Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
soikkeli
SE-Simputtaja
Viestit: 713
Liittynyt: 11:19:33 07.09.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja soikkeli » 20:49:58 11.10.2011

Tilasin just Kevrasta Wackerin silikonia ja sieltä sanottiin heti, että mun kyseiseen valuun soveltuu vain yksi heidän monista monista silikoonikumilaaduista (heillä oli siis yksi joka kestää kuumuutta tarpeeksi). Olen valanut kilon painoisia lyijymurikoita, eli valettava kappale ei jäähdy kovin nopsaan. Lisäksi muottia jäähdytetään kylmässä vedessä. Eli ei siis ole aivan sama mitä silikonilaatua käyttää. Useinmiten kai silikonikumimuotteja käytetään kaikkeen muuhun kuin metallivaluun.

Eligiukselta olen saanut parhaat muotit tähän mennessä. Pikkumuotti maksaa öpaut 70€??? ja kestää, ja kestää ja kestää. Sen tekemillä muoteilla on tullu priimaa valujälkeä.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 20:57:05 11.10.2011

jkv77 kirjoitti: Jotain muottia meinasin koittaa grillata uunissa jossain lämpötilassa, jos sieltä vaikka haihtus kaasut taivaan tuuliin...? Kun vaan jostain sais selville mitä lämpöjä tuo silikoni kestää. Tosin ensin pitäs nuuskia mitä silikonia se ylipäätään on? Semmosta punaruskeaa...
Älä grillaa. Kyllä silikoni yleensä kestää kotiuunin lämpötilat ainakin hetkellisesti, mutta olen melko varma, että muottiaines ei ole ongelma.
Mulla on tullut röpelöpintaa valuihin vaikka tekisin valun 300-asteiseen teräsmuottiin (valettava metalli jotain 1100-asteista hopeaa tms.). Sielläkin ongelma ratkeaa kun muotin jauhottaa, nokeaa (sytkärillä tai asetyleeniliekillä) tai voitelee ohuesti ruokaöljyllä. Tuollaisen muotin sisäpinnan kuorrutuksen tarkoitus on:
1. Estää lämmön siirtyminen metallista muottiin, kun jauhe/noki/öljy on lämmöneristeenä sulan metallin ja muotin välillä. => parempilaatuiset valut, kun jäähtyminen ei ole liian nopea.
2. Estää metallin tarttuminen muottiin, jolloin sula metalli virtaa muotin perälle eikä jähmety paikalleen heti kun se koskettaa muottia. => ei röpelöpintaa ja parempi muotin täyttyminen.
3. Muodostaa poistumisreitti kaasuille, kun metalli ei ole aivan kiinni muotin pinnassa. => muotti täyttyy paremmin.

Avatar
soikkeli
SE-Simputtaja
Viestit: 713
Liittynyt: 11:19:33 07.09.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja soikkeli » 21:00:31 11.10.2011

Kiitoksia Vetoraudalle!

Avatar
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja jkv77 » 22:11:51 11.10.2011

:hattu:

Koitellaan koitellaan!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 19:02:33 12.10.2011

Tulipa vielä sellainen mieleen, että jos se ongelmallinen silikonimuotti on aivan uusi ja tuottaa valuihin kuplaista/röpelöistä pintaa, niin voi olla mahdollista, että jotain irroitusainetta (öljyä tms. jonka avulla mallikappale saadaan irti muotista kun muottia tehdään) on jäänyt silikonin pintaan ja kiehuu siitä pois kun metallia valaa. Tuollaiseen tapaukseen auttaa pesu jollain rasvanpoistoaineella (asianpesuaine + kuuma vesi) ja vainoharhaisen perusteellinen kuivaus ennen valun kokeilua.

Tein vasta yhden silikonimuotin lämpövulkanoituvasta muottisilikonista, ja muottia tehdessä laitoin siihen valukanavan mallinteeseen irroitusaineeksi ohuesti vaseliinia. Tinaa valaessa siihen valukanavan kohtaan tuli aivan hillittömät kuplat, kun vaseliinin jämä oli kiehunut pois.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 14:37:18 14.10.2011

vetorauta kirjoitti:
jkv77 kirjoitti: Jotain muottia meinasin koittaa grillata uunissa jossain lämpötilassa, jos sieltä vaikka haihtus kaasut taivaan tuuliin...? Kun vaan jostain sais selville mitä lämpöjä tuo silikoni kestää. Tosin ensin pitäs nuuskia mitä silikonia se ylipäätään on? Semmosta punaruskeaa...
Älä grillaa. Kyllä silikoni yleensä kestää kotiuunin lämpötilat ainakin hetkellisesti, mutta olen melko varma, että muottiaines ei ole ongelma.
Mulla on tullut röpelöpintaa valuihin vaikka tekisin valun 300-asteiseen teräsmuottiin (valettava metalli jotain 1100-asteista hopeaa tms.). Sielläkin ongelma ratkeaa kun muotin jauhottaa, nokeaa (sytkärillä tai asetyleeniliekillä) tai voitelee ohuesti ruokaöljyllä. Tuollaisen muotin sisäpinnan kuorrutuksen tarkoitus on:
1. Estää lämmön siirtyminen metallista muottiin, kun jauhe/noki/öljy on lämmöneristeenä sulan metallin ja muotin välillä. => parempilaatuiset valut, kun jäähtyminen ei ole liian nopea.
2. Estää metallin tarttuminen muottiin, jolloin sula metalli virtaa muotin perälle eikä jähmety paikalleen heti kun se koskettaa muottia. => ei röpelöpintaa ja parempi muotin täyttyminen.
3. Muodostaa poistumisreitti kaasuille, kun metalli ei ole aivan kiinni muotin pinnassa. => muotti täyttyy paremmin.
Jos muottisilikoni on Silcotin HB:tä, niin sen käyttöohjeessa nimenomaan kehotetaan paistamaan valmis muotti. Muistaakseni ohje oli, että ensin tunti 65 asteessa ja sitten nostetaan lämpö 150C kahdeksi tunniksi. Näin olen myös omille muoteilleni tehnyt. Muuten olen samaa mieltä vetoraudan kanssa. Muotin talkitsen yleensä kolmen valun välein. Valuominaisuuksiltaan paras seos sisältää noin 60 paino-% tinaa ja 40 paino-% lyijyä (teoriassa paras suhde on 61,9/38,1, mutta 60/40 on tarpeeksi lähellä).
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 17:02:23 14.10.2011

Juu, ilman muuta kannattaa paistaa muotti jos ohje sitä vaatii. :)
Tuo eutektinen tina-lyijy on kyllä aika varma tapaus valuihin.
Kirjasinmetalli (lyijy 84%, antimoni 12%, tina 4% on toinen pomminvarma helppo valumetalli. Nääsvillessä Rautasoini myy 4 euroa/kilo harkoissa suunnilleen tuota seosta.

Oikeastaan ainoastaan koritina on huonosti sopivaa valuihin, sillä se vaatii todella hyvän muottisuunnittelun, jotta valukappaleeseen ei tule halkeamia jäähtymisen aikana. Koritinalla kun sulan ja kiinteän tilan välinen lämpötila-alue (jossa se on puuromaista mössöä) on todella laaja, joten kappale jähmettyy helposti "väärin".

Itse käytän terveyssyistä (lyijy on helkkarinmoista myrkkyä) jatkossa lyijyttömiä seoksia. 94% Tina, 3% sinkki, 3% antimoni on toiminut aika hyvin. Kokeiluissa on piakkoin halvempi 97% tina 3% kupari ja saatan pistää sekaan hopeaa pari %, ja jos vaan muistan, kerron siitä kokemuksia kun ehdin kokeilla.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 21:46:01 15.10.2011

vetorauta kirjoitti: Itse käytän terveyssyistä (lyijy on helkkarinmoista myrkkyä) jatkossa lyijyttömiä seoksia. 94% Tina, 3% sinkki, 3% antimoni on toiminut aika hyvin. Kokeiluissa on piakkoin halvempi 97% tina 3% kupari ja saatan pistää sekaan hopeaa pari %, ja jos vaan muistan, kerron siitä kokemuksia kun ehdin kokeilla.
Mielenkiinnolla odottelen kokeilujesi tuloksia. Saattaa kyllä itse kullakin edessä olla lyijyttömiin materiaaleihin siirtyminen. Ei se lyijy tosiaankaan mitään vitamiinia ole. :-|

Tuo koritina on tosiaan kehno valumateriaali eikä valettavuus ole sen varsinaisen käytön kannalta olennaista. Koritina on tarkoitettu lastalla levitettäväksi juuri noissa puuroalueensa lämpötiloissa, jolloin se on rakenteeltaan lähinnä margariinin kaltaista mössöä ja täysin sulanakaan se ei ole läheskään niin juoksevaa kuin eutektinen tina/lyijy -seos.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 23:11:00 15.10.2011

Se 3% kuparilla seostettu juotostina (Sn97Cu3) on aivan liian pehmeää sellaisenaan. Morreja tai muita tukevia "palloja" siitä voisi tehdä ihan hyvin, sillä muotin täyttö ja juoksevuus ovat loistavia, mutta kaikkeen muuhun se on liian taipuisaa. Täytyy vielä kokeilla seostaa sitä kuparilla ja/tai hopealla, jos niillä saisi kovuutta lisää, mutta sulamispiste nousee äkkiä jonnekin 400 C tienoille.

Koritina on tosiaan aika epäsopivaa valuihin, tosin täytyy mainita, että yhden morrimuotin kanssa mulla oli tuuria, kun koritinaa valettaessa sen morrin valukanava katkesi aina itsestään poikki juuri oikeasta kohdasta, joten valuja ei tarvinut viimeistellä juuri lainkaan. Koritinavalun pintakin oli sopivan kiteinen mattapinta, johon pohjamaalit tarttuivat hyvin.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 13:41:14 16.10.2011

Joitain kokeilujen tuloksia:
6% kuparilla seostettu tina ei ole juuri sen kovempaa kuin 3% kupari, eli turhan pehmeää... Ihan vetelää se ei ole, eli on varmasti kovempaa kuin puhdas lyijy, mutta esim. pitkiin ja kapeisiin tasureihin en sitä laittaisi, koska runko voi vääntyä jos uistinta murjoo. Metalli on kuin koritinaa, eli puuromainen lämpötila-alue on todella laaja n. 200 - 400 asteen välillä. Lyijytöntä koritinaa kaipaileville se voisi olla sopivaa.

10% sinkillä seostettu tina oli oikein mukavan kovaa, mutta kuonan muodostus on hirveää. Seos on lähes kertakäyttökamaa, kun sinkki hapettuu niin voimakkaasti sulatuskauhassa. Tuo 90% tina 10% sinkki seos on melko tarkkaan eutektista seosta ja sulamispiste on 200 tienoilla, joten pitäisi toimia valuihin.

Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Badger » 10:37:02 17.10.2011

Nyt on ruvennut tuo silikoni muotti homma kiinnostamaan, kun eihän tuolla PP:llä mitään tee. Oletteko mistä tilailleet tai ostaneet nuo silikonit joilla valatte. Onnistuuko esim. kevrasta tilaaminen näin yksityiseltä vai pitäisikö olla yritys? Onko tuo silcotin tavara yhtä hyvää tai helppoa valmistaa kun nuo kevran silikonit. Tarkotus ois tehä morri, tasuri yms. muotteja.
kiitos

Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1792
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piatu » 10:59:48 17.10.2011

Kevralta saa tilattua yksityisetkin eli soitto sinne.
Mie en eroja tiedä kevran tuotteiden ja hb:n välillä, mutta....

Mut aikaisemmin käytin hb:tä muotteina, kun löysin yhden tutun kautta silikonipastaa mikä kovettuu varttituntiin ja pystyy valamaan heti eli käytännössä kun masteri on kunnossa niin alle tuntiin saa tehtyä ensimmäiset valut ja hinta mulle on noin 30e/kilo:wink:
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*

Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Badger » 11:22:44 17.10.2011

Jooo.. mitenkähä tuo säilyvyyden laita lie.. kilon ja puolenkin kilon purkeista saa valaa pikään. Kyllä kai tuon luulis säilyvän kun kaksi komponenttista tavaraa on.. pitää funtsia asiaa kumpaako ostais..

Avatar
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viestit: 1792
Liittynyt: 21:36:52 06.10.2008
Paikkakunta: Jns/Lieksa
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piatu » 11:32:34 17.10.2011

Badger kirjoitti:Jooo.. mitenkähä tuo säilyvyyden laita lie.. kilon ja puolenkin kilon purkeista saa valaa pikään. Kyllä kai tuon luulis säilyvän kun kaksi komponenttista tavaraa on.. pitää funtsia asiaa kumpaako ostais..
Säilyvyys avaamattomassa purkissa on noin vuosi-puolitoista ja avattuun purnukkaan noin 6kk.Valmistajat ei välttämättä näitä hyvin kertoile ja tollainen "yleissääntö" käy kaikkiin muottilsilikoneihin.

Milloin ostat jostain ja tulee tyhjiöpakatussa pussissa niin siitäkin tietää, että on tuoretta tavaraa, harmittavasti kotimaiset toimittaja ei edelleenkään osaa niin tehdä.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 12:05:03 17.10.2011

SAR Machine myy jotain silikoneja:
http://www.sar-machine.fi/Castaldo%20ja%20Kerr.pdf

Itse käytän Castaldon 1-komponenttista lämpövulkanoituvaa silikonikumia (Castaldo Silicon jalometalli muottikumi) kultaseppätyyliin hautaamalla mallinteen sinne silikoniin ja sitten kovettuneen muotin leikkaan auki skalpellilla. Parissa tunnissa saa valmiin muotin, mutta tekotapa on aika hankala. Ensimmäiset puolenkymmentä muottia menevät melko varmasti roskiin harjoittelukappaleina.

Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Badger » 13:00:04 17.10.2011

Aaaha, ok. onneks kysyin viisaammilta. Kyllä sitten taidan kallistua tuohon silcotin HB silikoniin kun myydään pienemmissä erissä kun tuota kevran vastaavaa tuotetta. Tuotako silcotin HB:tä pitää uunissa paistella? Mitenkähän käykö siihen paistamiseen ihan normi ruuan teko sähkö uuni..? Ja lähteekö siitä mitään myrkyllisiä kaasuja ilmoille, että uskaltaako sitä ruokaa siellä tuon muotin paistamisen jälkeen kokata? :D

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 13:26:21 17.10.2011

Yleensä kaikki muottiaineet käryävät jonkin verran ja ne käryt ovat haitallisia. Ei kannata paistaa muottia sellaisenaan, vaan laita se kinkkupussiin ja pussi kiinni, jos on tarvetta paistaa keittiön uunissa. Pakastuspussit eivät kelpaa, vaan pussin on oltava oikea paistopussi. Paiston jälkeen avaa pussi ulkona.
Itse paistoin tuohon tyyliin aikoinaan epoksilla laminoituja hiilikuitukappaleita, jotka kärysivät aivan järkyttävästi sellaisenaan, mutta pussin läpi ei tule mitään uuniin.

Tuosta Silcotin HB:sta en tiedä, mutta asiaa paremmin tuntevat varmaan kommentoivat paiston tarpeen.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 14:36:48 17.10.2011

Silcotin HB:n perusaine on hajutonta. Kovettajaneste haisee, muttei mitenkään kammottavalta. Tuoksu on imelä, joku voisi sanoa sitä jopa hedelmäiseksi. Kovetetta tulee kuitenkin massaan niin vähän, että muotinteko on lähes hajutonta puuhaa. Toki hajuttomuus ei kerro kaikkea, joten ohjeiden mukainen suojautuminen on perusteltua.

Paistamisen tarkoituksena on poistaa muotista kovetteesta jääneet haihtuvat aineet. Ihan välttämätöntä paistaminen ei siis ole, mutta saattaa parantaa muotin toimintaa varsinkin ensimmäisiä valuja tehdessä. Lämpökäsitelty muotti on myös hieman jäykempi kuin ennen paistamista. Paistaessa kovetteen hajun huomaa, mutta ei sitä kyllä mitenkään pahaksi käryksi voi sanoa. Samassa uunissa olen tyytyväisenä paistellut makaroonilaatikot muottien jälkeen.

Silcotin HB:n toimimisesta muottimateriaalina minulla ei ole valittamista. Muotti kestää loistavasti ja valut ovat tasalaatuisia. Kevennetyille tasureille tehdyllä muotilla valettiin viime talvena yli 150 runkoa ja muotti on yhä uutta vastaavassa kunnossa. Sellaisen asian olen kuitenkin huomannut, että materiaali hieman jäykistyy ajan myötä. Pari vuotta vanhat muotit tuntuvat kädessä jämäkämmiltä kuin uudemmat. Ilmeisesti silikonin kovettumisprosessi jatkuu varsin pitkään. Mitään haittaa tästä ilmiöstä ei kuitenkaan ole, kunhan nyt ei purista uutta muottia liian lujaa kiinni valun aikana, jottei valukappaleesta tule kieroa.

Toinen asia, minkä olen huomannut on se, että kovete "ärhäköityy" vanhetessaan ja sitä tarvitaan vähemmän kuin uutena. Kannattaa kokeilla pienellä määrällä ainetta ensin sopiva kovetteen määrä, jos tavaraa on säilyttänyt pitkään. Muuten voi käydä niin, että aine jämähtää käsiin, ennen kuin sen ehtii valaa, kuten minulle kävi kerran. Kovettumatta aine ei ole jäänyt kertaakaan eli mieluummin hieman liian vähän kuin liian paljon kovetetta.

Muotit olen tehnyt Kaalihäkin ohjeiden mukaisesti. Sen verran sitä tarkentaisin, että massaa kannattaa levittää ensin ohut kerros siveltimellä, jolloin muottipinnalle ei vahingossa jää ilmakuplia. Sitten vasta kaadetaan muottimuotti ( :D ) täyteen massaa. Myös irroitusvahaa (Form separating wax) kannattaa mielestäni hommata, vaikka liruksi ohennutta uistinlakkaakin käyttämällä pärjää.

Tarkin vaihe muotinteossa on mallin upottaminen puoliksi muovailuvahaan ennen ensimmäisen muotinpuoliskon valamista. Pienintäkään rakoa ei mallin ja muovailuvahan väliin saa jäädä ja muovailuvahaa ei saa myöskään päätyä vääriin paikkoihin kuten mallin päälle. Tässä vaiheessa on myös kätevä laittaa kohdistintapit paikalleen. Itse olen käyttänyt kohdistintappeina pyöreäkantaisia koneruuveja, joiden kannan olen upottanut muovailuvaha-alustaan. Tällöin ne jäävät kierreosastaan kiinni ensinnä valettavaan muotinpuoliskoon. Täydellinen kohdistus tulee automaattisesti ruuvin kannasta, koska se jättää muotoisensa kuopan oikeaan kohtaan toista muotinpuoliskoa.
Liitteet
DSC_2326_pieni.jpg
Kevennetyn runkomalli ennen ensimmäisen muotinpuoliskon valua. Malli upotettuna muovailuvahaan, kohdistintappeina toimivat ruuvit paikoillaan, valukanava muovailuvahasta ja messinkitapista, ilmanpoistokanavat taivuteltu millin paksuisesta juotostinasta ja painettu kevyesti kiinni muovailuvahaan.
DSC_2326_pieni.jpg (86.26 KiB) Katsottu 6339 kertaa
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

Badger
Viestit: 42
Liittynyt: 18:58:23 25.12.2010

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Badger » 17:06:52 17.10.2011

Jooo, kiitos paljon kattavasta tieto paketista. Nytpä se onkin hyvin pitkälti itsestä kiinni millaista jälkeä muotin toessa syntyy.

Avatar
jkv77
Viestit: 3675
Liittynyt: 08:45:33 30.11.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja jkv77 » 16:10:06 25.10.2011

Jeejee!

:love:

Talkki pisti täällä muotit toimimaan! Silikonimuotille toimii ainakin... Alu muotteihin joissa ongelmia en oo kerenny koittamaan!

Laitan kuvaa valuista kunha saan ajoiks...
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 16:48:27 05.11.2011

Tuossa aikaisemmin oli puhetta valuseoksista. Yksi hyväksi havaitsemani on seos, jossa on 3% vismuttia, 0.3% hopeaa, 0.3% kuparia ja loput tinaa. Vismutti tekee siitä suht kovaa ja tuo seos on melko hyvä valettava.
Haulikon vismuttihauleista ei sitten kannata sulatella mitään tuohon seokseen, koska ne eivät ole tarpeeksi puhdasta vismuttia. Puhdas vismutti on lasimaisen haurasta ja helpoiten sitä saa ebaystä tilaamalla. Hopean ja kuparin liuottaminen tinaan vaatii n. 450C lämpötilan, mutta muuten tuon seoksen tekeminen ja aineiden hankkiminen pitäisi olla aika helppoa. Tinaa saa edullisimmin Algolilta ja hopeaa melkein mistä vaan kun googlettaa sterlinghopealankaa (sterlinghopea on 92.5% hopeaa + 7.5% kuparia, maksaa jotain tonnin luokkaa per kilo). Valmiin seoksen raaka-aineet kustantavat noin 40-50 euroa/kilo.

Avatar
AkiK
Viestit: 137
Liittynyt: 12:31:49 26.11.2010
Paikkakunta: Nokia

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja AkiK » 16:17:49 07.11.2011

vetorauta kirjoitti:Tuossa aikaisemmin oli puhetta valuseoksista. Yksi hyväksi havaitsemani on seos, jossa on 3% vismuttia, 0.3% hopeaa, 0.3% kuparia ja loput tinaa.
Mielenkiintoista. Paljonkos on tuon seoksen sulamispiste? Taitaa olla aika lähellä puhtaan tinan sulamispistettä, vai? Laskin, että tuon seoksen tiheys on teoriassa 7,27g/cm3, joten se on jonkin verran keveämpää kuin eutektinen tina-lyijy, jonka laskennallinen tiheys on 8,51g/cm3. Eroa tiheyksissä olisi siten noin 14,6%.

K. A. Rasmussenilta olen joskus ostanut hienohopeaa (99,9% Ag) raemuodossa (noin 1-5mm halkaisijaltaan olevia epämääräisen pyöreähköjä pallukoita). Rakeet olivat kilohinnaltaan aika paljon edullisempia kuin sama tavara lankana.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 18:27:31 07.11.2011

Ei hajuakaan sen tiheydestä... Mitään kovin tarkkaa geometrista kappaletta en äkkiseltään saa tehtyä, josta suora tiheyden mittaus onnistuisi helposti. Yritän jossain välissä valaa samanlaiset kappaleet jostain paremmin tunnetusta metallista ja tuosta seoksesta, niin sitten tietää ainakin suhteelliset erot.
Sulamisen veikkaisin olevan noin 260-315 C välillä perustuen jenkkien halpiskorumetallien tietoihin. Siellä ne harrastavat jonkin verran tuollaisia tina-vismutti-hopea-kupari seoksia ja yleensä seosmetallien pitoisuudet ovat n. 2-3% vismuttia, 0.1-0.3% hopeaa ja 0.1-0.3% kuparia. Esim. tuo on melko lähelle samaa: http://www.riogrande.com/Product/Lead-F ... tal/750042
Vismutin suhteen tuo pitoisuus on varmaan melko tarkka, koska liian iso pitoisuus tekee haurasta ja pieni pitoisuus pehmeää. Kuparista ja hopeasta en tiedä tarkkaan, että mitä virkaa niillä on. Varmaan parantavat valettavuutta, estävät tinaruttoa, jne.

Tuo Rasmussen on varmaan edullisin paikka hankkia jalometalleja Suomessa, mutta pienistä määristä en menisi takuuseen. Kun itse olen asioinut siellä, niin ihan pieniä määriä ei ole kannanttanut edes kysellä. Hopealle minimi myyntierä taitaa olla 100g.

vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 574
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja vetorauta » 18:55:28 07.11.2011

AkiK kirjoitti:
vetorauta kirjoitti:Tuossa aikaisemmin oli puhetta valuseoksista. Yksi hyväksi havaitsemani on seos, jossa on 3% vismuttia, 0.3% hopeaa, 0.3% kuparia ja loput tinaa.
Mielenkiintoista. Paljonkos on tuon seoksen sulamispiste? Taitaa olla aika lähellä puhtaan tinan sulamispistettä, vai? Laskin, että tuon seoksen tiheys on teoriassa 7,27g/cm3
Melko tarkkaan... Paremman harkkomuotin puutteessa valoin siitä metallista varastoon 3mm levyaihioita, joista yksi oli niin hyvälaatuinen, että sain siitä kunnollisen ison suorakulmio palan leikattua irti. Pikaisesti mitattuna ja punnittuna tiheys on noin 7,3g/cm3.

Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: Muottiin valaminen ongelmia/ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Anza » 19:00:39 08.11.2011

Ostin juuri Silicotin HB:ta purkillisen ja viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä ensimmäiset muotit. Liikkeessä tunnustelin valmista muottia, joka oli yllättävän elastinen. Epäilen vähän, että kyseessä oli jokin muu muottiaine.
Pystyykö joku kertomaan millasta tuo on valmiina? Voiko puolikkaat puristaa yhteen ihan normaaleilla puristimilla?
antinkalakuvat.kuvat.fi

Vastaa Viestiin