Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Niin suurempi kivääri pitäisi saada tuon 22 Sakon rinnalle.
Kettuja ja villiskoja pyörii tässä nurkilla. Metsäkanlintujakin on runsaasti.
Hirviporukkaankin pääsen jos kiinnostaa mennä.

Kenelläkään kokemusta tuosta baikalin kertalaukeasvasta? Netistä lueskelin jonkun verran, että pienellä viilauksella saisi hyvänkin käyttöaseen tuosta.

Ehkä nuo metsälinnut kuitenkin se pääpaino, onko teidän mielestänne 308 liiankin järeä?
Muuten se ois varmaan 223 rem, mut sopivilla patruunoilla 308 ois monikäyttöisempi.

Tuossa linkki Baikkaliin:
http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=424
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Avatar
JigMaster
Viestit: 162
Liittynyt: 21:02:23 11.06.2007
Paikkakunta: Harjunriver
Viesti:

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja JigMaster »

Itse ostin kyseisen aseen 3 vuotta sitten. olen ampunut sillä n 100 laukausta. toimii hyvin ja käy sakolaisella n 5cm kasaa. ihan riittävä minulle. vois käydä jollain panoksella paremminkin. kaliiberi on 222. suosittelen
Arvokas setti, arvokas setti..
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Lintujako jigmaster töräyttellee?
222 tai 223 meinasin ensin mut päädyin kuitenkin 308 :siin sen monikäyttöisyyden takia.

Oletko kokenut kertalaukeavaa ikinä ongelmaksi metsästystilanteessa?
Sillä vaan mietin katonko myös jotain pulttilukkoista toiseksi vaihtoehdoksi.
No lupahakemus lähtee jokatapauksessa huomenna, ja siinä lukee 308 win.

edit
Ja se piti vielä kysyä että mikä kiikari ja millä jaloilla?
Meinasin br-tuotteen 1-osaista jalkaa ja jotain 3-9x40 putkea tuohon.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Sitkee
Viestit: 160
Liittynyt: 21:59:41 21.05.2011

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Sitkee »

308 on hyvä yleis caliberi. Sama se onko kerta laukeeva vaiko pulttilukkoinen, mutta ite tykkään käyttää pulttilukkoista. Sen takia, jos sattuu useampi ammuttava tulemaan hollille.

Tuosta kiikarista sen verran, et suurennos 3-9 on ihan jees, mutta jos meinaat ketuja/villisikoja kytistää niin hämärässä/pimeellä tuo 40 putki ei taho riittää. Suosittelen 50:stä tai 60:stä. Riittää ainakin valovoima.
Avatar
Jiibee
Viestit: 676
Liittynyt: 09:54:29 14.08.2007
Paikkakunta: Päijänteen ja Keurusselän välissä.

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Hirvien kanssa sulle tulee kyllä pulttilukkoa äkkiä ikävä. Jo merkkiä ampuessa siitä olis selkeää etua. 308 on kyllä patruuna/luotivalikoimaltaan ehkä se varmin valinta ja rajoituksin sopii kaikeen kuvailemmaasi. Jos itselataus olisi vaihtoehto (tehdaspaukkujen hinnan vuoksi, tietysti jos vähän ampuu niin asialla ei suurta merkitystä ole), harkitsisin myös sellasia kalibereja kun 6,5x55 ja tää uus suomalainen 6,5x47 Lapua.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Avatar
Sambro
Viestit: 29
Liittynyt: 15:23:34 20.04.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Sambro »

Meinasin ostaa kyseisen yksipiippuisen kaliiberissa 222, mutta päädyinkin pulttilukkoseen .22 hornettiin. Syy miksi päädyin oli se että 222 vaara-alue on melkein yhtä iso kuin 308 joka minulla jo on.

Asiaan vaikutti vielä se että tuota baikalia olis pitänyt käyttää vielä sepällä laukaisun herkistyksessä kun sitä en olisi itse viitsinyt ruveta rassaamaan. Kun koitin tuota baikalia poskelle ei se oikein tuntunut minun pyssyltä.

Jos haet luvan 308 luulisin että saat myös pienemmän kaliiperin aseen ostettua sillä luvalla. Ainakin minulla kun keskustelin aselupaviranomaisen kanssa mitä kaliibereita lupaan laitetaan. Käytäntö on että liikkeestä soittavat poliisille ja kysyvät voiko tällä luvalla myydä pienempikaliiberisen aseen, yleensä onnistunut. Mutta näissä kai paikkakuntakohtaisia eroja. Kannattaa varmistaa asia omalta laitokselta. Niin ja samalla jos hakee useemman luvan saa toisen halvemmalla.
Ei täällä oo muikkuja!!
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Kiitosta vaan infosta itse kullekin!
Lähempä pyörähtämään kyttiksellä.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Eli sit seuraavaks soveltuvuustestiin ja tunnin haastattelu nimismiehen toimesta.
Täti tiskillä sano et oisit tullu 2kk sitte, niin ois päästy paljon helpomalla.
Lähdempä tästä etsimään sotilaspassia szeko
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Avatar
Sambro
Viestit: 29
Liittynyt: 15:23:34 20.04.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Sambro »

Spilitus kirjoitti:Eli sit seuraavaks soveltuvuustestiin ja tunnin haastattelu nimismiehen toimesta.
Täti tiskillä sano et oisit tullu 2kk sitte, niin ois päästy paljon helpomalla.
Lähdempä tästä etsimään sotilaspassia szeko

-------------------------------------

Soveltuvuustestin suorittaneena voin kertoa että puolen välin paikkeilla alkaa tuntua että eikö nämä kysymykset jo kohta lopu... mutta ne jatkuu vaan... 280kpl

Niin jos siellä teilläpäin nyt on sama testi käytössä kun täällä?
Ei täällä oo muikkuja!!
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Sehän tuossa Baikalissa on hieno ominaisuus, että menee purettuna esim. reppuun ja on näin ollen metsällä mukava kannettava siirtymillä. Hirvihommiin en kyllä itse tuota ostaisi. Paikkolaukausen ampuminen kovin hidasta.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Tuohan on varmasti paras ase millä aloittaa hirvijahtia, sillä silloin on selkäytimessä se tieto, että paikkolaukauksia ei kerkeä ampua, joten silloin tulee keskityttyä huomattavasti paremmin ensimmäiseen laukaukseen. Suosittelen tuota kyllä, mikäli muuten pidät aseesta. Ja päälle siihen joku leupoldin vx-1 tai kalliimpi (ja vielä parempi) kiikari.

Yksipiippuisella aseella oppii metsästämään ja ampumaan hyviä riistalaukauksia, siksi suosittelen. Ja jos saa yhden hirven ammuttua per tilanne se on todella hyvin, ampuu jäljellejäävät, vaikka muutaman tunnin päästä tai seuraavana päivänä.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Olen kolmisenkymmentä vuotta metsästänyt rihlakolla , jossa 7 x 65 R luotipiippu ja 12/70 haulipiippu olen ampunut useita kymmeniä hirviä ,eikä raanakkoja ole tarvinnut haeskella ,
tosin olen ampunut useimmiten koiran seisontahaukkuun , tai kytikseltä.
Joten kyllä kertalaukeavakin on ihan ok osaavissa käsissä. :wink:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Kyl se nyt näyttää vakaasti sille että baikkali tulee taloon. Yks baikkali löytyy jo, vm 68 ij-27. Ensiase jonka ostin 17v sitten ja ei mitään pahaa sanottavaa.

Viikon päästä tiistaina menen soveltuvuuskokeeseen ja wallesmannin haastateltavaksi.

Mites arvon kalamiehiltä löytyy kokemusta äänenvaimentajista?
Omassa piekkarissa on tuo BR-tuotteen vaimennin ja semmoisen meinasin tuohon nollakasiinkin laitattaa.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Mulla on kahdessa aseessa br-tuotteen vaimennin ja ei nuista hirveämmästi ole pahaa sanottavaa. Huonoja ominaisuuksia on kuitenkin tuo pinnan metallinen ääni (teippiä tms. päälle niin loppuu) ja sitten se, että aseesta tulee painavampi ja mahdollisesti pitempi. Mutta tuo painavuuskaan ei haittaa, sillä aseen kantaminen nostaa hieman normikävelyä enempi sykettä ja nykyihmiset harrastavat liikuntaa aivan liian vähän, joten tuo korkeampi paino on vain plussaa.
Lyhennytin omista aseista piippuja, joten tuo vaimennin ei oikeastaan lisännyt aseen pituutta. Muistaakseni tuo vaimentimen asennuskin oli todella nopeaa, sillä ase kävi n. viikossa siellä tehtaalla (vai mikä paja onkaan) ja tuli takaisin vaimennin asennettuna.
Omien kokemusten perusteella voin suositella br-tuotetta, tosin en ole viime vuosina perehtynyt uudempiin malleihin, joten en tiedä mitä on tapahtunut tuolla vaimenninrintamalla.
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

http://www.asesivut.net/kpalsta/topic.php?tid=8756
Tuolla ois vähän käytetty myytävänä.
Toisaalta haluaisin uuden takuulla. Mut jos tuossa ois kaikki tarpeellinen tehty, niin vois olla tsiikaria vailla valmis paketti. Mitäs se br:n vaimennin maksaa uutena kierteitten kanssa?
Pitänee huomenna soitella ja kysellä. Mitäs jos se käytetty ei olekaan käynniltään hyvä?
Siinä vaiheessa mielummin asiosi liikkeen kuin yksityisen kanssa.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
kalakalle83
kännissä muokkaaja
Viestit: 769
Liittynyt: 20:34:58 26.12.2006

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja kalakalle83 »

aikas sopivan näköseltä paketilta näyttäs. täällä oli muistaakseni joku br:n malli +kierteet niin 195€,ja jos ajettelee panokset,minimissä noin 70€,jalka taitaa olla noin 100€ + joku punapiste? joten eipä siinä itse aseelle montaa euroa hintaa jää, ja jos itsellä olis hankita listalla moinen kapistus niin ilman muuta lähtisin kattomaan ja koittamaan.
ei tuu mitään mutta kannattaa seurata http://www.huuto.net/hakutulos/sellernro/664393
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Kävin hypistelemässä baikalia livenä kaupassa. Ei ole minun ase!
mitat ei täsmää. Tuntuu että se on naisille ja lapsille tehty.

Tosin samalla reissulla löytyi yksi hyvä käytetty kiikareineen.
Pulttilukko ja sotilaskivääristä tehty.

Saas nähä.
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Avatar
Spilitus
Viestit: 718
Liittynyt: 10:47:50 13.12.2006
Paikkakunta: Ironlake

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Spilitus »

Sopiva käytetty pulttilukkoinen löytyi.
Midland, ekat savut otettu jo.
Kiikarikin ois nyt pultattu kiinni, 3-12X56 itärajan takaa.
Sakon optilock jalat makso enemmän kun tuo kiikari :mulko:
Huomen kohdistelemaan :D
Those of us who let go, will be swallowed. Left here to die.
Ipe
Uimamaisteri
Viestit: 1244
Liittynyt: 22:42:26 11.04.2007
Paikkakunta: Tervola
Viesti:

Re: Kivääri minulle, Baikal IJ-18 MH kaliiberissa 308 win?

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Siis Parker hale Midland? Meiltä löytyy myös tuommoinen kapistus, äänenvaimentimella varustettuna. Nyt tuo on tosiaan jäänyt hieman paitsioon, kun on Palokärki tilalla.
Vastaa Viestiin