Kalan säilyminen jääkaapissa?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

En tiedä onko oikea osasto,mutta muutakaan oikein löytänyt.


Eli sain juuri äsken pari mukavaa lohta ja papitin matkaan ne.
Nyt kuitenkin on tilanne,jotta vasta tiistaina olen seuraavan kerran kotosalla ja niitä en pysty aikaisemmin valmistamaan.

Säilyykö lohet normaali jääkaapissa pilaantumatta raakana ilman suolaa tiistai aamuun asti. 4vrk joutuisi olemaan aika tasan.

Vai olisiko viisainta ottaa varman päälle ja pakastaa ja sitten sulattaa. Pieni makuhaitta tosin aina tulee pakastuksessa.

Miten pitkään kaupan tiskillä esim kalat makaa?
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Eikös sitä kalaa pitäs säilyttää n. 3 asteessa?
Jostain muistan lukeneeni.

Jääkaapissa teoriassa "pilaantuu", tietysti riippuu siitä
Mitä pitää hyvänä ja mitä ei.

Toisaalta kaupasta ostettu on jo ehtiny mennä
Monta päivää vaihtelevissa olosuhteissa...:)
Ennenkuin päätyy edes tiskille.



Ite en kyllä kalaa jääkaapissa pitäis päivää pitempään.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Normaalissa kotijääkaapissa kala säilyy vuorokauden. Lämpötilat ovat yleensä aivan liian korkeat pitkään säilytykseen. Jos säädät jääkaapin "tarpeeksi" kylmäksi, niin siitä tulee vain ongelmia kun osa jääkaapista menee ajoittain pakkasen puolelle ja jäädyttää sapuskat pilalle.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... ysajoista/
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... mpotiloja/
Avatar
Typeyks
Viestit: 573
Liittynyt: 19:00:16 18.10.2011
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Typeyks »

Tuollahan se tulikin jo edellä. Ei säily varsinkaan lohi, koska kyseessä rasvainen kala. Kala on muusta lihasta poikkeava, että esim. sika, lammas ja nauta pilaantuvat yleensä bakteerien takia, kun kalassa puolestaan rasva härskiintyy.
Itse kun tekee niin saa juuri niin hyvän, kun osaa tehdä.
Ari
Viestit: 60
Liittynyt: 18:51:16 18.11.2006
Paikkakunta: Raahe

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Aika surkealla mallilla Suomessa on kaupoissakin tuo kalojen säilytys. Hyvin usein tyhjiöpakattulohifile haisee, kun pussin aukaisee. Myös Perä/Itämeren dioksiinilohta vielä jostain syystä ihmisravinnoksi kalastavat ammattilaiset tai puoliammattilaiset eivät osaa saalistaan käsitellä ja säilöä siten, ettei kylmäketju katkea.

Itse olen jäämerenlohta, tunturirautua ja -taimenta säilyttänyt as.auton jääkaapissa useita päiviä ongelmitta. Eli kalat ovat maistuneet selkeästi paremmilta vielä kotona, kuin kaupoista ostetut. Härskiintyneen kalan yleensä jo haistaakin.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos kala on nahkoineen kokonaisena (suolistettuna), niin se säilyy paremmin kuin file. Nahka suojaa hyvin härskiintymiseltä.
Mynttinen
Georgen kaksoisveli
Viestit: 3027
Liittynyt: 12:10:09 21.12.2005

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Jeppis jepulis...

Kikkakonsti käyttöön sitten. Toinen lohi pakkaseen ja toinen savustetaan heti ja yritetään syödä

Luultavasti kypsennettynä/savustettuna säilyy sitten norm +6c jääkaapissa edes sen pari päivää?
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Lauantaina paistelin ankeriaan pannulla ja 6,5 kg hauen.
Vedin vielä keskiviikkona niitä kalanpaloja
Joten eiköhän tuo lohikin säily tuon mainitsemasi 2 päivää, voithan sitä lämpötilaa tiputtaa "varmistuksena" pari astetta, ja jolloin ruokatuotteetkin säilyvät tulematta liian kylmiksi/rupea jäätymään.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
AMPA
Viestit: 345
Liittynyt: 01:17:32 16.02.2012

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja AMPA »

Mynttinen kirjoitti:
Miten pitkään kaupan tiskillä esim kalat makaa?
Aika hurjia ne ajat on niin kirjolohella kuin norjalaisella-lohellakin. Itse en tästä syystä juuri ostakaan kalaa kaupasta.
Viimeksi muokannut AMPA, 14:57:37 18.08.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Typeyks
Viestit: 573
Liittynyt: 19:00:16 18.10.2011
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Typeyks »

AMPA kirjoitti: Alalla työkentelevänä valitettavan kauan itse en juuri ostakaan kalaa kaupasta.
Vieläkö tuo neljä vuorokautta on aika liki todellista aikaa?
Itse kun tekee niin saa juuri niin hyvän, kun osaa tehdä.
AMPA
Viestit: 345
Liittynyt: 01:17:32 16.02.2012

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja AMPA »

Typeyks kirjoitti:
AMPA kirjoitti: Alalla työkentelevänä valitettavan kauan itse en juuri ostakaan kalaa kaupasta.
Vieläkö tuo neljä vuorokautta on aika liki todellista aikaa?
no siinä rupeaa nykysin olemaan niin paljon välikäsiä että välistä ovat olleet (pahimmillaan) jo sen neljä päivää liikkeellä. Kannattaa kysyä nähtäväksi laatikko jossa (on vielä kaloja ja katsoa tarra kyljestä valita sen mukaan) aina (mitä vaan) yritetään myydä vanhat ensin pois.
Avatar
Typeyks
Viestit: 573
Liittynyt: 19:00:16 18.10.2011
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Typeyks »

Tarkotinkin juuri sitä, että ns. neljäntenä päivänä vasta kaupassa ja siitä x päivää eteenpäin.
Itse kun tekee niin saa juuri niin hyvän, kun osaa tehdä.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Miten noi skulaa kylmäketjun nuilla kiinassa perattavilla? Ekse väkisinki katkee?

Yks vaihtoehto ois ollu tehä tuosta louhesta graavi.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Savustettuna säilyy kyllä viikonkin jääkuapissa.
Ja graavisuolakalana sen saman. Sitten menee jo jankkoon.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja kapakala »

No, täälläkin paskaksi haukuttu festivo jossa on oma lokero noin 1asteen kämpötilalla, olen säilyttänyt pari-kolme vuorokautta helposti maun/hajun muuttumatta...
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

kapakala kirjoitti:No, täälläkin paskaksi haukuttu festivo jossa on oma lokero noin 1asteen kämpötilalla, olen säilyttänyt pari-kolme vuorokautta helposti maun/hajun muuttumatta...
Mynttinen kysyi miten kala säilyy jääkaapissa eikä missään Guuraketissa! :mulko:
Avatar
kapakala
Papanapa
Viestit: 2475
Liittynyt: 14:15:11 11.01.2007
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja kapakala »

sakkeus kirjoitti:
kapakala kirjoitti:No, täälläkin paskaksi haukuttu festivo jossa on oma lokero noin 1asteen kämpötilalla, olen säilyttänyt pari-kolme vuorokautta helposti maun/hajun muuttumatta...
Mynttinen kysyi miten kala säilyy jääkaapissa eikä missään Guuraketissa! :mulko:
No niin just kerroin :mulko:
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

kapakala kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:
kapakala kirjoitti:No, täälläkin paskaksi haukuttu festivo jossa on oma lokero noin 1asteen kämpötilalla, olen säilyttänyt pari-kolme vuorokautta helposti maun/hajun muuttumatta...
Mynttinen kysyi miten kala säilyy jääkaapissa eikä missään Guuraketissa! :mulko:
No niin just kerroin :mulko:
No kuinka se nyt sitten säilyy jääkaapissa? Tuosta tekstistäsi se ei selvinnyt! herää pahvi
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Peter »

Jää hileet avuksi jotta liha ei kuivu. Hileitä ei paljaan lihan päälle koska muuten liha ns. palaa eli jonkinlainen kortsu väliin. Mutta veden pitäisi päästä valumaan pois. Ja lämpötila +1. Kala on myös herkästi makua ottava eli jääkaapin tulisi olla puhdas ja hajuton. Yhden asteen korotus vähentää säilyvyyttä radikaalisesti.

Glaseeraus: pakastamisessa vesi sumua tasaisesti joka puolelle. Ja kun kerros on jäätynyt niin sitten uusikerros. Jos pitkään pitää niin 4 kerrosta. Rasva tosin jatkaa härskiintymistä. Vesi kerros suojaa hajuilta ja estää lihan kuivumisen koska haihtuminen tapahtuu vesikerroksesta eikä lihasta.

Norjan lohi on tuoreimmillaan kaupantiskille saapuessaan 2 päivää, yleensä kyllä 4 päivää. Kalaa kannattaa ostaa sellaisesta kaupasta jossa kala "liikkuu" ja käsittely on moitteetonta.
Avatar
Typeyks
Viestit: 573
Liittynyt: 19:00:16 18.10.2011
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Typeyks »

Peter kirjoitti:Jää hileet avuksi jotta liha ei kuivu. Hileitä ei paljaan lihan päälle koska muuten liha ns. palaa eli jonkinlainen kortsu väliin. Mutta veden pitäisi päästä valumaan pois. Ja lämpötila +1. Kala on myös herkästi makua ottava eli jääkaapin tulisi olla puhdas ja hajuton. Yhden asteen korotus vähentää säilyvyyttä radikaalisesti.

Glaseeraus: pakastamisessa vesi sumua tasaisesti joka puolelle. Ja kun kerros on jäätynyt niin sitten uusikerros. Jos pitkään pitää niin 4 kerrosta. Rasva tosin jatkaa härskiintymistä. Vesi kerros suojaa hajuilta ja estää lihan kuivumisen koska haihtuminen tapahtuu vesikerroksesta eikä lihasta.

Norjan lohi on tuoreimmillaan kaupantiskille saapuessaan 2 päivää, yleensä kyllä 4 päivää. Kalaa kannattaa ostaa sellaisesta kaupasta jossa kala "liikkuu" ja käsittely on moitteetonta.
Tuosta puuttu enää dendriitit. :D
Itse kun tekee niin saa juuri niin hyvän, kun osaa tehdä.
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Suurimmissa osissa kaupoistakin on se ongelma että kala makaa jää murskassa.
Alapuoli kylmä ja ylä puoli +10 astetta.

Paskaahan se sillon on, nelisen päivää merestä tiskiin
Ja taitaa kalalla olla kaupassa 3 päivää myyntiaikaa.

Kyllä on tuoreus kaukana.

Edelleenkin olen sitä mieltä ettei tuoretta kalaa
Tule säilyttää jääkaapissa kuin max vuorokauden.

Mieluummin ei sitäkään.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Peter »

Haukkivesku kirjoitti:Suurimmissa osissa kaupoistakin on se ongelma että kala makaa jää murskassa.
Alapuoli kylmä ja ylä puoli +10 astetta.
Ja usein vielä niin että jäät sulaneet niin ettei vesi pääse pois. Joten lillivät siinä "alkulimassa".

Ja olen samaa mieltä että ei tulisi pitkään säilyttää koti jääkaapissa. Mutta oikealla tavalla sitä voi vähän venyttää ettei tarvitse pakastaa.

Näissä Vacum paketeiss olevat eväkkäät tulisi avata vähintää puolituntia aikaisemmin jotta ehtisi ilmaantua kuin viini. Valmistajia on monta ja niistä löytyy kyllä hyviäkin. Esim. Myrskylän savustamo.

Savustajille erityisesti. Jos aiotte laittaa savukalan vacuumiin niin sen tulee olla ehdottomasti hyvin jäähtynyt ennen vacumointia. Koska lämpimänä alkaa kehittyä myrkkyvä joka ei ole terveellistä. Suomessa on tähän kuollut parikin ihmistä joskus 90-luvun alkupuolella.
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Peter »

Tietty graavaamalla, mutta se ei ollut kysymys. Tosin jos meinaa paistaa niin "esimaustettu" graavikala on loistavaa kunhan sitä ei ole pilattu liialla suolalla. Eli siis graavikala ja ei suolakala.

Hyvä graavi: astia jossa reunat. ensim sokeria pinnalle siten että se ei ole valkoinen eikä kasoittain, rouhittua valkopippuria hintsusti ei siis jauhe, Merisuola myös siten että ei kasoja (yleensä ihmiset laittaa liikaa ja lopuksi tilli. Päälle ei mitään painoja ainoastaan astian päälle kortsu. Kun nestettä esim. lohesta 1-1,5vrk jälkeen on astiassa voi mausteet kaapia pois päältä astiaan jonnekin siten että ovat nesteeseen kosketuksissa. Jos lihan pinta on kova niin silloin on joko liikaa suolaa (yleensä) tai liian vähän sokeria. Eli ripotelkaa ne mausteet. Nestettä ei kannata kaataa pois koska graavista tulee sen ansiosta tasaisempi. Kokemus osoittaa kuinka pitkään voi pitää kun on monta muuttujaa. suolan, sokerin ja mausteiden määrä sekä KYLMYYS. Graavautuminen nopeutuu lämpimässä mutta tasaisin tulos 0-+1 astetta.
Ja sit nää ohjeet joissa fileet vastakkain ja paino päälle on syytä unohtaa jos haluaa hyvää. Aina siis lihapinta ylös.

Paksumpi viipale pannulle ni avot tai sitten friteeraamalla mikä on loistavaa jättikatkarapujen kera sopivalla dipillä.
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Peter »

Sit vielä yks juttu mikä tuli mieleen. Eli oikea käsittely kun kala saatu kikkiin. Tämä on suurimpia asioita joka vaikuttaa säilyvyyteen.
Teurastus jotta veri pakenee, kaulavaltimo auki. Ja sitten avaus kun pumppaaminen on lakannut. Avauksessa ei tule rikkoa sisukaluja vaan kaikki ehjänä pois(tähän kuuluu myös kidukset). Huuhtelu ainostaan mikäli on onnistunut sotkemaan. Jos tarkoitus fileiksi niin fileointi olisi suoritettava nopeasti ennen kuolin jäykkyyttä. Ja tietty se kylmä ketju. Puhtaat ja terävät työvälineet a ja o. Kaikkissa työ vaiheissa mahdollisimman vähän kalan liikuttelua ja roikottelua.
Voi kuulostaa saivartelulta mutta mitä paremmin nämä suoritetaan niin sitä parempi säilyvyydeltään.
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Kalan säilyminen jääkaapissa?

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Yllä jo tärkeimmät tulikin; kalan käsittely - verestys, sisälmykset ja kidukset pois, säilötään kokonaisena eikä rikota turhaan lihapintoja (esim vatsakalvoa), ei pestä luonnonvedellä mutta veret voi varovasti pyyhkiä talouspaperilla.

Jos jääkaapissa on riittävästi tilaa niin voi laittaa korkealaitaisen jäämurskapedin, joka pitää kalan lähes 0-asteisena. Mieluisten siten, että kala ei ole ihan suoraan jäitten päällä, niin pakastimesta ajoittain lisättävät -18-asteiset jäät eivät jäädytä kalaa. Mitä korkeammat laidat niin sitä paremmmin kylmä ilma pysyy astiassa.
Vastaa Viestiin