Hyvä haavi???

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Samthefisherman kirjoitti:Montakos mallia/merkkiä meinaat vielä kokeilla ennen Bogaa? Siihen useimmat kuitenkin lopulta päätyy....
:D

Nooo, kun se isomus sitten iskee siihen mattakulta/kelta Tailiin minkä vatsassa lukee STFM, niin otetaan se sitten ihan käsin liplockina ylös........... :paipai:

Jossain vaan kulkee raja, mitä mistäkin on valmis maksamaan. Touh
Avatar
särkilä
Viestit: 537
Liittynyt: 11:30:40 09.01.2011

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja särkilä »

Rupesin miettimään että vaaka olis hyvä ominaisuus olla noissa pihdeissä.
Onko kellään kokemusta pikeyen mainostamista savage gearin leukapihdeistä?
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

särkilä kirjoitti:Rupesin miettimään että vaaka olis hyvä ominaisuus olla noissa pihdeissä.
Onko kellään kokemusta pikeyen mainostamista savage gearin leukapihdeistä?


Noi nyt ei ees kuvan perusteella näytä kovin jämäköiltä...

Muovia leuoissa.... :mitaviddua:
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja jones »

Itse olen siirtynyt pelkkiin käsiin tuossa hauen nostossa (pois lukien potenttiaalinen enkkafisu). Väsytys ja sen jälkeen sormet rauhallisesti kiduskannen alle ja sitten kala vaan ylös.
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

jones kirjoitti:Itse olen siirtynyt pelkkiin käsiin tuossa hauen nostossa (pois lukien potenttiaalinen enkkafisu). Väsytys ja sen jälkeen sormet rauhallisesti kiduskannen alle ja sitten kala vaan ylös.


Noita on tullut aikoinaan nosteltua paljon noin, mutta mulla kun kidukset repii sormet niin ei se verentulo si lopu koko päivänä. Ja hanskaa ei tykkäis laitella käteen kesken väsytyksen :(

Ja se suht vähäinen kokemus mikä mulla on merihauista (20v) niin tulevat ylös kyllä aika rauhallisesti kun vertaa noihin virtavesi Haukiin, joita tulee enempi kalasteltua nykyään. Virtaa löytyy myös kaloista....
Viimeksi muokannut PFCompany, 10:59:34 29.07.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
särkilä
Viestit: 537
Liittynyt: 11:30:40 09.01.2011

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja särkilä »

Ei pihtiosa oo muovia, ilmeisesti päällä on vain kumipäällyste.
Leuat kyllä kieltämättä melko hepposen näköiset.

Mitä vaa'allisia leukapihtejä suositellaan?
Kilo asteikko ja max. 50€ hinta kriteereinä

E:Nää varmaan kestäis http://www.japantackle.com/Tuning_parts/Sig_Grip.htm
jippo1
Viestit: 127
Liittynyt: 23:22:17 19.05.2007

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja jippo1 »

särkilä kirjoitti:E:Nää varmaan kestäis http://www.japantackle.com/Tuning_parts/Sig_Grip.htm
Tossakin suositellaan vaan 1-5kg kaloille. Taitaa se boga olla ainoa järkevä valinta.
Mönkijöiden varaosat ja varusteet myy http://www.monkijavarikko.fi
Jami-
Viestit: 109
Liittynyt: 18:40:57 25.06.2012

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Jami- »

jones kirjoitti:Itse olen siirtynyt pelkkiin käsiin tuossa hauen nostossa (pois lukien potenttiaalinen enkkafisu). Väsytys ja sen jälkeen sormet rauhallisesti kiduskannen alle ja sitten kala vaan ylös.
Haukea ei vain kannata nostaa käsin, ellei ole syönyt vaappua kokonaan, ainakin mun tuurilla justiinsa kun laittaa käden, kala yrittää viimeisen kerran irti ja toinen koukku haessa ja toinen kalastajan kädessä ja kyllähän se koukku kivasti repii ihoa rikki kalankin voimmalla.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Varmaankin kaikkein parasta sekä kalan että kalastajan kannalta olisi se, että kalaan koskettaisiin käsin mahdollisimman vähän. Se, miten käsikosketusten määrää saa vähennettyä omassa kalastuksessa, on itse mietittävissä... Omalla kohdallani pyrin irrottamaan peruskaloja jo veteen ja punnitsemaan vain niitä, jotka silmämääräisesti näyttäisivät saavuttavan oman punnitusrajani. Tuo raja on vuosien mittaan noussut mielessäni hiljalleen ylöspäin, kuten se tuntuu tekevän myös joka avovesikauden sisälläkin sitä mukaa, kun kaloja tulee.

Useimmiten kaloja tulee nosteltua veneeseen asti silloin, kun tartutus on jotenkin hankala eikä se veteen irrottaminen onnistu. Jos irroituskalusto on kunnollista ja tilanteessa aina helposti saatavilla, itselle kehittyy ajan mittaan kyky arvioida kala kerrallaan silmämääräisesti, mitkä tapaukset kannattaa jo suosiolla irroittaa veneessä. Helppojen tapausten määrä on ollut suurempi väkäsettömillä koukuilla kuin ennen väkästen kanssa.

--pikeye
Viimeksi muokannut pikeye, 22:53:38 31.07.2012. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jonne13
Viestit: 7
Liittynyt: 12:05:56 16.07.2012

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Jonne13 »

särkilä kirjoitti:Rupesin miettimään että vaaka olis hyvä ominaisuus olla noissa pihdeissä.
Onko kellään kokemusta pikeyen mainostamista savage gearin leukapihdeistä?

On kokemusta, eilen koitin ekaa kertaa ja leuka meni vääräksi ja kala putosi. Kala oli huimat noin 3kg. Suosittelen lämpimästi mikäli kohteena on max 0,5kg tai kuolleet kalat. Kohta ajattelin lähteä kauppaan kiittämään hienoista pihdeistä..
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Jonne13 kirjoitti:
särkilä kirjoitti:Rupesin miettimään että vaaka olis hyvä ominaisuus olla noissa pihdeissä.
Onko kellään kokemusta pikeyen mainostamista savage gearin leukapihdeistä?

On kokemusta, eilen koitin ekaa kertaa ja leuka meni vääräksi ja kala putosi. Kala oli huimat noin 3kg. Suosittelen lämpimästi mikäli kohteena on max 0,5kg tai kuolleet kalat. Kohta ajattelin lähteä kauppaan kiittämään hienoista pihdeistä..
Siltähän nuo kuvassa näyttikin...

Nuo BFT gripit tuntui kuitenkin ihan napakoilta, kun sunnuntaina 3,5kg nostin ylös ja alkoi sätkimäänkin.... Kestosta en sitten mee sanomaan....vielä.

Mutta vajaan seiskan pujotin sitten Haaviin, kun oli jigikoukku suupielessä vain hitusen kiinni. :ohno: Sai sitten rauhassa punnita :bigboss:
Avatar
särkilä
Viestit: 537
Liittynyt: 11:30:40 09.01.2011

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja särkilä »

Kävin eilen hypistelemässä savage geareja.Ei tuntunu kovin järkevältä vaihtoehdolta kun näki luonnossa, leuatkin klappas jo uutena melko pahasti.

Jotkut tarviis kuitenkin hommata kun ei liplock harjotukset oikeen sujunu :?
Avatar
Hämppy
Viestit: 1422
Liittynyt: 09:19:02 03.10.2009
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

särkilä kirjoitti:Jotkut tarviis kuitenkin hommata kun ei liplock harjotukset oikeen sujunu :?
Usko jo Samthefishermania, Bogat on ainoa vaihtoehto!

W-kaupasta löytyy tällä hetkellä 30lb mallia hyllystä.

Myyt pari "parempaa" jerkkiä ja toi sun ~60€ budjetti on yli tuplattu ja Bogat tilaukseen...
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Pitäisköhän mun myydä vene että raaskis ostaa Bogat :buahaha:

Markka-aikana eläneenä, oisko joku maksanut pihdeistä n. 1000 markkaa...?? :shock:
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

PFCompany kirjoitti:Pitäisköhän mun myydä vene että raaskis ostaa Bogat :buahaha:

Markka-aikana eläneenä, oisko joku maksanut pihdeistä n. 1000 markkaa...?? :shock:
Nykyisin joka toisessa torpassa on yli 10000 markan telkkari. Muilla vaan sellainen 6-7000 markan perustelkku. Markka-aikana 10k laittoivat telkkariin vaan aika harvat.

Bogat kuten monet muutkin "merkkitarvikkeet" on kalliita, mutta jos pihdit ois hakusessa nyt niin hinnasta huolimatta sellaiset hankkisin. Yksinkertaisesti koska halpikset on niin huonoja. Onnellinen olkoon se joka hyvät halpikset omistaa.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Meinaakkona että 1700e telkku on joka toisessa torpassa? :shock: :mitaviddua:

Enkä kyl tiiä miten tää liittyy leukapihteihin :mrgreen:
Avatar
Hämppy
Viestit: 1422
Liittynyt: 09:19:02 03.10.2009
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

PFCompany kirjoitti:Meinaakkona että 1700e telkku on joka toisessa torpassa? :shock: :mitaviddua:
No eiks se näin oo? :mrgreen: On ainaki mulla...

Bogathan maksaa vaan noin 130 euroa, joka tekee alle 800mk. :wink: Eiköhän se tilipussikin ole kasvanut myöskin ajan saatossa. Jos ei nyt aivan samassa suhteessa, kuin mitä hinnat ovat prosentuaalisesti nousseet, niin joka tapauksessa. Ja pitäähän toki hintojenkin nousta, kun pihtien tekijänkin palkka nousee. Oravanpyörä...

Anyway, tästä on turha jauhaa. Jos ei halua, että paska valuu sormien välistä - ostaa Bogat. Kerran se ehkä kirpasee, jos sitäkään ja sen jälkeen nostelee kalat hymyssä suin. Hyvää ei saa halvalla ja köyhällä ei ole varaa paskaan. Näin se vaan menee.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

jaanii ne olikin vaan 130e (ja pikkuisen 8e päälle) No on ne sitte halavat :mrgreen:

Ninnonninuninnna :mulko:
Hämppy kirjoitti:
PFCompany kirjoitti:Meinaakkona että 1700e telkku on joka toisessa torpassa? :shock: :mitaviddua:
No eiks se näin oo? :mrgreen: On ainaki mulla...
Mun tutuissa ei oo yhtään hämppyä, joten teitiä tarvitaan vielä about 30kpl, että on joka toisella..... :roll:
Jami-
Viestit: 109
Liittynyt: 18:40:57 25.06.2012

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Jami- »

Onhan niitä muitakin hyviä pihtejä, Boga vaan lienee tunnetuin.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Jami- Kerrothan toki....siis merkkiä.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Vähän aiheen vierestä... Eilen kokeilin Savagearin pienempää L-kokoista kumihaavia muutamalle kolmosen kalalle, ja se oli niin kätevä että jatkossa kulkee soutuveneessäkin vakiovarusteena. Perinteisen haavin tavoin kalan saa kaapattua haltuun paljon nopeammin kuin muilla nostotavoilla. Parhaana puolena kumminkin se, että taittamalla vanteen haavista tulee sumppu/punnituskassi. Kalan voi nyt laskea laidan yli huilaamaan missä vaiheessa käsittelyä tahansa, jolloin itse voi kaikessa rauhassa kaivella kameraa, puntaria tms. esille. Kala tuntuu pysyvän pussissa varsin rauhallisena. Kumihavas ei kerää limaa ja kuivuu nopeasti.

*Demoa: http://www.youtube.com/watch?v=dia8dnGa69A

--pikeye
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

pikeye kirjoitti:Vähän aiheen vierestä... Eilen kokeilin Savagearin pienempää L-kokoista kumihaavia muutamalle kolmosen kalalle, ja se oli niin kätevä että jatkossa kulkee soutuveneessäkin vakiovarusteena. Perinteisen haavin tavoin kalan saa kaapattua haltuun paljon nopeammin kuin muilla nostotavoilla. Parhaana puolena kumminkin se, että taittamalla vanteen haavista tulee sumppu/punnituskassi. Kalan voi nyt laskea laidan yli huilaamaan missä vaiheessa käsittelyä tahansa, jolloin itse voi kaikessa rauhassa kaivella kameraa, puntaria tms. esille. Kala tuntuu pysyvän pussissa varsin rauhallisena. Kumihavas ei kerää limaa ja kuivuu nopeasti.

*Demoa: http://www.youtube.com/watch?v=dia8dnGa69A

--pikeye
Jep. Tuo on näppärä haavi. Mulla on XL ollut jo muutaman kauden käytössä ja hyvin toimii.
Avatar
särkilä
Viestit: 537
Liittynyt: 11:30:40 09.01.2011

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja särkilä »

Tällästäkö tarkotatte?
http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikke ... i/p/60028/
Jos näin niin tohon hintaan on pakko koittaa...
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyvä haavi???

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Muutin otsikon vastaamaan keskustelua :kelaa:
Avatar
Hämppy
Viestit: 1422
Liittynyt: 09:19:02 03.10.2009
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hyvät leukapihdit???

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

Täällähän vaihtuu aiheet tiuhaan. 8)
särkilä kirjoitti:Tällästäkö tarkotatte?
http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikke ... i/p/60028/
Jos näin niin tohon hintaan on pakko koittaa...
Juur tuo. Toissa keväänä tuotiin Ruottista noita porukalla ja lämpimästi voi suositella. Erittäin hyvä kapistus. XL malli myös ollut käytössä, kuten STFM:lläkin. Minkä tahansa kokoinen haukikala sujahtaa siihen ongelmitta. Saa taiteltua sopivasti pienemmäksi.

Pieni miinus siitä, että virtavedessä ja uistelussa ei välttämättä niin kätevä käyttää kuin paikallaan olevasta veneessä ja vedessä. Isohko kumihavas pistää tuolloin mukavasti vastaan ja on hiukan raskas käyttää.

Toinen ääni menee Shimanon BeastMasterille, joka on omasta mielestä hiukan tukevamman oloinen, mutta sitä ei saa taiteltua pienemmäksi. Hintakin sillä on 3 kertainen Savageen nähden.
Vastaa Viestiin