaista haspelikeppiä jolla ihanteellinen heittopaino olisi siinä 13-16g.
Taimenelle tulisi tämäkin, veneestä käsin.

Onko jollain suositella jotain kivaa? Melko nopea keppi on sellainen mistä minä pidän.
I am the lizard king, I can do anything!
Dee
Viestit: 66
Liittynyt: 20:27:49 21.03.2010

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Dee »

Hyrräkepiksi suosittelen samaa parabellumia (hyrräversiona) :D
http://www.fishingmegastore.com/savage- ... ~8492.html
Avatar
karttuiivari
Viestit: 724
Liittynyt: 19:01:30 31.03.2005
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja karttuiivari »

Daiwan engelandiassa tehty Super Shinobi 2,4m on aikas hyvä hapselikeppi...
Joitain olis vielä Koston Puodissa.
Maikke
Viestit: 47
Liittynyt: 22:28:25 28.08.2010
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Maikke »

karttuiivari kirjoitti:Daiwan engelandiassa tehty Super Shinobi 2,4m on aikas hyvä hapselikeppi...
Joitain olis vielä Koston Puodissa.
Itelläni oli tuo kyseinen keppi kevätkaudella käytössä, enkä tykännyt olleskaan. Todella kevyt, mutta omaan makuuni aivan liian letku. Päivän kun tuolla viskoo truttaa niin tietää heittäneensä. En suosittele. Hyrräkeppinä minulla on Loomiksen STR1025C (GL3) 8'6" ja ero noilla on kun yöllä ja päivällä. Vaihtu nimittäin Daiwa Loomikseen.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Juu liian kevyeillä ja selkärangattomilla kepeillä ei pysy taimenet kiinni kunnolla ja karkuutuksia tulee liikaa. Oli kuidut ja koukut kuinka tikissä tahansa. Oliko se berkleyn muscle tai joku joka tuntuu näin maallikon käteen suht kohtuulliselta taimenkepiltä. Keppi saa olla suhteellisen lähtöjäykkä jolloin kala tartuttaa itse itsensä ja karkuutuksia ei juuri tule. Jos haluaa letkun kepin pitää silloin siihen lisätä muutama jalka lisää jolloin vastaiskuun saa vipuvartta. Itse olen heittämässä series oneja loppuun ja sen jälkeen kaapista kaivetaan naftaliinista wanhat daiwan samurai-ässät....
Avatar
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viestit: 1109
Liittynyt: 17:12:15 01.04.2007
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

:ot:
Mikä hyrrä olisi hyvä tai kohtalainen mertsarihommiin?
Tähänasti olen avokkaalla kelaillut mutta jos kokeilisi vaikka yhden kauden hyrrää.
Saisi olla HELPPO käyttöinen, on tullut kauhean vähän noita hyrriä käytettyä heitossa eikä noista matalaprofiilisista ole olleskaan kokemusta...
Avatar
Hanski_Koo
Viestit: 417
Liittynyt: 19:38:55 16.01.2007
Paikkakunta: Gold Coast

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Hanski_Koo »

Tuollahan niitä pikkuhyrriä on jo jonkin verran puitu:

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 92&start=0
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Mie ostin männä talvena Rialinnasta halvennuksesta Daiwa lunan koossa 100(saattaapi noita olla vieläki tarjolla) ja tuo nyt ainaki on helppo hyrrä nakkailla. Countdownia, lgh:ta ja muuta kevyttä tuolla on tullu heiteltyä sotkuitta ja minä jos kuka niitä saa aikaan, vaikka ois mimmonen invaliidi-heittojarru(manku). Kestosta ei ilkeä sanoa muuta, ku että ainaki toistaseks käy ja kukkuu 0-öljyn lutrauksella. Matalarofiilihan tuo ei ole, mutta sitä verta pieni, että mahtuu räpylään.

Varauksetta näin alustavasti voin suositella ja tuon pitäs koonki puolesta olla ihan passeli luulisin? Merellä pääsee veneellä perään ja joella on hyvä olla nopeet lenkkarit, jos niin "ikävään" tilanteeseen joutuu. :D

Jos tuon hinta ei mätsää, ni sitte joku abulainen 4500 tai 5000 koossa luulis olevan soiva kikote. Niihinhä istuu tuota yhdyskaapeliakin sen verran, että lenkkarit tai motti voi olla hitaammat.
Vastaa Viestiin