faster 560cc
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
faster 560cc
Venemessut lähestyy ja venekuumetta pukkaa. Rupes himoittamaan ajatus
haukan vaihdosta fasteriin. Jos jollain kokemuksia kyseisestä veneestä niin tänne vapaasti plussaa ja miinusta. Ja sit miks haukka pitää vaihtaa. Ihan kelpo vene ja mukavasti palvellut pari kautta, mut jotenki hepponen toi kuitenkin on. Jokapaikka nitisee ja kitisee kelissä, ruuveja saa olla kiristelemässä jne... Eikä toi haukka kauheen kuiva venekkään oo. HAukihommiin ja #normi# keleihin toki ok. Ja lisäks oma vene tuplapulpetilla, se on vihon viimenen mitä kaipaan, koko ajan ahdasta jokaisella.
Koneeks aattelin vanhasta pulkasta ton 115 H.O e-tecin tai sit 150hp evari menis viel painojen puolesta ihan kivasti. Paljonkohan ton veneen runko kestää vauhtia tol 150heppasel menis 45+solmuu?
haukan vaihdosta fasteriin. Jos jollain kokemuksia kyseisestä veneestä niin tänne vapaasti plussaa ja miinusta. Ja sit miks haukka pitää vaihtaa. Ihan kelpo vene ja mukavasti palvellut pari kautta, mut jotenki hepponen toi kuitenkin on. Jokapaikka nitisee ja kitisee kelissä, ruuveja saa olla kiristelemässä jne... Eikä toi haukka kauheen kuiva venekkään oo. HAukihommiin ja #normi# keleihin toki ok. Ja lisäks oma vene tuplapulpetilla, se on vihon viimenen mitä kaipaan, koko ajan ahdasta jokaisella.
Koneeks aattelin vanhasta pulkasta ton 115 H.O e-tecin tai sit 150hp evari menis viel painojen puolesta ihan kivasti. Paljonkohan ton veneen runko kestää vauhtia tol 150heppasel menis 45+solmuu?
Re: faster 560cc
Asiaa!! Mielenkiinnolla odottelen kommentteja, samanlainen tähtäimessä eläkepäivien veneeksi 8)
-jouni
-jouni
diipa daapa
Re: faster 560cc
Kuinka paljon 90hp nelari honda painaa vähemmän kuin tuo 150hp kone? Mä kyselin tosta kiulusta tehtaalta ja suositteli 90hp konetta. Tutun venettä moinen vie tosi nätisti ja tehtaan ukot tuumi sen olevan juuri optimipainoinen. Keulakoneen akkua ei tossa oikein saa keulaan joten sekin tuo perään lisää painoa.
Re: faster 560cc
Et mitään 17´ tai 19´ jalkasta jenkkipaattia ole harkinnut? Varsinkin jos tulee pääasiassa heittohommiin niin luulis niistä löytyvän parhaat vaihtoehdot. Suht isoille koneille niitä ainakin näkyy olevan tarjolla jopa 17´ kokoluokassa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Joo toi 90hp kone varmasti onkin hyvä. Se ois varmaankin taloudellisin vaihtoehto. Plus 1-2henkee sil nousee mutulla hyvinkin liukuun. Mut meit on tos sillon tällön 3-4ukkoo ni menee aika jurpomiseks toi lähtö. Se on kuitenkin mukava tunne kun kahvan työntää eteen et jotain kans tapahtuu. Nelari 90hp painaa noin 160kg,mutta kun tos venees on kuitenkin ylärajasuositus 115hp ja sellanen nelari mötikkä onkin jo noin 220kg.
150hp E-tec painaa vaan about 190kg. Ja mulla toi 115heppanen kone ois tos valmiina ni joko se tai sit suoraa reilummin heppoja lisää. Nyt yhen kauden (n.500tuntia) ajanu E-tecillä ja paluuta ei nelareihin ihan lähitulevaisuudessa oo. Sen verran vakuuttava kone ollu. Tosin vaan mercurysta aiemmat kokemukset ja sellasta ei enää. Saattohan se olla sunnuntai kappalekkin, mene ja tiedä. Useammin ku kerran kuitenkin jäätiin vesille sen kaa. Kertakin on liikaa.
Jenkki veneet ois toki kivoja, niis ois suurinpiirtein kaikki mitä tarvii. Kokolattiamattoo, sumppuu, heittotuoli varauksia jne.. Mutta en löytäny kunnon keskipulsalla olevaa noista. Kyl mä noit nitroja, trackkereita ja lundeneja oon fiilistelly päivittäin. Mut jotain puuttuu, ehkä se laitakorkeus häiritsee, tai mataluus pikemminkin. Saa linkittää jos jossain olis. Ja pitää pystyy menee keliin, ku noita taneleita tuntuu tos edustalla sen verran kivasti olevan.. Tänää tuli heitettyy kauden vika taimen keikka ja rampin vieressä oli just toi 560fasu 90heppasel hondal, tosin tuplapulpetilla. On se vaan kalavene ei siit mihinkää pääse, kauneus pisteitä ei tarvi tässä keississä jakaa. Ja alumiinista ei osaa luopuu. Taidankin kysästä messuilla neuvoa keijjo kkk keppanaiselta
150hp E-tec painaa vaan about 190kg. Ja mulla toi 115heppanen kone ois tos valmiina ni joko se tai sit suoraa reilummin heppoja lisää. Nyt yhen kauden (n.500tuntia) ajanu E-tecillä ja paluuta ei nelareihin ihan lähitulevaisuudessa oo. Sen verran vakuuttava kone ollu. Tosin vaan mercurysta aiemmat kokemukset ja sellasta ei enää. Saattohan se olla sunnuntai kappalekkin, mene ja tiedä. Useammin ku kerran kuitenkin jäätiin vesille sen kaa. Kertakin on liikaa.
Jenkki veneet ois toki kivoja, niis ois suurinpiirtein kaikki mitä tarvii. Kokolattiamattoo, sumppuu, heittotuoli varauksia jne.. Mutta en löytäny kunnon keskipulsalla olevaa noista. Kyl mä noit nitroja, trackkereita ja lundeneja oon fiilistelly päivittäin. Mut jotain puuttuu, ehkä se laitakorkeus häiritsee, tai mataluus pikemminkin. Saa linkittää jos jossain olis. Ja pitää pystyy menee keliin, ku noita taneleita tuntuu tos edustalla sen verran kivasti olevan.. Tänää tuli heitettyy kauden vika taimen keikka ja rampin vieressä oli just toi 560fasu 90heppasel hondal, tosin tuplapulpetilla. On se vaan kalavene ei siit mihinkää pääse, kauneus pisteitä ei tarvi tässä keississä jakaa. Ja alumiinista ei osaa luopuu. Taidankin kysästä messuilla neuvoa keijjo kkk keppanaiselta
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Ainii ja siitä keulakoneen akusta. Jos tilaa veneen tehtaalta kannattaa pyytää johdotukset valmiiks. Ja akku esim pulpetin eteen laatikkoon. Sillein kaveril on 610fasussa. Mutta joo jos esim kaks akkuu peräboxissa ja se 130litraa menovettä ni onhan siel aikalailla sitä painoo.
- Tuplatärppi
- Viestit: 588
- Liittynyt: 09:32:07 24.01.2007
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Re: faster 560cc
Jos isompi nelari tulee kysymykseen niin ehdottomasti 140 Suzuki. Painoa alle 200 kiloa.
Kohtuus kaikessa...paitsi kalastuksessa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Joo tosta 140hp suitsasta kuullu paljon hyvää. Varmasti hyvä peli. Ja yllättävän kevyt, en ollukkaan kattonu noiden painoa. Mut kyl kakstahtisen vääntö, sen tuntee ja ehkä kuuleekin...
- Tuplatärppi
- Viestit: 588
- Liittynyt: 09:32:07 24.01.2007
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Re: faster 560cc
E-tekki on tosiaan vääntävä kone. Tietysti jos kaakkeja on tarpeeksi niin 560 Fasteriin passaa vähän lusumpikin kone kuten Suitsa.
Kohtuus kaikessa...paitsi kalastuksessa.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: faster 560cc
Toi "kakstahtisen vääntö" on tosiasia jos koneet ovat tilavuudeltaan about saman kokoisia, kuitenkaan "nothing can beat cubics" eli jos saman tehoinen nelari omaa huomattavasti suuremman sylinteritilavuuden tilanne muuttuu. Suomeksi tarkoittaa ettei 2- ja 3-sylinteriset eTecit ole mitenkään erityisen väänräviä luokassaan, isommissa tilanne toinen.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
No niin täällähän viriää hyvää keskustelua. Oletus arvona itse pidän veneeseen tulevalle moottorille suurinta "sallittua" painoa noin about. Eli jos faster 560 myydään yleisesti pakettina max 115hp hondan kanssa niin sillon se perä kantaa sen röntti 200kg konetta turvallisesti. 115hp honda on 2300kuutioinen. Samanpainoinen E-tec 190kg ja heppoja 150 ja reilu 2500kuutioinen.
JA 140hp suitsa n.2000. Eli ton perusteella toi hondan 115hp ois jykevä mylly luokassaan, mut on sillä painoakin.
Yhteenvetona noin äkkiseltään mutuna toi fasu lentää tollasel 150E-tecillä. JA vauhti vois olla lähellä 50solmuu? Kuin myös millä tahansa nelarilla. Mut tää kakstahtii on vaan itelle se juttu.
Nyt kun tää käänty enemmän koneisiin ja alanmiehiä on paikalla ni kysäsempä samalla noista "digitaali kaukoohjauksista"? Toimiiko kalamiehen käytössä. Liian herkkä kenties kovemmissa keleissä? noi taitaa tulla kuvaan jos kone menis sinne 150heppasen nurkille.
JA 140hp suitsa n.2000. Eli ton perusteella toi hondan 115hp ois jykevä mylly luokassaan, mut on sillä painoakin.
Yhteenvetona noin äkkiseltään mutuna toi fasu lentää tollasel 150E-tecillä. JA vauhti vois olla lähellä 50solmuu? Kuin myös millä tahansa nelarilla. Mut tää kakstahtii on vaan itelle se juttu.
Nyt kun tää käänty enemmän koneisiin ja alanmiehiä on paikalla ni kysäsempä samalla noista "digitaali kaukoohjauksista"? Toimiiko kalamiehen käytössä. Liian herkkä kenties kovemmissa keleissä? noi taitaa tulla kuvaan jos kone menis sinne 150heppasen nurkille.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: faster 560cc
Saathan sen kevyemmän eli pienempilohkoisen Eagle-eTecin samalla painolla kakssatasenakin
Tikitaki tms fly by wire synsteemeist on viel niin ohkeest kokemusta etten viitsi sanoa niist juuta enkä jaata. Kyl ne uutena toimii.
Tikitaki tms fly by wire synsteemeist on viel niin ohkeest kokemusta etten viitsi sanoa niist juuta enkä jaata. Kyl ne uutena toimii.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Saa toki Mutta jossain kohtaa täytyy vetää rajat. Turvallisuudesta ei voi tinkiä. 150koneel toi pysyy hyvin käsissä luulisin. Ja helpompi saada vakuutetuksi. Mutta Keijon kanssa tuumaillaan messuilla perjantai, lauantai ja ainakin sunnuntai. Siellä on myyjän markkinat 8)
Re: faster 560cc
Oletkos optaria harkinnut veneen perään? Esim. 150 Pro SX vois olla ihan napakka kone tuohon http://www.mercurymarine.com/engines/ou ... max/proxs/
- Tuplatärppi
- Viestit: 588
- Liittynyt: 09:32:07 24.01.2007
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Re: faster 560cc
Tyrkytetään vielä näitä nelareita. Jos vääntöä halutaan, niin hyvä vaihtoehto on Verado haarukassa 135-200. Paino näissä on sama kaikissa ja jos Fasun perse kantaa niin tässähän olisi hyvä kone. Kaapeliton kaukosäätö on suffelia ja ei tule ongelmia pakkaskeleissäkään. Ainakin järviolosuhteissa tässä ei esiintynyt omalla kohdalla ongelmia. Mulla oli Sharkin perässä ensin 135 ja myöhemmin 150 Verado ja täytyy sanoa, että vääntöä kyllä riittää. Joskus ajettiin kisoissa siirtymällä kilpaa Sharkin kanssa, jossa oli 150 E-tek perässä ja tuo jäi kuin nalli kalliolle. Liukuun lähdössä Evikka jo jäi selvästi taakse ja taipaleella ero vain kasvoi. Smartcraft on myös kelpo laite Veradossa. Minun kone oli eka sukupolven pata ja siinä oli ongelmia koneen ohjausboksissa, mutta näissä uudemmissa kyseisiä vikoja ei tunnu olevan. Uusissa myös taloudellisuus on parantunut varsinkin yläkierrosrekisterissä.
Kohtuus kaikessa...paitsi kalastuksessa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Joo toi verado ois hieno kone. Se tosiaan painii omassa sarjassa noihin pienempiin mercuryn rivikoneisiin verrattuna. Yllättävää silti oli toi että samanlainen paketti E-tecillä kiihty heikommin kuin verado. Kiihtyvyys on itelle se tärkein kriteeri, kun tota paikkaa tulee päivän aikana vaihdettua kerran jos toisenkin.
Mutta se paino kyllähän toi fasu sen varmaa kantaa mut jos sattuu jotain et tulee aalto sisään perästä tai jää laituriin ja "uppoo" ni menee säätämiseks vakuustusyhtiön kanssa. Kuitenkin paketin pitää olla huoleton kokonaisuudessaan.
Optaria näkee yllätävän paljonkin, etenkin ribeissä ni jotain sekin kertoo.
Mutta oma vene liikkuu E-tecillä niinkauan kunnes murheita ilmenee. Sit vaihtuu merkki. Hemmetti oishan noita vaihtoehtoja. Toi sähkönen kaukosäätö kyl kiinnostais. 560cc fasu ja 150 E-tec digital iconilla, siinä se on Kai se pitää ruveta säästämään kevättä varten...
Mutta se paino kyllähän toi fasu sen varmaa kantaa mut jos sattuu jotain et tulee aalto sisään perästä tai jää laituriin ja "uppoo" ni menee säätämiseks vakuustusyhtiön kanssa. Kuitenkin paketin pitää olla huoleton kokonaisuudessaan.
Optaria näkee yllätävän paljonkin, etenkin ribeissä ni jotain sekin kertoo.
Mutta oma vene liikkuu E-tecillä niinkauan kunnes murheita ilmenee. Sit vaihtuu merkki. Hemmetti oishan noita vaihtoehtoja. Toi sähkönen kaukosäätö kyl kiinnostais. 560cc fasu ja 150 E-tec digital iconilla, siinä se on Kai se pitää ruveta säästämään kevättä varten...
Re: faster 560cc
Ite olen ajanut Tuolla Supin 610:llä varustettuna 150 Veradolla joka on kellotettu ohjelmistolla sata seikavitoseks. On verado hyvä kone ja kun kaasuhanikkaa painaa syvään niin kyllä se lähtee aika hanakasti. Kiihtyvyys on jotain käsittämätöntä. Tuolla paketilla saa kakkua kulumaan ihan riittävästi, mutta silläkin pääsee suhteellisen järkeviin kulutus luokkiin, jos malttaa matkavauhtia pudotella 25-30 solmun vauhteihin. Tollanen paketti kulkee ihan riittäväs hanat auki. Käsittääkseni 135 uudesta Veradosta saa ohjelmistolla ulos potkua 200 asti?
Mutta esim. 610 Fasussahan vissiin suositus nykyään 135? Mikä tuossa 560? Olen nähnyt tollasen 610 varustettuna 200 koneella ja se kulkee suhteellisen rivakasti. Toki ajo ominaisuudet sattaapi olla täysissä kaasuissa jo olemattomat? Toi venehän ei ole juuri vedessä enää....
Fasteri veneenä muuten on erinomainen. Ei juuri mitään turhaa ja tilat on ratkaistu hyvin. Pulpetti ja sen sijainti on hyvä. Työn laatu hyvä yleisesti. Hiukan kolho, mutta kaikkea ei nyt samaan pakettiin saa.
Mutta esim. 610 Fasussahan vissiin suositus nykyään 135? Mikä tuossa 560? Olen nähnyt tollasen 610 varustettuna 200 koneella ja se kulkee suhteellisen rivakasti. Toki ajo ominaisuudet sattaapi olla täysissä kaasuissa jo olemattomat? Toi venehän ei ole juuri vedessä enää....
Fasteri veneenä muuten on erinomainen. Ei juuri mitään turhaa ja tilat on ratkaistu hyvin. Pulpetti ja sen sijainti on hyvä. Työn laatu hyvä yleisesti. Hiukan kolho, mutta kaikkea ei nyt samaan pakettiin saa.
Re: faster 560cc
Ihan mielenkiinnosta, onko kyseessä siis koneen kaasu jne. vai ohjaus vai molemmat?abo kirjoitti:Tikitaki tms fly by wire synsteemeist
Re: faster 560cc
eiköhän se ole toi kaasu. ajatuksenakin hirvittää digiohjaus liukuvauhdeissa. siis ainakin perus perämoottorivehkeissä.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Jeps kaasu ja vaihdehan se on. Hydrauliohjaus riittänee suomen talvikalastuksessa
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: faster 560cc
Mikäs siinä yllättää, tunnetustihan ahtaminen on ainoa varteenotettava vaihtoehto niille kuutioille ja Verado on ahdettu...Karppikone kirjoitti:Yllättävää silti oli toi että samanlainen paketti E-tecillä kiihty heikommin kuin verado.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: faster 560cc
No tuota kanssa mietin, että miksi pitäis olla jotain hytraalia parempaa 8)Karppikone kirjoitti:Jeps kaasu ja vaihdehan se on. Hydrauliohjaus riittänee suomen talvikalastuksessa
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Kyllä 150verado on ahdettu 1700kuutioinen ja siitä otettu tehoa 110kilowattia.
150E-tec ja tehoa 112kW
Tolla peruusteella aattelin että tossa kokoluokassa E-tec vähintään veradon kanssa samalla viivalla.
Näin vahva se mutu loppupeleissä on
150E-tec ja tehoa 112kW
Tolla peruusteella aattelin että tossa kokoluokassa E-tec vähintään veradon kanssa samalla viivalla.
Näin vahva se mutu loppupeleissä on
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: faster 560cc
Tuossa suurin ongelma on eTecille päästörajat. Optimitoimintakierrosalueen alapuolella jos 2t konetta ajetaan polttoainemäärällä jolla saadaan maksimaalinen suorituskyky, tapahtuu epäpuhdasta palamista ja päästöt(ja kulutus) pompsahtaa. Mekaanisesti ahdettu nelari saadaan kartoitettua huomattavasti paremmin läpi kierrosalueen. DFI 2t koneella saavutetaan saman peruskonetyypin kaasutin versioihin nähden aavistuksen huonompi kokonais suorituskyky ja svitusti parempi taloudellisuus ja päästöarvot. DFI tekniikalla siitä koneesta toki saataisiin halvatusti lisää ruutia ja vääntöä, muttas ku päästöt katkaa estäen masiinan myynnin ja kulutus karkaa ehden vermeestä epähaluttavan.
Tämä on pääosiltaan se yhtäkö miksi mutu ei aina ollenkaan osu näissä.
Tämä on pääosiltaan se yhtäkö miksi mutu ei aina ollenkaan osu näissä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
- Paikkakunta: 00840
Re: faster 560cc
Toi pitänee varmasti paikkansa. Tolla omalla 115H.O:lla kun kahvan työntää eteen ni sen 50l/h menee menovettä. Mutta normi matkakierros alueella kulutuslukemat pysyy maltillisina.
Vaikka kulutus ei omalla kohdalla oo se tärkein kriteeri, en kuitenkaa ihannoi kulutusjuhlaa. Tosin loppupeleis ihan sama meneeks sitä bensaa 5000 vai 6000litraa kaudella. Aina parempi jos vähemmällä selvii.
Vaikka kulutus ei omalla kohdalla oo se tärkein kriteeri, en kuitenkaa ihannoi kulutusjuhlaa. Tosin loppupeleis ihan sama meneeks sitä bensaa 5000 vai 6000litraa kaudella. Aina parempi jos vähemmällä selvii.