Lasikuituveneen maaleista taas...
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Lasikuituveneen maaleista taas...
Morjesta!
Pitkästä aikaa foorumilla. Toivottavasti meno pysynyt yhtä päheänä kuin ennenkin
Asiaan eli ostettiin soutuveneen raato mökille. Ollaan tuota nyt paikkailtu ja kohta ois pinnoittaminen edessä. Tarkoituksena oli vetää Teknoksen Inerta 5 pohjaan muutamaan kertaan. Kävin RTV:llä kysymässä ja 2,4l purkki Inertaa päälle 80e! Mitä foorumeilta luin, että kolmisen litraa pitäis olla 50e. Onko kellään tämän päivän hinnoista tarkempaa tietoa, että onko tuo RTV:n hinta ihan linjassa?
Muita vaihtoehtoja? Biltemasta tämä? Tarviiko tuo toisen maalin pintaan? Inerta ei ilmeisesti tarvisi?
Entä sitten sisäpuoli? Sekin kaipaisi uuden pinnan. Samat kamat vai...?
Joo tiedetään, että näitä on puitu kerran jos toisenkin. Mielipiteitä tuntuu kuitenkin olevan turhankin paljon ja kaikki tuntuu olevan ristissä toisten kanssa
Pitkästä aikaa foorumilla. Toivottavasti meno pysynyt yhtä päheänä kuin ennenkin
Asiaan eli ostettiin soutuveneen raato mökille. Ollaan tuota nyt paikkailtu ja kohta ois pinnoittaminen edessä. Tarkoituksena oli vetää Teknoksen Inerta 5 pohjaan muutamaan kertaan. Kävin RTV:llä kysymässä ja 2,4l purkki Inertaa päälle 80e! Mitä foorumeilta luin, että kolmisen litraa pitäis olla 50e. Onko kellään tämän päivän hinnoista tarkempaa tietoa, että onko tuo RTV:n hinta ihan linjassa?
Muita vaihtoehtoja? Biltemasta tämä? Tarviiko tuo toisen maalin pintaan? Inerta ei ilmeisesti tarvisi?
Entä sitten sisäpuoli? Sekin kaipaisi uuden pinnan. Samat kamat vai...?
Joo tiedetään, että näitä on puitu kerran jos toisenkin. Mielipiteitä tuntuu kuitenkin olevan turhankin paljon ja kaikki tuntuu olevan ristissä toisten kanssa
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Bilteman urea on toimivaa kamaa, luulis ton pohjalitkunkin olevan ja soudarissa pärjännee pelkästään parilla kerroksella kys. pohjaustavaraa..? Pinnan päälle toi urea on ainakin hinta-laatusuhteeltaan lyömätön (parhaimmillaan/ pahimmillaan siitä saa todella kiiltävän ja liukkaan pinnan) .
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Miksi et laita topcoatia, jota siinä on uutenakin? Paljon halvempaa ja kestävämpää, kun maalit.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Linkkiä tai tuotteen tarkka nimi ja mistä saa? Voiko topparin vetää suoraan paikkausten (uutta kuitua + kittiä) päälle vai tarviiko tuo väliin jonkun kerroksen?P.J.H kirjoitti:Miksi et laita topcoatia, jota siinä on uutenakin? Paljon halvempaa ja kestävämpää, kun maalit.
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Aineita löytyy tuolta: http://www.kevra.fi/?mag_nr=8&group=00000066
Työohjeita tuolla: http://www.pakcem.com/pdft/Laminointiohje.pdf
Työohjeita tuolla: http://www.pakcem.com/pdft/Laminointiohje.pdf
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Thanks!
Varmistellaan nyt vielä, kun oon jotakuinkin keltanokka näissä puuhissa. Tästä ketjusta seuraava lainaus:
Varmistellaan nyt vielä, kun oon jotakuinkin keltanokka näissä puuhissa. Tästä ketjusta seuraava lainaus:
Eli pitäisikö kuitenkin huitasta esim. 1 kerros primeria Topparin tai sitten tuon uretaanin alle kumpaan nyt päädynkään?Topcoat tai polyuretaani ovat molemmat pintamaaleja, soveltuvat käyttötarkoitukseen koska ovat aika kovia ja kestävät hyvin kulutusta. Niiltä puutuu kuitenkin tärkeä ominaisuus joka on epoksiprimerillä.
Epoksiprimerin ensisijainen tarkoitus sun rojektissa on toimia kosteussulkuna. Toki se palvelee myös toissijaista tarkoitusta ja tarjoa hyvän pinnan mihin uretaani tai topcoat tarttuu.
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Ensinnäkin epoxi-primeri on suositus kolme kerrosta, voi maalata "yhtäkyytiä" koska kuivahtaa tarpeeksi että uuden rundin voi aloittaa ku edellinern valmistuu. Epoxille tulisi maalata pinta kun epoxi on vielä "nahkea" juurikin että saisi hyvän tarttuvuuden. 2-k uretaani on hyvä pintamaali tai sit vedenalaisiin myrkky jos merikäyttöä. Topparia käytetään veneissä koska silloin saadaan muotista irti "myytävä pinta", toppari ei ole täysin vesitiivistä eikä oikeasti muutoinkaan perusteltua vanhan korjauksessa. Topparihan uudessakin veneessä vaatii epoxin päälleen jatkuvassa upporasituksessa oleviin alueisiin ruton vältträmiseksi.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Jees, eli bilteman kamoilla mennään. Mites sisäpuoli, riittääkö pelkkä uretaani?
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Toivottavasti en astu kenekään varpaille muta,eihän nyt vaan ole menneet Gelcoatit ja Topcoatit sevon??? Gelcoat (geeli) on juurikin tämä Abo:n mainitsema muotti maali ja Topcoat (Toppi) käy vallan hyvin paikkojen korjaukseen yms. ja on ainakin tähän asti täälä meillä päin veneen tekijät käyttäny paikkamaalamiseen yms. Geeli ei kovetu "lasimaiseksi" kuin muotissa tasasta pintaa vasten (syytä tähän en nyt justiin saa mieleen mutta otan selvää) mutta siitä saa tehtyä Toppia lisäämällä siihen muutamia tippoja Parafiiniöljyä...Tämä tieto siltä pohjalta että kakarasta asti seurannu venehommia aikas läheltä...
Mutta asiaan, on ne Bilteman maalitki toiminu ihan hyvin ja veden pitäny ulkopuolella. Juuri tänään vetasin oman veneen pohjaan ko.lafkan itiön esto maalin koska 50% halvempaa ku Hempelit yms. ja toimii...
Maalatesa kannattaa muistaa se karhennus ennen kaikkea...
Mutta asiaan, on ne Bilteman maalitki toiminu ihan hyvin ja veden pitäny ulkopuolella. Juuri tänään vetasin oman veneen pohjaan ko.lafkan itiön esto maalin koska 50% halvempaa ku Hempelit yms. ja toimii...
Maalatesa kannattaa muistaa se karhennus ennen kaikkea...
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Topcoat on sitä samaa maalin näköistä ainetta jota on jokaisen lasikuituveneen pohjassa ja sisäpuolella päällimäisenä. Siihen ei tarvita mitään primereitä tms. vaan vedetään suoraan lasikuidun päälle ja myös entisen topcoatin päälle, joka on puhdas ja hiukan karhennettu.
Voihan ne maalaukset tehdä monimutkaisemminkin, jos haluaa rahaa ja aikaa polttaa.
Voihan ne maalaukset tehdä monimutkaisemminkin, jos haluaa rahaa ja aikaa polttaa.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Toppari on gelcoattia johon lisätty parafiniä että se kovettuu avoimessa tilassakin, toisin kuin gelcoatti. Tokihan topparilla voi korjailla gelcoatin vaurioita mutta jos ollaan tilanteessa missä paatti maalataan uusiksi niin miksi tehdä se topparilla kun sen voi tehdä oikeasti kosteussuljetuksikin?
Syy gelgoatin käyttöön veneen pintana on vain ja ainoastaan se, että saadaan helposti & halvalla myytävää pintaa ulos muotista, ei mikään muu "hyvä" ominaisuus koska ne hyvyydet on aika vähissä.
Syy gelgoatin käyttöön veneen pintana on vain ja ainoastaan se, että saadaan helposti & halvalla myytävää pintaa ulos muotista, ei mikään muu "hyvä" ominaisuus koska ne hyvyydet on aika vähissä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Geelihän maalataan muottiin ensimmäisenä ku ruvetaan laminoimaan venettä siitä syystä että se jää nihkiäksi ja että hartsi tarttuu kunnolla siihen...Toppi maalataan sitte sisäpuolelle jos ei kantta tehä erikseen...mutta turhaan tästä on suurta tappelua valmistaa...mutta vielä että jos ei löydy dokumenttia siitä miksi toppi ei olisi vedenpitävä niin suosittelen sitä...täsä tuskin kukaan on täysin väärässä tai oikeassa...??
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Dokumenttia? Tutustu mihin tahansa osmoosiota ja lasikuituruttoa käsittelevään teokseen, niin valkenee. Juurikin se ettei toppari/geelicoatti(joilla siis kuivuttuaan ei ole mitään eroa) ole vesitiivistä, on syy miksi veneisiin vedetään kosteussuluksi epoxit pohjaan. Ilman parafiiniä gelcoat vaatii kuivuakseen suljetun tilan(paikkamaalaus gelcoatilla voidaan kuivata kalvon alla) ja se vedetään muottiin ja tila sulkeutuu kun laminoidaan sinne ja kas irroitettaessa saadaan myyntivalmis pinta. Se on syy sen käyttöön. Ykskuoriveneen sisäpinnassa se on parafinoitava toppariksi kun ei muuten kuivu, kukaan kalvuta sisäpintaa. Parafiini nousee pintaan "kalvoksi" ja se kuivuu.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Harvoin noissa soutuveneissä näkee epoksilla maalattuja pohjia.
Katselin joku vuosi sitten kun Kuopiolaisella venevalmistamolla korjasivat 80-luvun HT-venettä. Hiukan oli kivikkoon osunut. Murtuneet kohdat paikattiin lasikuidulla. Koko pohja hiottiin ja pintaan vedettiin ruiskulla topcoatti. Hyvä tuli.
Samoilla systeemeillä olen itsekin veneitäni korjaillut ja modaillut. Hyvin on vesi pysynyt ulkopuolella, eikä ruttokaan ole iskenyt.
Katselin joku vuosi sitten kun Kuopiolaisella venevalmistamolla korjasivat 80-luvun HT-venettä. Hiukan oli kivikkoon osunut. Murtuneet kohdat paikattiin lasikuidulla. Koko pohja hiottiin ja pintaan vedettiin ruiskulla topcoatti. Hyvä tuli.
Samoilla systeemeillä olen itsekin veneitäni korjaillut ja modaillut. Hyvin on vesi pysynyt ulkopuolella, eikä ruttokaan ole iskenyt.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Se syntyykö rutto, riippuu taas monestakin seikasta. Kuitenkin toppari/gelgoatti rakenteinen lujitemuovivene vettyy aina, jos täysin kuiva unnitaan ja sit lasketaan vaikka viikoksi veteen ja noston jälkeen kuivataan pinnat ja punnitaan niin kas paino on ksvanut, fakta. Se onko se että rakenteeseen imeytyy hieman vettä haitallista on taas toinen juttu, jos laminaatissa on happamuuseroja niin sitten on haitallista, sit mennään lujasti kohti ruttoa. Jos taas laminaatti on täysin polusteroitunutta ilman happamuuseroja niin kuivuuhan se sit taas aikanaan jne.
Pointti lähinnä se, et minkä takia ei tekisi paremmin kuin kaupast tullessa on tehty, jos kuitenkin kokonaan maalaa.
Pointti lähinnä se, et minkä takia ei tekisi paremmin kuin kaupast tullessa on tehty, jos kuitenkin kokonaan maalaa.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Ok. En rupea sen enempää napisemaan koska Abolla on aika painavat argumentit ja omani perustuu käyttökokemuksiin...loppukaneetti on "Uretaanilla viimisen päälle mutta Topillaki pärjää"
Ihan mielenkiinnosta niin jos sen epoksin haluaa sinne kosteussuluksi niin maalataanko se geelin päälle ennen laminointia??? Vai maalaako joku firma veneet kun ne on poksautettu muotista irti?? Tääläpäin en moisesta ole kuullut...
Ihan mielenkiinnosta niin jos sen epoksin haluaa sinne kosteussuluksi niin maalataanko se geelin päälle ennen laminointia??? Vai maalaako joku firma veneet kun ne on poksautettu muotista irti?? Tääläpäin en moisesta ole kuullut...
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Yleensä, mitä minä olen nähnyt, niin uudet veneet ovat kauden tai kahden jälkeen hiottu vedenalaisilta osiltaan ja sen jälkeen maalattu epoksilla useampaan kertaan.
Siihen päälle tulee sitten myrkky-(eliönesto-)maali.
Muotissa käytetään gelcotea (voidaan käyttää useampaa väriä) jotta saadaan valmis pinta tuotteelle.
Epoksit joudutaan suojaamaan jollain muulla maalilla veden päällisissä osissa runkoa, koska UV säteily purkaa pikku hiljaa sen polymeeri rakenteen, polyuretaanimaalia käytetään juurikin tuohon tarkoitukseen ja myös se tekee tiiviin pinnan.
Mä en lähtis läträämään topcoatin kanssa, jos ei olis aivan ehdoton pakko. imho
Siihen päälle tulee sitten myrkky-(eliönesto-)maali.
Muotissa käytetään gelcotea (voidaan käyttää useampaa väriä) jotta saadaan valmis pinta tuotteelle.
Epoksit joudutaan suojaamaan jollain muulla maalilla veden päällisissä osissa runkoa, koska UV säteily purkaa pikku hiljaa sen polymeeri rakenteen, polyuretaanimaalia käytetään juurikin tuohon tarkoitukseen ja myös se tekee tiiviin pinnan.
Mä en lähtis läträämään topcoatin kanssa, jos ei olis aivan ehdoton pakko. imho
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Kiitokset kaikille vastauksista ja hyvästä keskustelusta. Paljon on ainakin mun päähän tullut taas uutta tietoa.
Soutari tulee sisävesikäyttöön ja säilytetään rannalla/pukeilla, joten ongelmia tuskin tulee. Paskasti ei viitti kuitenkaan tehdä, kun kerta alkaa tekemään.
Osaako bilteman maaleja käyttäneet sanoa riittääkö 1l uretaania 5 metrisen soutuveneen yhteen kertaan? Tuotahan ei ilmeisesti tarvinut useampaa kertaa? Pohjalle sitten epoksia useampi kerta.
Soutari tulee sisävesikäyttöön ja säilytetään rannalla/pukeilla, joten ongelmia tuskin tulee. Paskasti ei viitti kuitenkaan tehdä, kun kerta alkaa tekemään.
Osaako bilteman maaleja käyttäneet sanoa riittääkö 1l uretaania 5 metrisen soutuveneen yhteen kertaan? Tuotahan ei ilmeisesti tarvinut useampaa kertaa? Pohjalle sitten epoksia useampi kerta.
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
??sursill kirjoitti:Yleensä, mitä minä olen nähnyt, niin uudet veneet ovat kauden tai kahden jälkeen hiottu vedenalaisilta osiltaan ja sen jälkeen maalattu epoksilla useampaan kertaan.
imho
En ymmärrä tuota? Enkä paljoa muutakaan
Merikäytössähän "yleensä" pitäisi tuo vesitiivis praimeri vetää uuden veneen pohjaan, estämään vaikka tuota salaperäistä lasikuituruttoa.
Itselleni ei täysin ole selvinnyt miksi tuo vesitiivismaalikerros pitää vetää vain ulkopuolelle?
2- ja ½-kerroksisissa veneissähän on aina vettä myös välipohjassa. Miksi tuo vesi ei siellä tee lasikuituruttoa?
Ja muutenkin, toki miljoonanmarkanveneenpohjaankannattaauhratasataeuroa, ilmeneekö tuota lasikuituruttoa kuin noin 0,01-0,00? % valmistetuista lasikuituveneistä. Ja ovatko nekin enempi valmistusvirheitä vai puutteellisen suojauksen aiheuttamia
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Mä olen törmännyt kolmeen lasikuiturutto tapaukseen elämäni aikana eli ei niitä ole tullut kovin montaa vastaan.
Nuo ovat olleet wanhempia veneitä, joten uskoisin että aineet ja tekniikat ovat parantuneet siitä ja lasikuiturutto harvinaistuu aikaa myöden.
Rutto vaatii myös aikaa kehittyäkseen, se ei ole flunssa.
Tuo uuden veneen käsittely kauden tai kahden jälkeen perustuu siihen, että oikea vesilinja näkyy rungossa paskarantuna. Tehtaan maalaukset eivät pidä aina paikkaansa kun muuttujia on paljon.
Nämä mitä olen nähnyt käsiteltävän, ovat isompia akseli- tai perävetolaitteilla varustettuja veneitä (minor, targa, utö ...).
Jos sinulla on hyvin tuuletettu välipohja, eikä ole vuotoa ylhäältä tai alhaalta, niin ei pilssissä pitäisi olla vettä.
Ulkopuolella vesilinjan alapuolella on vettä sen ajan kun vene on vesillä ja sieltä se on hyvä suojata.
Uudemmissa kalliimman luokan veneissä myös pilssit ovat nykyään maalattuja.
Jos teen/korjaan itselleni venettä, enkä meinaa myydä sitä hyvään aikaan, niin tekisin sen kerralla kunnolla.
Nuo ovat olleet wanhempia veneitä, joten uskoisin että aineet ja tekniikat ovat parantuneet siitä ja lasikuiturutto harvinaistuu aikaa myöden.
Rutto vaatii myös aikaa kehittyäkseen, se ei ole flunssa.
Tuo uuden veneen käsittely kauden tai kahden jälkeen perustuu siihen, että oikea vesilinja näkyy rungossa paskarantuna. Tehtaan maalaukset eivät pidä aina paikkaansa kun muuttujia on paljon.
Nämä mitä olen nähnyt käsiteltävän, ovat isompia akseli- tai perävetolaitteilla varustettuja veneitä (minor, targa, utö ...).
Jos sinulla on hyvin tuuletettu välipohja, eikä ole vuotoa ylhäältä tai alhaalta, niin ei pilssissä pitäisi olla vettä.
Ulkopuolella vesilinjan alapuolella on vettä sen ajan kun vene on vesillä ja sieltä se on hyvä suojata.
Uudemmissa kalliimman luokan veneissä myös pilssit ovat nykyään maalattuja.
Jos teen/korjaan itselleni venettä, enkä meinaa myydä sitä hyvään aikaan, niin tekisin sen kerralla kunnolla.
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Hyvä vastaus!
Mulla on vajaa 5m Finnark avo, ja en ole havainnut sen välipohjassa muuta tuuletusta kuin valmistusvirheet.
Vesilinja selvis kun katto kaverin veneestä.
Lasikuituruttoa? (kuplia gelgoatissaa) olen havainnut tossa peräkulassa noin kaljapullon pohjankokoisella alueella. Eivät ole kehittyneet viime 5v aikana, mutta eivät olleet siinä uutenekaan.
Mulla on vajaa 5m Finnark avo, ja en ole havainnut sen välipohjassa muuta tuuletusta kuin valmistusvirheet.
Vesilinja selvis kun katto kaverin veneestä.
Lasikuituruttoa? (kuplia gelgoatissaa) olen havainnut tossa peräkulassa noin kaljapullon pohjankokoisella alueella. Eivät ole kehittyneet viime 5v aikana, mutta eivät olleet siinä uutenekaan.
- konepyorailija
- Porakonepyöräilijä
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 17:12:15 01.04.2007
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Mitä on lasikuiturutto? Löytyykö kuvia?
www.facebook.com/kalastus.valhalla
kalastusvalhalla.fi
kalastusvalhalla.fi
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Ei löytynyt kuvia, mutta juttua hempelin sivuilta.
Erillaiset läpiviennit, ruuvin reiät, ym. voivat myös aiheuttaa ruttoa.
Lasikuitu menee pehmeäksi (delaminaatio) siitä missä rutto kohta sijaitsee.
Joskus voi löytää ruttoisen tai muuten delaminoituneen kohdan naputtelemalla kovalla esineellä veneen pohjaa, siinä missä laminaatti on hajallaan on ääni kuin villasukkaa naputtelis.
Toinen asia mistä tunnistaa ruton on jos löytää loivia rakkuloita veneen pohjasta ja ne sisältää happamalle haisevaa tummahkoa nestettä. Siitä ympäristöstä kannattaa mitata kosteusmittarilla tai naputella, jos vaikka siinä olisi lisää kökköä.
Erillaiset läpiviennit, ruuvin reiät, ym. voivat myös aiheuttaa ruttoa.
Lasikuitu menee pehmeäksi (delaminaatio) siitä missä rutto kohta sijaitsee.
Joskus voi löytää ruttoisen tai muuten delaminoituneen kohdan naputtelemalla kovalla esineellä veneen pohjaa, siinä missä laminaatti on hajallaan on ääni kuin villasukkaa naputtelis.
Toinen asia mistä tunnistaa ruton on jos löytää loivia rakkuloita veneen pohjasta ja ne sisältää happamalle haisevaa tummahkoa nestettä. Siitä ympäristöstä kannattaa mitata kosteusmittarilla tai naputella, jos vaikka siinä olisi lisää kökköä.
Re: Lasikuituveneen maaleista taas...
Vähä vielä...90 luvun puolen välin jäläkeen teimmä firmalle 3 venettä 615 puoliliukuvia keskipulpetti veneitä...meijän vene meni kiertoon ja setäni vene on vielä hänellä käytösä ja on tehty juurikin tuolla mainitsemallani tavalla(muottia vasten gelcoat ja sisäpuolella toppi) eikä muuta maalia oo pintaan laitettu...pilssiin ei tullu/tuu vettä eikä muutakaan ongelmaa oo esiintyny...oma meni vaihtoon pelkästään hyttiveneen havekuva mielesä...ja kolmas niistä veneistä on sisävesillä jossainpäin suomea...mutta tietenki ääritilanteisa uretaani yms. Antaa varmaan paremman suojan...kiitos ja anteeksi...
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....