Omavalmiste uistimet

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
J!G!
Viestit: 85
Liittynyt: 20:15:11 02.07.2012

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja J!G! »

perza kirjoitti:
Katoppas enpäs huomannutkaan tätä. Näissä ei ole lyijyä sisällä. Vähän ehkä vois laittaa, mutta kun toimii hyvin ilmankin niin ei jaksa laittaa.

Kuva
Onko toi keltanen fluoria vai normia.
Avatar
Aurebu
Viestit: 17
Liittynyt: 10:30:35 21.10.2010

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Aurebu »

Kuva
Kuva

A couple River Chicks.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja perza »

J!G! kirjoitti:
perza kirjoitti:
Katoppas enpäs huomannutkaan tätä. Näissä ei ole lyijyä sisällä. Vähän ehkä vois laittaa, mutta kun toimii hyvin ilmankin niin ei jaksa laittaa.
Onko toi keltanen fluoria vai normia.
Fluoria fluoria.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Aurebu
Viestit: 17
Liittynyt: 10:30:35 21.10.2010

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Aurebu »

Kuva
J!G!
Viestit: 85
Liittynyt: 20:15:11 02.07.2012

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja J!G! »

Kuinka moneen 55mm vappuun riittäs 1L cab lakasta, esim. jos lakkaa vaapun n. 4 - 5 kertaa.
Ja kuuluuko folion päälle vetää lakka, vai maalata sen päälle eka.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

J!G! kirjoitti:Kuinka moneen 55mm vappuun riittäs 1L cab lakasta, esim. jos lakkaa vaapun n. 4 - 5 kertaa.
Ja kuuluuko folion päälle vetää lakka, vai maalata sen päälle eka.
Jos haluat noin 1mm paksun lakkakerroksen (pohjalakka + pintalakka), niin yhteen vaappuun menee noin 10ml lakkaa. Eli litrasta saat sata vaappua lakattua.

Laskin tuon määrän näin:
CAB:n kuiva-ainepitoisuus on noin 25%. Jos haluat 1mm kuivunutta lakkaa, tarvit yhteensä 4mm paksusti "märkää" lakkaa. Jos arvoidaan vaapun muodon olevan keskimäärin 10mm sylinteri jolla on pituutta 55mm, niin lakkaa menee karkeasti arvioituna 10mm*3,14*55mm*4mm = 7ml. Jonkin verran sitä roiskuu ympäriinsä, joten 10ml per vaappu lienee realistinen arvio.

Folion päälle aina ensin lakkaa ja sitten maalit + lisää lakkaa. Maalipinnasta tulee ruman epätasainen, jos maalaa suoraan ryppyisen folion päälle.

CAB:n kerrospaksuuksia per dippaus en ole mitannut. LV1:llä (tuore ja notkea lakka) tulee noin 0,05mm - 0,1mm kerros kovettunutta lakkaa per dippaus (0,05mm dippaussuunnassa uistimen yläpäähän, 0,1mm uistimen alapäähän). Olettaisin, että CAB:lla mennään melko lähelle samoja kerrospaksuuksia.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Aurebuulla "erikoisen" nättejä :shock:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Miikkali
Viestit: 15
Liittynyt: 18:56:22 19.08.2011
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Miikkali »

Aurebu, have you harmed the rear loop where the fishing line goes or why does it look like that? Be more careful when cleaning the loops, unless you use a wire trace or a lock.
Kuovi
Viestit: 10
Liittynyt: 19:09:32 20.02.2011

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Kuovi »

Kuhalle 11cm
Liitteet
rivissa3.jpg
rivissa3.jpg (92.39 KiB) Katsottu 3115 kertaa
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja erkkari »

Kuinkas moni tekee uistimet todellisuudes täysin itse.Elikkäs ei sorvauta aihiota vääntelee ite langat(niin v_mäist ku se onki =P )
Ite tulee kaikki tehtyy alust loppuu mut en kyl tosin noita teekkää ku pää-asias omaa käyttöö.
Mä ainaki tykkään vuoleskella noit pulikoita,eniten kyrsii toi lankojen vääntely ja epoksil sotkeminen :evil:
Avatar
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viestit: 1109
Liittynyt: 17:12:15 01.04.2007
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

erkkari kirjoitti:Kuinkas moni tekee uistimet todellisuudes täysin itse.Elikkäs ei sorvauta aihiota vääntelee ite langat(niin v_mäist ku se onki =P )
Ite tulee kaikki tehtyy alust loppuu mut en kyl tosin noita teekkää ku pää-asias omaa käyttöö.
Mä ainaki tykkään vuoleskella noit pulikoita,eniten kyrsii toi lankojen vääntely ja epoksil sotkeminen :evil:
Mä, ite sorvaan ja vääntelen langat mutta tota epoksisotkelua en tee kun en tiedä mihin sitä tarvisin vaapun teossa :shock:
perttilee
Viestit: 235
Liittynyt: 08:02:32 01.08.2010
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Alusta asti tulee tehtyä myös, pääosin omaan käyttöön tai joskus lahjaksi.
Kivaa hommaahan tuo on, vaan hitaanlaista, toki määrät on pieniä. :)
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja erkkari »

konepyorailija kirjoitti:
erkkari kirjoitti:Kuinkas moni tekee uistimet todellisuudes täysin itse.Elikkäs ei sorvauta aihiota vääntelee ite langat(niin v_mäist ku se onki =P )
Ite tulee kaikki tehtyy alust loppuu mut en kyl tosin noita teekkää ku pää-asias omaa käyttöö.
Mä ainaki tykkään vuoleskella noit pulikoita,eniten kyrsii toi lankojen vääntely ja epoksil sotkeminen :evil:
Mä, ite sorvaan ja vääntelen langat mutta tota epoksisotkelua en tee kun en tiedä mihin sitä tarvisin vaapun teossa :shock:
Juu toimishan siinä muutkin liimat mut jotenki ite tullu tota alettuu käyttämää ku on ainaki kestävää kamaa.
Yleensä enintää 10 vaappuu tai kepost kerrallaa työn alla ni ei niin kova läträys kuitenkaa :D
J!G!
Viestit: 85
Liittynyt: 20:15:11 02.07.2012

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja J!G! »

minkä kokonen kolmihaarakoukku on sopiva tollaseen 55mm pitkään vaappuun?
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

J!G! kirjoitti:minkä kokonen kolmihaarakoukku on sopiva tollaseen 55mm pitkään vaappuun?
Vähän riippuu vaapun muodoista ja koukun mallista. Mulla on tuohon kokoluokkaan mennyt parhaiten Kamasanin NK-62 koossa 8. Sen kanssa joutuu jo vähän miettimään keskikoukun lenkin paikkaa, jotta keskikoukku ei sotkeennu turpalevyyn tai takakoukkuun. Koko 10 olisi liian pieni tuohon, ja koko 6 taas sen verran iso, että koukut sotkeentuvat helposti toisiinsa tai turpalevyyn. Jokin lyhyempivartinen koukku varmaan menisi koossa 6, mitä ehkä kannattaa harkita, jos meinaat lohelle tehdä vaappua. Ahventa, haukea, kuhaa ym. on hyvin saanut kiskottua noilla 8 koon koukuilla ja yhtään kalaa ei liene jäänyt veteen sen takia, että koukku olisi liian pieni.
Solarfall
Viestit: 806
Liittynyt: 20:56:20 13.05.2007
Paikkakunta: joensuu

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

popop popperin väsäsin huvin ja urheilun vuoksi. ekaks popperiks ikinä, siitä tuli ihan "kiva" ja jopa toimii :D

Kuva

Kuva
J!G!
Viestit: 85
Liittynyt: 20:15:11 02.07.2012

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja J!G! »

-
Viimeksi muokannut J!G!, 20:40:25 26.09.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Solarfall
Viestit: 806
Liittynyt: 20:56:20 13.05.2007
Paikkakunta: joensuu

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

baby pike vol3. ehkein hienoin jerkki mallini tähän mennessä.

Kuva

Kuva
Juutalainen
Viestit: 1677
Liittynyt: 19:09:16 24.10.2005
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Solari veivaa taas omassa liigassaan.
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Alkaa olemaan aika eeppistä tavaraa noi Solarin vermeet - haukien leuan alla noi "anturitkin" jerkissä... Huh :D
huuskimus
Viestit: 133
Liittynyt: 11:59:57 27.05.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja huuskimus »

onkohan noilla hampaatkin?
J!G!
Viestit: 85
Liittynyt: 20:15:11 02.07.2012

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja J!G! »

vetorauta kirjoitti:
J!G! kirjoitti:minkä kokonen kolmihaarakoukku on sopiva tollaseen 55mm pitkään vaappuun?
Vähän riippuu vaapun muodoista ja koukun mallista. Mulla on tuohon kokoluokkaan mennyt parhaiten Kamasanin NK-62 koossa 8. Sen kanssa joutuu jo vähän miettimään keskikoukun lenkin paikkaa, jotta keskikoukku ei sotkeennu turpalevyyn tai takakoukkuun. Koko 10 olisi liian pieni tuohon, ja koko 6 taas sen verran iso, että koukut sotkeentuvat helposti toisiinsa tai turpalevyyn. Jokin lyhyempivartinen koukku varmaan menisi koossa 6, mitä ehkä kannattaa harkita, jos meinaat lohelle tehdä vaappua. Ahventa, haukea, kuhaa ym. on hyvin saanut kiskottua noilla 8 koon koukuilla ja yhtään kalaa ei liene jäänyt veteen sen takia, että koukku olisi liian pieni.
Vielä sitä, että kumpi olis parempi uistinrengas 4mm vai 5mm ?
Ja kumpi koukku kun noi heittää parilla koolla
http://www.vaapputarvike.fi/product_inf ... ucts_id=93
http://www.vaapputarvike.fi/product_inf ... cts_id=310
AMPA
Viestit: 345
Liittynyt: 01:17:32 16.02.2012

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja AMPA »

Solarfall kirjoitti:baby pike vol3. ehkein hienoin jerkki mallini tähän mennessä.

Kuva

Kuva
Upeita olen daivaassa taipuisko tuommoseen esikuvansa nahka
päälle :mitaviddua:
Solarfall
Viestit: 806
Liittynyt: 20:56:20 13.05.2007
Paikkakunta: joensuu

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

AMPA kirjoitti:
Solarfall kirjoitti:baby pike vol3. ehkein hienoin jerkki mallini tähän mennessä.

Kuva

Kuva
Upeita olen daivaassa taipuisko tuommoseen esikuvansa nahka
päälle :mitaviddua:
kyllä varmaan mutta se saattas olla hiukkasen kimuranttia
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Omavalmiste uistimet

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

J!G! kirjoitti: Vielä sitä, että kumpi olis parempi uistinrengas 4mm vai 5mm ?
Ja kumpi koukku kun noi heittää parilla koolla
http://www.vaapputarvike.fi/product_inf ... ucts_id=93
http://www.vaapputarvike.fi/product_inf ... cts_id=310
Noista laittaisin itse 4mm renkaat ja kokoa 8 vastaavat koukut. Jos laittaisi pienemmät koukut, niin niillä tulisi vain enemmän pikkusinttiä ylös ja isommat tarttuisivat huonosti. Parempi vaan, jos ihan pienet rääpäleet eivät saa koukkua suuhunsa. Ei ole kovin mukavaa huomata, että on soutamalla vetänyt vaikkapa puoli kilometriä uistinta, jossa on kenties koko ajan ollut sormen mittainen ahven takakoukussa roikkumassa.
Mulla on ollut 5cm vaapussa samfisun 4mm renkaita ja ne ovat toimineet ok. Jos tekisin uistinta isommalle kalalle, niin sitten varmaan paksumpilankaista versiota 4mm renkaasta tai 5mm renkaita.

Jos vaapunteossa tulee susikappaleita, niin niille kannattaa tehdä vetotesti, että mistä kohtaa se hajoaa ensimmäisenä. Koukku vaikka johonkin puuhun kiinni ja sitten lyhyen siimanpätkän päästä vetää uistinta niin lujaa, että jokin kohta hajoaa. (Varo lentävää vaappua tai koukkuja!) Luultavasti siima katkeaa, koukku oikenee tai uistinrengas vääntyy auki ensimmäisenä. Jos vaapun runkolangat menevät pilalle ensimmäisenä, niin sitten kannattaa jatkossa parantaa liimaustekniikkaa tai vaihtaa langan tyyppiä. Mun mielestä ideaalitapauksessa koukku vääntyy suoraksi tai uistinrengas pettää ensimmäisenä, sillä silloin uistimen saa vielä kiskottua ehjänä ylös vedestä jos se on jäänyt jonnekin koukusta kiinni.
Vastaa Viestiin